روباتی که دارو را مستقیما به مغز می‌برد

۲ مرداد ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه

محققان دستگاه جدیدی ساخته اند که می‌تواند وارد بدن شود و داروهای لازم را مستقیما به مغز برساند. این دستگاه که با همکاری محققان دو دانشگاه واشنگتن و سن لوییس ساخته شده، به اندازه‌ی تار یک موی انسان است و توسط سامانه‌ای بی‌سیم کنترل می‌شود.

محققان موفق به ساخت و کنترل روباتی شده‌اند که می‌تواند داروها را به نقطه‌ی مشخصی از مغز ببرد

محققان قبل از ساخت این دستگاه موفق شده بودند چراغ‌های LED کوچکی را وارد بدن و از راه دور کنترل کنند. با این حال دستگاه جدید آن‌ها، می‌تواند مواد دارویی را مستقیما به سمت مغز حمل کند. محققان فعلا توانسته‌اند با موفقیت این دستگاه را روی موش آزمایش کنند.

MICE

آن‌ها دارویی را مستقیما وارد مغز موش کردند و کنترل حرکت‌های او را به دست گرفتند. در تحقیقات پیشین، محققان باید از لوله‌هایی برای حمل دارو به بدن استفاده می‌کردند، اما این دستگاه جدید به آن‌ها اجازه می‌دهد بدون اینکه موش به چیزی اتصال داشته باشد، از راه دور داروهای داخل بدن موش را کنترل کنند.

دستگاهی که محققان ساخته‌اند با استفاده از نور کار می‌کند. «جردن مک‌کال»، یکی از افراد آزمایشگاهی که بر روی این پروژه کار می‌کند می‌گوید: “ما از سیستم فروسرخ برای کنترل دستگاه‌مان در بدن استفاده می‌کنیم. درست مثل ریموت کنترل یک تلویزیون. اگر بخواهیم رفتار حیوان را با استفاده از دارو کنترل کنیم، ریموت را به سمت او می‌گیریم و کلیدش را فشار می‌دهیم.”

این دستگاه در حال حاضر فقط محدود به استفاده‌ی حیوانات آزمایشگاهی است. با این حال در آینده می‌توان از این دستگاه برای هدف گرفتن قسمت‌های مختلف مغز انسان و درمان بیماری‌هایی مثل افسردگی استفاده کرد.

منبع: Engadget

دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه