[ویدیو]: ساخت ریسمانی که مثل تار عنکبوت محکم و کشسان است

۷ مهر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه

اکثر ریسمان‌ها و الیاف‌هایی که ما می‌سازیم، وقتی تحت فشار قرار می‌گیرند به راحتی پاره می‌شوند. ولی تارهای ابریشمی عنکبوت‌ها این طور نیستند. هر چقدر که به این تارها فشار وارد شود یا کش بیایند، همچنان سفت و محکم باقی می‌مانند. حالا دانشمندان پی برده‌اند که این تارها چگونه استحکام خود را حفظ می‌کنند و در پی ساختن ریسمانی به باریکی تار عنکبوت هستند که به همان میزان کشسان و در عین حال مستحکم باشد.

گروهی از دانشمندان یک تار از گونه‌ای عنکبوت را کش دادند و فشرده کردند. آنها مشاهده کردند که این تار هنگام کش آمدن مثل یک ماده‌ی جامد با خاصیت کشسانی رفتار می‌کند. اما تحت فشار، قطره‌های ابریشم مایعی که روی این تار تشکیل می‌شوند، باعث می‌شوند این ابریشم جامد مثل مایع رفتار کند. به این صورت، این ابریشم حتی وقتی تا ۹۵ درصد فشرده می‌شود، همچنان استحکامش را حفظ می‌کند.

این تیم با استفاده از این اطلاعات جدید تصمیم گرفتند خودشان «سیم مایع» (liquid wire) بسازند. سیم مایع ماده‌ای هیبریدی است که از قطرات روغن سیلیکون روی نخ پلی‌یارتان ساخته شده. این فیبر مصنوعی همان ویژگی‌های تار ابریشمی عنکبوت را دارد و با تغییر میزان کشش در طول نخ، حالت مایع و جامد به خود می‌گیرد. محققان می‌گویند هر الیافی که به اندازه‌ی کافی باریک باشد، وقتی با یک قطره احاطه می‌شود، این ویژگی‌ها را نشان می‌دهد. به همین دلیل، می‌توانیم روزی از این ماده در رباتیک، ماهیچه‌ی مصنوعی و حتی تجهیزات الکترونیکی انعطاف‌پذیر و کشسان استفاده کنیم.

منبع: Science Mag

????? ?????? ???? ???? ??<

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه