دونالد ترامپ؛ چهل و پنجمین رییس جمهور آمریکا شد

۳۰ خرداد ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه

بالاخره رقابت نزدیک و نفس‌گیر میان نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا به پایان رسید و با وجود بهت و ناباوری بسیاری از ناظرین، دونالد ترامپ از حزب جمهوری خواه به کاخ سفید راه یافت.

ترامپ جمهوری‌خواهی است که حتی خود جمهوری‌خواه‌ها هم نمی‌توانستند به دلیل نظرات جنجالی و مواضع عجیب و غریبش به شکل یک‌پارچه از او حمایت کنند. یک بیزینس‌من، رییس‌ هیات مدیره یک هلدینگ معاملات املاک و سرمایه‌داری که حتی جورج بوش پسر، رییس‌جمهور پیشین و جمهوری‌خواه آمریکا هم گفته بود به او رای نداده است. اما به هر حال مردم آمریکا ترامپ را انتخاب کردند. مردی که درباره زنان، سیاه پوست‌ها، لاتین‌تبارها، مکزیکی‌ها، توافق هسته‌ای با ایران و بسیاری از موضوعات دیگر نظرات عجیبی دارد و همه منتظرند ببینند با حضور او در کاخ سفید باید شاهد چه تنش‌های بین‌المللی‌ای باشیم.

شادی هواداران ترامپ پس از شنیدن خبر پیروزی

مردی که از نظر بسیاری می‌تواند تهدیدی برای دموکراسی باشد رسما به کاخ سفید راه یافت تا بسیاری از پیش‌بینی‌های قبلی رسانه‌ها غلط از آب دربیایند. در آخرین پیش‌بینی‌ها و نظرسنجی‌ها هیلاری کلینتون رقیب دموکرات ترامپ با فاصله‌ای اندک از او پیش بود. حتی با شروع انتخابات گفته می‌شد که ترامپ و اعضای ستادش حال و اوضاع خوشی ندارند و حسابی مضطربند. از آن سو بیان می‌شد که کلینتون و هوادارانش امیدوارانه و با خونسردی اعلام نتایج را دنبال می‌کنند. در طول روند شمارش آرا اما همه چیز تغییر کرد. حتی نمودارهای سایت‌های خبری چون نیویورک تایمز نشان می‌دهند که چطور پیش‌بینی‌ها تغییر کردند و بلاخره ترامپ موفق شد از مرز ۲۷۰ رای الکترال بگذرد.

Capture222PNG

طبق آخرین آمارها ترامپ توانست ۲۷۶ رای الکترال و ۵۷ میلیون ۶۰۱ هزار رای را به خود اختصاص دهد. رقیب او هیلاری کلینتون با ۲۱۸ رای الکترال و ۵۶ میلیون و ۸۵۶ هزار رای انتخابات را واگذار کرد.

پس از پیروزی زود هنگام ترامپ در ایالات فلوریدا، کارولینای شمالی و اوهایو چشم امید هواداران هیلاری به ایالات میشیگان و ویسکانسین بود، ایالاتی که با کاهش مشاغل در این مدت دچار مشکل شده‌اند و در انتخابات مقدماتی حزب دموکرات هم به برنی سندرز، کاندید دیگر این حزب رای داده بودند. نهایتا این دو ایالت هم دوباره به هیلاری پشت کردند تا ترامپ روانه کاخ سفید شود.

161109024307-election2016-wellesley-4-780x439

بهت و غم هواداران هیلاری کلینتون پس از شکست وی

در نتیجه انتخاب ترامپ برخی شاخص‌های اقتصادی از جمله میانگین صنعتی داو جونز، شاخص S&P 500، شاخص نزدک و نرخ برابری دلار امریکا کاهش یافتند و قیمت طلا به عنوان یک سرمایه‌گذاری جایگزین مطمئن افزایش یافت. اما پس از سخنرانی پیروزی ترامپ این کاهش‌ها تا حدی تعدیل شدند. جالب است که بازار بورس تهران نسبت به بسیاری از بازارهای جهانی واکنش شدیدتری نشان داده و شاخص کل بورس تهران تا لحظه تنظیم این خبر ۱۴۶۴ واحد (معادل ۱.۸۳ درصد) کاهش یافته است.

باید برای ارزیابی دقیق‌تر تبعات انتخاب دونالد ترامپ به عنوان رییس جمهور ایالات متحده آمریکا منتظر روزهای آینده و خبرهای بیشتر باقی بمانیم.

‌‌

telegram_ad2_1

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۱۲ دیدگاه
  1. Avatar سعید

    آخ جون عمو ترامپ رئیس جمهور شد

  2. Avatar پوریا

    بد بخت شدیم

  3. Avatar SADEGH

    فقط به کارنامه اقتصادی و خصوصیات ترامپ نگاه کنی کافیه بفهمی که شاید سیاست مدار نباشه ولی اقتصاد دان خوبیه و یه کارآفرین تمام عیار اون با هوش و ذکاوت پیروز شد و البته صداقت حتی وقتی هم حذبی هاش رهاش کردن …. کلینتون تو تمام عمرش یه بقالی نداشته ۲ نفر نون بده … فقط کافیه دقت کنید خانم کلینتون تو همین گردهمایی های آخر از بازیگرها و هنرمندا استفاده میکرد … این حرکت نتیجه عکس داد چون خیلی ها احساس کردند به شعورشون توهین شده مثل قضیه سیب زمینی …

  4. Avatar A.M

    خداکنه جنگ نشه فقط همین

  5. Avatar مصطفی

    مردم ما چون هیچ مطالعه واطلاعاتی درباره کلینتون و به خصوص در دوره چهار ساله وزیر امورخارجه ندارند،می گویند ترامپ افراطی است پس کلینتون بشود برای ما بهتر است.اما سخت در اشتباهند.خدا را شکر بین بد و بدتر، ترامپ(بد) انتخاب شد.هیلاری ادمی بسیار زیرک و سیاستمدار است،نمونه ای از یکی کارهایش که به ما مربوط می شود این است که توانست روسیه،چین و هند را متقاعد کند که ایران یک تهدید هسته ای است و سخت ترین تحریم های بین المللی را بر کشورمان در سال ۹۱ وارد کردو اقتصاد ما ورشکسته و دچار رکود شد و مردم ما سختی زیادی کشیدند و هنوز هم اثرات ان از بین نرفته است.ولی ترامپ یک تاجر است نه یک سیاستمدار کهنه کار و او بیشتر به فکر مسایل داخلی امریکا خواهد بود.یک توصیه به مردم عزیز دارم:متاسفانه مردم ما مطالعه ندارند و این باعث عدم اگاهی در تمام زمینه ها و به خصوص در سیاست می شود.

  6. Avatar تیرداد کلهر

    دوستان
    سیاست خارجی مخصوصا در کشورهایی که بصورت حزبی فعالیت میکنند
    اینقدر متغییر نیست که با رئییس جمهور شدن ترامپ جنگ بشه و یا ….

    شوک اولیه بازار های اقتصادی روانی هست و کم کم با شتابی کم اما روبه بالا تعدیل میشه.

    من موافق ترامپ نبودم اما پیشبینیم ترامپ بود،نه چون فردی موفق و گزینه خوبی بود
    اشتباه نکنین
    دلیل رای آوردنش ضعف رقیبش بود.

  7. Avatar تانیا

    خدا بخیر بگذرونه !!!

  8. Avatar حسین

    اصلا فکرشو نمیکردم! واقعاً اطمینان پیدا کرده بودم که هیلاری کلینتون برندست ولی … !!!!!!!!!!!!!!!!
    شگفتا !!

  9. Avatar HQ

    امریکا با جمعیت ۳۲۴ میلونی طبق اخرین سرشماری ۲۰۱۶ حتا کم تر از نصفشون هم رای نمیدن و هیچ اعتقادی به سیاست و سیاست بازی ندارند .. کل رای دهنده ها در امریکا تعدادشون به ۱۱۵ میلیون هم نرسید ..

    1. Avatar farid

      صد در صد جمعیت یک کشور که در انتخابات شرکت نمیکنه، شرایط سنی داره .

  10. Avatar سام

    درود بر ترامپ قهرمان و فساد شکن میدونستم برنده میشه

  11. Avatar امین حمیدی

    سلام بر جنگ جهانی سوم

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه