دولت آمریکا درخواست بودجه‌ی ناسا را اعلام کرد؛ مسیر ناسا در سال ۲۰۲۰

۲۲ اسفند ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه

۲۰ اسفند در خواست بودجه‌ی ناسا در سال ۲۰۲۰ توسط دولت ترامپ اعلام و مسیر این سازمان فضایی بزرگ تا حد زیادی مشخص شد.

بر اساس درخواست بودجه ناسا در سال ۲۰۲۰ این سازمان فضایی منابع لازم برای بازگشت به ماه را در اختیار خواهد داشت. مدیر ناسا در این باره گفته است: «برای اولین بار در ۱۰ سال اخیر ما بودجه‌ی لازم برای بازگشت انسان به ماه را در اختیار داریم».

طرح بلندپروازانه‌ی ناسا برای سفر به ماه ساخت «دروازه‌ی عمق فضا» است. بر اساس این طرح یک مدارگرد بزرگ در مدار ماه قرار خواهد گرفت تا مسیر رفت و آمد به ماه تسهیل شود. تمام منابع مورد نیاز این طرح در سال ۲۰۲۰ در بودجه‌ی ناسا در نظر گرفته شده است.

پیش‌نیاز طرح دروازه‌ی عمق فضا موشک قدرتمند ناسا است که سامانه‌ی پرتاب فضایی (SLS) نام دارد. بر اساس درخواست بودجه‌ی سال ۲۰۲۰ ناسا توسعه‌ی نسخه‌ی قدرتمندتر SLS که Block 1B نام دارد فعلا ممکن نخواهد بود. بنابراین احتمالا ناسا باید برای رسیدن به اهدافش به سراغ شرکت‌های فضایی خصوصی برود.

سامانه‌ی پرتاب فضایی

طرحی گرافیکی از سامانه‌ی پرتاب فضایی یا SLS.

در هر حال ناسا برنامه‌ی مشخصی برای رسیدن به ماه و مریخ دارد. طبق برنامه‌ی زمانی اعلام شده در سایت ناسا فضانوردان در سال ۲۰۲۸ بار دیگر در سطح ماه فرود خواهند آمد. در دهه‌ی ۲۰۳۰ نیز احتمالا انسان برای اولین بار بر مریخ قدم حواهد گذاشت.

ناسا امیدوار است تا همکاری‌های بین‌المللی نیز در این زمینه شکل بگیرد. چندی پیش کانادا آمادگی خود را برای مشارکت در این زمینه اعلام کرد و احتمال می‌رود سازمان‌های فضایی بزرگ دیگر نیز وارد این پروژه‌ی عظیم شوند. اما علاوه بر همکاری سازمان‌های فضایی دولتی ناسا حساب ویژه‌ای نیز روی شرکت‌های فضایی خصوصی باز کرده است.

کاوش در مریخ

درخواست بودجه‌ی سال ۲۰۲۰ به طور کامل منابع مورد نیاز ماموریت «مارس ۲۰۲۰» را در اختیار ناسا قرار داده است. همچنین بودجه‌ای برای ماموریت نمونه‌برداری از مریخ و بازگرداندن نمونه‌ها به زمین در نظر گرفته شده است. ماموریتی که ممکن است در سال ۲۰۲۶ به مریخ ارسال شود و نمونه‌های جمع‌آوری شده توسط مریخ‌نورد مارس ۲۰۲۰ را به زمین بازگرداند.

ماموریت‌هایی که لغو شدند

بر اساس درخواست بودجه‌ی دولت ترامپ سه ماموریت مهم ناسا در سال ۲۰۲۰ بودجه‌ای دریافت نخواهند کرد: تلسکوپ نقشه‌برداری فروسرخ میدان باز (WFIRST) و دو ماموریت مربوط به علوم زمین.

WFIRST یکی از ماموریت‌های پرچمدار ناسا است که پیش از این نیز ترامپ قصد لغو آن را داشت. در سال ۲۰۱۹ ترامپ بودجه‌ای به این تلسکوپ فضایی مهم اختصاص نداد، اما مجلس سنا به ادامه‌ی این پروژه رای مثبت داد.

تلسکوپ فضایی WFIRST

طرح گرافیکی از تلسکوپ WFIRST.
Credit: NASA/GSFC/Conceptual Image Lab

منابع دو ماموریت علوم زمین نیز در درخواست بودجه‌ی ناسا در سال ۲۰۲۰ قطع شده‌اند.

البته درخواست بودجه‌ی سال ۲۰۲۰ ناسا باید در کنگره‌ی آمریکا مورد بررسی قرار بگیرد و پس از تایید اجرایی شود. بنابراین ممکن است ماموریت‌های لغو شده توسط کنگره‌ی آمریکا به بودجه‌ی ناسا بازگردانده شوند.

در هر حال درخواست بودجه‌ی دولت ترامپ تا حدودی آن چه که پیش روی ناسا قرار دارد را مشخص می‌کند. به نظر می‌آید به زودی باید منتظر حضور دوباره‌ی انسان در ماه باشیم و خود را برای سفر تاریخی به مریخ آماده کنیم.

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه