توسعه‌دهندگان نرم‌افزار ایمیل‌هایتان را می‌خوانند!

۱۳ تیر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه
حریم خصوصی گوگل

به گزارش وال استریت ژورنال توسعه‌دهندگان نرم‌افزارهای متفرقه می‌توانند ایمیل‌های میلیون‌ها کاربر جیمیل را بخوانند. ظاهرا تنظیمات دسترسی جیمیل به گونه‌ای است که به شرکت‌های تحلیل داده و توسعه‌دهندگان نرم‌افزار اجازه می‌دهد به ایمیل‌های افراد دسترسی داشته باشند. این دسترسی شامل متن ایمیل و جزئیاتی مانند آدرس فرستنده و گیرنده و برچسب‌های زمانی می‌شود.

هرچند دسترسی به این اطلاعات با کسب رضایت از کاربران صورت می‌گیرد اما در فرم رضایت دقیقا مشخص نشده که این دسترسی فقط به رایانه‌ها و هوش مصنوعی داده می‌شود یا کارمندان این شرکت‌ها هم می‌توانند به ایمیل‌ها دسترسی داشته باشند. سیاست‌های حفظ حریم خصوصی گوگل نشان می‌دهد که این شرکت روی ایمیل‌ها نظارت دارد. هرچند دسترسی به ایمیل‌ها برای یک اپلیکیشن ایمیل منطقی به نظر می‌رسد اما برای حفظ حریم خصوصی کاربران باید صراحتا مشخص باشد که چه استفاده‌هایی از این اطلاعات صورت می‌گیرد و دقیقا چه کسانی به آن‌ها دسترسی دارند.

گوگل اعلام کرده که این دسترسی را تنها به توسعه دهندگان «قابل اعتماد» و با کسب رضایت صریح از کاربران ارائه می‌دهد. شرکت‌های قابل اعتماد از نظر گوگل شرکت‌هایی هستند که هویت فعالیت آن‌ها به طور کامل مشخص باشد و در سیاسیت‌های حفظ حریم خصوصی آن‌ها دسترسی به ایمیل‌ها اعلام شده باشد. گوگل در تایید این سیاست خود می‌گوید برخی از توسعه دهندگانی که درخواست دسترسی به جیمیل را داده بودند به خاطر نداشتن شرایط مورد تایید گوگل مجوزی دریافت نکرده‌اند. همچنین کارکنان گوگل نیز ممکن است برای مقاصد امنیتی بتوانند ایمیل‌ها را بخوانند.

دسترسی به ایمیل

اگر هنگام وارد کردن حساب Gmail خود به یک برنامه، با درخواستی مانند این مواجه شدید، ممکن است شما مجوز خواندن ایمیل‌هایتان را به برنامه داده باشید.

دو مورد از شرکت‌های «قابل اعتماد» از نظر گوگل شرکت‌های «Back Path» و «Edison Software» هستند که به هزاران ایمیل دسترسی داشته‌اند. خبرنگار وال استریت ژورنال با هر دوی این شرکت‌ها صحبت کرده است و آن‌ها اعلام کرده‌اند که مهندسان انسانی این شرکت صدها تا هزاران مورد از ایمیل‌ها را بررسی کرده‌اند تا الگوریتم‌های یادگیری ماشین خود را طراحی کنند. در سیاست‌های حفظ حریم خصوصی هر دوی این شرکت‌ها آمده است که این شرکت‌ها متن ایمیل‌ها را مشاهده خواهند کرد اما هیچ اشاره‌ای نشده که این نظارت توسط انسان صورت می‌گیرد یا هوش مصنوعی.

هرچند هنوز هیچ شواهدی مبنی بر سوء استفاده از این اطلاعات وجود ندارد، اما امکان مشاهده و خواندن ایمیل‌های خصوصی می‌تواند گوگل را به دردسرهایی که در ماه‌های گذشته گریبان گیر فیس‌بوک شده بود دچار کند. فیس‌بوک هم سال‌ها اجازه دسترسی به اطلاعات کاربرانش را در اختیار برنامه‌های متفرقه قرار می‌داد و در نهایت این اطلاعات مورد سوء استفاده حکومت‌ها و سیستم‌های نظارتی قرار گرفت.

منبع: The Verge

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه