چرا ۳۰ هزار گوشی در ایران غیر فعال شدند!؟

۱ مهر ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه

بر اساس آمارها بازار ایران در طول سال به چیزی حدود ۱۴ میلیون گوشی موبایل احتیاج دارد، اما تا پیش از آغاز طرح رجیستری در سال ۹۶ حدود ۱۲ میلیون عدد از این مقدار با گوشی‌های قاچاق تامین می‌شد. عدم وجود راهکارهای بازدارنده، قاچاق گوشی موبایل را در طول دهه گذشته به یکی از معضلات اساسی بازار موبایل تبدیل کرده بود و هر سال چیزی حدود یک تا دو هزار میلیارد تومان سود خالص راهی جیب قاچاقچیان می‌کرد (معادل مجموع بودجه چندین وزارت خانه). تا اینکه بالاخره از ۲۸ مهرماه ۹۶ طرح رجیستری عملی شد و از این تاریخ به بعد واردات گوشی موبایل فقط از دو راه ممکن بود؛ اول واردات توسط نمایندگان رسمی و روش دوم ورود شخصی گوشی موبایل توسط مسافران.

دور زدن طرح رجیستری و برخورد با متخلفین

در حقیقت رویه به این شکل است که اگر در طول ۳ ماه گذشته یک ورود و خروج در پاسپورت شما ثبت شده باشد، می‌توانید یک گوشی موبایل را پس از پرداخت عوارض گمرکی به نام خودتان ثبت کنید و این کار در هرسال یکبار امکان پذیر خواهد بود. مشکل اینجاست که بعضی از آژانس‌های مسافرتی اطلاعات مسافرین خود را به شکل غیر قانونی در اختیار شخص ثالث قرار می‌دهند تا به شکل تجاری مورد استفاده قرار گیرد گوشی‌های قاچاق به اسم مسافرین رجیستر شود.

روز گذشته سامانه همتا (سامانه هوشمند مدیریت تجهیزات ارتباطی کشور) با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد به شدت با چنین روش‌هایی برخورد می‌کند و در اولین قدم بیشتر از ۳۰ هزار گوشی موبایل که در بازه ۴ الی ۲۸ شهریور به شکل غیر قانونی رجیستر شده‌اند را شناسایی و آنتن‌دهی آنها را قطع کرده است.

قطعا انجام چنین برخوردهایی با متخلفین لازم است، اما گشتی در بازار موبایل نشان می‌دهد برخی از فروشگاه‌های گوشی موبایل تا دیروز به همین روش ارتزاق می‌کردند و حالا امکان ادامه فعالیت خود را ندارند. در نتیجه احتمالا بین کسانی که این ۳۰ هزار گوشی موبایل را خریده‌اند هم برخی هستند که روحشان از تخلف فروشنده خبر ندارد و حالا باید در به در دنبال پیدا کردن شخص خاطی و زنده کردن حق و حقوقشان باشند.

راه حل چیست؟

در مورد لزوم جلوگیری از قاچاق تردیدی وجود ندارد، چون وقتی نماینده رسمی در حال فروش محصول از مبادی رسمی باشد، نمی‌توان روی قاچاق همان کالا چشم بست و از نماینده قانونی حمایت نکرد. اما مشکل مهم در این میان خریدارانی هستند که بدون انجام بررسی‌های لازم از فروشنده‌های غیر معتبر گوشی می‌خرند و زمانی که با قطع آنتن مواجه می‌شوند، هیچ فروشنده‌ای برای پاسخگویی درکار نیست. حتی گاهی اوقات فروشندگان غیر قانونی به دلیل مشکل رجیستری محصولی را با قیمت پایین‌تر از نماینده رسمی به فروش می‌رسانند، اما آنتن‌دهی گوشی یک ماه پس از خرید متوقف می‌شود و ضرر سنگینی روی دست خریدار باقی می‌ماند.

برای جلوگیری از خسارت فقط از فروشندگان معتبری خرید کنید که گوشی را به شکل رجیستر شده به فروش می‌رسانند و حتما خودتان هم پس از خرید، وضعیت رجیستری گوشی و اصالت آن را با استعلام از سامانه‌ی همتا بررسی کنید.

حالا که طرح رجیستری پس از حدود ۱۰ سال بالاخره عملی شده، باید منتظر بمانیم تا دست‌اندر کاران ایرادات اجرایی و ابهامات قانونی این طرح که موجب سو استفاده می‌شود را پیدا و راه حل آن را طراحی کنند. برای اینکه تا آن زمان متضرر نشوید، توصیه می‌کنیم حتما و فقط از فروشندگانی خرید کنید که گوشی‌های رجیستر شده را با کارت همتا به فروش می‌رسانند. همچنین برای اطمینان بیشتر خودتان هم از طریق روش آموزش داده شده در راهنمای طرح رجیستری گوشی موبایل وضعیت رجیستری گوشی را چک کنید و در مورد آن مطمئن شوید.

لطفا توجه داشته باشید که پایین‌تر بودن قیمت یک فروشنده‌ی متفرقه می‌تواند به دلیل وجود ابهام در وضعیت رجیستری باشد و در آینده با برخوردهایی که از طرف سامانه همتا صورت می‌گیرد شما را با ضرر مواجه کند.

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۸ دیدگاه
  1. sepehr

    بابا مردم چه گناهی کردن همون اول یادتون نبود سفت بگیرید حالا مردم باید تاوان بدن ، فرایند ثبت گوشی مسافری هزار سوراخ سنبه داشت و یه عده به این روش به مردم گوشی فروختن و سود کردن ، حق گمرکی هم به جیب دولت رفته و این وسط مردم متضرر شدن خدا رو خوش نمیاد ملت تو این گرونی با بدبختی کوشی بخرن و رو دستشون بمونه

  2. حسن کاوه

    گارانتی و خدمات تو ایران بی معنیه.گوشیم خراب شد بیشتر از دوماه طول کشید تا تحویلش گرفتم.مجبور شدم برم ی گوشی دیگه بخرم.به بهانه گارانتی باید گوشی و گرونتر بخریم.اگه گارانتی نداشته باشه بهتره ارزونتر میخریم اگه هم احیانا بعدها خراب بشه دوساعته مغازه دار برامون تعمیرش میکنه.

  3. shahrokh

    جدیدان شده ۳ ماه پس از ورود به کشور؟ قبلا ۳۰ روزه بود…

  4. مسعود

    دیجی کالا این کار همتا غیر قانونی بوده وقتی اولش تایید شده که این گوشی قانونیه و خریدار هم گوشی را خریده در مورد این قسمت هم که گفتید (آژانس‌های مسافرتی اطلاعات مسافرین خود را به شکل غیر قانونی در اختیار شخص ثالث قرار می‌دهند)اگر یکبار هم گوشی تو سایت گمرک رجیستر کرده بودید این حرف را نمیزدید چون اگر اون اژانس بطور غیر قانونی هم از کد ملی و شماره گذرنامه مسافر هم استفاده کرده باشه واسه تایید مسخصات و ثبت گوشی تو سایت گمرک یک کد تایید به شماره دارنده پاسپورت ارسال میشه پس امکان نداره صاحب پاسپورت خودش رضایت نداشته حالا یا با دریافت مبلغی یا چیز دیگه در ضمن اصلا من یه گوشی به روز می خواهم داشته باشم و گارانتی و خدمات هم نمی خواهم و هزینه گمرکش هم دارم میدم واسه چی باید مشکل باشه

    1. علی

      یک سیم کارت به نام فردی که مشخصاتش و دارند فعال می کنند و این شماره رو وارد سایت گمرک می کنند.

  5. محمد باقر

    سلام
    با این وضع گرانی و قیمت دلار خیلی بی انصافی هست که به این صورت عوارض دریافت میکنند
    بهتره به فکر مردم باشند و عوارض رو حذف و طرح رجیستری رو بردارند !
    آیا یک گوشی با کیفیت حق یک ایرانی نیستش ؟!

  6. یک مال باخته

    می‌دونی نظر من چیه دیجیکالا.این که دهنت رو ببندی و بشینی سر جات که هر چی میکشیم از گارانتی های بی سر و ته بدون پشتیبانی هست .اون همتای بی هویت اگر سیستم درستی داشت اول نمی‌گفت گوشی مورد نداره قانونی هست بعد انتنش بره .جای حمایت از یه مشت آقا زاده دزد کلاه بردار که با ثبت شرکت و تزریق پول های مفت و دزدی دارن خون ملت رو تو شیشه میکنن به اون خرده فروش و اون بدبخت یوزر بیچاره فکر کن که معیاری جز همتا نداشته و اون هم گفته گوشی قانونی هست .پس لطفاً یک بار هم شده به اون ۳۰ هزار نفر فکر کن .ممنون میشم

  7. ناشناس

    باسلام گر چه طرح رجیستری سالها پیش باید اجرایی میشد با این حال آنچه اهمیت دارد من امروز مالک یک گوشی هستم که رجیستر شده وگمرکی آن هم پرداخت شده ولی ملکیت من به اندازه حق گمرکی که ۳تا۵درصد از ارزش کل گوشی هست ارزش نداره چون در این طرح هیچ گزینه ای برای مالک پیش بینی نشده که گوشی که مالکیت آن را به قدر السهم ۹۵درصد دارد را بتواند غیر فعال کنه ولی گمرک میتونه واین نه تنها مالکیت رو بی ارزش میکنه بلکه یک توهین به مالکین هست بطوری که مالک باید بتونه آنچه در ملکیتش هست اختیار تام داشته باشه که فعال باشه یا غیر فعال واین در برابر سارقین وکلاهبرداران محترم کاربرد دارد ولی اینجا ایران وتنها چیزی که ارزش نداره مالک….
    مالک باید حق همه رابدهد از دولت تا سارقین وکلاهبرداران…
    چرا
    گوشی شما اگه سرقت شد چکار میکنید
    مالک احمق گمرکی ۵درصد وارزش گوشی ۹۵درصد راپرداخت کرده واکنون گوشی آماده استفاده سارقین این افتضاحه
    آمار سالیانه سرقت گوشی در ایران چقدر است
    چند ایرانی تا به حال درگیر این امر سرقت شده‌اند وچند نفر از آنها کشته یا زخمی شده اند واقعا که حیف نون گندم مردم رو دست انداختین
    لطفا در قوانین تجدید نظر کنید من یک مالک احمق هستم چرا که با این قوانین رنج وزحمت من بی ارزش شده چرا که روزی حلال سخت وحرام آسان واین قوانین این امر را به چالش کشیده برای مالک ارزش قائل شید… تا سرقت فراگیر نشده

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه