فضاپیمای هایابوسا ۲ برای دومین بار از سیارک ریوگو نمونه‌برداری کرد

۲۲ تیر ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه
فضاپیمای هایابوسا ۲

فضاپیمای هایابوسا ۲ یک بار دیگر ماموریتی شگفت‌انگیز را با موفقیت به انجام رساند. فضاپیمای هایابوسا ۲، متعلق به آژانس فضایی ژاپن (JAXA)، که مدتی است در مدار سیارک ریوگو قرار دارد برای دومین بار و در مانوری کم‌نظیر از سطح این سیارک نمونه‌برداری کرد. نمونه‌هایی ارزشمند که به زودی برای بررسی‌ دقیق‌تر راهی زمین خواهند شد.

ماموریت اخیر هایابوسا ۲ ریسک بزرگی برای این پروژه بود. هر چند که همه چیز بر اساس محاسبات و طبق برنامه‌ریزی دقیق پیش رفت اما خطایی کوچک ممکن بود باعث ایجاد مشکلاتی برای فضاپیما شود. با این حال این ماموریت نیز همانند نمونه‌برداری پیشین با موفقیت انجام شد.

فضاپیمای هایابوسا ۲ برای انجام این عملیات مانوری پیچیده را انجام داد. این فضاپیما به آٰرامی بر سطح ریوگو فرود آمد و سپس گلوله‌ای را به سمت سطح سنگی این سیارک شلیک کرد. هایابوسا ۲ پس از آن برخی از موادی که بر اثر برخورد به اطراف پراکنده شده بودند را جمع‌آوری کرد. در نهایت فضاپیما از سطح سیارک جدا شد و به مدار بازگشت.

مقدمات انجام این ماموریت چند ساعته از چند ماه پیش و با شلیک گلوله‌ای سنگین به سمت سیارک ریوگو آغاز شده بود.

لحظه‌ی فرود هایابوسا ۲ بر سطح سیارک ریوگو.
Credit: JAXA

هایابوسا ۲ در ماه اردیبهشت گلوله‌ای بزرگ را به سمت سیارک ریوگو شلیک کرد تا یک دهانه‌ی برخوردی مصنوعی در سطح این سیارک ایجاد شود. ماموریتی که گام اولیه برای نمونه‌برداری اخیر بود. هدف از ایجاد دهانه‌ی برخوردی مصنوعی در سیارک ریوگو دسترسی به مواد دست نخورده‌ی زیر سطح این سیارک بود. به عبارتی در گام اول هایابوسا ۲ یک دهانه برخوردی را در سیارک ریوگو ایجاد کرد تا در مرحله‌ی بعد بتواند از مواد زیر آن نمونه‌برداری کند.

مواد زیر سطح سیارک ریوگو تحت تاثیر هیچ عامل خارجی، مانند پرتوهای کیهانی و ذرات باردار خورشید، نبوده‌اند. موادی که زیر سطح سنگی این سیارک جای دارند بازمانده‌ای از دوران شکل‌گیری سیارات منظومه شمسی است و میلیاردها سال قدمت دارد. به همین دلیل ارزش علمی نمونه‌های جمع‌آوری شده برای دانشمندان بسیار زیاد است. دانشمندان امیدوارند تا با بررسی نمونه‌های جمع‌آوری شده به اطلاعات بیشتری از چگونگی شکل‌گیری منظومه شمسی و سیارات دست پیدا کنند.

فضاپیمای هایابوسا ۲ سال گذشته وارد مدار سیارک ریوگو شد و از آن زمان فعالیت‌های مختلف و متنوعی را برای شناخت بهتر این سیارک انجام داده است؛ از بررسی این سنگ آسمانی از مدار تا ارسال سطح‌نوردهایی کوچک به سطح این سیارک. این فضاپیما اکنون تنها یک ماموریت انجام نشده را پیش رو دارد و آن قرار دادن سطح‌نورد کوچک دیگری بر سطح سیارک ریوگو است. این ماموریت در اواخر تابستان امسال انجام خواهد شد. در نهایت و در اواخر سال جاری میلادی (حوالی آذر یا دی) هایابوسا ۲ راهی زمین خواهد شد تا گنجینه‌ی ارزشمند خود را به دست دانشمندان برساند. هایابوسا ۲ در اواخر سال ۲۰۲۰ به زمین خواهد رسید.

عکس کاور: تصویر فضاپیمای هایابوسا ۲ از سیارک ریوگو.

Credit: JAXA

دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه