سفر به آخرالزمان در دالان‌های متروی مسکو

۱۹ بهمن ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه
متروی مسکو

متروی مسکو یکی از پیچیده‌ترین و زیباترین مترو‌های جهان است، با تونل‌ها و دالان‌هایی به درازای ۳۴۶/۲ کیلومتر که جان می‌دهد برای خلق داستان‌های عجیب و غریب. این چیزی بود که ذهن خلاق دمیتری گلوخوفسکی را مشغول کرد. ذهن او بین ایستگاه‌ها، تونل‌ها و راه‌های بی‌انتهای متروی روسیه چرخید و روزهایی را تصور کرد که جنگ جهانی سوم تمام شده بود! میانِ این رفت و آمد‌ها داستانی شکل گرفت که هیچ کس فکر نمی‌کرد به این سرعت تبدیل به یکی از پرفروش‌ترین و خوش اقبال‌ترین کتاب‌های اروپا و دیگر کشورها شود.
دیمیتری ۱۸ ساله در آغاز رمان مترو ۲۰۳۳ را در وبلاگ شخصی‌اش و به رایگان منتشر کرد اما ناگهان این رمان با چنان استقبالی از سوی بازدیدکنندگان وبلاگ مواجه شد که در سال ۲۰۰۵ یک انتشارات معتبر روسی آن را منتشر کرد و درست ۵ سال بعد یک موفقیت دیگر برای دیمیتری رقم خورد. در سال ۲۰۱۰ بازی بر اساس این رمان و به نام Last light ساخته شد که ناگهان فروش این کتاب را چندین برابر کرد و همزمان نسخه انگلیسی آن نیز در بازارهای جهانی منتشر شد و بدین ترتیب نام «مترو ۲۰۳۳» به شهرت بین‌المللی رسید.
محبوبیت این رمان باعث شد تا نویسنده به فکر انتشار جلد بعدی آن و به نام مترو ۲۰۳۴ هم بیافتد و اکنون این دو رمان جزو پرفروش‌ترین کتاب‌ها در بازار اروپا هستند.
اما در دالان‌های متروی مسکویی که دیمیتری روایت کرده چه می‌گذرد؟مترو 2033
این داستان روزهای بعد از وقوع یک جنگ اتمی بزرگ را در جهان روایت می‌کند،‌ سال ۲۰۱۳ به واسطه یک جنگ اتمی کل زمین و کشورها ویران می‌شوند و عده‌ای بسیار محدودی از آدمیان باقی می‌مانند که مجبورند برای دور شدن از بیماری‌ها و احتمال مرگ در سطح زمین به پناهگاه‌های زیرزمینی پناه ببرند. یکی از این پناهگاه‌ها متروی مسکو است. در این پناهگاه و بعد از بیست سال از وقوع این جنگ جوانی به نام آرتیوم زندگی می‌کند که متوجه می‌شود در دوران کودکی‌اش اشتباهی مهلک مرتکب شده که اکنون می‌تواند امنیت و جان ساکنان کل مترو را به خطر بیندازد. او مجبور است برای جبران اشتباهش دست به کاری خطیر بزند به همین منظور با کمک و راهنمایی فردی مرموز به نام «شکارچی» راهی سفری مرگبار در ایستگاه‌ها و راه‌آهن متروی مسکو می‌شود.

یکی از سوالاتی که طرفداران بازی Last light دارند این است:

شباهت این رمان به بازی چقدر است؟

باید گفت خوشبختانه سازندگان این بازی به شدت به کتاب وفادار بوده و تمام صحنه‌های زیبای آن را بازسازی کرده‌اند. کمونیست‌ها،‌ نازی‌ها و هیولاهایی که در بازی با آن‌ها جنگیده‌اید همگی در کتاب وجود دارند و البته بازی چندین برابر کتاب اکشن است که خوب نقطه تفاوت اصلی آن با کتاب است.

و سوال بعدی این است:

اگر بازی را انجام داده باشیم باز هم کتاب جذاب است؟

پاسخ قطعا بله است! مهارت نویسندگی و ترفندهایی که در کتاب وجود دارد همچنان بسیار جذاب است و از صفحه به صفحه آن لذت خواهید برد.

این رمان‌ها توسط انتشارات تندیس و به ترجمه فربد آذسن به فارسی منتشر شده و این روزها به لیست پرفروش‌ترین رمان‌های فانتزی راه یافته است.

 

در کمپین #چی_بخونم می‎‌توانید این دو کتاب را با ۳۰ درصد تخفیف از سایت فیدیبو دانلود کنید.
کد تخفیف: off30 

خرید کتاب از فیدیبو
برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه