چرا کاربران پرچم‌داران سامسونگ از تراشه‌های اگزینوس شاکی هستند؟

۱۴ فروردین ۱۳۹۹ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه
تراشه اگزینوس

برای مدت طولانی، سامسونگ پرچم‌داران خود را با تراشه‌های اختصاصی به نام اگزینوس روانه‌ی بازار کرده است و در عین حال برای برخی کشورها مانند چین و آمریکا، این گوشی‌ها همراه با تراشه‌های کوالکام عرضه شده‌اند. داشتن تراشه‌های اختصاصی در سال ۲۰۱۵ مزیت مهمی برای سامسونگ محسوب می‌شد. در آن سال، تراشه پرچم‌دار کوالکام، اسنپ‌دراگون ۸۱۰، هنگام اجرا بسیار داغ می‌شد و در حالی که دیگر تولیدکنندگان گزینه جایگزین دیگری نداشتند، سامسونگ به سادگی تصمیم گرفت برای تمام کشورها از تراشه اگزینوس استفاده کند.

با این حال، اگرچه ۲۰۱۵ سال بدی برای کوالکام بود، ولی این شرکت از تجربه موردنظر درس گرفت و توجه بیشتری به ساخت تراشه‌های همه‌فن‌حریف نشان داد. و طی سال‌های اخیر، تراشه‌های اسنپ‌دراگون به‌خصوص در زمینه بهره‌وری و در نتیجه عمر باتری از چیپ‌های اگزینوس پیشی گرفته‌اند.

و این تفاوت در ویژگی‌ها، موضوعی است که برای تمام تراشه های پرچم‌دار اسنپ‌دراگون و اگزینوس دیده می‌شود. سال گذشته، سامسونگ برای اگزینوس ۹۸۲۰ تقریبا یک نسل عقب افتاد زیرا این گوشی با فناوری ۸ نانومتری ساخته شده و این در صورتی است که رقیب آن یعنی اسنپ‌دراگون ۸۵۵ از فناوری ساخت ۷ نانومتری بهره می‌برد.

ادامه یافتن ضعف اگزینوس

تراشه اگزینوس

متأسفانه امسال هم این وضعیت تکرار شده است. طی بررسی‌های صورت گرفته، گلکسی اس ۲۰ مبتنی بر اسنپ‌دراگون ۸۶۵ از لحاظ بهره‌وری عملکرد بهتری نسبت به مدل اگزینوس دارد. این اختلاف طولانی‌مدت باعث شده که کاربران زیادی از این موضوع شاکی شوند. اما حالا که سامسونگ گوشی ۱۴۰۰ دلاری روانه‌ی بازار کرده، این تفاوت در تراشه‌ها به موضوعی طاقت‌فرسا بدل شده است.

سهامداران سامسونگ هم از این موضوع راضی نیستند. در جدیدترین جلسه سالانه با سهامداران، این افراد از ادامه استفاده از تراشه های اگزینوس در گوشی‌های پرچم‌دار علی‌رغم عملکرد ضعیف‌تر نسبت به تراشه‌های اسنپ‌دراگون انتقاد کرده‌اند. سامسونگ هم به جز مطرح کردن این حقیقت که چنین کاری منجر به افزایش درآمد بخش نیمه‌هادی این شرکت می‌شود، پاسخ مفید دیگری ارائه نداده است.

یک تصمیم تجاری غیرمنصفانه برای مشتریان

اساسا، چنین تصمیمی کاملا تجاری است و برای مشتریانی که پرچم‌داران سامسونگ را خریداری می‌کنند کاملا ناعادلانه محسوب می‌شود. چرا مشتریان آمریکایی و چینی می‌توانند یک تراشه بهتر را همراه با پرچم‌داران دریافت کنند در حالی که کاربران باقی مناطق دنیا همان مقدار پول را برای کارایی و بهره‌وری پایین‌تر پرداخت می‌کنند؟ و اصلا چرا کاربران باید به بخش نیمه‌هادی سامسونگ کمک کنند در حالی که به راحتی می‌توانند از گوشی‌های رقیب بهره ببرند؟

تراشه اگزینوس

روی هم رفته، به غیر از هواوی دیگر رقبای سامسونگ گوشی‌های پرچم‌دار خود را همراه با جدیدترین و بهترین تراشه اسنپ‌دراگون به فروش می‌رسانند و اغلب اوقات این گوشی‌ها قیمت پایین‌تری هم دارند. در ضمن حالا که بهترین مدل گلکسی با قیمت ۱۴۰۰ دلاری فروخته می‌شود، ارائه‌ی آن در بیشتر کشورها با تراشه اگزینوس به نوعی اقدام تحقیرآمیزی برای مشتریان به حساب می‌آید.

بسیاری از کاربران هم دیگر نمی‌توانند این وضعیت را تحمل کنند و مثلا در اپلیکیشن Samsung Members در هند، تعداد زیادی از کاربران پست‌هایی منتشر کرده‌اند که در آن‌ها آمده چرا سامسونگ به فروش پرچم‌داران مبتنی بر تراشه های اگزینوس در این کشور ادامه می‌دهد. همچنین همین چند هفته قبل، یک طومار آنلاین در سایت Change.org ایجاد شد که کاربران می‌توانند خواسته مربوط به توقف استفاده از تراشه های اگزینوس را امضا کنند و تا حالا بیش از ۳۳ هزار نفر آن را امضا کرده‌اند.

آیا وضعیت تراشه های اگزینوس بهبود پیدا می‌کند؟

تراشه اگزینوس

مشکل بهره‌وری تراشه‌های اگزینوس از زمانی آغاز شد که سامسونگ تصمیم گرفت برای پردازنده از هسته‌های سفارشی استفاده کند ولی طبق برخی شایعات، اگزینوس ۹۹۰ موجود در خانواده گلکسی اس ۲۰ آخرین تراشه‌ای است که از هسته‌های سفارشی بهره می‌برد. از طرفی دیگر، سامسونگ مشغول همکاری با AMD برای پردازنده گرافیکی است و احتمالا سال آینده مشکل عملکرد گرافیکی تراشه‌های اگزینوس برطرف می‌شود.

با توجه به اینکه حتی در کره جنوبی هم گوشی‌های گلکسی اس ۲۰ همراه با تراشه اسنپ‌دراگون فروخته می‌شوند، شاید در آینده نسخه‌های اسنپ‌دراگون در کشورهای بیشتری ارائه شوند. اما در حال حاضر، این تصمیم باعث نمی‌شود رضایت کاربران خریدار مدل‌های مبتنی بر تراشه‌های اگزینوس جلب شود.

شما چه فکر می‌کنید؟ آیا سامسونگ باید برای پرچم‌داران خود استفاده از تراشه‌های اگزینوس را متوقف کند یا اینکه در عوض کیفیت آن‌ها را به سطح تراشه‌های اگزینوس برساند؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما و دیگران در میان بگذارید.

بیشتر بخوانید: مقایسه اگزینوس ۹۹۰ و اسنپدراگون ۸۶۵؛ کدام نسخه از گلکسی اس ۲۰ بهتر است؟

منیع: Sam Mobile

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۱۶ دیدگاه
  1. Avatar حسین

    خوبه مدیرشون گفته برای افزایش درآمد شرکت تو بیشتر کشورها از اگزینوس استفاده میکنه نه رضایت مشتری…!!! سامسونگ باید تو گوشی های میان رده و بالا رده از اسنپدراگون استفاده کنه اگه این کار رو نکنه امیدوارم ب سرنوشت نوکیا دچار بشه

  2. Avatar محمد جوان

    من a51 دارم نامرد حتی تو کار های سبک هم شروع به گرم شدن و ذر نهایت داغ شدن میکنه پردازندش اگزینوس ۹۶۱۱ واقعا حس بدی به ادم میده

    1. Avatar M

      منم a51 دارم کجاش داغ میشه آخه تنها ایراد این گوشی باتری هست ای کاش حداقل۵هزار میذاشتن

  3. Avatar سعید سمیع زاده

    این مقاله صرفا نظر شخصی آقای یوسف اسفندیاری هست و گویا ایشون با محصولات سامسونگ مشکل شخصی دارن و به نوعی سعی در گرفتن انتقام داشتن… واقعا براتون متاسفم که در گذشته درس نگرفتید و بجای مقاله داستان منتشر میکنید ، توی همین دیجی مگ در مورد خصوصیات و دلایل بد بودن تکنولوژی اولد مطلب نوشتید وقتی بحث به سلب امتیاز شدن از فروش انحصاری آنلاین محصولات ال جی رسید سریع پاکش کردید و مقاله برعکسش رو چاپ کردید ، واقعا جای تاسف داره…

  4. Avatar سهیل

    اگزینوس یه فاجعه به تمام معناست.اگه سامسونگ به این شارلاتانی ادامه بده به سرنوشت نوکیا دچار خواهد شد.الان یه اس ۱۰ پلاس خریدم که به معنای واقعی کلاهبرداری سامسونگ از مشتریاشه.گوشی در فعالیت بسیار معمولی خیلی داغ میشه و دستام میسوزه و کند کار میکنه گوشی.حتی میخوام از این شرکت شکایت بکنم

    1. Avatar Vega

      من با نوت ۱۰ پلاس مشکلی ندارم. گاهی اوقات تو اینستا لگ میزنه فقط!

    2. Avatar علی

      ایشون یه کم خیلی دارن گوشی رو
      زیر سوال می برن:

      ۱-چون اگزینوس تو کارهای معمولی نه
      هنگ می کنه نه داغ

      ۲-اس ۱۰ پلاس با ۱۲ گیگ رم هنگ کنه
      به خدا دری وریه هنگ کردن، اگر رم
      مورد نیاز اگزینوس تامین بشه هنگ
      نمی کنه.

      ۳-اون داغ کردن هم مال تو بازی یک ساعت
      به بالاست که همه گوشی ها حتی شیا
      هم داغ می کنه.

      حرف شما سهیل خان قابل قبول نیست
      چون این گوشی هیچ وقت اینطوری
      تو کارهای عادی نمی شود.

    3. Avatar عباس

      ????????????????????????????????ناموصا توازکجاپیدات شد کل دنیانوت ۱۰دارن راضین جزع تو دادا بهت چپوندن جنس ایرانیشوگرفتی حتما

  5. Avatar Ali

    سامسونگ با نامردی تمام برای گوشی های میان رده تراشه اگزینوس گزاشته درحالی که شرکت های رقیب با اینکه گوشی هاشون میان ردس ولی از تراشه های قوی اسنپدراگون استفاده میکنن و همچنین قیمت و کیفیت بهتری دارن
    و همچنین درمورد گوشی های بالارده خیلی آدم زورش میاد پول یه گوشی بالارده خوب رو بده ولی بجای تراشه اسنپدراگون توش تراشه اگزینوس باشه.

    1. Avatar Reza

      چرا چرت میگی؟

  6. Avatar محسن

    من گوشی a51با تراشته اگزینوس دارم متاسفانه لگ زیاد داره بعضی وقتها هنگ میکنه و دیر عمل میکنه

  7. Avatar سعید

    تنها چاره تینه که سامسونگ روی هسته های اختصاصی خودش جدی تر کار کنه و عیب اونها رو برطرف کنه. همانطور که کوالکام عیب اسنپدراگون ۸۱۰ رو برطرف کرد.

    دست کشیدن از هسته های اختصاصی یک حماقت محضه. مثالش هم بالا خودتون زدین.

  8. Avatar حمیدرضا طباطبایی

    این موضوع را من به واقعیت تجربه کردم که پردازنده های اگزینوس با لگ زیادی مواجهند و خود سامسونگ هم این مطلب را بخوبی میدونه.واقعیت امر اینه که حتی صفحات آمولد نمایشگر سامسونگ نیز چندان کیفیتی ندارند و این شرکت جفای بزرگی به مشتریان میکند.

    1. Avatar سپهر

      چرا دروغ میگی اتفاقا نمایشگر های سوپر امولد خیلی عالییه. من نوت ۱۰ پلاس را دارم و کاملا با نمایشگرش مشکلی ندارم کیفیت تصاویر توش عالییه.

      ولی به نظر من سامسونگ باید برای این انتشار اگزینوس هاش یک کاری بکنه یا اینکه می تونه اون ها رو ارتقا بده

      اسنپدراگون خیلی بهتر از اگزینوس هستش کاشکی سامسونگ اسنپدراگون هاش را قوی تر کنه و برای کل کره زمین گوشی هاش رو با این پردازنده روانه بازار بکنه.

    2. Avatar Reza

      تو دیگه چی میگی ؟؟؟؟؟؟
      اگه اولد های سام بی کیفیت بودن تمامی شرکت ها از جمله اپل و… ازشون استفاده نمی‌کردن
      پس بهتره دهنتو ببندی

  9. Avatar امیررضا

    به نظرم بهتره سامسونگ از تراشه های خودش تو همه گوشی ها استفاده کنه و تو کشور های مختلف با یک نوع پردازنده عرضه کنه یا حداقل در همه کشور ها از دو نسخه مختلف با دو پردازنده کوالکام و اگزینوس استفاده کنه

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه