تکامل ویندوز به روایت تصویر

۷ مهر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۸ دقیقه
ویندوز ۱۰

در آستانه‌‌ی عرضه‌ی نسخه‌‌ی نهایی ویندوز ۱۰، می‌خواهیم مجموعه‌ای از اسکرین‌شات‌های سیستم عامل ویندوز را از ابتدا تا به امروز به شما نشان دهیم.

پس از ۹ ماه انتظار بالاخره نوبت به دیدن روی نسخه‌ی نهایی ویندوز ۱۰ فرا رسیده. اوایل پاییز بود که مایکروسافت از نسخه‌ی آزمایشی این سیستم عامل رونمایی کرد. امروز قرار است مایکروسافت نسخه‌ی نهایی این سیستم عامل را عرضه کند. از دید بسیاری از صاحب‌نظران، ویندوز ۱۰ به نقطه‌ی عطفی در پلتفرم نوین مایکروسافت تبدیل خواهد شد. این سیستم عامل ویژگی‌های منحصر‌به‌فردی دارد که آن را از سایر سیستم‌های عامل‌ و حتی نسخه‌های قبلی ویندوز متمایز می‌کند. می‌توانید برخی از ویژگی‌های برتر ویندوز ۱۰ را از این‌جا بخوانید. اگر می‌خواهید دیدی کلی نسبت به نسخه‌های قیلی ویندوز پیدا کنید، تایم‌لاین سیستم‌های عامل‌ ویندوز را از دست ندهید. اما در ادامه‌ی این مطلب تصاویری را خواهید دید که ممکن است حس نوستالژی شما را بیدار کند.

 

ویندوز  ۱.۰

سال ۱۹۸۵ مصادف بود با اولین تلاش واقعی مایکروسافت در استفاده از رابط کاربری گرافیکی. ویندوز در ابتدا به صورت پوسته‌ای گرافیکی بر روی سیستم عامل MS-DOS عمل می‌کرد. از این تاریخ، پای ماوس به دنیای مایکروسافت باز شد.

 

ویندوز ۱

اولین تلاش واقعی مایکروسافت در استفاده از رابط کاربری گرافیکی

‌‌‌‌

‌‌

ویندوز  ۲.۰

دو سال پس از معرفی ویندوز  ۱.۰، نوبت به نسخه‌ی بعدی رسید. حالا پنجره‌ها می‌توانستند با هم هم‌پوشانی داشته باشند. در ضمن، تمام تنظیمات مربوط به سیستم عامل در یک مکان واحد با نام «کنترل پنل» تجمیع شد. امکان «بزرگ کردن پنجره» (Maximizing) و «به حداقل رساندن پنجره» (Minimizing) هم به ویندوز اضافه شد.

 

 

ویندوز ۲

سر و کله‌ی «کنترل پنل» پیدا شد.

 

‌‌‌‌‌

‌‌

ویندوز  ۳.۰

در سال ۱۹۹۰ نوبت به ویندوز  ۳.۰ رسید. کاربران در این سیستم عامل می‌توانستند برنامه‌های تحت DOS را در ویندوز اجرا کنند. مهم‌تر از همه، ویندوز از قبل رنگی‌تر شد! این سیستم عامل حالا می‌توانست ۲۵۶ رنگ مختلف را در رابط کاربری‌اش داشته باشد.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

ویندوز ۳

ویندوز از قبل رنگی‌تر شد!

‌‌

ویندوز  ۳.۱

سال ۱۹۹۲ مایکروسافت نسخه‌ی ارتقایافته‌ی ویندوز  ۳.۰ را معرفی کرد. ویندوز  ۳.۱ به عقیده‌ی بسیاری از متخصصان، اولین ویندوز قابل اعتنای مایکروسافت است. برای اولین بار رقیبی جدی برای مکینتاش اپل پیدا شده بود. جالب است بدانید که بازی محبوب Minesweeper از میراث همان دوران است.

 

ویندوز ۳.۱

اولین ویندوز قابل اعتنای مایکروسافت

‌‌

ویندوز  ۹۵

این نسخه از سیستم عامل ویندوز، همان‌طور که از نامش مشخص است، در سال ۱۹۹۵ معرفی شد. بسیاری از المان‌های نوستالژیک ویندوز از نسخه‌ی ۹۵ به بعد، پیش روی کاربران قرار گرفت: کلید استارت، منوی استارت و مفاهیمی مثل «نصب کن و اجرا کن» (Plug and Play) مربوط به همان دوران است. حتی مایکروسافت برای تبلیغ سیستم عاملش دست به دامان بازیگران سریال محبوب آن دوران یعنی «فرندز» (Friends) شد. با وجود تغییرات شگرفت ویندوز در این نسخه، ویندوز همچنان به DOS وابسته بود.

 

ویندوز ۹۵

به کلید استارت و منوی استارت سلام کنید!

‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌

ویندوز  ۹۸

سه سال پس از ویندوز ۹۵، نوبت یه ویندوز ۹۸ رسید. این نسخه از ویندوز با مرورگر «اینترنت اکسپلورر نسخه‌ی ۴» و همچنین قابلیت‌های جدیدی در «ویندوز اکسپلورر» همراه بود. به طور مثال، کلیدهای «جلو» (Forward) و «عقب» (Back) و همچنین نوار آدرس به «ویندوز اکسپلورر» اضافه شد. پشتیبانی ویندوز از درگاه USB‌ هم بهبود یافت و به تدریج سر و کله‌ی ماوس‌های USB هم پیدا شد. در ویرایش دوم ویندوز ۹۸، «ویندوز مدیا پلیر» به عنوان پخش‌کننده‌ی اصلی ویندوز جای «نت شو پلیر» را گرفت.

 

ویندوز ۹۸

یک گام رو به جلو برای گرافیکی‌تر شدن

‌‌‌‌‌‌‌‌‌

ویندوز  ME

ویندوز ME در سال ۲۰۰۰ معرفی شد. نقدهای کارشناسان در مورد این نسخه‌ی ویندوز، زیاد مثبت نبود. ویندوز ME، آخرین نسخه‌ای بود که بر اساس MS-DOS کار می‌کرد. «اینترنت اکسپلورر نسخه‌ی ۵.۵»، «ویندوز مدیا پلیر ۷» و «ویندوز مووی میکر» (Windows Movie Maker) برای اولین بار در ویندوز ME معرفی شدند.

 

ویندوز ME

ویندوز ME، آخرین نسخه‌ای بود که بر اساس MS-DOS کار می‌کرد. ‌‌

 

‌‌‌

ویندوز  ۲۰۰۰

ویندوز ۲۰۰۰ در واقع قل دوم ویندوز ME بود! هر دوی این سیستم‌های عامل در سال ۲۰۰۰ معرفی شدند؛ با این تفاوت که ویندوز ۲۰۰۰ برای کسب‌وکارها و اهداف تجاری ساخته شده بود. امکان «هایبرنیت کردن» (hibernation) هم برای اولین بار در ویندوز فراهم شد.

 

 

ویندوز ۲۰۰۰

ویندوز ۲۰۰۰ برای کسب‌وکارها و اهداف تجاری ساخته شد.

‌‌‌

ویندوز  XP

بدون شک ویندوز XP از موفق‌ترین نسخه‌های این سیستم عامل است. این نسخه از ویندوز در سال ۲۰۰۱ معرفی شد. کلید استارت سبزرنگ، نوار وظیفه‌ی آبی‌رنگ و تصویر تپه‌ی سرسبز در پس‌زمینه، همگی از خاطرات کسانی است که به ویندوز XP عشق می‌ورزیدند.

 

ویندوز XP

نوبت به موفق‌ترین نسخه‌‌ی سیستم عامل ویندوز رسید.

‌‌‌‌‌‌

ویندوز  ویستا

سال ۲۰۰۷ آمد و مایکروسافت سعی کرد با ویندوز ویستا، تجربه‌ی موفق XP را تکرار کند. اکثر کاربران بازخوردهای مثبتی در رابطه با ویندوز ویستا نداشتند. این نسخه از ویندوز را «ویندوز مدیا پلیر ۱۱»، «اینترنت اکسپلورر ۷» و برنامه‌ی امنیتی «ویندوز دیفندر» همراهی می‌کرد.

 

ویندوز ویستا

ویستا با بازخوردهای منفی زیادی روبرو شد.

‌‌‌‌ ‌‌

ویندوز  ۷

بالاخره مایکروسافت توانست خاطره‌ی بد ویندوز ویستا را از ذهن کاربران پاک کند. مایکروسافت این کار را در سال ۲۰۰۹ و با ویندوز ۷ انجام داد. ویندوز در مقایسه با نسخه‌ی قبلی، کاربرپسندتر، سریع‌تر، امن‌تر و زیباتر شد. مایکروسافت تا حدی در پاک کردن خاطره‌ی بد ویندوز ویستا موفق شده بود.

 

ویندوز ۷

مایکروسافت خاطره‌ی بد ویندوز ویستا را از ذهن کاربران پاک کرد.

‌‌‌‌‌ ‌

ویندوز  ۸

سال ۲۰۱۲، مایکروسافت رابط کاربری ویندوز کلاسیک را زیر و رو کرد و از ویندوز ۸ پرده برداشت. دیگر از کلید استارت و منوی استارت خبری نبود. گویا مایکروسافت می‌خواست خود را با پیشرفت‌های صورت گرفته در نمایشگرهای لمسی هماهنگ کند. دسکتاپ کلاسیک همچنان پابرجا بود؛ اما بسیاری از کاربران از عدم پیوستگی کاشی‌های رنگی رابط کاربری جدید با صفحه‌ی دسکتاپ گله داشتند. با همه‌ی این‌ها، ویندوز ۸ هنوز یکی از محبوب‌ترین ویندوزهای مایکروسافت است. ناگفته نماند که این شرکت محصولی با نام ویندوز RT را هم همزمان با ویندوز ۸ معرفی کرد. در این نسخه از ویندوز امکان اجرای برنامه‌های ویندوزی معمول وجود نداشت. این پروژه در کوتاه‌زمانی به دلایل مختلف شکست خورد.

 

ویندوز ۸

هجوم کاشی‌های رنگی به دنیای ویندوز

‌‌‌‌‌ ‌

ویندوز  ۸.۱

در سال ۲۰۱۳، مایکروسافت در پاسخ به برخی انتقادها به ویندوز ۸، ویندوز ۸.۱ را رو کرد. مایکروسافت با این کار، اولین گام‌ها را برای حرکت به ویندوز ۱۰ برداشت. در این نسخه، کلید محبوب استارت به ویندوز برگشت. همچنین به کاربران این اختیار داده شده تا بتوانند بدون مشاهده‌ی کاشی‌های رنگی ویندوز، به طور مستقیم سیستم را در حالت دسکتاپ کلاسیک ویندوز بوت کنند.

 

ویندوز ۸.۱

مایکروسافت ویندوز ۸ را با نیم‌نگاهی به ویندوز ۷ اصلاح کرد.

 

‌‌‌‌‌‌ ‌

ویندوز  ۱۰

مهرماه ۹۳، مایکروسافت برای اولین بار ویندوز ۱۰ را به همه نشان دارد. این شرکت در چند ماه اخیر، خود را برای عرضه‌ی نسخه‌ی نهایی این سیستم عامل آماده کرد. مایکروسافت در معرفی ویندوز ۸ به عنوان یک سیستم عامل مخصوص نمایشگرهای لمسی زیاده‌روی کرده بود. دلیل این موضوع هم کاملا مشخص است: هنوز کاربران PC به طورگسترده از کیبورد و ماوس استفاده می‌کنند. تا ساعاتی دیگر نسخه‌نهایی ویندوز ۱۰ را ملاقات خواهیم کرد. موفقیت یا شکست مایکروسافت در سال‌های پیش رو با موفقیت یا شکست ویندوز ۱۰ گره خورده است. باید دید ویندوز ۱۰ چگونه طرفداران مایکروسافت همچنان وفادار نگه می‌دارد.

 

ویندوز ۱۰

مایکروسافت می‌گوید بهترین سیستم عامل دنیا را ساخته است.

‌‌‌

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه