سریع‌ترین خودروهای خیابانی جهان کدامند؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۷ دقیقه

«سریع‌ترین خودروی خیابانی جهان» عنوانی است که برخی خودروسازان علاقه زیادی برای در اختیار گرفتن آن داشته و پس از تصاحب همواره سعی می‌کنند هر طور که شده آن را در چنگ خود حفظ نمایند. بی‌تردید بوگاتی یکی از اصلی‌ترین نام‌ها در این زمینه است که با کنار زدن بقیه اکنون سلطان سرعت محسوب می‌شود. اما آیا سلطنت خودروساز فرانسوی بلامنازع است یا هستند رقبایی که با جدیت تمام خواهان به زیر کشیدن آن هستند؟ با این مقدمه قصد داریم در مطلب کنونی نگاهی مختصر به ده مورد از سریع‌ترین خودروهای تولیدی و رکوردداران سرعت داشته باشیم.

  1. مکلارن اسپیدتیل – ۴۰۲ کیلومتر در ساعت (ادعا شده)

مکلارن اسپیدتیل همانند جد اسطوره‌ای و پادشاه بی‌چون و چرای سرعت در دهه ۹۰ میلادی یعنی سوپراتومبیل F1، ظرفیت حمل سه سرنشین را دارا بوده و صندلی راننده در وسط کابین قرار دارد. نیروی این خودروی انگلیسی توسط پیشرانه‌ای هیبریدی که قلب اصلی آن را یک موتور V8 تشکیل می‌دهد، تامین می‌شود. با تکیه بر این پیشرانه ۱۰۳۵ اسب بخاری، مکلارن اسپیدتیل قادر است به حداکثر سرعت ۲۵۰ مایل (۴۰۲ کیلومتر) در ساعت دست پیدا کند؛ ضمن اینکه رسیدن به سرعت ۱۸۶ مایل (۳۰۰ کیلومتر) در ساعت نیازمند تنها ۱۲.۸ ثانیه زمان است. با چنین رکوردهایی اسپیدتیل پرسرعت‌ترین اتومبیل ساخت شرکت مکلارن لقب می‌گیرد.

مثل F1، از اسپیدتیل نیز ۱۰۶ دستگاه تولید خواهد شد که البته تمامی آنها از پیش فروخته شده‌اند. از این تعداد ۳۰ دستگاه به بازار ایالات متحده اختصاص دارد، نکته عجیب اینکه اسپیدتیل در این کشور اجازه تردد در خیابان‌ها را نداشته و فقط در نمایشگاه‌ها و گردهمایی‌های خاص می‌تواند به عنوان یک خودروی نمایشی حضور داشته باشد. مکلارن برای اسپیدتیل قیمتی در حدود ۲.۲ میلیون دلار تعیین کرده و از امسال روند تحویل سفارشات مشتریان را آغاز خواهد نمود.

  1. استون مارتین والکری – ۴۰۲ کیلومتر در ساعت (ادعا شده)

والکری (Valkyrie) نتیجه همکاری استون مارتین با تیم ردبول ریسینگ است. در طراحی و تولید این سوپراتومبیل هیجان‌انگیز از تکنولوژی‌ها و تجارب به دست آمده از خودروهای فرمول یک استفاده شده است. هر چند تاکنون نسخه نهایی والکری عرضه نشده، اما استون مارتین پیشتر به انتشار مشخصات پیشرانه پرداخته و ادعا می‌کند موتور ۶.۵ لیتری و V12 این خودرو توانایی تولید ۹۰۰ اسب بخار قدرت را دارد. البته با توجه به هیبریدی بودن پیشرانه، قدرت نهایی والکری حدود ۱۱۳۰ اسب بخار و نهایت سرعت آن ۴۰۲ کیلومتر در ساعت برآورد شده است.

  1. اس‌اس‌سی آلتیمت ائرو – ۴۱۱ کیلومتر در ساعت (ادعا شده)

پس از ثبت رکورد سرعت ۴۰۸ کیلومتر در ساعت توسط بوگاتی ویرون در سال ۲۰۰۵، کمپانی گمنام شلبی سوپرکارز (به اختصار SSC) با ادعای توانایی دستیابی به سرعت ۴۱۱ کیلومتر در ساعت وارد میدان شد. این شرکت آمریکایی مدعی بود ابراتومبیل آلتیمت ائرو (Ultimate Aero) قادر است نهایت سرعت ۴۱۱ کیلومتر در ساعت را ثبت کند. بر اساس کاتالوگ موتور ۶.۳ لیتری V8 و توئین توربوی این خودرو ۱۲۸۷ اسب بخار قدرت داشت. برخلاف مدل‌های جدیدتر که دارای پیشرانه‌های هیبریدی هستند، Ultimate Aero تنها به موتور بنزینی متکی بود. اگر واقع‌بینانه‌تر قضاوت کنیم، این رتبه یا یکی از رتبه‌های قبلی باید به بوگاتی ویرون می‌رسید.

  1. ریمک کانسپت ۲ – ۴۱۵ کیلومتر در ساعت

در سال ۲۰۱۶ شرکت ریمک اتومبیلی (Rimac Automobili) با رونمایی از ابرخودروی الکتریکی کانسپت ۱ – همان خودرویی که نزدیک بود ریچارد هموند مجری گرند تور را به کشتن دهد – توجه رسانه‌ها را به خود جلب کرد. دو سال بعد و در نمایشگاه خودروی ژنو ۲۰۱۸، این کمپانی اهل کرواسی جایگزین کانسپت ۱ را با نام کانسپت ۲ معرفی نمود.

سریع ترین خودروهای خیابانی جهان

ریمک کانسپت ۲ که امسال راهی بازار می‌شود، از پیشرانه‌ای مشتمل بر چهار موتور الکتریکی سود می‌برد. این موتورها در مجموع ۱۹۱۴ اسب بخار قدرت و ۲۳۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید نموده و در عرض ۱.۸۵ ثانیه سرعت خودرو را به ۶۰ مایل (۹۶ کیلومتر) در ساعت می‌رسانند. با این رکورد باید گفت کانسپت ۲ یکی از پرشتاب‌ترین اتومبیل‌های ساخت بشر خواهد بود. کروات‌ها می‌گویند این خودرو توانایی دستیابی به حداکثر سرعت ۴۱۵ کیلومتر در ساعت را دارا بوده با پک باتری ۱۲۰ کیلووات ساعتی تا ۶۵۰ کیلومتر مسافت به شارژ مجدد نیاز ندارد. شرکت ریمک ۱۵۰ دستگاه از کانسپت ۲ را با قیمت تقریبی ۱ میلیون دلار تولید خواهد کرد.

سریع ترین خودروهای خیابانی جهان

  1. بوگاتی ویرون سوپر اسپرت – ۴۳۱ کیلومتر در ساعت

وقتی فولکس واگن در سال ۱۹۹۸ مالکیت برند بوگاتی را در اختیار گرفت، یک هدف را دنبال می‌کرد و آن چیزی نبود جز ساخت سریع‎ترین خودروی جهان. با معرفی ویرون ۱۰۰۰ اسب بخاری و رکوردشکنی این خودروی ۱.۷ میلیون دلاری در سال ۲۰۰۵ فولکس واگن به هدف خود رسید. اما همانطور که در بالا اشاره کردیم، دو سال بعد شرکت SSC با معرفی Ultimate Aero بوگاتی را از تخت سلطنت پایین کشید.

سریع ترین خودروهای خیابانی جهان

این امر بوگاتی را به فکر توسعه نسخه‌ای ارتقا یافته از ویرون انداخت. این نسخه سوپر اسپرت نامگذاری شد و در مقایسه با ویرون استاندارد، ۲۰۰ اسب بخار قدرت بیشتر و ایرودینامیک بهتری داشت. ویرون سوپر اسپرت با ثبت سرعت ۴۳۱ کیلومتر در ساعت در پیست معروف اهرا-لسین فولکس واگن، دوباره بوگاتی را به عنوان سازنده سریع‌ترین خودروی جهان رساند. مدل Vitesse این خودرو هم با رکورد ۴۰۸ کیلومتر در ساعت سریع‌ترین اتومبیل روباز دنیا به شمار می‎رود.

سریع ترین خودروهای خیابانی جهان

  1. هنسی ونوم GT – ۴۳۱ کیلومتر در ساعت

تیونر تگزاسی هنسی در سال ۲۰۱۴ توانست با خودروی ونوم GT که بر مبنای لوتوس Exige ساخته شده بود، به رکورد سرعت ۴۳۵ کیلومتر در ساعت دست پیدا کند؛ اما این رکورد در یک جهت به ثبت رسیده بود و باید رکورد جهت عکس نیز محاسبه می‌شد. شاید بدانید که برای قانونی شدن یک رکورد، میانگین رکوردها در دو جهت در نظر گرفته می‌شود تا اثر جریان هوا به نوعی خنثی گردد.

سریع ترین خودروهای خیابانی جهان

نکته جالب اینکه برخی رکورد هنسی ونوم GT را اصلا قبول ندارند، زیرا به اعتقاد آنها این خودرو دست‌ساز بوده و مدلی واجد شرایط محسوب نمی‌شود. به همین خاطر است که هنسی در آن زمان نتوانست نام هیولای خود را به عنوان سریع‌ترین خودروی تولیدی وارد کتاب گینس کند. ناگفته نماند نیروی ونوم GT توسط یک موتور ۷ لیتری V8 ساخت جنرال موتورز تامین می‌شود. این موتور ۱۲۴۴ اسب بخار قدرت و ۱۵۶۶ نیوتن متر گشتاور دارد.

سریع ترین خودروهای خیابانی جهان

  1. کونیگزگ اگرا RS – ۴۴۷ کیلومتر

کونیگزگ اگرا RS در نمایشگاه خودروی ژنو ۲۰۱۵ به عنوان نسخه ارتقا یافته از اگرا (Agera) معرفی شد. موتور ۵ لیتری و V8 این خودرو با سوخت معمولی ۱۱۶۰ اسب بخار تولید می‌کند. در صورت سفارش پکیج ۱ مگاوات، خروجی موتور به ۱۳۴۱ اسب بخار افزایش می‌یابد. در رکوردگیری انجام شده در جاده ۱۶۰ که دو شهر لاس‌وگاس و پهرامپ ایالت نوادا را به هم متصل می‌کند، کونیگزگ اگرا RS توانست در مسیر رفت سرعت ۴۵۷.۹ و در مسیر برگشت سرعت ۴۳۶.۴ کیلومتر در ساعت را ثبت کند. میانگین این دو که معادل ۴۴۷.۲ کیلومتر در ساعت می‌شود، برای سوپراتومبیل سوئدی به ثبت رسیده است.

سریع ترین خودروهای خیابانی جهان

  1. اس‌اس‌سی تواتارا – ۴۸۲ کیلومتر در ساعت (ادعا شده)

کمپانی شلبی سوپرکارز که البته هیچ ارتباطی به کارول شلبی معروف و مدل محبوب کبرا ندارد، اخیرا با رونمایی از ابرخودرویی فوق‌العاده قدرتمند به نام تواتارا خبرساز شده است. نیروی مورد نیاز تواتارا توسط یک موتور ۵.۹ لیتری V8 سوپرشارژ با ۱۳۵۰ اسب بخار قدرت تامین می‎شود. در صورت استفاده از سوخت اتانول E85 خروجی این موتور به ۱۷۵۰ اسب بخار افزایش پیدا می‌کند. نیروی تولیدی موتور از طریق گیربکس هفت سرعته به سمت چرخ‎های محور عقب هدایت می‎شود.

ابرخودروی تواتارا

با توجه با فاکتورهایی مثل قدرت بالا، ضریب ایرودینامیک ۰.۲۷ و وزن ۱۲۴۷ کیلوگرمی شلبی سوپرکارز امیدوار است بتواند با تواتارا از مرز سرعت ۴۸۰ کیلومتر در ساعت عبور کند. از این هیولای آمریکایی ۱۰۰ دستگاه تولید خواهد شد.

سریع ترین خودروهای خیابانی جهان

  1. هنسی ونوم F5 – ۴۸۴ کیلومتر در ساعت (ادعا شده)

شرکت هنسی مدت‌هاست که با توسعه یک ابرخودروی دیگر به نام ونوم F5 برای رقبا خط و نشان می‌کشد. تگزاسی‌ها ادعا می‌کنند موتور ۷.۴ لیتری V8 و توئین توربوی ونوم F5 توانایی تولید ۱۶۰۰ اسب بخار قدرت را داشته و قادر است آن را به حداکثر سرعت ۴۸۴ کیلومتر در ساعت برساند. علاوه‌بر این هنسی مدعی است محصول جدیدش مانور شتابگیری تا سرعت ۴۰۰ کیلومتر در ساعت و توقف کامل (۰-۴۰۰-۰) را در زمانی زیر ۳۰ ثانیه انجام می‌دهد. در حال حاضر این ادعاها صرفا روی کاغذ بوده و نام ونوم F5 وارد کتاب گینس نشده است.

سریع ترین خودروهای خیابانی جهان

  1. بوگاتی شیرون سوپر اسپرت ۳۰۰ پلاس – ۴۹۰ کیلومتر در ساعت

اواسط شهریورماه گذشته بود که بوگاتی اعلام کرد با نسخه‌ای ویژه از شیرون به نام سوپر اسپرت ۳۰۰ پلاس موفق شده رکورد جدیدی را در پیست اهرا-لسین ثبت کند. در این رکوردگیری اندی والاس راننده بی‌باک بریتانیایی توانست با رسیدن به حداکثر سرعت ۴۹۰ کیلومتر در ساعت، نام خود را به عنوان اولین کسی که با یک خودروی تولیدی از سرعت ۳۰۰ مایل (۴۸۲ کیلومتر) در ساعت فراتر می‌رود، جاودانه کند. بوگاتی نیز به اولین خودروسازی تبدیل شد که به چنین رکورد شگفت‌انگیزی دست می‌یابد.

سریع ترین خودروهای خیابانی جهان

بوگاتی شیرون سوپر اسپرت ۳۰۰ پلاس در مقایسه با نسخه استاندارد، قسمت انتهایی کشیده‌تری دارد و از لحاظ ایرودینامیک، سیستم تعلیق و سیستم اگزوز بازنگری‌هایی در آن صورت گرفته است؛ همچنین مهندسین بوگاتی موتور ۸ لیتری ۱۶ سیلندر را نیز ارتقا یافته و خروجی آن را به حدود ۱۶۰۰ اسب بخار رسانده‌اند. جالب آنکه به گفته آقای والاس این خودرو پتانسیل دستیابی به سرعتی بیشتر را نیز دارا بوده است. در هر حال بوگاتی اعلام کرده از این به بعد به دنبال شکستن رکورد سرعت نرفته و روی پروژه‌های دیگر تمرکز خواهد نمود.

منبع: digitaltrends

دیدگاه شما

یک دیدگاه
  1. mohammad00am

    رتبه اول به کونیخ زگ تعلق میگیره چون بوگاتی که ۴۹۰ تا رفته دستکاری شده هست وگرنه کلی لامبورگینی و نیسان GTR چند هزار اسبی هست که تو درگ یک مایل چهارصد تا میرن

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه
دسته‌بندی‌های منتخب برای شما