خطر انقراض از بیخ گوش پاندای غول‌پیکر گذشت

۲۱ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه
پاندای غول‌پیکر

پاندای غول‌پیکر دیگر یک گونه در خطر انقراض نیست. حالا آنها در زمره جانوران «آسیب‌پذیر» در مقابل انقراض قرار دارند. این عنوان جدید را اخیرا اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت اعلام کرد.

این خبر خوبی برای جانور مورد اشاره است، اما به این معنی نیست که پانداها در امان هستند. اتحادیه می‌گوید که در ۸۰ سال آینده تغییر اقلیم می‌تواند بیش از ۳۵ درصد جنگل‌های بامبو را از بین ببرد. این جنگل‌ها زیستگاه پانداها هستند و بامبو غذای اصلی آنها است. این قطعا برای حفظ آنها عواقبی خواهد داشت.

پانداهای غول‌پیکر به عنوان نماد ملی چین، از سال ۱۹۹۰ در لیست گونه در خطر اتحادیه قرار دارند. اما چین از دهه ۶۰ میلادی نسبت به کاهش آنها واقف بوده است. آنها در این زمان، اولین مرکز نگه‌داری از پاندا را تاسیس کردند. از آن زمان، مجموعه ای از اقدامات در کنار هم از جمله محافظت از جنگل‌ها، بازسازی جنگل‌ها، و قوانین سختگیرانه علیه کشتن پانداها باعث شد جمعیت پانداها تا حدی افزایش یابد. در حال حاضر، حدود ۱۸۶۴ پاندا در وحش زندگی می‌کند.

لقب جدید این جانور در کنار چند خبر بد برای گونه‌های دیگر اعلام شد. وضعیت گوریلای شرقی از «در خطر انقراض» به «خطر بحرانی انقراض» تغییر کرد. جمعیت این گونه در ۲۰ سال گذشته بیش از ۷۰ درصد کاهش یافته است. سه گونه بز کوهی که در آفریقا یافت می‌شود وضعیت‌شان از «تقریبا در خطر» به «حداقل نگرانی» ارتقا یافته است.

«کارلو روندینینی» از دانشگاه ساپینزا در بیانیه‌ای گفته که: «شکار غیرقانونی و تخریب زیستگاه هنوز بزرگ‌ترین تهدید برای گونه‌های پستاندار در خطر انقراض به حساب می‌آیند.»

منبع: The Verge

Birthday_Footer

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۵ دیدگاه
  1. Avatar علی رضا

    از نظر چینی ها تنها حیوانی که حق زندگی داره، پاندا است!

  2. Avatar مهران

    ای کاش تدبیر بیشتری برای حفظ و افزایش نسل یوز ایرانی هم اجرا بشه…
    اگر گزارشی هم در خصوص وضعیت فعلی یوز ایرانی بنویسید خیلی خوب میشه

  3. Avatar djamin

    ای کاش واش یوزپلنگ ایرانی هم یک فکری میکردیم باکمک مردم

  4. Avatar Omid.BM

    خبر خوبی بود واقعن حیوانات با مزه ای هسن به امید حفظ بقا برای همه گونه ها

  5. Avatar فرخ کاردان

    یوزپلنگ های خودمون هم وضعیت خوبی ندارن!

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه