سقای آب و ادب

۱۹ بهمن ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه
کتاب سقای آب و ادب

کتاب سقای آب و ادب اثری از سید مهدی شجاعی است درباره زندگی حضرت عباس(ع). کسانی که با سید مهدی شجاعی و قلم او آشنا هستند نوع زبان و نثر او را می‌شناسند. نثری ادبی و سرشار از آرایه اما روان و بی‌تکلف. این نثر شاعرانه و در عین حال روان در سقای آب و ادب بیشتر از همیشه به چشم می‌آید.

شریعه فرات، پیش روست و چند هزار سوار دشمن پشت سر… سوار تشنه لب، لحظه به لحظه به آب نزدیکتر می‌شود، با مشک خالی بر دوش و شمشیری در دست و لبخندی شیرین بر لب. لبخند، لب‌های ترک خورده‌اش را به خون می‌نشاند.
اسب در زیر پایش، به عقابی می‌ماند که مماس با زمین پرواز می‌کند. آنقدر رعنا و رشید و بلند بالاست که اگر پا از رکاب، بیروت کشد، سرانگشتانش، خراش بر چهره زمین می‌اندازد.
وقتی که تو بر اسب سوار می‌شوی، ماه باید پیاده شود از استر آسمان.
چشمانی سیاه و درشت و کشیده دارد و ابروانی پر و پیوسته و گیسوانی چون شبق که از دو سو فرو ریخته و تاب برداشته و چهره درخشانش را چونان شب سیاه که ماه را به دامن بگیرد، در قالب گرفته است.
ماه اگر در روز طلوع کند، از جلای خودش می‌کاهد این چه ماهی است که رنگ از رخ روز می‌زداید و با ظهورش روشنایی روز را کمرنگ می‌کند؟!
چیزی به آب نمانده است برق آب در چشم‌های اسب و سوار می‌درخشد. هوای مرطوب در شامه تفتیده‌اش می‌پیچد و به او جان و توان تازه می‌بخشد. سوار دمی به عقب برمی‌گردد و کشته‌های خویش را مرور می‌کند…

کتاب سقای آب و ادب ده فصل دارد: عباسِ علی. عباسِ ام‌البنین. عباسِ عباس. عباسِ سکینه. عباسِ مواسات. عباسِ زینب. عباسِ ادب. عباسِ حسین. عباسِ فرشتگان. عباسِ فاطمه.
غیر از فصل عباس ِفرشتگان، بقیه فصل‌ها مانند کشتی پهلو گرفته و دیگر کتاب‌های سید مهدی شجاعی بر اساس کتاب‌های تاریخی و روایات و اسناد معتبر نوشته شده است. فصل فرشتگان اما انگار فصل شخصی سید مهدی شجاعی است. برداشت او و نگاهی نو به زندگی و شخصیت حضرت عباس(ع) که در مقاتل و کتب تاریخی کمتر به آن پرداخته شده است.

چه کسانی کتاب سقای آب و ادب را بخوانند؟

سقای آب و ادب

شناختن و خواندن اسناد و متون تاریخی و مقاتل برای خیلی‌ها کار سختی است. اگر به خواندن کتب مذهبی علاقه دارید و دوست دارید درباره عاشورا، ماجراهای روز دهم و از همه بیشتر حضرت عباس(ع) بیشتر بدانید، کتاب سقای آب و ادب گزینه‌ای عالی برای مطالعه است. این کتاب روایتی معتبر و مستند اما شیوا، خواندنی و دور از خشکی متون تاریخی است و زبان آهنگین آن طوری است که به زحمت ممکن است بتوانید آن را زمین بگذارید و خیلی سریع کتاب را تمام می‌کنید.

 

 

این کتاب‌ در کمپین #چی_بخونم قرار دارد و می‎‌توانید آن را با ۳۰ درصد تخفیف از سایت فیدیبو دانلود و مطالعه کنید.
کد تخفیف: off30 

 

دانلود کتاب از فیدیبو
برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه