یافته‌های جدید از داغ‌ترین سیاره فراخورشیدی شناخته‌شده

۸ بهمن ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه
سیاره فراخورشیدی

اخترشناسان با بررسی داغ‌ترین سیاره فراخورشیدی شناخته‌شده به این نتیجه رسیدند که این سیاره به حدی داغ است که مولکول‌های هیدروژن در جو آن متلاشی می‌شوند.

سیاره فراخورشیدی KELT-9b در دسته «مشتری‌های داغ» قرار می‌گیرد. سیارات گازی بزرگی که فاصله بسیار کمی از ستاره مادر دارند و دمای سطح آن‌ها بسیار زیاد است. این سیاره در فاصله ۶۷۰ سال نوری از زمین واقع شده و جرم آن سه برابر سیاره مشتری است.

دمای سطح سیاره فراخورشیدی KELT-9b حتی از بعضی از ستاره‌ها نیز بیشتر است و به حدود ۴۳۰۰ درجه سانتی‌گراد می‌رسد. این سیاره داغ‌ترین سیاره فراخورشیدی است که تا کنون شناخته شده است.

گروهی از اخترشناسان با بررسی این سیاره فراخورشیدی با کمک تلسکوپ فضایی اسپیتزر به یافته‌های جدیدی درباره این سیاره دست پیدا کردند. بر اساس داده‌های جدید به نظر می‌رسد که دمای این سیاره به قدری زیاد است که مولکول‌های جو آن متلاشی می‌شود. این گروه پژوهشی شواهدی مبنی بر از هم پاشیده شدن مولکول‌های هیدروژن در جو سیاره KELT-9b را در داده‌ها مشاهده کردند.

نکته جالب درباره این سیاره اختلاف دما در دو سمت آن (روز و شب) است. مولکول‌های هیدروژن که در نیمه رو به ستاره مادر سیاره متلاشی شده‌اند پس از رسیدن به نیمه دور از ستاره (شب) می‌توانند دوباره شکل بگیرند. هر چند که اتصال مجدد اتم‌ها چندان دوام نمی‌آورد و مولکول‌های تشکیل‌شده بار دیگر و با ورود به سمت روز سیاره از هم پاشیده می‌شوند.

پژوهشگران احتمال می‌دهند که این فرآیند در دیگر سیارات فراخورشیدی که دمای بسیار زیادی دارند نیز اتفاق می‌افتد.

سیاره فراخورشیدی KELT-9b به قدری به ستاره مادر نزدیک است که هر ۱/۵ روز یک بار به دور آن می‌گردد. به عبارت دیگر هر سال در این سیاره تنها ۱/۵ روز زمینی طول می‌کشد. علاوه بر این KELT-9b در حالت قفل گرانشی نیز قرار دارد و همیشه یک سمت آن به روی ستاره مادر است. به عبارتی یک سمت سیاره همیشه روز و سمت دیگر همیشه شب است. با این حال گاز و گرما در جو بین دو نیمه این سیاره در جریان است.

عکس کاور: طرحی گرافیکی از سیاره فراخورشیدی KELT-9b.

Credit: NASA/JPL-Caltech

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه