چرا دیجی‌کالا از آمدن آمازون و eBay استقبال می‌کند؟

۱۴ آذر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه

دو سه ماهی می‌شود که کلیدواژه‌ی «برجام»، امیدواری مردم ایران را برای بهبود وضعیت اقتصادی بیشتر کرده و ترجیع‌بند این حال خوب، آمدن «خارجی‌ها» است و اینکه اگر با فروپاشی نظام تحریم آنها بیایند همه چیز عالی می‌شود؛ درست مثل خارج!

راست‌ش علیرغم اینکه مانند بسیاری از مردم کشورم از خروج ایران از انزوا خوشحالم و معتقدم با روان شدن فرایندهای تجاری میان ما و کشورهای دیگر گشایش بزرگی در فضای تجارت و اقتصاد اتفاق خواهد افتاد، فکر می‌کنم باید تکلیف‌مان را خیلی صریح و روشن راجع به این برداشت عوامانه روشن کنیم و گمانم بهترین جایی که می‌توانم از آن شروع کنم، کسب‌وکاری است که این روزها در کنار همکاران دیگرم تمام وقت مشغول آن هستم: دیجی‌کالا و تجارت الکترونیکی!

دو ماهی گذشته، اما همچنان خبر امکان خرید آمازون و ای‌بی توسط شرکت پست میان کاربران اینترنت و رسانه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود و پشت بندش نگرانی دوستان و خوشحالی بدخواهان را می‌شنوم که اوه اوه! رفیق کارتان تمام است!

و پاسخ من لبخند است و گاهی توضیحی گذرا که کاش باور کنی چقدر از آمدن آنها (و البته نه با لطایف‌الحیلی که در خبر ذکر شده هست) خوشحال می‌شویم و حالا چنین پاسخی را احتمالا در ویدئو و خبر رویترز در مورد دیجی‌کالا از زبان شریک‌موسس‌های دیجی‌کالا شنیده‌اید. اینجا می‌خواهم کمی دلایل چنین استقبالی را موشکافی کنم.

۱) آمدن آمازون و ای‌بی در ترویج تجارت الکترونیکی موثر است. ما خوشحال می‌شویم که تمام هزینه‌ی فرهنگ‌سازی برای خرید اینترنتی بر دوش ما نباشد. در اختیار داشتن بیش از ۸۵ درصد سهم‌بازار خرید اینترنتی در کشور هر چند افتخاری بزرگ برای دیجی‌کالاست، اما نباید فراموش کنیم که هزینه‌های بسیاری هم برای ما داشته. ما خوشحال می‌شویم که رقبایی داشته باشیم که با بودجه‌ها و ایده‌هایی جهانی برای کسب سهم از بازار، نخستین اولویت خود را بر ایجاد بازار هدفی بزرگ‌تر بگذارند و برای ترویج آن تلاش کنند. در چنین شرایطی ما هم، قطعا، برنده‌ایم.

۲) آمدن آمازون و ای‌بی عیار ما را نشان می‌دهد. با رقابت با این غول‌های جهانی است که دیگر متهم نمی‌شویم که هفت‌روز ضمانت بازگشت تنها یک ترفند تبلیغاتی است و سطح خدمات ما برای تعویض کالاهای معیوب گاهی حتا از استانداردهای جهانی هم جلوتر است و جمله‌هایی مثل «در اپل‌استور گوشی خراب‌تان را همان لحظه بی‌پرسش و حرف پیش با یک نو برای‌تان تعویض می‌کنند» تنها یک شایعه‌ی عوامانه‌ی تلگرامی است! یا هیچ جای دنیا نیست که برای «تمام» کاربران خود سرویس ارسال تحویل همان روز داشته باشد و متوجه خواهید شد که تاخیرهای اندک گاه و بی گاه برای ارسال یک سفارش نه موضوع عجیبی است و نه در مورد آنها داستان‌های اغراق‌شده‌ می‌سازند. گمانم جستجوی اینترنتی برای خیلی‌ها کار سختی است و گرنه تاخیرهای چند روزه‌ی آمازون در بلک‌فرایدی که نقل هر ساله‌ی وبلاگ‌های تکنولوژیک است.

۳) آمدن آمازون و ای‌بی فرایندهای تجاری ما را راحت‌تر می‌کند. باید کمی به دیجی‌کالا نزدیک‌تر باشید تا دردسرهای ما را دقیق‌تر بدانید. مثلا اینکه جمعی از بهترین محصولات موجود در بازار سنتی مملکت در یک فرایند غیرشفاف و غیررسمی خرید و فروش می‌شود و برخی تامین‌کننده‌ها حاضر نیستند «فاکتور رسمی» به ما بدهند. آن وقت شاید می‌فهمیدید چرا گاهی در بازار جنس‌های موجود در فروشگاه دیجی‌کالا ارزان‌تر هستند یا برعکس چرا در بخشی از بازار سنتی که از شفاف شدن قیمت‌ها و کاهش حاشیه‌ی سود خود ناراحت هستند، متهم به زیرفروشی می‌شویم؛ مبارزه با قاچاق، مقابله با نبود و کمبود خدمات و تضمین اصالت کالاها از آن جنگ‌هایی هستند که ما یک تنه در کارزار آن هستیم و حالا خوشحال می‌شویم غول‌های جهانی هم بیایند و در کنار ما برای تحقق آنها بجنگند.

۴) آمدن آمازون و ای‌بی لزوما به معنای رقابت نیست! ما فکر می‌کنیم هیچ عقل سلیمی چرخ را دوباره اختراع نمی‌کند. شک نداریم که تجربه‌ی چندین ساله‌ی ما، ارزش مادی و معنوی برند ما در میان کاربران و مشتریان، ناوگان و سامانه‌ی ارسال‌مان، رویه‌ها و فرایندهای انبارداری‌مان و از همه مهم‌تر محتوای سایت‌مان، محتوایی که حلقه‌ی اتصال و اعتماد میان ما و کاربران‌مان است، آنقدرها ارزش دارد که اگر یکی از این غول‌ها واقعا قصد حضور در ایران را داشته باشد، به جای بستن شمشیر از رو، احتمالا در رویکردی متعادل‌تر به فکر همکاری و همیاری با ما باشد.

۵) اما مهم‌ترین دلیلی که از آمدن آمازون و ای‌بی و غول‌های تجارت الکترونیکی جهان استقبال می‌کنیم چیست؟ تجربه‌ی کاربری دلپذیر! ما در دیجی‌کالا عمیقا به ایجاد یک تجربه‌ی عالی کاربری برای مردم سرزمین‌مان معتقدیم و این را رمز اعتمادی می‌دانیم که تا به امروز به ما شده و هر روز بیشتر می‌شود. رقبای جدید از ما بهترند؟ آمدن‌شان حال مردم را خوب می‌کند؟ قدم‌شان روی چشم؛ اما به خودمان و به شما قول می‌دهیم برای ارائه‌ی خدماتی بیشتر از آنها تا جایی که بتوانیم تلاش کنیم.

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۵۶۱ دیدگاه
  1. مجتبی

    اقای رسول زاده از زحمات بی دریغ شما تشکر میکنیم
    اما چرا دیجی کالا در کلانشهرها یک تامین کننده ایجاد نمیکنه تا هزینه ارسال از تهران هم مشتری نخواد بده و بسیاری از هزینه های دیگه هم به این طریق سرشکن خواهد شد؟

  2. هادی

    برای شما همیشه آرزوی موفقیت میکنم … جدا از خدمات خرید و فروشتون از اینکه هر روز اخبار رو میتونیم با اطمینان کامل از این سایت دنبال کنم خیلی برای من مفید بوده و تشکر میکنم بابتش از شما … شک ندارم روز به روز موفق تر میشین تو کارتون

  3. شهروز

    بعید میدونم همچین هم خوشحال بشین. قطعا شما نمیتونین خیلی از کالاهایی که امازون یا ایبی دارن رو تهیه و عرضه بکنید. مطمئنا اگه امکان داشتن پی پال برای ایرانی ها بوجود بیاد قسمت قابل توجهی از مشتریاتون رو از دست میدین. اوضاع اینجوری انحصاری به نفع شما باقی نمیمونه. منظورم این نیست که همه بازار رو از دست میدین ولی صد در صد قسمتی از مشتریها میرن اون سمت. چون اونجا چیزهایی پیدا میشه که توی ایران نیست. کمی گمرک و پست با مردم راه بیان و اذیت نکنن این انحصار بازار خرید الکترونیکی ایران که دست شماست شکسته میشه و این اتفاق خیلی به نفع مردمه. مطمئناهمه امیدوارن زودتر تحریمها برداشته بشه و این شرکتها وارد ایران بشن و خرید ازشون ممکن بشه البته بدون شرکتهای واسطه که الان دنبال سود دلالی هستن .

  4. بهرنگ

    سلام خدمت همه دوستان و همچنین مبتکران عزیز در عرصه تجارت و فرهنگ
    من فک میکنم اگر قراره، دری برای ورود باز بشه، میشه که از اون در هم خارج بشه. با توجه به ارزیابی و رشد و پیشرفتی که دیجی در این مسیر داره و همینطور کار کردن و کارآفرینی در بازار بی اعتماد ایران، میشه گفت که خود دیجی هم رقیبی هست برای خارج این در!!
    با تلاش و پشتکار و رشد روز افزون دیجی ، دیر یا زود دیجی وارد بازار جهانی خواهد شد !!!
    سپاس از تمامی دوستان.

  5. عرفان

    شکی نیست که این دو شرکت در جهان از بهترین ها هستند و در این هم شکی نیست که دیجی کالا در ایران بهترینه.خیلی از کالا هارو دیجی نداره و اگر موجودشون کنه قطعا همه از دیجی کالا میخرن.چون وقتی جنس همونه چرا سودش به خودمون نرسه؟چرا از فروشگاه خومون خرید نکنیم؟
    اما به عنوان یه انتقاد از دیجی کالا بگم که خیییییییییلی از کالا هارو نداره و از این لحاظ واقعا رقابت سختی داره
    شاید خیلی ها بگن نمیتونه با این شرکت ها رقابت کنه اما من به این اعتقاد دارم که دیجی کالا اعتماد مردمو داره و برای همینم موفقه
    امیدوارم با حمایت ما مردم از شرکت های داخلی هیچ شرکت خارجی نتونه باهامون رقابت کنه

  6. آرا

    به اعتقاد من اومدن این غول های فروش اینترنتی به ایران کوچکترین خدشه ای به اعتبار و محبوبیت دیجی کالا وارد نمی کنه چون اگه کسی حتی یک بار هم تجربه فوق العاده لذت بخش خرید از دیجی کالا رو تجربه کرده باشه حاضر نیست اون رو با هیچ تجربه دیگه ای عوض کنه. اگه کسی دنبال خدمات خوب باشه و بهترینش رو پیدا کرده باشه دیگه دنبال چیز دیگه ای نمیره. اعتبار و محبوبیتی که دیجی کالا برای شخص من و اطرافیانم داره به این راحتی ها جایگزین یا کمرنگ نمیشه. من خودم اگه امکانش بود حتی خریدهای معمول روزمره رو هم از دیجی کالا انجام میدادم.

    ممنون که هستید.
    بمونید.

  7. sajad

    اول یه تشکر از ته ته دلم میکنم که به حرف های کاربران اهمیت میدین
    و یه تشکر دیگه بایت قسمت سخت افزار که داره کامل میشه
    و
    چرا نمودار قیمت فقط برای کالاهای موجود ، موجوده؟!
    خیلی خوب میشه مثل قبل برای کالاهای ناموجود هم موجودش کنید!
    چون میشد یه قیمت تقریبی از چیزی که قصد خرید داریم رو داشته باشیم.
    مرسی آقای رسول زاده

  8. ایمان امیری

    با توجه به نیاز روز افزون جامعه ایرانی به خرید کالاهای مرغوب و اعتماد ایجاد شده بین مردم و دیجی کالا ، شرکت هایی نظیر آمازون و ای بی تنها میتوانند تمرکز خود را روی ارائه کالاهایی بگذارند که در وحله اول در سایت و مجموعه دیجی کالا موجود نیست و دیگر آنکه تنوع آن در این شرکت محبوب کم است (به طور مثال کمبود تنوع در کالاهایی نظیر صندلی ماساژور و نبود کالاهای ورزشی مهم مثل تردمیل و …) میتواند نقاط ضعفی باشد که این غول های اینترنتی مورد هدف قرار میدهند و بدیهی است که با جذب خریداران اینگونه کالاها آنها را ترغیب به خرید مجدد می نمایند (همان سیاستی که دیجی کالا با ارائه دیجی بن انجام میدهد) اما خوب به روشی دیگر و با سیاست های فکری دیگر . . .
    به شخصه به عنوان یکی از کاربران و خریداران قدیمی دیجی کالا امیدوارم برنده این رویارویی بزرگ دیجی کالا باشد اما خوب پیشنهاد میکنم نقاط ضعف خود را پوشش دهد تا با ورود آمازون و ای بی لبخندی واقعی به آنها بزنید و نه صرفا لبخندی ملیح و از روی ترس!
    به عنوان یک ایرانی وظیفه خودم میدونم تا نقاط ضعف دیجی کالارو گوش زد کنم ( البته چه بهتر بود که یک نظر سنجی حرفه ایی و عمومی ایجاد میکردید)
    ۱) برای کالاهایی که به واسطه فروش از موجودیت خارج گردیده است گزینه ایی برای زمان موجود شدن مجدد ایجاد نمایید ماننده ۱day 23h
    ۲) زمان آن رسیده که کالاهایی را به مجموعه خود اضافه کنید ماننده (صندلی-تردمیل-کولر و. . .)
    ۳)تنوع محصولات را گسترش دهید تا حق انتخاب بالا رود (مانند تنوع محصولاتی نظیر نلفن های رومیزی و حتی یخچال و فریزر به دلیل عدم موجود بود بسیاری از کالاهای این رده از محصولات و صرفا پر کردن آن با عکس و مشخصات بسیار ضعف بزرگی است)
    ۴) دیگر تعطیلی بی تعطیلی (فک میکنم بسیار روشن است که دیگر نباید روز هایی مانند پنجشنبه و جمعه اختلالی در زمان تحویل ایجاد کند چراکه بسیاری از مردم در این روزهای تعطیل است که در کنار خانواده به جستجو برای خرید یک کالا در دیجی کالا میپردازند و اگر این کالا قرار است با وقفه به دستشان برسد باعث دلسرد شدن از خرید میگردد)
    بسیاری از موارد دیگر است که کاربران محترم میتوانند بازگو کنند و بنده صرفا آن چیزی را بیان کردم که تجربه کردم و از اکنون از گفتن مواردی دیگر پرهیز میکنم چون هم تخصصی است و هم لازم نمی باشد (مانند تمرکز بر روی وب سایت از نظر یوزر فرندلی بودن و هوشمند سازی بتن سایت از نظر آنکه کاربران دنبال چه چیزهایی هستند)
    موفق و پیروز باشید
    و از آقای رسول زاده ممنونم برای مطلب پرمایه ایی که به آن پرداختید.

  9. حمید

    دیجی کالا عشقه
    من اگه یه روز به سایتتون سر نزنم اون روز دیگه روز نمیشه
    اکثر خرید هام همه از دیجی کالاست
    واقعا آمازون ای بی رو میتونی زیر پر و بالت داشته باشی
    به امید روزی که جهانی بشه

  10. سمانه احدی

    یکی از بهترین راه‌های پیشرفت تو هر حیطه‌ای رقابت با بزرگان اون فیلده. و این تو هر مساله‌ای صادقه. حتی به نظرم باختن به یک رقیب قدر خیلی بهتر از پیروزی در مقابل حریف ضیفه!!!! چون تازه اشتباهات‌رو می‌فهمی وگرنه مشخصه تو از تمام رقبای ضعیفت برتری. یه مثال ورزشی‌ش اینه که والیبال ایران با رفتن به لیگ جهانی هر روز پیشرفت کرد و فوتبال‌ش همیشه در سطح آسیا موند. بلکه پایین‌تر… انگار بهتر بودن رقیب، غیرت ایرانی‎‌ها را برای پیشرفتبیشتر قلقک میده و این جمله رو ملکه ذهن‌شون می‌کنه که ” چرا من نتونم؟” و این یک تلنگر میشه برای پیدا کردن راه‌های بهتر ، راه‌هایی که شاید تا حالا ندیدیم یا از کنارشون گذشتیم.. هدف از جهانی شدن تنها رسیدن به راحتی نیست بلکه پیشرفن کردنه .

  11. کارین

    نه پاسخ گویی به تک تک کامنت ها نشون میده بیخیال نمیشینید از همین الان شروع کردید

    1. کارین عزیز! دیجی‌کالا راه‌های ارتباطی زیادی داره که از طریق اون‌ها هر زمان که بخواهید می‌تونید با ما در تماس باشید.

  12. مهدی(اذربایجان)

    یک مورد که از فروشگاهی به بزرگی دیجی کالا انتظار نمی ره !فرق قیمت بین رنگهای کالاهاست که بهش علنا میگن دلالی!مثلا قیمت گوشی که زرد و آبی و بنفش و…کارخونه یکی هست چرا در یک رنگ خاص که خواهان زیاد داره روش میکشین?این کار درستی نیست.حالا بگیم شما هم از بازار با تفاوت قیمت میخرید!اگر یکبار تمام جنس ها با قیمت یکسان بدید مطمن هستم قیمت اون کالا در بازار اصلاح خواهد شد ولی این حاشیه سود و منفعت طلبی که تو جامعه ما هست.نمیزاره.من مطمئنم شما قیمت تمام رنگها رو به یک قیمت میخرید و با توجه به نیاز بازار قیمت بندی میکنید.با این حال انتظار دارید با ورود شرکتهای بزرگ توان رقابت رو خواهید داشت!!?

    1. مهدی جان! در مورد محصولاتی مثل گوشی تفاوت قیمت‌ها به دلیل تفاوت متریال استفاده شده در کالاهاست. در صورتی که تامین کالاها با یک قیمت انجام بشه، برای ما به عنوان یک فروشگاه هم به صرفه ست که انتخاب رو به عهده‌ی خریدار بگذاریم و طبعا همه‌ی رنگ‌ها رو با یک قیمت به فروش می‌رسونیم.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه