سازمان ملل هم می‌‌خواهد به فضا برود

۲۰ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه
سازمان ملل

سازمان ملل، می‌خواهد در سال ۲۰۲۱ اولین ماموریت فضایی‌اش را با فضاپیمای «دریم چیسر» (Dream Chaser) شرکت «سیرا نوادا» انجام دهد.

هدف از این ماموریت این است که کشورهای در حال توسعه که برنامه‌های فضایی ندارند، این فرصت را داشته باشند تا محموله‌هایی را به فضا حمل کنند. اداره اموری فضایی سازمان ملل درباره هر موضوعی از «ساخت موادی که در مقابل فرسایش در فضا مقاوم باشند گرفته تا مطالعه تغییر اقلیم» طرح و ایده می‌پذیرد. کشورهای در حال توسعه اولویت اول را دارند، اما این ماموریت برای تمام دولت‌های عضو سازمان ملل باز است. محموله‌ها در سال ۲۰۱۸ توسط اداره امور فضایی گزینش شده و در سال ۲۰۲۱ به مدار پایینی زمین (یعنی حدودا در فاصله ۲۰۰۰ کیلومتری از سطح زمین) پرتاب می‌شوند.

دریم چیسر یک فضاپیمای ۹ متری قابل بازیابی با بال‌های کوچک است و طوری طراحی شده که به آرامی در باند فرود می‌آید. سیرا نوادا شرکتی که دریم چیسر را ساخته اخیرا با ناسا قرارداد بسته تا بین سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۴ تجهیزات مورد نیاز ایستگاه فضایی بین‌المللی را تامین کند. این قرارداد حیات تازه‌ای به این شرکت داد. نسخه قبلی دریم چیسر که قرار بود فضانوردان را به ایستگاه فضایی ببرد توسط ناسا رد شد. ناسا به جای آن، بوئینگ و اسپیس ایکس را برای این کار انتخاب کرد. پس از این اتفاق، سیرا مجبور شدن چندین تن از کارمندانش را اخراج کند.

اداره امور فضایی سازمان ملل در حال حاضر به دنبال اسپناسرهایی است که حاضرند در این ماموریت سرمایه‌گذاری کنند. کشورهایی که محموله‌هایی را به فضا خواهند فرستاد باید بسته به توانایی مالی‌شان بخشی از هزینه‌های سفر را پوشش دهند.

هدف نهایی سازمان ملل این است که دسترسی به فضا برای کشورهای در حال توسعه امکان‌پذیر باشد. چرا که فضا محیط ارزشمندی برای آزمایش‌های علمی است.

منبع: The Verge

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

یک دیدگاه
  1. Avatar محمدعلی

    تو همین کره زمین هم ازش کاری ساخته نیست
    چ برسه بخاد بره برا فضا کار انجام بده

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه