بلک‌بری کلید رمزگشایی گوشی‌هایش را به پلیس داده است؟

۳۱ فروردین ۱۳۹۵ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه

اخیرا گزارش شده بود که پلیس کانادا از سال ۲۰۱۰ کلید اصلی رمزنگاری گوشی‌های بلک‌بری را به دست آورده. این کلید به نیروهای امنیتی امکان می‌دهد پیام‌هایی که با گوشی بلک‌بری ارسال شده‌اند را رمزگشایی کند. در واقع گزارش شده که پلیس بیش از یک میلیون پیام را رمزگشایی کرده. این اقدامات در قالب «پروژه کلمنزا» انجام شده، عملیاتی که باعث شد ۷ نفر به دست داشتن‌شان در یک قتل اعتراف کنند. آن هم در زمانی که بیش از یک سوم کاربران در آمریکای شمالی از گوشی‌های بلک‌بری استفاده می‌کردند. حال این شرکت بلاخره به اخبار واکنش نشان داده؛ در واقع جان چن مدیر عامل شرکت بلک‌بری شخصا در یک پست وبلاگی به این ابهامات پاسخ داده است.

جان چن در پاسخ خود اشاره کرده که بر اساس اصول بلک‌بری این شرکت دست به هر اقدامی می‌زند که برای شهروندان مناسب تلقی کند، البته اقداماتی که در مرزهای اخلاق و قانون باشند.

به باور مدیرعامل بلک‌بری، این شرکت خیلی شفاف بیان کرده که شرکت‌های تلکنولوژیک باید خواسته‌های منطقی مجریان قانون را برآورده سازند.

blackberry-logo-white-black

چن اعلام کرده خبر همکاری بلک‌بری با پلیس یک خبر قدیمی است که دوباره موضوع بحث شده و با حدس و گمان‌های مختلف پیش آمده در این حوزه، اصول اخلاقی این شرکت به چالش کشیده شده‌اند.

مدیر عامل بلک‌بری اضافه کرده که موضوع مورد بحث درباره همکاری این شرکت و پلیس آمریکای شمالی به از بین رفتن یک سازمان بزرگ خلافکار منجر شده و شرکت از اصول قانونی فراتر نرفته؛ در واقع سرورهای بلک‌بری هرگز در این فرایند دخیل نبوده‌اند و هنوز هم غیرقابل نفوذ‌ هستند.

چن در پایان اشاره کرده که بلک بری توازن میان اقدامات درستی چون کمک به توقیف مجرمان و اقدامات غلطی مثل سو استفاده دولت‌ها و تجاوز به حریم خصوصی شهروندان را حفظ می‌کند.

گرچه مدیر عامل بلک‌بری به شکل مستقیم از شرکت دیگری نام نبرده اما جایی از پیامش اشاره کرده که برای برخی شرکت‌ها شهرت مهم‌تر از چیزهای دیگر است و به نظر می‌رسد قصد داشته به اپل طعنه بزند. شرکت اپل اخیرا در یک دعوای حقوقی با FBI اعلام کرد حاضر نیست آیفون متهم حادثه سن برناردینو را رمزگشایی کند و این ماجرا تبعات گسترده‌ای داشت. مساله همکاری شرکت‌های تکنولوژیک و مجریان قانون یکی از موضوعات جنجالی است که ظاهرا روز به روز هم مناقشه برانگیزتر می‌شود.



منبع: Engadget
کانال تلگرام دیجی کالا مگ

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه