جوجه‌تیغی، سطح نورد جدید ناسا برای کاوش دنباله‌دارها و سیارک‌ها

۲۰ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه

آخرین باری که انسان سعی داشت یک دنباله‌دار را بررسی کند، برنامه‌ها به خوبی پیش نرفت. کاوشگر فیله، روی سطح یک دنباله‌دار در جای بدی فرود آمد و باعث شد که انرژی باتری‌هایش تمام شود و نتواند کار زیادی انجام دهد؛ فیله توانایی حرکت نداشت. حالا ناسا از حادثه‌ای که برای کاوشگر سازمان فضایی اروپا رخ داد درس گرفته و می‌خواهد روبات جدید خود به نان «جوجه‌تیغی» را بسازد، روباتی که می‌تواند روی سطح دنباله‌دار بالا و پایین بپرد.

ناسا مشغول ساخت روبات جدیدی است که می‌تواند روی سطح دنباله‌دارها یا سیارک‌ها بالا و پایین بپرد.

ناسا از ماموریت ناموفق فیله درس‌هایی گرفت. محققان ناسا در حال حاضر مشغول کار روی وسیله‌ی نقلیه‌ای هستند که می‌تواند بپرد یا قل بخورد. ناسا اسم این روبات را «جوجه‌تیغی» گذاشته است.

«جوجه‌تیغی» فعلا فقط یک طرح است. این مکعب کوچک، تعداد زیادی فلا‌ی‌ویل داخلی دارد که آن را می‌چرخاند یا کاوشگر را به طرف‌های مختلف پرتاب می‌کنند. شاید کمی عجیب به نظر برسد، اما این نوع حرکت بر روی سطح دنباله‌دارها و سیارک‌ها که جاذبه‌ی بسیار کمی دارند مناسب است. حرکات «جوجه‌تیغی» به این ربات اجازه می‌دهد تا خود را از حفره‌ها یا مناطقی که یک کاوشگر معمولی در آن گیر می‌کند بیرون بکشد.

Cube_1

«آزمایشگاه JPL ناسا اخیرا این روبات را در محیطی بدون جاذبه آزمایش کرده و نتایج خوبی گرفته است. تیم سازنده‌ی «جوجه‌تیغی» مشغول کار روی مرحله‌ی دوم ساخت آن هستند و می‌خواهند حسگرها یا تیغه‌هایی به آن اضافه کنند تا در مناطق لغزنده بهتر حرکت کند.

منبع: Engadget

دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه