کتاب جادویی؛ روشی نوین برای تصفیه‌ی آب در سفر

۷ آبان ۱۳۹۹ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه

دسترسی به آب پاک برای کشورها و مناطق محروم، در آینده به سادگی باز کردن یک کتاب خواهد بود. البته کتابی که باید صفحه‌های‌اش را پاره کرد.

فیلتر تصفیه‌ی آب جدیدی با استفاده از نانوپارتیکل‌های نقره و مس ساخته شده که شبیه کتاب است و هر صفحه‌اش می‌تواند ۱۰۰ لیتر آب را کاملا تصفیه کند.

ایده‌ی «کتاب قابل نوشیدن» (Drinkable Book) که توسط یکی از محققان دانشگاه Carnegie Mellon ارایه شده، کتابی را توصیف می‌کند که صفحاتی از جنس نانوپارتیکل‌های نقره و مس دارد. صفحات ضخیم این کتاب می‌تواند ۹۹.۹ درصد میکروب‌های آب آلوده را مثل فیلتری نابود کنند.

«تریسا دانکوویچ» که روی این پروژه کار می‌کند، می‌گوید از زمانی که دانشجوی دکترای دانشگاه McGill بوده این ایده را در سر می‌پرورانده است. او سپس پروژه‌اش را ادامه داده و اخیرا شرکتی به اسم pAge Drinking Paper تاسیسی کرده است. دانکوویچ می‌گوید که می‌خواهد توسط شرکت‌اش این کتاب را تولید انبوه کند.

Book_3 Book_1

هر صفحه‌ی کتاب دو فیلتر دارد. هر کدام از این فیلترها توانایی تصفیه‌ی ۱۰۰ لیتر آب را دارند. طوری که یک کتاب می‌تواند تمام نیازهای آبی یک فرد را برای چهار سال برآورده کند.

طریقه‌ی استفاده از کتاب هم اینگونه است: فیلتر را از کتاب پاره می‌کنند، روی جعبه‌ای قرار می‌دهند و سپس آن را روی یک سطل یک لیتری می‌گذارند. آبی که از این فیلتر می‌گذرد، تصفیه می‌شود.

Book_2

در آزمایش‌های میدانی که برای این کتاب در افریقای جنوبی، غنا، هایتی و کنیا انجام شد، این کتاب توانست آبی با خلوص ۹۹.۹ درصد را از آبی که پر از باکتری‌های فاضلاب بود تولید کند.

به هنگام عمل تصفیه، مقداری از اجزای نقره و مس هم وارد آب می‌شود، اما دانکوویچ می‌گوید که این مقدار بسیار کمتر از حدود مشخص شده از سوی سازمان جهانی سلامت است.

تریسا دانکوویچ فعلا مشغول مطالعات بیشتری است تا طراحی بهتری از کتاب‌اش کند.

منبع: Gizmag

دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه