ریشه‌یابی نام شرکت‌ها؛ کلمه‌ی آمازون از کجا آمده؟

۴ آبان ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه

«کلمه، به‌طور قطع، قوی‌ترین دارویی است که بشر استفاده می‌کند.» رادیارد کیپلینگ (Rudyard Kipling) روزنامه‌نگار و نویسنده‌ی مطرح انگلیسی در سال ۱۹۲۳ در کالج سلطنتی جراحان لندن، با تشبیه کلمات به دارو می‌گوید کلمات نه‌تنها قادرند شما را هیجان‌زده، فلج یا معتاد کنند، بلکه می‌توانند سلول به سلول مغز شما را به رنگ‌های مختلف دربیاورند! نام‌های تجاری حول محور کلمات شکل می‌گیرند. پیشانی شرکت‌ها برای تعامل با مخاطبانشان فقط یک کلمه است. کلماتی هرچند بیگانه که به زبان ما وارد می‌شوند و فضایی از ادبیات گفتاری و نوشتاری ما را اشغال می‌کنند. طی روزهای آینده با ما و بررسی نام بزرگ‌ترین شرکت‌های تکنولوژی دنیا همراه باشید.

     ‌

سال ۱۹۹۴ بود و جف بزوس (Jeff Bezos) سی سال داشت. او مثل بسیاری از رهبران کنونی دنیای دیجیتال، پتانسیل نامحدود اینترنت را در بهترین زمان ممکن درک کرد و آن را بنیان کسب‌وکار خود قرار داد. او دفتر کار کوچکی را در گاراژ خانه‌اش برپا کرد. در ابتدا او فقط چند کارمند داشت. آن‌ها کار بر روی نرم‌افزار سایت را شروع کردند. مدتی بعد دفتر کارشان را به خانه‌ا‌ی دو اتاق‌خوابه منتقل شد و پس از مدت کوتاهی نمونه‌ی آزمایشی وب‌سایت موردنظرشان را ساختند.

cadabra

جف بزوس همان روزهای اول نام «کِدابرا» (Cadabra) را انتخاب کرد. این کلمه از کلمه‌‌ی طولانی‌تر Abracadabra (همان اجی‌مجی لا‌ترجی خودمان) که تکیه کلام شعبده‌بازان است، ریشه گرفته. بنیان‌گذار این شرکت قصد داشت مثل شعبده‌بازها به‌صورت آنلاین کتاب بفروشد!

جف بزوس کسب‌وکارش را با فروش آنلاین کتاب شروع کرد.

جف بزوس کسب‌وکارش را با فروش آنلاین کتاب شروع کرد.

چندی بعد تست بتای سایت با مشارکت ۳۰۰ نفر با موفقیت انجام شد و در ۱۶ جولای سال ۱۹۹۵، Amazon.com‌ متولد شد. بنیان‌گذار آمازون در آخرین هفته‌ها قید نام «کِدابرا» را زد و به سراغ یک نام ساده‌تر رفت؛ نامی که تقریبا همه‌ی مردم دنیا با آن آشنا بودند.

آمازون

واژه‌ی آمازون از «رودخانه‌ی آمازون» (پرآب‌ترین و بزرگ‌ترین رود دنیا در آمریکای جنوبی) آمده است. جف بزوس از همان ابتدا و با انتخاب نام آمازون، بلندپروازی‌های خود را به رخ رقبا کشید. جالب است بدانید که در آن سال‌ها، سایت یاهو به‌شدت محبوب بود. در پرتال یاهو، لینک شرکت‌ها و سایت‌ها بر اساس حروف الفبا نمایش داده می‌شد. انتخاب هوشمندانه‌ی نام آمازون، نام این شرکت را بالاتر از همه‌ی رقبا قرار می‌داد.

درباره‌ی تغییر نام از Cadabra به Amazon حرف‌و‌حدیث‌های زیادی وجود دارد. یکی از دلایل این بود که در چند مورد، کلمه‌ی Cadabra از سوی عده‌ای به اشتباه «کِداوِر» (Cadaver) به معنی جنازه، شنیده شد. همچنین برخی منابع هم می‌گویند دامین Relentless یکی از کاندیداهای جف بزوس برای سایتش بود. اما در نهایت همه‌ی این‌ها به کنار رفت و آمازون متولد شد. سال ۱۹۹۵ اولین گام برای آغاز امپراتوری آمازون بود. فعالیت‌های این شرکت حالا تنها به تجارت الکترونیکی محدود نیست؛ آمازون در حوزه‌های رسانه، تولید گجت‌های دیجیتال و حتی دنیای سرگرمی حضوری فعال دارد.

   ‌‌‌

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۴ دیدگاه
  1. Avatar ahmad

    باسلام
    خیلی خوب هست .
    چه اشکال دارد که تمام محصولات را فراهم نماید مانند انواع سس ها وعسل ها وادویه جات وموادغذایی دیگرهم میتوان نام برد .که مورد نیاز
    مردم هستند میتوان نام برد .البته یک فروشگاه جهت مراجعه مردم هم باید درنظر گرفته شود .درتهران وکرج وسایراستانها.

  2. Avatar افتر افکت

    آمازون خیلی از نظر فروشگاهی عالی است و دیجی کالا در ایران خیلی موفق است

  3. Avatar موزیکا

    سلام . مقالات نام شرکتها برای مباحث کارآفرینی و راه اندازی و مدیریت کسب خیلی مفید هستند. ممنون از زحماتتون

  4. Avatar افق توول

    واقعا آمازون عالی کار می کند

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه