ابداع روشی خطرناک اما موثر برای درمان ام اس

۷ آبان ۱۳۹۹ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه
بیماری ام اس

گروهی از محققان کانادایی در یک پژوهش جدید توانسته‌اند با شیمی‌درمانی خیلی قوی و تزریق سلول بنیادی جلوی پیشرفت بیماری «اسکلروز چندگانه» یا همان ام اس را بگیرند.

این محققان ۲۴ بیمار بین ۱۸ تا ۵۰ سال را در سه بیمارستان در کانادا مورد مطالعه قرار دادند. این روش درمانی در ۲۳ بیمار به میزان چشمگیری جلوی پیشرفت بیماری ام اس را گرفت، اما در یک مورد، یکی از بیماران جانش را از دست داد. یکی از سخنگویان انجمن ام اس می‌گوید این روش درمانی نویدبخش است، اما خطرات مهمی هم به همراه دارد.

این بیماری باعث می‌شود که دستگاه ایمنی به رشته‌های عصبی مغز و طناب نخاعی حمله کند. اکثر بیماران در دهه‌ی ۲۰ و ۳۰ زندگی‌شان به این بیماری مبتلا می‌شوند.

یکی از روش‌های درمانی ام اس این است که سیستم ایمنی با شیمی‌درمانی سرکوب شده و سپس سلول‌های بنیادی به بدن بیمار تزریق ‌شود. اما در این مطالعه‌، محققان کانادایی یک قدم فراتر رفته و به جای تضعیف دستگاه ایمنی آن را به طور کامل از بین بردند.

وقتی سلول بنیادی وارد بدن بیمار می‌شود، دستگاه ایمنی دوباره از نو در بدن ساخته می‌‌شود. این سلول‌های بنیادی از خون خود بیمار برداشت می‌شوند. چون این سلول‌ها در مرحله‌ی اولیه هستند، هنوز نقص‌هایی را که منجر به بیماری ام اس می‌شود، ندارند.

نویسندگان این مقاله‌ی پژوهشی می‌گویند پس از ۱۳ سال، در میان کسانی که زنده ماندند هیچ اثری از پسرفت و فعالیت مجدد بیماری مشاهده نکردند.

تمام بیمارانی که در این آزمایش شرکت کردند، قبلا دوره‌های درمانی لازم برای تضعیف سیستم ایمنی را سپری کرده‌ بودند. اما این روش درمانی کافی نبود و نمی‌توانست ام اس را کنترل کند. نویسندگان این مقاله می‌گویند یکی از بیماران بر اثر تاثیرات شدید شیمی‌درمانی جان‌ش را از دست داد.

«مارک فریدمن»، نویسنده‌ی اصلی این مقاله‌ی پژوهشی اعتراف کرد که تحقیقات‌شان محدودیت‌هایی دارد از جمله اینکه در مقیاس کوچکی انجام شده و تعداد سوژه‌های مورد مطالعه کم بود. علاوه بر این، هیچ گروه دیگری برای مقایسه با کسانی که درمان شدند، وجود نداشت. او گفت: «برای تایید این نتایج باید آزمایش‌های کلینیکی بزرگ‌تری انجام شود.»

دکتر «اِما گری»، سرپرست آزمایش‌های کلینیکی انجمن ام اس می‌گوید: «کاشت سلول‌های بنیادی در بدن برای بسیاری از افراد مبتلا به ام اس امیدوارکننده است و تحقیقاتی که در این زمینه انجام می‌شود، به سرعت تکامل پیدا می‌کنند.»

اکثر دانشمندان متخصص در این زمینه هم عقیده هستند که این روش درمانی واقعا موثر و تکان‌دهنده است، اما به خطرات آن هم کاملا آگاه هستند. البته با اینکه در دراز مدت اثری از بیماری در بیماران دیده نشده، اما باید به این نکته توجه کنیم که این مطالعه در مراحل اولیه قرار دارد و باید تحقیقات بیشتر و گسترده‌تری در این زمینه انجام شود.

منبع: New Scientist

E3_News

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۱۱ دیدگاه
  1. بی نام

    دوستان عزیز درمان قطعی ام اس گزارش تصویرش با دوبله فارسی در یوتوب هست سرچ کنید و ببنید واقعا درمان شدند من که دیدم خیلی امیدوار شدم البته من بیماری رماتیسم مفصلی دارم شبکه بی بی پخس کرده سرچ کنید درمان قژعی ام اس

  2. عادل

    عزیزان با طب سنتی شاید نشه ام اس را درمان کرد ولی میشه جلوی پیشروی را گرفت .من خودم با زالو درمانی در منزل مخصوصا زالو انداختن به پشت گوش و اطراف چشم (بصورت هفتگی تا ۲ماه )و مصرف روزانه ژله بامیه (۴ ͵۵ تابامیه را چهار قاچ کرده و در یک لیوان اب بمدت ۲۴ ساعت در یخچال نگهدارید )بعد فقط ژله حاصل شده را میل کنید .روزانه ۲ بار .من از این کار معجزه دیدم .الان کاملا به زندگی عادی برگشتم و سستی پاهام و دستام و عدم تعادلم کلا از بین رفته

  3. پری

    قبل از ایجاد راهی برای درمان باید اول دلیل بیماری شناسایی بشه وقتی دلیل ان اس هنوز در حد حدس و گمانه اصلا منطقیه که درمانش بکنن؟ مثل اینه که تو امتحان بهتون صورت مسئله ندن بعد شما حلش کنید آخه مگه داریم؟

  4. مهدی

    اصلا طب سنتی هیچ درکی از بیماری ام اس نداشته و نخاهد داشت.تشخیص این بیماری فقط و فقط با کرایتریای مک دونالد ممکن است و بالطبع درمان آن نیز بسیار پیچیده و دور از دسترس طب سنتی است.

  5. سروش

    من بینهایت امیدوارم و خیلی مطمئن که ام اس بالاخره درمان قطعی پیدا میکنه اینو به خواهرم قول دادم
    میدونم که این اتفاق میفته

  6. پوریا

    امیدوارم هرچه زودتر یک راهی برای درمان این بیماری پیدا بشه
    یکی از دوستان نزدیک من(که خانوم هم هستن) به خاطر داشتن همین بیماری اوضاع خیلی بدی داره و حتی همسرش به همین دلیل ازش جدا شد، همه ش ۲۷ سالشه…
    امیدوارم حال همه بیماران ام اس به زودی زود خوب بشه…

    1. مصطفی

      بیماری ام اس در پزشکی سنتی ایران دارای درمان هست ولی جامعه ی پزشکی به هیچ وجه حاضر به قبول این روش نیستند .

      1. منصور

        دوست عزیز مطمئن باش اگر طب سنتی برای این بیماری درمانی داشت استفاده میکردن همونطور که برای بسیاری از بیماری ها و ساخت خیلی از داروها از طب سنتی استفاده کردن
        وگرنه به اسم طب سنتی داروی گیاهی ایدز هم ساختن… رو نمایی هم کردن … نتیجه اش؟

      2. سامان

        قطعا درمان قطعی نیست و مثل بیشتر درمانهای سنتی فقط تسکین دهنده هست. یاد اون جوکه افتادم که میگه پزشکی سنتی ایرانی جوری هست که اگه شما مراجعه کنید و بگین دستم قطع شده میگن این دمنوش رو بخور دوباره در میاد!
        البته نمیشه کل طب سنتی رو نادیده گرفت، بعضی جاها واقعا راه حلهایی دارن ولی اکثرا درمانهای بیماری های پیچیدشون فقط تسکین دهنده هست و ممکنه این تسکین دادن منجر به مرگ بیمار بشه، مثل درمانهایی که برای سرطان ارائه میدن و ممکنه مدتها بیمار رو درگیر درمانهای الکی و تسکین دهنده کنه و فرصت طلایی قبل از درگیر شدن کل بدن به سرطان برای درمان رو از بیمار بگیره. اگه شما واقعا فکر میکنید درمانی برای ام اس توی طب پزشکی هست و کسی ازش جواب گرفته بگید تا افرادی که توانشو دارن از نظر علمی بررسیش کنن.

      3. پوریا

        ممنون از اطلاع بسیار جالبی که دادید، میشه اسم بیماری ام اس رو به صورتی که در طب سنتی استفاده شده به بنده بگید؟
        حتما به هر شکلی که شده امتحانش می کنیم فقط نمیدونیم اسم این بیماری در طب سنتی چی ذکر شده

      4. امید

        وقت خودتو برای درمان با استفاده از طب سنتی تلف نکن

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه