دکمه‌ی اضطرار در گوشی‌های موبایل؛ راه‌حل هند برای کاهش خشونت علیه زنان

۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه

در سال ۲۰۱۷ میلادی همه‌ی گوشی‌های تلفن همراه در هند باید مجهز به دکمه‌ی اضطرار (Panic Button) باشند.

هر گوشی‌ای با هر برندی برای این‌که مجوز فروش در این کشور را دریافت کند، باید دارای این دکمه‌ی سخت‌افزاری روی بدنه‌ی خود باشد. هدف از طرح چنین قانونی حفظ امنیت زنان در جامعه‌ی هند است. به این‌ترتیب هر کاربر روی تلفن همراهش دکمه‌ای خواهد داشت تا به محض فشردن آن، با نزدیک‌ترین پاسگاه پلیس تماس برقرار کند.

آمارها نشان می‌دهد در چند سال گذشته وضعیت زنان هند در روبه‌رو شدن با خشونت‌های خیابانی بهبود پیدا نکرده. رویترز در سال ۲۰۱۴ از گزارش ۳۳۷۹۲۲ مورد خشونت علیه زنان خبر داده که از این تعداد، ۳۶۰۰۰ مورد مربوط به آزار و اذیت جنسی بوده است.

امکان برقراری تماس اضطراری به‌صورت پیش‌فرض برای اغلب گوشی‌های هوشمند وجود دارد اما با این‌که سعی شده این کار در کم‌ترین زمان صورت بگیرد، باز هم برقراری چنین تماس‌هایی نیاز به چند ثانیه زمان دارد که در شرایط اضطراری ممکن است خیلی دیر شود. درمورد گوشی‌های غیرهوشمند هم معمولا برای هر تماسی نیاز به باز کردن قفل صفحه‌نمایش است که شرایط را حتی بدتر می‌کند.

احتمالا در گوشی‌های هوشمند این تماس با سه بار فشردن سریع کلید Home برقرار می‌شود و در گوشی‌های غیرهوشمند هم یکی از کلیدهای ۵ یا ۹ کارکرد دکمه‌ی اضطرار را خواهند داشت.

بعصی منابع در واکنش به اجباری شدن دکمه‌ی اضطرار، اظهار تعجب کرده‌اند که چطور ممکن است مثلا اپل با این‌همه وسواس در طراحی بدنه‌ی دستگاه‌هایش، تن به اضافه کردن یک دکمه سخت‌افزاری روی آیفون بدهد. اما برخی دیگر به نقل‌قولی از وزارت ارتباطات هند اشاره کرده‌اند که دکمه‌ی اضطرار از سخت‌افزارهای موجود در گوشی استفاده می‌کند.

احتمالا در گوشی‌های هوشمند این تماس با سه بار فشردن سریع کلید Home برقرار می‌شود و در گوشی‌های غیرهوشمند هم به احتمال زیاد یکی از کلیدهای ۵ یا ۹ کارکرد دکمه‌ی اضطرار را خواهند داشت. اما رویترز گزارش داده در برخی مناطق حومه‌ی شهر خانم‌ها از داشتن گوشی تلفن همراه منع می‌شوند تا از درس و کار خود باز نمانند. به‌هرحال این راه‌حل موقتی است که دولت هند برای کاهش اعمال خشونت بر زنان در نظر گرفته.

البته راه‌حل‌های دیگری از جمله پوشیدن لباس‌های مناسب و عدم تردد در محیط بیرون از منزل تا دیروقت هم از سوی این نهادها مطرح شده.دولت هند همچنین اجبار به داشتن GPS در همه‌ی گوشی‌های تلفن همراه را در سال ۲۰۱۸ پیش‌بینی کرده است.

منبع: Engadget , Ubergizmo , Digital Trends

کانال تلگرام دیجی کالا مگ

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه