رکورد شکنی خودروهای خانوادگی در جهنم سبز؛ از جیلی تا پورشه تایکان برقی

۲۹ مهر ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه

برند لینک اند کو، یکی از زیرمجموعه‌های شرکت خودروسازی جیلی محسوب می‌شود که به نوعی از دانش فنی دیگر زیر مجموعه جیلی یعنی ولوو بهره می‌برد و محصولات آن به قصد فروش در اروپا، روانه بازار خواهند شد. به تازگی سدان این شرکت، با که با همکاری تیم Cyan Racing توسعه یافته است، توانست رکورد مناسبی را در پیست نوربرگرینگ به ثبت رساند. علاوه برآن، لینک اند کو Cyan موفق شد عنوان سریع ترین سدان جهنم سبز که تاکنون در اختیار جگوار XE SV Project 8 قرار داشته را به خود اختصاص دهد. راننده خودرو، Thed Björk، موفق شد مسیر بیست کیلومتری پیست نوربرگرینگ را در ۷ دقیقه و ۲۰ ثانیه و یک صدم ثانیه طی کند، که این زمان سه ثانیه از جگوار XE سریع‌تر است. میانگین سرعت راننده در طی دور پیست، ۱۷۰.۴ کیلومتر در ساعت بوده است. این رکورد علاوه بر عقب راندن جگوار، موجب شد که رنو مگان RS تروفی نیز مقام خود را به عنوان سریع‌ترین خودرو دیفرانسیل جلو نوربرگرینگ از دست بدهد.

لینک اند کو

سدان لینک اند کو Cyan، در حال حاضر تنها یک نمونه مفهومی بوده و هنوز وارد فاز تولید انبوه نشده است. ظاهر این خودرو شباهت زیادی به دوج چارجر دارد و به نظر می‌رسد چینی‌ها تنها تعدادی چراغ به چارجر افزوده‌اند. با این وجود، لینک اند کو Cyan برخلاف چارجر نمی تواند به عنوان یک ماسلکار مطرح باشد، چرا که از یک پیشرانه چهار سیلندر توربوشارژر تیون شده با قدرت ۵۲۷ اسب بخار و گشتاور ۵۰۴ نیوتون متر بهره می‌برد. این قدرت و گشتاور توسط گیربکس شش دنده متوالی یا sequential مستقیما به چرخ‌های جلو ارسال می‌شود و لینک اند کو Cyan را قادر می‌سازد تا در ۴.۴ ثانیه، از حال سکون به سرعت صد کیلومتر بر ساعت برسد. این خودرو در عرض ده ثانیه می‌تواند به سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت دست یابد و نهایت سرعت آن، به ۳۱۰ کیلومتر محدود شده است.

لینک اند کو

از طرف دیگر رقابت جدی میان خودروسازان جهان بر سر توسعه خودروهای برقی شکل گرفته و هر روز شاهد ثبت رکورد جدیدی هستیم. با ورود خودروسازان باسابقه آلمانی به این رقابت، یکه تازی چندین ساله تسلا به پایان خودش نزدیک می‌شود و در جدیدترین دور از ثبت رکوردها، پورشه تایکان با ثبت زمان هفت دقیقه و ۴۲ ثانیه، عنوان سریع‌ترین سدان برقی پیست نوربرگرینگ را از چنگ تسلا در آورد. این خودرو بزودی روانه بازار خواهد شد. لارس کرن، راننده تیم مسابقه پورشه، هدایت این سدان الکتریکی را در پیست نوربرگرینگ بر عهده داشت، تا تسلا مدل S را به دردسری جدید بیندازد.

پورشه تایکان

حضور پورشه تایکان در پیست نوربرگرینگ، همراه با برچسب‌های ویژه استتار بود، چرا که این سدان برقی آلمانی هنوز به طور رسمی معرفی نشده است و چند روزی تا مراسم رونمایی از آن فاصله داریم. پورشه تایکان برای ذخیره سازی انرژی، از یک باتری ۹۰ کیلووات ساعتی بهره می‌گیرد، و این باتری نیرو را به دو موتور برقی این خودرو ارسال می‌کند. در بالاترین سطح کاری، مجموع قدرت دو موتور به ۷۰۰ اسب بخار می‌رسد و گشتاور فوق العاده ۱۰۱۷ نیوتون متر، چرخ‌ها را به سوزاندن آسفالت دعوت می‌کند.

هنوز اطلاعات رسمی این مدل اعلام نشده است، اما پیش‌بینی می‌کنیم پورشه تایکان بتواند طی زمانی بین ۲.۵ الی ۳ ثانیه، از حالت سکون به سرعت صد کیلومتر بر ساعت دست یابد. با این وجود، بسیاری اعتقاد دارند پورشه تایکان هیچ‌گاه به جذابیت و شهرت مدل دوست داشتنی پورشه ۹۱۱ نخواهد نرسید، چرا که صدای موتورهای برقی، حتی با تقویت و شبیه سازی، نمی‌تواند هم پای غرش موتور تخت شش سیلندر پورشه ۹۱۱ باشد. هر چه باشد، پورشه تایکان تا مدتی دیگر رونمایی می‌شود و انتظارها برای دیدن نسخه تولیدی پورشه Mission E که از سال ۲۰۱۵ آغاز شده بود، به سر خواهد رسید.

منبع: autocar

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه