نقد و بررسی ذن بوک ۳؛ جذاب، سبک، قدرتمند

۳۱ تیر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۱ دقیقه
نقد و بررسی ذن بوک 3

می‌خواهید یک لپ‌تاپ خوب بخرید، اما از لپ‌تاپ‌های سنتی به دلیل وزن زیادشان اصلا دل خوشی ندارید. از اینکه باید هر روز یک لپ‌تاپ چند کیلویی را توی کوله‌پشتی یا کیف دستی بیندازید و این عذاب دایمی را هر روز تحمل کنید، خسته شده‌اید. چند بار هم برای خرید مدلی که خیلی سبک بوده خیز برداشته‌اید، اما متوجه شده‌اید که سبکی محصول مورد نظر به بهای قربانی کردن قدرت سخت‌افزاری به دست آمده است. یا اینکه اگر سخت‌افزار خوب و وزن مناسبی داشته، ظاهرش اصلا جذاب و گیرا نبوده و به‌هیچ‌وجه جذبتان نکرده. حس می‌کنید که دیگر به بن‌بست رسیده‌اید و از پیدا کردن چیزی که به دنبالش هستید ناامید شده‌اید. آیا واقعا هیچ انتخابی برای شما وجود ندارد؟ یعنی هیچ‌کس به شما و نیازتان فکر نکرده؟ چند لحظه صبر کنید! پاسخ جست‌وجوهای شما پیش ما است! یک لپ‌تاپ UX390UA ایسوس (ASUS) بخرید و یک عمر را با خیال راحت سر کنید! اما بیایید از این حالت تبلیغات تلویزیونی خارج شویم و به معرفی لپ‌تاپ UX390UA بپردازیم. این لپ‌تاپ از سری ذن بوک ۳ (Zen Book 3) شرکت ایسوس است که بدنه‌ی کوچک و جذابی دارد و در این بدنه‌ی کوچک، سخت‌افزاری قدرتمند و نمایشگری با دقت بالا را جای داده است.

طراحی بیرونی

نقد و بررسی ذن بوک 3

مهندسان ایسوس در ذن بوک ۳ همه‌چیز را مجددا از پایه طراحی کرده‌اند و سعی بر این داشته‌اند تا بالاترین تکنولوژی روز دنیا را در بدنه‌ا‌ی که باور کردن باریکی‌اش تقریبا غیرممکن است، جای دهند. هنگامی‌که UX390UA را در دست می‌گیرید، به‌شدت جذب طراحی و ظرافت آن می‌شوید. باور اینکه چنین محصولی با این وزن کم ساخته شده و می‌تواند وظایف یک لپ‌تاپ معمولی را به‌راحتی انجام دهد، کمی سخت است. وزن بسیار کم، دومین چیزی است که حتما خیلی سریع متوجهش می‌شوید. این لپ‌تاپ تنها ۹۰۰ گرم وزن دارد و می‌توانید آن را با یک دست به‌راحتی از روی میز بردارید و درحالی‌که لپ‌تاپ شیکتان را زیر بغلتان زده‌اید، راهی یک جلسه‌ی سازنده و پربار شوید. فلزی که در بدنه استفاده شده، در عین شیک بودن و ظرافت، استحکام خوبی دارد و حس اطمینان را به مصرف‌کننده می‌دهد. این بدنه‌ی فلزی آن‌قدر خوب برس خورده که دستتان در هنگام لمس کردن روی آن سر می‌خورد و می‌توانید سرمای فلز را با تمام وجود لمس ‌کنید. اگر هنگامی‌که لپ‌تاپ بسته است از بالا به آن نگاه کنید، لوگوی طلایی ایسوس را خواهید دید. این لوگو درست مثل سنگی که درون آب می‌افتد و موج‌های دایره‌ای ایجاد می‌کند، حلقه‌هایی به مرکزیت خودش در بدنه‌ی فلزی به وجود آورده است. بدنه در لبه‌ها با ظرافت خاصی توسط الماس پرداخت شده و در لبه‌های نمایشگر، یک رنگ طلایی خوش‌رنگ خورده که باعث می‌شود حس لوکس بودن لپ‌تاپ بیشتر شود. رنگ‌هایی که برای این مدل در نظر گرفته شده‌اند، کاملا با مفهوم لوکس بودن هم‌راستا هستند؛ چراکه ذن بوک ۳ در سه رنگ نقره-خاکستری، رزگلد و آبی رویال ساخته شده و در هر سه مدل، قسمت‌هایی که رنگ طلایی خورده‌اند ثابت می‌مانند. و اما نکته‌ی مهم پایانی: با یک انگشت هم می‌توانید در لپ‌تاپ را باز کنید.

نقد و بررسی ذن بوک 3

سخت‌افزار و باتری

نقد و بررسی ذن بوک 3

مبادا با دیدن بدنه‌ی باریک UX390UA این تصور به ذهنتان خطور کند که با دستگاه ضعیفی سروکار دارید. حتم داریم که با فهمیدن اینکه یک پردازنده‌ی سری هفت اینتل درون این کوچکِ دوست‌داشتنی قرار گرفته، به شگفت می‌آیید! پردازنده‌ای از سری کِیبی‌ لیک (Kaby Lake) با کد مدل Core i7-7500U وظیفه‌ی انجام امور پردازشی UX390UA را بر عهده دارد. این پردازنده با فناوری ساخت جدید ۱۴ نانومتری تولید شده‌ و همین فناوری باعث شده تا هم گرمای کمتری توسط پردازنده تولید شود و هم مصرف برق آن به‌شدت کم باشد. فرکانس پردازنده‌ در حالت پایه ۲.۷ گیگاهرتز است و تا ۳.۵ گیگاهرتز هم ارتقا پیدا می‌کند. با چنین فرکانسی دیگر نباید نگران ایجاد تاخیر در پردازش‌ها بود؛ علی‌الخصوص که ۱۶ گیگابایت رم DDR3 هم در اختیار پردازنده قرار گرفته و این دو می‌توانند با همکاری یکدیگر، هر کاری را به‌راحتی آب خوردن انجام ‌دهند. پردازش‌های گرافیکی لپ‌تاپ توسط بخشی که درون پردازنده‌ی اصلی قرار گرفته، انجام می‌شود. مدل این پردازنده‌ی گرافیکی HD Graphics 620 است که با وجود پیشرفت‌های زیاد اینتل در حوزه‌ی گرافیک، نمی‌توان برای کاری جز گشت‌وگذار در محیط ویندوز، پخش فیلم و بالا پایین کردن صفحات وب از آن انتظار داشت. البته معمولا کسی که جذب فلسفه‌ی ذن بوک می‌شود، معمولا به گرافیک قدرتمندی نیاز ندارد و چیزهای دیگری برایش در اولویت قرار دارند. UX390UA هرقدر در زمینه‌ی پردازنده‌ی گرافیکی مجبورتان کند انتظارتان را پایین بیاورید، در بخش حافظه‌ی داخلی حسابی روسفیدتان می‌کند؛ چراکه ۵۱۲ گیگابایت SSD سریع را درون خود جای داده است. می‌پرسید یعنی چه؟ یعنی به دریایی از فضای ذخیره‌سازی دسترسی دارید که در عین بی‌کرانی نسبی، فوق‌العاده سریع است. به کمک چنین حافظه‌ی سریعی، بوت شدن لپ‌تاپ تنها چند ثانیه طول می‌کشد و برنامه‌هایی که اجرا می‌کنید به‌سرعت برق و باد باز می‌شوند.

گفتیم پردازنده‌ی نسل هفتمی اینتل برق خیلی کمی مصرف می‌کند. این اتفاق به‌وضوح در عمر باتری لپ‌تاپ UX390UA مشهود است و می‌توانید به چشم ببینید باتری چقدر دوام می‌آورد. به جرات می‌توان گفت در استفاده‌ی معمولی که شامل وب‌گردی و فیلم دیدن هم می‌شود، باتری تا ۹ ساعت دوام می‌آورد و خیلی دیربه‌دیر به شارژر نیاز پیدا می‌کنید. باتری که بخش اعظمی از داخل دستگاه را اشغال کرده از نوع لیتیوم پلیمری است. این باتری هم شارژدهی خوبی دارد و هم می‌تواند به‌سرعت انرژی ازدست‌داده را مجددا به دست بیاورد. با وجود فناوری شارژ سریع در باتری ‌می‌توانید در مدتی بین ۴۰ تا ۵۰ دقیقه، تا ۶۰ درصد انرژی ازدست‌رفته‌ی باتری را به آن برگردانید.

نمایشگر و اسپیکر

نقد و بررسی ذن بوک 3

تصویری که از لپ‌تاپ UX390UA دریافت می‌کنید، یک تصویر ۱۲.۶ اینچی است. چنین سایزی برای یک آلترابوک ایده‌آل است و همه‌چیز در سایزی مناسب دیده می‌شود. روی نمایشگر از یک لایه‌ی خیلی باریک ۰.۴ میلی‌متری از شیشه‌ی Corning Gorilla Glass 4.0 استفاده شده است تا در عین حفظ ظرافت، استحکام نمایشگر بالا برود. تصویر نمایشگر کیفیت بالایی دارد و دقت رنگ‌ها هم واقعا خوب است. به دلیل استفاده از یک پنل مجهز به فناوری IPS، زاویه‌ی دید بالایی هم از نمایشگر خواهید گرفت. شاید نتوان گفت تصویر از هر زاویه‌ای که به آن نگاه کنید همان تصویر اصلی است؛ اما میزان تغییری که به چشم می‌آید، واقعا ناچیز است. تنها نکته‌ی بدی که در مورد نمایشگر باید به آن دقت کرد، براق بودنش است؛ طوری که هنگام استفاده در طول روز و در شرایطی که مقابل پنجره نشسته‌اید، کمی آزارتان می‌دهد.

اسپیکری طراحی‌شده برای UX390UA، محصول مشترک تیم Golden Ear ایسوس و خبرگان صدا در شرکت هارمن کاردن (Harman kardon) است. این دو تیم در همکاری نزدیک با یکدیگر، توانسته‌اند نسل بعدی فناوری سونیک‌مستر (SonicMaster) ایسوس را طراحی کنند. در لپ‌تاپ چهار عدد اسپیکر به کار رفته که دو عدد از آن‌ها در بالای کیبورد کار گذاشته شده‌اند و دو اسپیکر بعدی به زیر بدنه منتقل شده‌اند. در کنار این اسپیکرها از یک آمپلی‌فایر چهارکاناله استفاده شده که به تولید صدایی تقویت‌شده منجر می‌شود. صدایی که این مجموعه‌ی چهارتایی تولید می‌شود از جنس صدای فراگیر است و سعی می‌کند شما را در دنیای موسیقی غرق کند.

کیبورد و تاچ‌پد

نقد و بررسی ذن بوک 3

کیبورد UX390UA از همان نوعی است که به چیکلت (Chiclet) یا جزیره‌ای معروف شده. کیبوردی با کلیدهای مربعی که به اندازه‌ی مناسبی فرو می‌روند و تایپ کردن با آن‌ها فوق‌العاده راحت است. اینکه کلیدها کمی تو می‌روند و بازخورد فشرده شدن را به کاربر منتقل می‌کنند، اتفاق واقعا خوبی است؛ زیرا معمولا در لپ‌تاپ‌هایی با این ضخامت کم، کیبورد بسیار فشرده طراحی می‌شود و آن حس دل‌چسب فرو رفتن را منتقل نمی‌کند. ایسوس سعی کرده تا قانون نانوشته‌ی شکل مربعی کلیدها را برهم بزند و آن‌ها را کمی به سمت مستطیلی بودن ببرد. نتیجه‌ی این تصمیم خیلی خوب از آب درآمده؛ طوری که می‌توان خیلی ساده و بدون نگاه کردن به کیبورد از آن استفاده کرد و کاربران حرفه‌ای هم در تایپ کردن دچار مشکل نمی‌شوند. در ادامه شاید شکل L کلید Enter به نظرتان مشکوک بیاید و تصور کنید انگشت کوچک دست راستتان نمی‌تواند موقعیت درست آن را تشخیص دهد؛ اما به طرز عجیبی این کلید هم بی اشتباه فشرده می‌شود. تنها ایرادی که می‌توان به کیبورد UX390UA گرفت، طراحی ناهماهنگ کلیدهای جهت‌دار آن است. کلیدهای جهت‌دار طوری طراحی شده‌اند که طول هر کدام از کلیدهای چپ و راست به‌اندازه‌ی مجموع طول کلیدهای بالا و پایین است. در نتیجه هیچ فضای خالی‌ای برای تشخیص مکان این کلیدها وجود ندارد. در نتیجه ممکن است در استفاده از کلیدهای جهت کمی به اشتباه بیفتید.

نقد و بررسی ذن بوک 3

نقد و بررسی ذن بوک 3

تاچ‌پد مطابق معمول در پایین کیبورد قرار دارد و عرض مناسبی برایش در نظر گرفته‌ شده است. کلیدهای کلیک چپ و راست با یک خط عمودی ظریف از یکدیگر جدا شده‌اند و تنها با مقدار خفیفی فشرده شدن عمل می‌کنند. راستی حالا که دیگر می‌توانید با تپ کردن دوانگشتی، منوی کلیک راست را ببینید، تنها یک تپ با کلیک کردن فاصله دارید. باقی دستورات هم با استفاده از قابلیت تشخیص دستورات حرکتی (Gesture) روی تاچ‌پد فراهم هستند و می‌توانید کارهای مختلفی را با حرکت تعداد خاصی از انگشتان روی تاچ‌پد انجام دهید. در برخی مدل‌ها از گوشه‌ی بالایی تاچ‌پد برای تعبیه‌ی یک سنسور تشخیص اثر انگشت استفاده شده و می‌توانید با روشی مشابه باز کردن قفل گوشی موبایل، کامپیوترتان را آنلاک کنید.

پورت‌های ارتباطی

نقد و بررسی ذن بوک 3

شاید باورتان نشود که لپ‌تاپی با تنها یک پورت ارتباطی ساخته شده! ولی این اتفاق در آلترابوک UX390UA ایسوس افتاده و هرچه زیر و بم محصول را بکاوید، چیزی بیشتر از یک پورت USB Type-C و یک جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون پیدا نخواهید کرد. تعجب نکنید؛ این اتفاق در آلترابوک‌های نسل جدید کاملا طبیعی است و وقتی در یک ذن بوک استفاده شود، دیگر به هیچ وجوه نمی‌توان به آن خرده گرفت؛ چراکه کاملا هم‌جهت با فلسفه‌ی کمینه‌گرای ذن پیش رفته است. البته باید گفت پورت USB Type-C این لپ‌تاپ تک منظوره نیست و می‌توانید برای چندین کار مختلف از آن استفاده کنید: اولین کار، شارژ کردن باتری لپ‌تاپ است که بیشتر از سایر موارد از آن استفاده خواهید کرد. مورد دوم، انتقال داده با استفاده از پورت USB است. البته برای انتقال داده به لپ‌تاپ، یا باید یک فلش مموری مجهز به این پورت جدید داشته باشید یا اینکه یک تبدیل USB سایز کامل به USB Type-C تهیه کنید. با تهیه‌ی این تبدیل، استفاده از لپ‌تاپ لذت‌بخش‌تر می‌شود و می‌توانید مثل یک کامپیوتر عادی از آن استفاده کنید. در ضمن امکان استفاده از این پورت برای انتقال تصویر هم وجود دارد. درون پورت Type-C قابلیت ارسال تصویر پورت DispayPort هم مجتمع شده که البته بازهم برای استفاده از آن باید یک مبدل مجزا تهیه کنید. تمام این‌ها را شنیدید؟ حالا باید این را هم بدانید که ایسوس یک قطعه‌ی جانبی برای UX390UA ساخته که با اتصال به پورت USB Type-C تمام این پورت‌ها را در سمت دیگر در اختیارتان قرار می‌دهد.

ارتباطتان با دنیا تنها به همین یکی دو پورت محدود نمی‌شود و یک کارت شبکه‌ی بی‌سیم مجهز به فناوری ۸۰۲.۱۱ ac در ذن بوک ۳ به کار رفته است. سرعت انتقال بالا و پایداری سیگنال از ویژگی‌های اصلی این استاندارد بی‌سیم است و کار کردن با دستگاهی که از شبکه‌ی بی‌سیم این‌چنینی پشتیبانی می‌کند، لذتی وصف‌ناپذیر دارد. همراه با این کارت شبکه‌ِی بی‌سیم، ارتباط بلوتوث نسخه‌ی ۴.۱ هم در اختیارتان قرار خواهد گرفت.

و کلام آخر

نقد و بررسی ذن بوک 3

در اختیار داشتن لپ‌تاپی که هم با باریک بودنش خوشحالتان کند و هم با سخت‌افزار قدرتمندش، کارتان را لنگ نگذارد، یک موهبت بزرگ است. لپ‌تاپ UX390UA ایسوس، یک بدنه‌ی آلومینیومی باکیفیت دارد و در عین ظرافت و زیبایی دل‌فریبش از آخرین پیشرفت‌های سخت‌افزاری روز دنیا هم بهره‌مند است. باید در نظر گرفت که وزن این ذن بوک تنها ۹۰۰ گرم است که برای خیلی از افراد، مهم‌ترین اولویت برای انتخاب لپ‌تاپ است؛ مدیران پرمشغله و مهندسان خوش‌سلیقه از ایده‌ی چنین لپ‌تاپی استقبال خواهند کرد. UX390UA نه‌تنها لذت کار کردن با محصولی همه‌چیزتمام را به صاحبش می‌دهد که حتی چشمان افراد حاضر در محیط را هم نوازش می‌دهد. این لپ‌تاپ همچون تکه‌ای جواهر است که قیمتی بودنش دلیل منطقی دارد و بی‌‌دلیل نیست که چنین قیمتی پیدا کرده؛ لپ‌تاپی که هر لحظه از در اختیار داشتنش لذت خواهید برد.

Pros

  • طراحی بسیار شیک و زیبا با رنگ های بی نظیر
  • بدنه بسیار سبک و باریک
  • صفحه نمایش IPS با کیفیت Full HD
  • کیبورد باکیفیت مجهز به نور پس زمینه
  • بلندگوها قوی Harman/Kardon

Cons

  • مجهز به تنها یک پورت USB Type-C

مشاهده محصول در دیجی‌کالا

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۱۶ دیدگاه
  1. Avatar محمودی

    سلام.لولای خیلی ضعیفی داره.کمتر از یک ماه با لولای سالم کار کردم و بعدش شکست! ۲۰۰ تومان بابت تعمیرش دادم که تاب برداشته!

  2. Avatar امین

    مک بوک ساخت ایسوس!!

    1. Avatar جوادی محب

      دیگه حرف مک رو نیاز که دوره اش تموم شد ! سرفیس ساخت ایسوس !

  3. Avatar ali...

    سلام.خیلی کوچیکه.برا بازی و طراحی و فیلم دیدن خوب نیست.برای کارای معمولی روزانه هست.وب گردی هم تا حدودی خوبه.

  4. Avatar Erfan

    اصلا حالم گرفته شد وقتی فهمیدم یه پورت داره که برا شارژم استفاده میشه!

    1. Avatar سعید

      داخل پکیج دستگاه یک هاب هم قرار داره که خروجی های مختلف رو در اختیار کاربر قرار میده.

  5. Avatar امیر

    متاسفانه هرچقدر هم که بدوند به پای مک بوک نمیرسن

    1. Avatar امیر

      زیادی مک بوک رو دست بالا گرفتی

  6. Avatar علی

    زیباست

  7. Avatar احمد

    نویسنده خیلی سعی کرده با لپ تاپ دیگه مقایسش نکند و فقط از زن بوک حرف بزند – این سیاست فقط یک پورت سی و کمینه کردن پرت ها سیاست شرکت اپل که همه را دنبال روی خودش می کند و به بقیه شجاعت می دهد تا دست به این کار بزنند ، بدون محصولشون زیر سوال برد. چرا شرکت وقتی اپل یک کاری ساده ی را می کند بهش ایراد می گیرند اما خودشون دقیق همین کار تکرار می کنند.

  8. Avatar حمید

    من از شرکت اصلی ایسوس پرسیدم گفت این مخصول سه ماهه چهارم سال یعنی زمستون میاد ایران.

  9. Avatar محمد

    شما مینوسید ” قدرتمند ”
    آیا قدرت یعنی گشت و گذار در محیط ویندوز و وب ؟
    من فکر میکنم ” قدرتمند ” به معنی آسوده خاطر بودن در اجرای برنامه های گرافیکی است
    بنده به عنوان مهندسی که کار طراحی انجام میدهد باید از خرید چنین لپ تاپ هایی بترسد.

    1. Avatar FaRZaM

      سلام.
      سخن شما درسته ولی اصلا با یه لپتاپ ۱۲-۱۳ اینچی میشه کار طراحی انجام داد ؟! چشمای من که نمیکشن

      1. Avatar محمد

        سلام
        این موردی که اشاره کردید به مصرف کننده بستگی دارد و قاعدتا مشکل همه نیستش.

    2. Avatar کمیل

      این آلترابوک اصلا هدفش گرافیک نیست که بخوایم ازش ایراد بگیریم که چرا کارت ددیکیت نداره.
      این گجت عااالیه واسه کارای مهندسی و کار با نرم افزارایی مثل matlab minitab وتحلیل داده هاو … و مجموعه آفیس و کد نویسی و تحلیل …و حتی برنامه نویسی و … که همیشه باید لپتاپ همراه مهندسا و دانشجوها باشه که وزن وااقعا کم و سخت افزار فوق العاده همون چیزیه که احتیاج این دسته از افراده.
      واسه گیمر و طراح که آلترابوک ۱۳اینچی نمیزنن که بخوان یه کارت ددیکیت هم بندازن روش

  10. Avatar Alireza.A

    سلام. اون ۶ خط اول خیلی باحال بود احساس کردم واقعا دارم تبلیغ می بینم!!! به نظر من لپ تاپ خوبیه ولی من سری N ایسوس رو ترجیح میدم.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه