ردیف پنجم: لپتاپ توخالی

۳۱ تیر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۴ دقیقه

پنج سال است می‌خواهم یک لپتاپ جدید بخرم؛ چطور است محمد زرین صدف‌ که طی این سال‌ها به خیلی‌ها پیشنهاد گوشی و تبلت و لپتاپ داده، نتوانسته برای خودش یک لپ‌تاپ انتخاب کند؟ خودخفن‌پنداری مرا ببخشید، اما فکر می‌کنم چیزی که می‌خواهم هنوز ساخته نشده! اگر شما هم در این تودرتوهای انتخاب از نوع فناورانه گیر کرده‌اید، حتما در ادامه‌ی این نوشته‌ با من همراه شوید.

 

همیشه در انتخاب سخت‌گیر بوده‌ام. وسواس فکری یا غرق‌شدن در عدم قطعیت، علتش را نمی‌دانم؛ به‌واسطه‌ی حرفه‌ام، چند سالی‌ست که به دنبال یک لپتاپ جمع‌وجور هستم. دستگاهی که سبک باشد و از عهده‌ی دو وظیفه، به‌بهترین شکل، بربیاید: ۱) اینترنت‌گردی ۲) تهیه و ویرایش اسناد. برای این دو وظیفه دو ابزار لازم است: الف) مرورگر ب) ویرایشگر متن و تصویر. این دو ابزار را تقریبا در هر دستگاهی می‌توان پیدا کرد: از گوشی ۵۰۰ هزار تومانی تا تبلت ۴ میلیونی و لپتاپ ۸ میلیونی؛ یعنی تقریبا همه‌ی گجت‌های دیجیتال. پس مشکل من گزینه‌های پیش رویم نیستند؛ مشکل، تصویری‌ست که من از گجت ایده‌آلم دارم.

ردیف اول: تلفن هوشمند

طبیعتا خیلی‎راحت تلفن هوشمند را از دایره‌ی انتخابم خارج می‌کنم. گوشی ۵٫۷ اینچی من شاهکار است؛ اما خب اصلا برای تایپ‌ کردن و مقاله‌ نوشتن نمی‌توانم رویش حساب باز کنم. گجت اصلی‌ام، نکسوس هواوی‌نشانم است، ولی برای کارم به گجت دومی احتیاج دارم. تبلت‌ها نمایشگر بزرگی دارند. خیلی‌هایشان کیبورد هم دارند.

ردیف دوم: تبلت کیبورددار

اگر بخواهم تبلت بخرم، دو راه پیش رویم است: یکی از آن ارزان‌های اندرویدی یا ویندوزی را بخرم؛ مثلا «ترنسفورمر بوک» ویندوزی. خوب است، اما با آن لبه‌های پهن دور نمایشگر چه کنم؛ چطور با طراحی قدیمی‌اش کنار بیایم. اگر هم سراغ یکی از اندرویدی‌های کیبورددار بروم، همه‌‌اش باید نگران آپدیت‌نشدنش باشم. پس یک‌راست می‌روم دنبال «سرفیس پرو» و «آیپد پرو». راستش را بخواهید همیشه هر دوی‌شان را تحسین کرده‌ام. خیلی از دوستان و آشنایانم هم به پیشنهاد من پولشان را در جیب مایکروسافت و اپل ریخته‌اند؛ اتفاقا همه‌شان هم حسابی راضی‌اند. سرفیس را دوست دارم؛ محصولی‌ست به معنای واقعی بی‌نظیر. تجربه‌ی ویندوز ۱۰ روی مایکروسافتی‌ترین دستگاه دنیا، حقیقتا لذت‌بخش است. اما مشکل من با ویندوز: سرفیس پرو با آن ویندوز گران‌بهایش‌ کلی‌چیز به من می‌دهد که اصلا نیازشان ندارم. مثلا من که  یک مرورگر، یک ویرایشگر متن و یک ویرایشگر تصویر  کارم را راه می‌اندازد، چرا باید این محصول شگفت‌انگیز و گران‌قیمت را دنبالم این‌طرف و آن‌طرف ببرم (شما بخوانید تفکر مینیمالیستی). آیپد پرو هم …چرا دروغ، هیچ‌وقت وسوسه‌ی داشتن آیپد را نداشته‌ام؛ اما تا دلتان بخواهد آن را به دیگران پیشنهاد داده‌ام. هنوز هم فکر می‌کنم برای اکثر مردم، آیپد بهترین گزینه است.

ردیف سوم: لپتاپ/الترابوک

اگر تبلت کیبورددار نخرم، می‌رسم به لپتاپ. لپتاپ‌ها هم، به‌خصوص ویندوزی‌هایشان، ژست مینیمال من را به هم می‌زنند! فقط فرق‌شان با سرفیس این است که با یک مشخصات فنی، اغلب ارزان‌ترند. همیشه لپتاپ‌های سبک را دوست داشته‌ام؛ مخصوصا خانواده‌ی محترم «زن‌بوک» را. اما چه کنم که ندایی از درون، گرچه اشتباه، مدام تاکید می‌کند که کانسپت لپتاپ دیگر کهنه شده است. از منی که واقعیت درونم بر مشاهدات بیرونم ارجح است، انتظار قبول اشتباه، آن‌هم از این نوع را نداشته باشید. دست و دلم به خرید لپتاپ نمی‌رود. بماند که همین چند ماه پیش، «مک‌بوک پرو» با آن «تاچ‌بار جذابش» داشت گولم می‌زد. البته مقاومت کردم! من که آیپد پروی دوست‌داشتنی را نخریدم، حالا بیایم مک‌بوک پرو بخرم؟

ردیف چهارم: کروم‌بوک

این‌یکی، بزرگ‌ترین وسوسه‌ی تاریخ گجتی بنده است! خیلی‌وقت است بدان چشم دارم. تقریبا هیچ‌کس این انتخاب فرضی مرا تا حالا تایید نکرده. اکثرا با این واکنش روبه‌رو می‌شوم: «مگر خل شده‌ای!» شاید حق داشته باشند؛ خرید کروم‌بوک، به‌خصوص آن‌هایی که در وطن یافت می‌شوند، تصمیمی غیرعادی است؛ گرچه من خریدارانش را تحسین می‌کنم. کروم‌بوک خوش‌قیمت است؛ از عهده‌ی وظیفه‌ای که متقبل شده هم خوب برمی‌آید. نه آپدیت عمده‌ای می‌خواهد و نه ادعای زیادی دارد. چرا که نه؟ هان! پس چرا هنوز شک دارم.

overthinking

ردیف پنجم: لپتاپ توخالی

چرا باید یک دستگاه اضافه بخرم؟ من که همین‌الان یک تلفن هوشمند درست‎‌وحسابی دارم، اساسا چرا باید برای  پردازشگر یا حافظه پول اضافی بدهم. من در کنار گوشی‌ام و با توجه به پردازش سخت‌افزاری مورد نیازم، فقط یک کیبورد می‌خواهم و یک نمایشگر. شما بگویید یک لپتاپ توخالی! واقعا چرا شرکت‌های بزرگ، یک کیبورد ارگونومیک را با ظرافتی که همیشه ادعایش را دارند، به یک نمایشگر درخشان Full HD وصل نمی‌کنند و تمام! گوشی قدرتمند که هست؛ فقط باید آن را کنار «کیبورد/نمایشگر»م بگذارم و با کمترین هزینه و فضا، کامل‌ترین اکوسیستم مینیمال دنیا را تجربه کنم. مسخره است؟ ایسوس پیش‌تر کاری مشابه را با سری «پدفون» انجام داده بود. ایده‌ای که خوب بود، اما یا بازار آمادگی‌اش را نداشت یا شاید درست اجرا نشده بود.

با همه‌ی این‌ها، فعلا «لپتاپ توخالی» در صدر لیست گجت‌هایم قرار گرفته؛ دستگاه ارزان‌قیمت، خیالی و کمینه‌گرایانه‌ای که هنوز ساخته نشده و احتمالا قرار هم نیست ساخته شود.

‌‌

اگر شما هم به این «پوچی فناورانه» برخورد کرده‌اید تجربیات‌تان را همین‌جا زیر همین پست با ما در میان بگذارید. حتما شما هم منتظر گوشی، تبلت، ساعت یا لپتاپی بوده‌اید که هیچ‌وقت تولید نشد. مطالب راهنمای خرید ما را هم فراموش نکنید، شاید خرید خیالی‌تان را آن‌جا پیدا کنید!

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۶۱ دیدگاه
  1. Milad

    خیلی عالی نوشتین !
    من هم دوست داشتم میتونستم گوشی سفارش بدم ! مثلا بگم مارکش هواوی باشه و ۵ اینچ و مربعی و ۴ هسته و دوربین ۱۳ با اندروید ۶ ! بعد برآورد قیمت کنم و بگیرم 😐 !

    البته الان خیلی وقته دنبال خرید پلی استیشن ۴ دست دوم هستم اما باز هم خیلی گرونه !
    کاش یه ذره اجناس ارزون میشد !

  2. حسین

    اووووووووففففففففففففففففففففففففففف
    عجب حسی این حس رو منم داشتم و دوست داشتم که از یک دستگاه کوچک و نه حتی ارزان بیشترین بهره را ببرم و تمام کارهایم را با آن انجام دهم
    که وقتی گوشی لومیا ۹۵۰ XL با اون داکت جالبش معرفی شده بود گفتم آها یافتم ولی بازم نتونست برم و بخرم و همیشه میگفتم برنامه های در دسترسش کمه و از این حرفا تا
    الان که هم گوشی دارم و هم تبلت و هم لپتاپ

  3. محسن ن

    ردیف دوم چرا ترانسفر بوک چرا لنوو ایدیاپد نه؟ یا نمونه های دیگه

    ردیف پنجم داره انجام میشه. یه کیبرد و مانیتور وصل کنی به گوشی. کانتینیوم مایکروسافت که گفتن بهتر از قبل میشه.
    تازه مینی پی سی ها هم هستن

  4. ali

    عالی بود منم دقیقا چهند سالی میشه که به این مشکل برخوردم این یمی از بهترین مقالاتی بود که تو دیجی کالا خوندم

  5. محمد سماک محمد سماک

    “وسواس فکری یا غرق‌شدن در عدم قطعیت، علتش را نمی‌دانم ”
    من علتش را میدانم محمد جان! بدون شک عدم قطعیت
    متن عالیت رو هم به این دلیل تحسین نمی‌کنم که هیچ‌وقت عدم قطعیت رو تایید نمی‌کنم. من از عدم قطعیت بیزارم.

    1. مهندس

      عدم قطعیت = واقعیتی تلخ

    2. علی

      آقای سماک جهانی که توش هستیم بر اساس اصل عدم قطعیت بنا شده!!
      نمیشه تاییدش نکرد
      چیزیه که هست
      مثل این میمونه که بگین چون خورشید توی تابستون هوا رو داغ میکنه،پس وجود نداره

      1. محمد سماک محمد سماک

        شما به این میگی عدم قطعیت؟!
        داری از دید اشتباهی به حرف من و دنیا نگاه میکنی؛ نه من منظورم این بود و نه دنیا داره طبق نظریه شما پیش میره
        موفق باشی

      2. علی

        شاید من منظور شما رو نفهمیدم ولی حرفم اشتباه نبود
        ابتدای مهبانگ جهان با سرعتی بیشتر از سرعت نور متورم شده
        این تناقضه
        ولی وقتی پای نظریه ی کوانتم و اصل عدم قطعیت به میون میاد،به راحتی میشه توجیهش کرد(نظریه ی کوانتم میگه که هر احتمالی هر چند احمقانه به وقوع میپیونده.ولی اون احتمال های عجیب به قدری کوچک هستند که برای وقوع اونها حتی از عمر جهان هم بیشتر باید صبر کرد)خب پس اگه اصل عدم قطعیت نبود ما هم نبودیم

  6. علی

    بله شما میگی پس درسته -_-

  7. Ziafat_fathi

    به نظر منم عالی هستش منم یه موقعی اینجوری فکر میکردم . ولی یه بار حسابی مغزمو به کار انداختم و رفتم بازار . ???? . یه گوشی j7 . یه تبلت Samsung tab A 10 خریدم . یه لپتاپ hp 2760p هم فرداش خریدم و حالا خیالم راحته همچین زیادم پول بابتشون ندادم . ولی همه فن حریف هستن .

  8. مهدی

    چه جالب

  9. علی امانی

    سلام . خیلی جالبه همیشه فکر می کردم شاید من مشکل دارم که اینطور فکر می کنم , اما امروز دیدم نه یکی هم مثل من هست که اینطور فکر می کنه . من خودم دقیقا موبایلی رو که می خوام طراحی نشده . کلا عاشق طراحی آیفون اپل و تفکرات استیو جابز مرحوم (که البته الان دیگه کمرنگ شده تو محصولات ) هستم ولی از طرفی از محدودیت های اپل متنفرم . در مقام دوم طراحی های متقارن سامسونگ برام قابل هذمه ولی رابط کاربری مضخرف و آپدیت های افتضاحش آدمو سرد می کنه . از طرفی عاشق نوآوری های الجی ام ولی تو طراحی خیلی ضعیفه و کلا عاشق یه محصول استیبل هستم نه مثل پرچمدار های الان که ۲۰ دقیقه کار میکنی داغ می کنه و کارایی سی پی یو افت می کنه . میشه گفت یه محصولی با یه چیپست میانرده مثل اسنپ ۶۰۰ با طراحی آیفون , خلاقیت الجی , بروزرسانی نکسوس و یه اندازه ی معقول مثلا ۵ یا ۵.۲ اینچ و صد البته باتری قابل تعویض میتونه راضیم کنه . این مورد آخری یعنی باتری که اخیرا اکثرا غیر قابل تعویض هست قابل درک نیست برام درسته حالا شاید بگید حداقل ۲ یا ۳ سال عمر می کنه ولی به نظرم قابل اطمینان نیست .

  10. ابوذر

    :-))
    شدیدا موافقم
    من هم از گوشیم راضی ام
    کامپیوتر یا PC هم برا بازی دارم
    یک تبلت م دارم
    ولی اگر چیزی این ۳ رو دیکی جا میداد ۱% ضی بودم

  11. مهران

    اتفاقا همین چیزی که شما دنبالش هستی داره ساخته می شه.یک سری به kickstarter بزن

    1. مهران

      اسمش superbook هست.با قیمت ۹۹ دلار

  12. داود

    درود… بنظر بنده…افراد و اشخاصی من جمله شما…واقعا انگشت شمارند… و من در شرایط حال تا‌ امروز افرادی رو دیدم که هم موبایل با پردازشگر قوی دارند… و هم لپ تاپ قدرتمند و هم تلبت و کنسول بازی قدرتمند و گسانی هم که‌موارد فوق را ندارند دلیلش این است که اصلا بودجه ندارند… و همیشه‌ شرکت ها اکثریت ر برای تولیدانبوه کحصولشون مد نظر قرار میدن و این چیزه جدیدی نیست…

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه