۵ رونمایی مهم مایکروسافت در کنفرانس Build 2018

۱۹ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه
کنفرانس Build 2018

شب گذشته، مدیرعامل مایکروسافت، «ساتیا نادلا» (Satya Nadella) در ابتدای کنفرانس Build 2018 نطق اصلی را ایراد کرد. در جریان این سخنرانی، او مباحث مختلفی را مطرح کرد و در میان این مباحث، پروژه‌ها و محصولات آینده‌ی مایکروسافت هم مطرح شد.

تمرکز مایکروسافت در سال جاری عمدتا معطوف به نرم‌افزار، هوش مصنوعی و «رایانش گسترده» (distributed computing) است. در حقیقت با توجه به صحبت‌های مطرح‌شده می‌توانیم نتیجه بگیریم که برای مایکروسافت دیگر نوع سیستم‌عامل کاربران مهم نیست، بلکه این شرکت بیش از هر چیزی می‌خواهد کاربران سیستم‌عامل‌های مختلف از پلتفرم‌ها، نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌های مایکروسافت استفاده کنند.

۱. معرفی اپلیکیشن Your Phone در کنفرانس Build 2018

معرفی اپلیکیشن Your Phone

یکی از جذاب‌ترین رونمایی‌های شب اول کنفرانس Build 2018 معرفی اپلیکیشن Your Phone بود. این اپلیکیشن به کاربران سیستم‌عامل‌های اندروید و iOS اجازه می‌دهد که محتوای گوشی را در کامپیوتر مجهز به ویندوز ۱۰ به نمایش دربیاورند و از این طریق اپلیکیشن‌های گوشی خود را کنترل کنند. میزان این کنترل بستگی به گجت موردنظر دارد و همانطور که می‌دانید، گجت‌های اندرویدی در مقایسه با iOS از آزادی عمل بیشتری بهره می‌برند. این برنامه می‌تواند تمام رابط کاربری اندروید را در ویندوز ۱۰ به نمایش دربیاورد ولی در مورد iOS، این موضوع محدود مواردی مانند پیام‌ها، عکس‌ها و نوتیفیکیشن‌ها است. در حال حاضر این برنامه در وضعیت آزمایشی قرار دارد ولی به‌زودی در فصل پاییز از طریق به‌روزرسانی ویندوز روانه‌ی کامپیوترهای کاربران می‌شود.

بیشتر بخوانید: اپلیکیشن جدید مایکروسافت کنترل گوشی با رایانه را ساده می‌کند

 ‌

۲. طراحی واقعیت ترکیبی با Layout

طراحی واقعیت ترکیبی با Layout

ابزار Layout جدیدترین اقدام مایکروسافت در راستای طراحی واقعیت ترکیبی است. این ابزار به کاربر اجازه می‌دهد که با استفاده از هدست هولولنز یا دیگر هدست‌های واقعیت ترکیبی، دست به طراحی مجازی در دنیای واقعی بزند. به‌عنوان مثال می‌توان یک زمین مجازی را ایجاد کرد و از طریق دست‌ها، مدل‌های مختلف را در مکان‌های گوناگونی قرار داد و با این کار، کاربر موردنظر می‌تواند طراحی خود را با دنیای واقعی ترکیب کند. با توجه به نمونه‌هایی که مایکروسافت از کاربرد این پلتفرم در کنفرانس Build 2018 نشان داد، می‌توانیم بگوییم که هدف اصلی آن عمدتا طراحان، معماران و مهندسان هستند. قبلا هم اپلیکیشن‌های واقعیت مجازی و افزوده‌ی مختلفی در مورد چینش مبلمان و دیگر موارد معرفی شده است. اما این پلتفرم بسیار حرفه‌ای‌تر از آن اپلیکیشن‌ها است و می‌توان آن را به‌عنوان پلتفرم مکمل نرم‌افزارهای مهندسی مانند CAD در نظر گرفت.

۳. ترکیب کورتانا و الکسا

یکی از خبرهای جالب توجه کنفرانس Build 2018، خبر قرارگیری هوش مصنوعی کورتانا در دستیار صوتی الکسا بود. این یعنی اگر اکانت مایکروسافت داشته باشید، از طریق الکسا می‌توانید قرارهای ملاقات یا ایمیل‌های موجود در اکانت مایکروسافت خود را بررسی کنید. البته در حال حاضر این یکپارچگی در مراحل اولیه به سر می‌برد و به همین خاطر سرعت چندان زیادی ندارد. اما همین که مایکروسافت تصمیم گرفته با آمازون در زمینه‌ی هوش مصنوعی شریک شود، خبر بسیار مهمی محسوب می‌شود. به نظر می‌رسد که مایکروسافت شکست کورتانا در زمینه‌ی گجت‌های هوشمند خانگی را پذیرفته و حالا الکسای آمازون و گوگل هوم دو غول بسیار بزرگ این عرصه محسوب می‌شوند.

۴. مدیریت جلسات

مدیریت جلسات

یکی دیگر از موضوعات مهمی که مایکروسافت در کنفرانس Build 2018 مطرح کرد، افزایش بهره‌وری جلسات اداره‌ها بود. برای این کار، این شرکت یک جلسه‌ی فرضی را به نمایش گذاشت. بر دیوار این سالن، یک نمایشگر هوشمند تعبیه شده بود و در مرکز میز هم یک اسپیکر هوشمند قرار داشت. چندین دوربین متصل به اینترنت هم این سالن را زیر نظر داشتند. از طریق داده‌های دریافتی میکروفون‌ها و دوربین‌ها، هوش مصنوعی مایکروسافت صحبت‌های انجام‌شده در جلسه را تایپ می‌کند و به لطف قابلیت تشخیص صدا، نام گوینده آن‌ها را هم تشخیص می‌دهد. مایکروسافت همچنین گفته که این صحبت‌ها می‌توانند به‌صورت زنده به زبان‌های مختلف ترجمه شوند.

مایکروسافت همچنین پا را از این هم فراتر گذاشته و در این جلسه‌ی فرضی، هدست‌های هولولنز هم تعبیه کرده است. به لطف این هدست‌ها، افراد حاضر در سالن می‌توانند داده‌ها و تصاویر مربوط به جلسه را به‌صورت واقعیت مجازی مشاهده کنند. هرچند این جلسه‌ی فرضی تا حدی غیرطبیعی بود، اما باید بگوییم که چنین فناوری‌هایی پتانسیل‌های زیادی برای آینده دارند.

۵. افزایش دسترسی به هوش مصنوعی

یکی دیگر از موضوعاتی که در سخنرانی‌های مختلف کنفرانس Build 2018 مطرح می‌شد، بحث افزایش دسترسی به موارد مختلف بود. به‌عنوان مثال، قابلیت نوشتن خودکار صحبت‌های افراد در جلسات، به افراد ناشنوا این امکان را می‌دهد که در چنین جلساتی به‌صورت فعالانه‌تری شرکت کنند. همچنین مایکروسافت اعلام کرده که یک بودجه‌ی ۲۵ میلیون دلاری را برای نهادها، دانشگاه‌ها و هرکسی که با استفاده از هوش مصنوعی در راستای ارتقای کیفیت زندگی معلولین تلاش کند، اختصاص داده است.

منبع: BGR

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه