همه آنچه باید درباره علت، انواع و درمان پسوریازیس بدانید

۲۹ مهر ۱۳۹۹ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۷ دقیقه
بیماری پسوریازیس

آیا می‌دانید بیماری پسوریازیس چیست؟ بیماری پسوریازیس (Psoriasis) که با نام‌های بیماری صدف پوستی یا صدفک هم شناخته می‌شود یک بیماری خود ایمنی پوستی است که خود را با خارش و التهاب پوست بدن بروز می‌دهد، ولی می‌تواند به بخش‌های دیگر بدن نیز آسیب برساند و خطرناک شود. این بیماری ممکن است در مواقع مختلف تشدید شده، بهبود پیدا ‌کند یا مجدد بروز کند. در این بیماری سلول‌ها در سطح پوست بدن، چرخه زندگی سریع‌تری دارند و با سرعت زیاد تولید می‌شوند. به همین دلیل بافت زمخت، ضخیم و نقره‌ای رنگی به وجود می‌آورند که باعث خارش، التهاب و قرمزی پوست می‌شود. هدف از درمان پسوریازیس توقف رشد سریع سلول‌هاست.

علت از بین رفتن حالت طبیعی پوست

بیماری پسوریازیس چیست

در این بیماری سیستم ایمنی سیگنال‌های نادرست ارسال می‌کند و به همین دلیل رشد سلول‌های پوست افزایش می‌یابد. در حالت طبیعی بدن، سلول‌های پوست از عمق و از لایه‌های زیرین به سمت روی پوست حرکت می‌کنند و به صورت سلول‌های مرده از بدن خارج می‌شوند. ولی در بیماری پسوریازیس با رشد بیشتر سلول‌ها، چندین لایه سلول مرده روی پوست جمع می‌شود که حالتی فلسی و پوسته پوسته به وجود می‌آورند.

ابتلا به این بیماری در سنین مختلف دیده می‌شود، نوع اولیه آن اغلب در سنین جوانی نمود پیدا می‌کند که ممکن است در سنین بالاتر نیز تشدید شود. واژه یونانی psora که نام بیماری از آن گرفته شده، به معنای خارش است.

باید متذکر شد که این بیماری واگیردار و مسری نیست.

گفته شده است که دلیل اصلی بیماری پسوریازیس به وراثت باز می‌گردد. به این معنا که از بدو تولد در ژن فرد وجود دارد، ولی بروز آن قطعی نیست. برخی از عوامل مانند عفونت، تحریکات موضعی، داروهای خاص، آسیب پوست، آب و هوا، سیگار، الکل و استرس می‌تواند این بیماری را نمایان کند. علائم شایع پسوریازیس اغلب در ناحیه آرنج، زانو و سر دیده می‌شود.

درمان پسوریازیس

علائم بیماری پسوریازیس چیست؟

علائم بیماری پسوریازیس در افراد مختلف متفاوت است، ولی نشانه‌های رایج آن را می‌توان در موارد زیر دسته‌بندی کرد:

  • لکه‌های قرمز پوستی با فلس‌های ضخیم نقره‌ای رنگ
  • نقاط کوچک پوسته پوسته (عموماً در کودکان)
  • پوست خشک و ترک خورده با احتمال خونریزی
  • خارش، سوزش و درد
  • ناخن‌های ضخیم، حفره‌دار یا شکسته شده
  • مفاصل متورم و سفت

لکه‌های قرمز بیماری می‌تواند از چند نقطه کوچک در بدن، تا تمام سطح پوست را درگیر کند.

درمان پسوریازیس

انواع پسوریازیس

پسوریازیس انواع مختلفی دارد و با توجه به محل بروز علائم و درصد شیوع آن، در دسته‌های مختلفی تقسیم‌بندی می‌شود که در ادامه می‌توانید با آن آشنا شوید.

پسوریازیس ولگاریس یا پسوریازیس پلاکی

این نوع بیماری، شایع‌ترین نوع پسوریازیس به شمار می‌رود. در این بیماری لکه‌های قرمز و خشک روی پوست دیده می‌شود که با بزرگ‌تر شدن به مرور تبدیل به یک ضایعه فلسی نقره‌ای می‌گردند. گاهی بعد از بهبود خشکی، لکه‌های خون در زیر لایه‌های سلولی دیده می‌شود. ضایعات پوستی ممکن است دردآور یا با خارش همراه باشند. تعداد آن‌ها نیز در سرتاسر بدن متغیر است و در هر قسمتی از بدن ظاهر می‌شوند، حتی درون دستگاه تناسلی و بافت نرم درون دهان.

پسوریازیس ناخن

این دسته از بیماری در بخش کوچکی از ناخن دست یا ناخن پا ظاهر می‌گردد. در این شرایط، رشد ناخن غیر عادی شده و ناخن تغییر رنگ می‌دهد و در مواقع حاد ناخن ضخیم شده و فرم آن از بین می‌رود.

پسوریازیس خالدار یا پسوریازیس قطره‌ای

این بیماری در کودکان و نوجوانان ظاهر می‌شود و دلیل اصلی آن عفونت باکتریایی مانند «عفونت استرپتوکوکی گلو» است. در اثر این عفونت تکه‌های خشک پوست در سراسر بدن تشکیل می‌شود و اغلب بعد از مدتی از بین می‌رود. لکه‌های کوچک و شبیه به قطره آب بر روی بدن، دست، پا و کف سر به وجود می‌آید. ضایعات توسط پوسته نازکی پوشانده می‌شوند و به ضخیمی پلاک‌ها نیستند.

پسوریازیس معکوس (صدف پوستی)

این بیماری در بخش‌هایی از پوست بدن به وجود می‌آید که پر چین و چروک باشد. پلاک‌های قرمز، صاف و خارش‌آور در ناحیه‌هایی مانند زیر بغل، کشاله ران، باسن، زیر سینه و نواحی اطراف دستگاه تناسلی ظاهر می‌شوند. پوست ملتهب این قسمت با تعریق و اصطحکاک وضعیت وخیم‌تری پیدا می‌کند. عفونت قارچی از عوامل به وجود آورنده این نوع پسوریازیس است.

پسوریازیس سر

پسوریازیس پوست سر

اگر پسوریازیس در پوست سر به وجود آید، ممکن است منجر به ضایعات روی صورت، گوش و خط رویش مو هم بشود. به همین دلیل در این حالت عواقبی مانند گسترش پسوریازیس و ریزش مو دور از ذهن نیست.

پسوریازیس پوسته‌ای

نوع نادری از این بیماری است که در سطح وسیع یا حتی کوچک با التهاب بسیار شدید روی دست، پا و انگشتان ظاهر می‌شود. سرعت توسعه این بیماری زیاد است در این وضعیت علاوه بر ضایعات پوستی تارها یا پودرهای حاوی مایع نیز درون پوست دیده می‌شود. تب، لرز، خارش شدید و اسهال در این نوع از بیماری شایع است.

پسوریازیس اریترودرمیک

این نوع از بیماری احتمال شیوع کمتری دارد و می‌تواند تمام سطح بدن را با پوسته‌های قرمز بپوشاند که همراه با خارش و سوزش شدید است.

پسوریازیس مفصلی یا آرتریت پسوریاتیک

این بیماری علاوه بر التهاب و پوسته پوسته شدن پوست، باعث تورم و درد مفاصل می‌شود. گاهی فقط درد مفاصل علائم بروز داده شده است و گاهی نیز با تغییر در ظاهر ناخن‌ها همراه است. نشانه‌های پسوریازیس مفصلی از حالت متوسط تا شدید متغیر است و می‌تواند هر کدام از مفاصل بدن را درگیر کند. همچنین ممکن است موجب سفتی و آسیب جدی مفاصل شود و در شرایط مزمن به تغییر شکل دائمی مفاصل منجر گردد.

درمان بیماری پسوریازیس

پسوریازیس ناخن

اگر مشکوک به ابتلا به یکی از انواع بیماری پسوریازیس هستید، فورا به پزشک مراجعه کنید. تشخیص بیماری پسوریازیس با بررسی دقیق پوست انجام می‌شود و در صورت تشخیص، بخشی از پوست تحت آزمایش میکروسکوپی قرار می‌گیرد.

همان‌طور که گفته شد در درمان پسوریازیس هدف اصلی کاهش رشد سلولی است. این بیماری به طور صد در صد درمان نمی‌شود ولی می‌توان علائم آن را به میزان زیادی کنترل کرد. درمان هم با مشورت و مراجعه پزشک صورت می‌گیرد و داروها هم به صورت موضعی و هم به صورت خوراکی در برنامه گنجانده می‌شود. انتخاب نوع درمان و البته اندازه نیاز به دارو با توجه به سن فرد و وضعیت بیماری تعیین می‌شود.

یکی از ساده‌ترین راه‌های درمان بیماری پسوریازیس استفاده از کرم‌های مرطوب کننده است. البته که در موارد حاد این محصولات تأثیری ندارند ولی در پسوریازیس خفیف می‌تواند از خشکی، فلسی شدن و ترک پوست جلوگیری کند. در موارد شدیدتر برای درمان‌های موضعی از کرم و پمادهای حاوی ترکیبات نفتی از جمله دیررانول، تزارتون و ترکیبات ویتامین دی مانند کلسپتریول، کلسیتریول یا تاکالسیتول استفاده می‌شود. همچنین پماد حاوی ترکیب کورتیکواستروئید نیز در برنامه درمانی قرار می‌گیرد.

خرید انواع کرم مرطوب‌کننده و نرم‌کننده از دیجی‌کالا

برای درمان پسوریازیس سر از لوسیون‌های مخصوص استفاده می‌شود که حاوی اسید سالیسیلیک، زغال، گوگرد و کورتیکواستروئید هستند. شامپوهای ضد شوره و ضد ریزش مو و ویتامین دی نیز می‌توانند برای درمان پوست کف سر نقش مؤثری باشند.

خرید پک شامپو و کرم پسوریازیس سریتا از دیجی‌کالا

فتوتراپی یا استفاده از اشعه ماورای بنفش برای درمان پسوریازیس در مراکز تخصصی پوست انجام می‌شود. گفته شده نور طبیعی خورشید نیز برای درمان مفید است. در واقع این اشعه آنچه باعث رشد سریع سلولی می‌شود را از بین می‌برد.

در موارد شدید و پیشرفته بیماری پسوریازیس از داروهای خود ایمنی استفاده می‌شود.

چند راهکار خانگی برای درمان پسوریازیس

درمان بیماری پسوریازیس

در کنار درمان‌های دارویی می‌توان با رعایت برخی نکات ساده درمان را تسریع بخشید. البته این موارد به تنهایی باعث درمان نمی‌شوند ولی می‌توانند کمک کننده باشند. این نکات عبارتند از:

حمام کردن روزانه

دوش گرفتن به آرامش پوست ملتهب کمک می‌کند و سلول‌های خشک شده روی سطح پوست را می‌شوید. از صابون‌های خشک و عطری که چربی پوست را از بین می‌برند، استفاده نکنید. توصیه می‌شود در استحمام از آب ولرم به جای آب داغ استفاده کنید. همچنین می‌توانید از خواص روغن‌های گیاهی طبعیی برای نرم کردن و رطوبت رسانی به پوست بهره‌مند شوید.

مرطوب کننده‌ها

بعد از حمام از لوسیون‌های ضد حساسیت و انواع کرم‌های مرطوب کننده استفاده کنید. فراموش نکنید که در فصل‌های سرد و خشک باید بیشتر مراقب پوست خود باشید. بهتر است برای جلوگیری از حساسیت احتمالی از هرگونه محصولات عطری دوری کنید.

نور طبیعی خورشید

قرار گرفتن زیر نور آفتاب به میزان کم، می‌تواند باعث تسکین پوست شود اما استفاده از کرم ضد آفتاب را فراموش نکنید.

کاهش وزن

رسیدن به وزن متناسب می‌تواند باعث بهبود در تاثیرگذاری روش‌های درمان شود.

استفاده از مکمل‌های غذایی

داروها و ویتامین‌ها در روند بهبود تأثیرگذار هستند. روغن ماهی، امگا ۳، ویتامین دی، شیر سویا و آلوئه ورا نیز باعث بهبود بروز علائم می‌شوند.

رژیم غذایی سالم

از فست فود، گوشت قرمز، مواد غذایی فرآوری شده و چربی‌های اشباع شده دوری کنید و به دنبال تغذیه سالم باشید. پروتئین‌های خالصی مانند مواد غذایی حاوی اسید چرب امگا ۳ مانند ماهی سالمون، میگو، تخم کتان و سویا مفید هستند

حفظ آرامش و دوری از استرس

همان‌طور که گفته شد، استرس و اضطراب از عوامل بروز بیماری پسوریازیس است و می‌تواند باعث وخیم شدن اوضاع شود. آرامش را به زندگی خود بازگردانید و به دنبال یوگا و مدیتیشن بروید.

سیگار ممنوع

این مورد نیز مانند مورد قبلی از عوامل تحریک بیماری به شمار می‌رود. اگر به بیماری پسوریازیس مبتلا هستید، به هیچ وجه به سراغ سیگار نروید.

روتین پوستی
برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۴۰ دیدگاه
  1. مهدی

    سلام وقت بخیر من هم با این بیماری پسوریازیس حدود ۱۳ ساله که دارم دست و پنجه نرم میکنم کرم ها و پمادها و هر چیز موضعی فقط سطح کار رو بطور موقت بهتر میکنه در صورتی که از داخل داغونه پولتون رو اول صرف مداوا درون کنید بعد بیاین ظاهر رو مرمت کنید تا جایی که میتونین از استرس و پر خوری دوری کنید . به امید بهبود همه همدردان

  2. عظیم

    سلام، من فقط به کسانیکه سیگار میکشند توصیه اکید میکنم حتی یک دونه سیگار نکشند
    من سیگار را دو سالی است نمی کشم ولی هر چند روز وقتی میکشم سرم دچار خارش و علایم
    بیماری دو روزی ظاهر میشه، و یکی هم الکل است ، که بعد از نوشیدن،علایم بیماری تا ده روز
    ظاهر میشود، سومی استرس است که این هم
    عود کننده است، با تشکر و سلامتی شما

  3. شفیق

    سلام دوستان عزیز

    من ۱۸ساله درگیر پسوریازیس بودم

    واقعا راهی نبود نرفته باشم

    طب سنتی
    استاد خیراندیش،روازاده، اکبری،خدادادی….
    طب کلاسیکم که تعداد زیادی دکتر
    دارو هم که کورتون و متوترکسات،دیوونکس، ….هزار داروی دیگه

    البته اشعه نرفتم بخاطر ضررش!
    چون فقط روی اون نقطه اثر داره و بقیه جاها ممکنه دوباره در بیاد

    رو آرامش و دوری از استرس و تغذیه سالم و نخوردن ممنوعیات و رژبم سبزی و میوه فراوان و رفع یبوست تا حدودی اثربخشی داره و کم میشه

    ولی درمان قطعی نیس

    دوستان من دو سال قبل رفتم بهزار مشقت طب اسلامی ایت الله تبریزیان

    ی نسخه بمن داد گفت استفاده کن مرکب۱ و صفرابر…..
    که چون فلفل و…داشت دچار خارش میشد و استفاده نکردم

    بمن گفت اگه نتیجه نگرفتی راه حل آخر فقط فقط اقلا۳بار حجامت روی کعبین(مچ پا فاصله قوزک تا روی پا ) هستش

    من انجام ندادم تا امسال
    حجامت قوزک پا با کلی تحقیق و خوندن مقالات و….انجام دادم
    خدا میدونه فقط معجزه ست!!

    تو مقالات پزشکی خارجی خوندم که افرادی که دچار پسوریازیس هستن تو کبدشون کریستالهایی وجود داره و حرارت بالا

    کسانی که حجامت کردن میدونن بادکش بعدم خراشهای ریز پوستی و ساکشن و کمی خونریزی!

    اما بطرز عجیبی حجامت قوزک پا که انجام میدید اولش توی کاپ بخار میاد????
    بعدش کف زرد

    بعد اون تازه خون

    دقیقا حرف دکتر طب سنتی من که اونم میگفت کبد شما داغه و گرم
    بخار کبد بیماریرپوستی میده مث گری، اگزما،پسوریازیس..

    خواهش میکنم انجام بدید
    این روش بسیار کم هزینه و کاملا بی ضرره

    کلا هر بار حجامت۲۰ سی سی هم خون نمیگیرن از دو تا پاهاتون

    ولی اثرش رو از فردای حجامت می بینید

    بعد حجامت حتما عسل بزنید و بخورید
    مراقبتهای خاص خودش رو داره

    ولی این بیماری اثری ازش نمیمونه

    باید حداکثر هفته ای یکبار بین ۳ تا ۶ مرحله انجام بدید

    معجزه ش رو خواهید دید

    من چون خودم بعد اینهمه سال بنتیجه رسیدم عضو شدم تا بشماهام بگم تجربه م رو

    حتما به انجمن حجامت ایران هم تجربه م رو انعکاس میدم

    چه بسیار جوونهایی که دارن رنج میکشن
    نمیتونن ازدواج کنن
    زندگیشون میپاشه

    ضمنا اساس روایی داره و از معصوم نقل شده که برای گری و خارش(اونزمان اسم پسو اگزما..) نبوده
    اقلا۳بار حجامت کعبین انجام بده نجات یابی

    دوستانی که انجام دادید حتما حتما نتیجه ش رو اینجا برای همه بزارید مطمین بشن
    عکس قبل و بعد انجام حجامتتون رو هم بزارید

    ببخشید طولانی شد

    ارزوی سلامتی برای همتون????

    1. ارزو

      سلام میشه بگین کجاکجا طب سنتی رفاین و آدرس بدین چون هر کسی این مهارت رو نداره

    2. مریم قلندر

      باسلام وعرض ادب خدمت شما
      من چندسال هست بطورخفیف ناحیه زانوهام بودالان آرنج دستام خارش داره ولکه های سیاه بعد از خارش بجامیزاره وهمینطورز یادشده به سمت مچ دستم
      دوماه هست که زرشک کوهی باکاسنی وشاتره وعسل ورب انارترش استفاده میکنم قهوه گانودرما ومصفی خون استفاده کردم لبنیات و مرغ وادویه وشکلات وچای وبادمجان وگوجه وعدس و…… پرهیز دارم جدیدا گفتن ۲۱روز نوره وسفید آب استفاده کنم دیگه موندم تااینکه امروز پیام شما رودیدم انگار نورا میدی بود به دل من
      بندرعباس زندگی میکنم اینکه حجامت روشماکجاانجام دادین وباحجامت کاملا درمان شدین؟

  4. فاطمه

    سلام من پسری ۱۳ ساله دارم که کف پاها .کف دستهاش وسر زانوهاش پوسته میشه وترک میخوره چند سالهاینجوریه ..دکتر هم بردم انواع پمادها هم استفاده کردم ..ولی هنوز هم اونجوری میشه ..ترکهای بزرگ میخوره خارش ودرد داره گاهی خون هم میادلطفا راهنمایی کنید

  5. سما

    من سال۹۳دکلره کردم.فقط یه قسمت ازپشت سرم زخم شد تاالان همیشه پوسته پوسته میشه وشدیدخارش وسوزش داره.تاموهامومیشورم وپوستم شروع به خشک شدن میکنه اینم شروع میکنه پوسته پوسته شدن.به نظرتون چیه

  6. حامد

    درمان قطعی => آلوورا

    سلام به همگی. من این بیماری پوستی رو روی آرنج خودم برای مدت ۵ سال داشتم . انواع دارو های شیمیایی ، قرص و .. دکتر…. امتحان کردم نشد که نشد.
    تا اینکه آلوورا (همین که دیجی کالا هم تو این صفحه عکسشو زده) رو امتحان کردم. در عرض ۳ روز کاملا خوب شد.
    امتحان کنین و اگه ایشالا نتیجه گرفتین دعا خیر یادتون نره 🙂 خواهشا به هرکسی هم که میتونین بگین.
    یا حق

    1. مژگان

      چطوری آلوورا رو مصرف کردید؟هر روز میزدید؟

  7. علی

    سلام
    من خودم سالهاست با این بیماری مبارزه می کنم
    به نظرم اون قسمت که نوشته برای درمان بیماری پسوریازیس از کرم‌های مرطوب کننده و پمادهای حاوی ترکیبات نفتی استفاده بشه کاملا اشتباهه و پسوریازیسو زیادتر و بدتر میکنه مگر اینکه فقط در جاهایی که پسو ترک برداشته و ممکنه پوستو زخمی کنه استفاده کنید.
    در کل بیمارا بهتره پولشونو صرف دکتر و دارو نکنن فقط همین درمانهای خانگی که اینجا گفته شده کفایت میکنه در غیر این صورت پسوریازیس بدتر میشه .

  8. nima

    با سلام. من حدود به دوساله به این بیماری مبتلا شدم پیش خیلی دکترها رفتم خودمم خیلی تو سایتها چرخیدم خلاصه هردارویی که بود استفاده کردم. تا خلاصه جواب گرفتم. به وسیله یه داروی ترکیبی دست ساز و چند تا نوع قرص. خداروشکر تونستم کنترلش کنم بیماریم رو. خیلی رو اعصابم بود خونه نشینم کرده بود مشکل روحی پیدا کرده بودم افسردگی گرفتم تو این مدت. خلاصه موفق شدم. دوستانی که از این بیماری رنج میبرن درکشون میکنم. و حاضرم کمکشون کنم تا اونها هم جواب بکیرن. کسی اگه کمک خاست بنده درخدمتم.شماره خودشون رو به ایملم بزارن تا تماس بگیرم باهاشون. با تشکر

    1. عابدیان

      لطفا به من کمک کنین من چند ماهه این بیماری رو دارم و الان تازه فهمیدم و خیلی میترسم ممنون از لطفتون

    2. نسيم

      سلام لطفا به من بگید که چگونه درمان شدید ممنون

    3. عبدالسلام قاسمی

      سلام و درود . وقتتون بخیر. چند سالی خارش داشتم . سرم شوره های ضخیمی زده بود و کف پا هم همینطور . البته با داروی ترکیبی کف پا بهتر شده و سرم هم بهتر شده اما خیلی خارش بدن دارم. تجربیات خودتون را در اختیارم بزارید.

  9. الی

    سلام پماد پسوریابت رو تهیه کن عالی توعرض ۱ روز دوروزی هیچیش نمیمونه اگه تونستی خارجیش گیربیاری عالیه

  10. ساحل

    سلام من تو صورتم قرمزشده و پوسته پوسته های خیلی خفیفی داره از لوسین ترکیبی بتامتازون و کلوتریمازول استفاده کردم واقعا زجراوره و با این کروناهم نمیتونم دکتر برم خواهشا کمک کنید چیکار کنم؟

  11. سارا

    من یه دوره اگزمای شدید داشتم و دکترم پسوریازیس تشخیص داد! اما خداروشکر فهمیدم که اگزما بوده صرفا اما تقریبا شبیه هستن و باید همیشه پوستتونو مرطوب نگه دارین اما درکل در مورد پسوریازیس خوندم و چیزایی که ظاهرا خیلی کمک میکنه یکیش شاتوت هست و خوردن روزانه ۵تا شاتوت میتونه خیلی تو بهبود پوست کمک کنه، حتی برگر درخت شاتوت رو خشک کنین پودر کنین مثل سماق میشه و اونو استفاده کنین. یکی هم روغن خالص بادام تلخ(که به تقویت اون ناحیه از پوست کمک میکنه در اصل ایمنی پوست را بالا میبره) و روغن بنفشه(رطوبت پوست رو افزایش میده) هردو خیلی به پسوریازیس و اگزما کمک میکنن.
    امیدوارم بدردتون بخوره

  • 1
  • 2
loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه