آیا طرح ترافیک زوج و فرد پایتخت در سال آینده حذف می‌شود؟

۱۵ بهمن ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه
طرح جایگزین زوج و فرد

در چند روز اخیر بحث‌های مختلفی در خصوص طرح جایگزین زوج و فرد در تهران بزرگ مطرح شده است. آیا این طرح در سال آینده حذف می‌شود؟ طرح شورای شهر تهران برای کنترل ترافیک پایتخت چیست؟ نرخ جریمه‌های ورود به طرح در سال آینده تغییر خواهد کرد؟

مهندس «محسن پورسیدآقایی» مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک تهران، با بیان این که مصوبه جدید شورای شهر «محدوده کنترل آلودگی هوا» نام گرفته اعلام کرد: طرح زوج و فرد دیگر بر اساس پلاک نیست.

پورسیدآقایی

بر اساس گفته‌های معاون شهردار تهران، طرح محدوده کنترل آلودگی هوا، مستقل از زوج و فرد بودن پلاک خودروها اجرا خواهد شد. طبق این طرح تردد خودروها در شهر تهران سهمیه بندی خواهد شد و هر خودرو تنها به میزان سهمیه خود حق تردد در خیابان‌های پایتخت را خواهد داشت و اگر مازاد بر این سهمیه ترددی صورت بگیرد، عوارض آن باید پرداخت گردد.

در این طرح مصوب شده که هر خودرو با پلاک تهران تنها ۸۰ روز در طول یک سال حق تردد رایگان در خیابان‌های پایتخت را خواهد داشت؛ ۸۰ روزی که در ۴ فصل سال تقسیم می‌شود و در هر فصل تنها ۲۰ روز از این سهمیه را می‌توان استفاده کرد و سهمیه هر فصل قابل انتقال به فصل‌های دیگر نخواهد بود.

خودروهای پلاک شهرستان‌های غیر از تهران نیز در طول سال ۶۰ روز و به ازای هرفصل ۱۵ روز اجازه تردد در محدوده ترافیکی تهران را دارند.

به گفته پورسیدآقایی، طرح جایگزین زوج و فرد از تابستان سال ۹۸ اجرایی خواهد شد و تا زمان اجرای مصوبه جدید شورا طرح ترافیک به روال سابق برقرار خواهد بود.

پورسیدآقایی ضمن توضیح درباره این طرح افزود: عوارض تردد مازاد بر سهمیه، با توجه به زمان تردد و داشتن معاینه فنی تغییر خواهد کرد.

وی همچنین توضیح داد که رقم عوارض برای ساکنین مناطق طرح زوج و فرد به صورت نیم‌بها محاسبه خواهد شد و به ازای هر واحد یک خودرو شامل این تخفیف می‌شود. همچنین خودروهای دارای معاینه فنی برتر شامل ۲۵ درصد تخفیف می‌شوند.

مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک تهران در خصوص قیمت عوارض نیز توضیح داد و اعلام کرد:‌ نرخ دقیق عوارض با توجه به نرخ تورم تا پایان سال اعلام خواهد شد، اما حداکثر افزایش قیمت ۱۵ درصد خواهد بود.

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۲ دیدگاه
  1. Avatar احسان

    سوالی که پیش میاد اینه که چرا خودرویی که تنها ۸۰ روز از ۳۶۵ روز سال رو حق تردد در خیابان های تهران را دارد باید عوارض، بیمه و … را به صورت کامل و برای ۳۶۵ روز سال پرداخت کند؟؟؟؟؟!!!!!!!!
    خجالت آوره

  2. Avatar رضا

    چند وقت دیگه نفس کشیدنم سهمیه بندی میشه

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه