حتی در eBay درآمد فروشندگان زن کمتر از مردان است

۴ آذر ۱۳۹۹ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه
ebay

اینکه زنان برای انجام کار مشابه در مقایسه با مردان حقوق کمتری می‌گیرند، یکی از واقعیت‌های اجتماعی است. زنان در آمریکا برای انجام کار مشابه، به ازای هر یک دلاری که مردها دریافت می‌کنند، تنها ۷۹ سنت حقوق می‌گیرند. با این حال، تصور اکثر ما این است که حداقل در دنیای اینترنت جنسیت در میزان دریافتی افراد تاثیری ندارد. اما در واقع این‌طور نیست. مطالعه‌ی بیش از یک میلیون مزایده در فروشگاه اینترنتی eBay نشان می‌دهد که زنان در مقایسه با مردان برای فروش محصولات مشابه پول کمتری می‌گیرند.

البته جمع‌آوری داده‌های لازم برای اثبات این اختلاف کار آسانی نیست. خوشبختانه، مسوولان شرکت eBay که در سن‌خوزه‌ی کالیفرنیا واقع شده است، دو سال پیش درهای شرکت‌شان را به روی محققان گشودند. یک جامعه‌شناس و یک کارشناس اقتصاد از اولین کسانی بودند که توانستند به داده‌های eBay دسترسی داشته باشند. این دو نفر با همکاری یکدیگر درباره‌ی نابرابری و تبعیض مطالعه می‌کنند. آنها می‌خواستند بدانند که آیا جنسیت فروشنده بر ارزش برآورد شده‌ی یک کالا تاثیری دارد یا خیر. eBay برای انجام این تحقیق، ایده‌آل‌ترین پلتفرم بود. چرا که در این فروشگاه اینترنتی، زنان و مردان میلیون‌ها محصول شبیه به هم را از طریق مزایده به فروش می‌رسانند؛ به این صورت که خریدار قیمت نهایی آن کالاها را تعیین می‌کند.

اما آیا خریداران در eBay می‌توانند از جنسیت فروشنده مطلع شوند؟ فروشندگان هنگام ثبت‌نام می‌توانند اطلاعات شخصی‌ از جمله جنسیت‌‌شان را در اختیار eBay قرار دهند. بنابراین، این دو محقق می‌دانستند که چه کسانی خودشان را به عنوان زن یا مرد معرفی کرده بودند. آنها برای اینکه بفهمند جنسیت در مزایده‌های eBay مشخص می‌شود یا نه  از ۴۰۰ نفر خواستند که جنسیت ۱۰۰ فروشنده را حدس بزنند. این فروشنده‌ها به طور تصادفی انتخاب شده بودند. شرکت‌کنندگان صرفا با استفاده از نشانه‌هایی مثل نام فروشندگان و کالاهای دیگری که می‌فروختند، جنسیت ۵۶ درصد فروشندگان را درست حدس زدند. حدس آنها درباره‌ی ۹ درصد فروشندگان اشتباه بود. در مورد ۳۵ درصد باقی‌مانده هم نمی‌توانستند حدسی بزنند. به این ترتیب، اگر خریداران به اندازه‌ی کافی توجه کنند، می‌توانند جنسیت فروشنده را درست حدس بزنند. اما آیا این موضوع در قیمت نهایی کالا تاثیر می‌گذارد؟

فروشگاه اینترنتی

در eBay فروشندگان زن برای فروش محصولات یکسان ۲۰ درصد پول کمتری در مقایسه با مردان نصیب‌شان می‌شود.

این دو محقق برای پاسخ دادن به این سوال، ۴۲۰ محصول بسیار محبوب بین سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۲ را بررسی کردند. این ۴۲۰ محصول در ۱٫۱ میلیون بار خرید و فروش شده بودند. به عنوان مثال، هزاران آیپاد نو و دست دوم توسط زنان و مردان به مزایده گذاشته شده بود. اگر مردها از محصولات مشابه، پول بیشتری دربیاورند، می‌توان گفت که خریداران به طور ناخودآگاه تعصب جنسیتی دارند.

محققان پی بردند که وقتی معلوم می‌شد که زن‌ها فروشنده‌‌های این کالاهای محبوب بودند، برای آن مزایده‌ها، کمتر قیمت‌گذاری می‌شد و قیمت نهایی هم کمتر می‌شد. طبق گزارش‌های این تیم، اختلاف قیمت جنسیتی برای کالاهای دست دوم کمتر بود و زنان به طور میانگین ۳ درصد کمتر پول می‌گرفتند. اما برای محصولات نو این رقم ۲۰ درصد بود. یعنی به ازای هر یک دلاری که مردها می‌گیرند، زنان تنها ۸۰ سنت دریافت می‌کنند. امتیاز محبوبیت فروشنده‌ها تاثیری بر این اختلاف نداشت. همچنین، گزینه‌های مختلف مزایده مثل «همین الان بخر» (buy it now) بی‌تاثیر بودند. جالب‌تر از همه این بود که این تبعیض جنسیتی حتی در گیفت‌ کارت‌ها هم که قیمت مشخصی دارند، وجود داشت. ارزش آنها هم که طبیعتا دقیقا یکسان است.

محققان می‌گویند احتمالا یکی از دلایل اختلاف کمتر در کالاهای دست دوم می‌تواند این باشد که خریداران به طور ناخودآگاه یا خودآگاه به توصیفات زنان از کیفیت کالای استفاده شده، بیشتر اعتماد می‌کنند.

اما علت اختلاف بیشتر در قیمت محصولات نو چیست؟ این دو محقق احتمال دادند که شاید این قضیه به نحوه‌ی توصیف محصولات توسط فروشنده‌های زن و مرد ربط داشته باشد. به عنوان مثال، شاید مردها با واژه‌های اغراق‌آمیزتری کالاهایشان را توصیف می‌کردند. محققان برای تست این فرضیه، یک آنالیز کامپیوتری روی عنوان‌ها و توصیفات تبلیغاتی انجام دادند و به آنها براساس کلمات مثبت و منفی امتیاز دادند. آنالیز کلمات نشان داد که زنان و مردان واقعا از کلمات متفاوتی استفاده می‌کنند، اما این تفاوت نسبتا ناچیز بود. با در نظر گرفتن نوع تبلیغات و توصیفات به کار رفته، تبعیض جنسیتی همچنان برای کالاهای استفاده شده ۳ درصد و برای کالاهای نو ۱۹ درصد بود.

«بنجامین ماکو هیل» (Benjamin Mako Hill)، محقق اینترنت و ارتباطات در دانشگاه واشنگتن می‌گوید قبلا هم مطالعاتی درباره‌ی اینکه تبعیض جنسیتی حتی در محیط آنلاین هم وجود دارد، انجام شده و این پژوهش جدید به شواهد حاکی از این موضوع می‌افزاید. یک روش که معمولا برای مقابله با این موضوع پیشنهاد می‌شود این است که جنسیت افراد قابل مشاهده نباشد، اما براساس نتایج این تحقیق، ظاهرا این روش هم چندان جواب نمی‌دهد.

منبع: Science Mag

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

یک دیدگاه
  1. Avatar bijan9

    جالبه بدونین که در صنعت مد درآمد مدل های مرد نصف زن هاست.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه