خوش‌اشتهاترین حیوانات روی کره زمین

۲۱ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۵ دقیقه

بسیاری از حیوانات خوش‌اشتها هستند و توانایی خوردن مقادیر زیادی غذا را دارند. لابد تصور می‌کنید که حیواناتی مانند نهنگ‌ها یا فیل‌ها خوش‌خوراک‌ترین حیوانات روی کره زمین هستند اما این واقعیت ماجرا نیست چرا که فرضاً ببرها می‌توانند در یک روز قریب ۲۱ کیلوگرم گوشت بخورند. اجازه دهید که کمی هم صادق باشیم، درست است که بزرگ‌ترین حیوان روی کره زمین یعنی نهنگ آبی قادر است که با هر باز و بسته کردن دهان حدود ۴۰ میلیون سخت‌پوست ریز را ببلعد اما در این مقاله می‌خواهیم شما را با حیواناتی آشنا کنیم که اشتهای خارق‌العاده‌شان زبانزد است.

فیل‌های شکمو

نورمن اوون‌اسمیت (Norman Owen-Smith) یکی از محققان دانشگاه ژوهانسبورگ واقع در آفریقای جنوبی است که سال‌هاست بر روی فیل‌های آفریقایی تحقیق می‌کند. بر اساس نتایج تحقیقات اوون‌اسمیت و همکارانش یک فیل نر بالغ هر روز نزدیک به یک درصد از وزن بدنش به غذای خشک نیاز دارد در حالی که نیاز فیل ماده از این هم بیش‌تر است (۱٫۵رصد وزن بدن، غذای خشک). بنابراین یک فیل نر آفریقایی که وزنش به طور متوسط بیش از ۶ تن است، در طول روز به بیش از ۶۰ کیلوگرم غذای خشک نیاز دارد. بدیهی است که این برآورد جدای از آب مصرفی است که می‌تواند این رقم را ۵ برابر کند. از طرف دیگر، این پستانداران سنگین‌وزن علفخوار هستند و بخش اعظم وقت‌شان را در روز صرف جستجوی غذای کافی می‌کنند. فیل‌ها ۱۸ ساعت در روز را به غذا خوردن اختصاص می‌دهند که این زمان کاملاً بستگی به میزان مواد غذایی که در دسترس آن‌ها قرار می‌گیرد، دارد.

پانداهای همیشه گرسنه

خرس‌های پاندا دست کمی از فیل‌ها ندارند، یک خرس پاندا ۱۴ ساعت در روز مشغول به نیش کشیدن ساقه‌های بامبو است. دانشمندان علت این مساله را برای همه‌چیزخوارانی مثل خرس‌های پاندا، عدم توانایی شکستن فیبرهای گیاهی عنوان کرده‌اند. همین امر بخوبی نشان می‌دهد که چرا یک خرس پاندا در طول روز به بیش از ۱۲٫۵ کیلوگرم بامبو نیاز دارد تا بتواند نیاز غذایی‌اش را مرتفع سازد. در واقع سیستم برای گیاهخواران مشخص است، آن‌ها باید مدت زمان بیش‌تری را پشت میزهای غذا بگذرانند تا بتوانند کالری لازم را بدست بیاورند در حالیکه گوشتخواران بر روی غذاهای سریع (Fast food) تمرکز دارند.

خفاش‌های شکم‌پرست

بعضی آمارها می‌گویند که خفاش‌های قهوه‌ای کوچک می‌توانند در یک ساعت قریب ۱۰۰۰ حشره بخورند اما دانشمندان این آمارها را با دیده تردید می‌نگرند. بروک فنتون (Brock Fenton) از دانشگاه غرب کانادا می‌گوید که ریشه این اختلاف نظرها این است که در دهه ۱۹۵۰ میلادی در دو مطالعه مختلف، دو گونه مختلف از خفاش‌ها مورد مطالعه قرار گرفتند. پروفسور فنتون می‌گوید که در یک مطالعه، محتویات معده یک خفاش سه‌رنگ بعد از یک وعده غذایی بررسی شد در حالی که در مطالعه دیگر وضعیت تغذیه خفاش‌های قهوه‌ای کوچک در آزمایشگاهی بررسی شد که تنها منبع تغذیه‌شان حشرات و بالاخص مگس‌های میوه بود، در نتیجه طبیعی است که بر این اساس امکان ارائه تصویر درستی از تعداد حشراتی که یک خفاش قهوه‌ای کوچک در طبیعت مصرف می‌کند، وجود ندارد. تحقیقات جدیدتر در کشور کانادا آشکار ساخت که حشرات تنها بخش ناچیزی از غذای خفاش‌ها را تشکیل می‌دهند. بنابراین این اغراق است اگر گفته شود که خفاش‌ها می‌توانند در ظرف هر ۳٫۶ ثانیه، یک حشره بخورند. شواهد نشان می‌دهد که خفاش‌ها استراتژی‌هایی را برمی‌گزینند که بر مبنای آن‌ها بتوانند هرچه بیش‌تر شکار کنند. چنانچه در سال ۲۰۱۶ نتیجه یک تحقیق ثابت کرد که خفاش‌های خانگی ژاپنی قبل از آنکه وعده غذایی فعلی‌شان تمام شود، برای وعده غذایی بعدی برنامه‌ریزی می‌کنند. در واقع مسیر پرواز یک خفاش بی‌دلیل انتخاب نمی‌شود بلکه خفاش‌ها مسیری را می‌روند که در آن بتوانند اسنک بیش‌تری بخورند!

کوچک‌ترین پستانداران دنیا و اشتهای باورنکردنی‌شان

خانواده حشره‌خورها کوچک‌ترین پستانداران دنیا هستند که البته شباهت زیادی هم به موش‌ها دارند ولی برخلاف آن‌ها پوزه‌شان دراز و خرطوم مانند است. دست و پای حشره‌خورها ۵ انگشت دارد در حالی که موش‌ها در دست ۴ انگشت دارند. حس بینایی حشره‌خورها ضعیف اما بویایی و شنوایی خیلی قوی دارند. تحقیقات نشان می‌دهد که یک حشره‌خور معمولی(Common shrew)  می‌بایست در ظرف هر ۲ الی ۳ ساعت غذا بخورد و در طول هر روز ۸۰ الی ۹۰ درصد از وزن بدنش غذا می‌خورد در حالی که خویشاوند نزدیکش یعنی حشره‌خور کوتوله (Pygmy shrew) روزانه ۱۲۵ درصد از وزن بدنش غذا می‌خورد. مطالعات حاکی از آن است که این پستانداران کوچک سرعت متابولیسمی بسیار زیادی دارند یعنی می‌توانند غذا را بسرعت تجزیه و از انرژی آن استفاده کنند. بخش اعظم غذای حشره‌خورها را بی‌مهرگان حاوی پروتئین غنی تشکیل می‌دهد.

مرغ‌های شهدخوار کوچک انرژی خود را از کجا می‌آورند؟

پرواز خارق‌العاده مرغ‌های شهدخوار که در هر ثانیه با ۵۰ بار بال زدن همراه است، مستلزم داشتن سرعت متابولیسم بالاست. مرغ‌های شهدخوار در بین مهره‌داران سریع‌ترین متابولیسم را دارند. یک مرغ‌ شهدخوار متوسط، روزانه به اندازه نصف وزن بدنش شکر مصرف می‌کند و هر ۱۵ دقیقه یک‌بار از گلی به گل دیگر می‌رود. در کل دنیا بیش از ۳۰۰ گونه مرغ شهدخوار وجود دارد اما شهدخوارها هم جزو خوش‌اشتهاترین‌ها هستند.

بزرگ‌ترین گربه‌سان دنیا

اجتماع ببرها در اصل حول محور ماده‌های بالغ زادآور می‌گردد. افراد مختلف ماده قلمرو خانگی به نسبت ثابتی را برای خودشان نگه می‌دارند که در آن توله‌هایشان را پرورش می‌دهند. ببر ماده در شرایط عادی در سنین بین ۳ الی ۴ سالگی شروع به زادآوری می‌کند و معمولاً بین ۵ تا ۷ سال قلمرو خاص خودش را دارد و پس از آن اغلب این قلمرو توسط یک ماده بالغ دیگر اشغال می‌شود. درجه هم‌پوشانی قلمرو ماده‌ها و احتمال تداخل بین روابط همسایگی از منطقه‌ای به منطقه دیگر فرق می‌کند اما در مجموع به عواملی مانند تراکم شکار و سایر فاکتورهای اکولوژیکی بستگی دارد. ببرهای نر بالغ اغلب قلمرو بزرگ‌تری از ماده‌ها دارند که این قلمرو با قلمرو چندین ببر ماده زادآور تداخل دارد. تعداد متوسط ببرهای ماده‌ای که قلمروشان با قلمرو یک ببر نر تداخل دارد، در حدود ۳ فرد است. وسعت هم‌پوشانی بین قلمرو نرها ظاهراً متفاوت است و به عواملی بستگی دارد که هنوز به درستی شناخته‌شده نیستند. مدت زمان تملک قلمرو توسط نرها خیلی کوتاه‌تر از ماده‌هاست. برای ببرهای نر این رقم بین ۲ تا ۴ سال و برای ببرهای ماده بین ۶ الی ۱۰ سال تخمین زده شده است.

برآوردها نشان می‌دهد که یک ببر در طول یک سال از یک جمعیت ۵۰۰ تایی شکار، حدود ۵۰ فرد را شکار می‌کند. در زیستگاه‌هایی که از نظر تولیدمثلی مولد هستند؛ نرخ بقا بدین صورت است: توله‌ها ۶۰ درصد- افراد جوان ۹۰ درصد- ماده‌هایی که جابجا می‌شوند ۷۰ درصد- نرهایی که جابجا می‌شوند ۶۵ درصد- ماده‌های زادآور ۹۰ درصد و در نهایت نرهای زادآور ۸۰ درصد. زیرگونه‌های مختلف ببر از نظر رفتاری و حتی از نظر حجم تغذیه تاحدودی با هم فرق دارند. ببرها گوشتخوار هستند و از گوشت و چربی تغذیه می‌کنند اما خیلی سخت است که بتوان گفت ببرها اصولاً ترجیح غذایی خاصی دارند یا صرفاً همان چیزی را می‌خورند که بدست‌شان می‌رسد فرضاً بررسی‌ها در مورد ببرهای سیبری در طبیعت نشان داده که آن‌ها ۵۰ درصد از گوشت مصرفی‌شان را از گوشت خوک و اگر این منبع غذایی مهیا نباشد به سراغ گوزن، لینکس یا حتی برخی مواقع توله خرس می‌روند و مابقی نیازشان را هم از پستاندارانی مانند خرگوش‌ها تامین می‌کنند. یک ببر در طول یک روز می‌تواند ۲۱ کیلو گوشت مصرف کند و وزن آن گاهی به ۳۰۰ کیلوگرم می‌رسد.
telegram_ad2_1

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

یک دیدگاه
  1. Avatar محمد

    با سلام
    مقاله ای با عنوان « آیا لامپ‌های کم‌ مصرف باعث سرطان می‌شوند؟» از شما مطالعه کردم، در صورتی که بتونید یک لینک ارتباطی برای پرسیدن چند سوال در اختیار بنده قرار بدید ممنون میشم.
    با تشکر

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه