افق‌های نو تصویری از سربروس، قمر پلوتو، ارسال کرد

۲۰ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه

ارسال تصاویر و اطلاعات کاوشگر «افق‌های نو» به سمت زمین هنوز هم ادامه دارد. در آخرین اطلاعات ارسال شده، این کاوشگر تصویری از «سربروس»، یکی از دو قمر کوچک پلوتو ارسال کرده است.

بر اساس عکس منتشر شده، این قمر ساختاری سیب‌زمینی-مانند دارد که احتمالا بر اثر برخورد دو جسم یخی به‌وجود آمده است. طرف بزرگ‌تر سربروس احتمالا ۸ کیلومتر قطر دارد، در حالی که قطر طرف کوچکتر حدودا ۵ کیلومتر است. قمر کوچک دیگر پلوتو که استیکس نام دارد، اندازه‌اش حدودا همین قدر است.

سربروس در فاصله‌ی ۶۰ هزار کیلومتری پلوتو گردش می‌کند

Kerberos_Picture

محققان ناسا می‌گویند که نور این اجسام، بیشتر از چیزی است که انتظارش را داشته‌اند. اجسام سیاره‌ای معمولا به مرور زمان و بر اثر تغییرات شیمیایی ناشی از نور خورشید، تاریک‌تر می‌شوند. با این حال این دو قمر، ۵۰ درصد نوری که به آن‌ها تابیده می‌شود را بازتاب می‌دهند که این پدیده تمیز بودن یخی که سطح آن را پوشانرا نشان می‌دهد.

PlutoMoons2

سربروس در فاصله‌ی ۶۰ هزار کیلومتری پلوتو گردش می‌کند. از پنج قمری که پلوتو دارد، سربروس سومین قمر نزدیک به پلوتو است. این قمر بین «نیکس» و «استیکس» جای گرفته است. دو قمر «کارن» و «هایدرا» هم به ترتیب نزدیک‌ترین قمرها به پلوتو هستند.

PlutoMoons

این تصویر جدید از سربروس توسط دوربین Lorri کاوشگر افق‌های نو و از فاصله‌ی ۴۰۰ هزار کیلومتری گرفته شده است.

فضاپیمای افق‌های نو در حال حاضر از پلوتو فاصله گرفته و مقصد بعد‌ی‌اش، جسمی به اسم ۲۰۱۴ MU69 در کمربند کویپر است.

منبع:‌ BBC

دیدگاه شما

یک دیدگاه
  1. Avatar همایون

    یکی از سرگرمی های هروز من خوندن این بخش از دیجی مگه.خسته نباشید

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه