موشک اسپیس ایکس با وجود فرود موفق به خانه نرسید

۲۷ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه

چندی پیش برای اولین بار هر سه بوستر موشک فالکون هوی (Falcon Heavy) شرکت اسپیس ایکس (SpaceX) با موفقیت بر زمین فرود آمدند. دو بوستر جانبی در خشکی فرود آمدند و هسته‌ی مرکزی روی سکوی شناور در اقیانوس آرام گرفت. همه چیز طبق برنامه پیش رفت، اما بوستر مرکزی نتوانست مسیر برگشت به خشکی را به سلامت طی کند و موشک در اقیانوس سقوط کرد.

هر چند که اسپیس ایکس امیدوار بود تا بوستر را به سلامت به خشکی برساند اما با توجه به شرایط سخت و حفظ سلامتی گروه ریکاوری این امر محقق نشد.

طبق اعلام اسپیس ایکس شرایط سخت و طوفانی بودن دریا باعث جابه‌جایی و انحراف موشک شده است. این اولین بار است که یکی از موشک‌های شرکت اسپیس ایکس پس از فرود موفق دچار این مشکل می‌شود.

سه بوستر موشک فالکون هوی مدل‌های اصلاح‌شده از مرحله‌ی اول موشک فالکون ۹ هستند. طراحی هسته‌ی مرکزی موشک جدید اسپیس ایکس کمی نسبت به فالکون ۹ متفاوت است. چرا که باید با دو بوستر جانبی در تعامل باشد.

فرود موفق بوسترهای جانبی فالکون هوی در جریان ماموریت روز پنج‌شنبه.

به این ترتیب و به دلیل طراحی متفاوت نسخه‌های جدید با مدل‌های پیشین اسپیس ایکس نتوانست هسته‌ی مرکزی فالکون هوی را با روش‌ قبلی، که در انتقال موشک‌های فالکون ۹ قدیمی استفاده می‌شد، روی سکوی شناور حفظ کند. اسپیس ایکس قصد دارد تا با انجام اصلاحاتی این مشکل را حل کند.

در ماموریت روز پنج شنبه موشک فالکون هوی ماهواره‌ی ارتباطی Arabsat-6A را به مدار منتقل کرد. این دومین پرتاب این موشک بود. فالکون هوی پیش از این و در سال ۲۰۱۸ در ماموریتی آزمایشی به فضا پرتاب شده بود. در آن ماموریت دو بوستر جانبی با موفقیت بر زمین فرود آمدند اما هسته‌ی مرکزی نتوانست فرود موفقی را تجربه کند.

عکس کاور: هسته‌ی مرکزی موشک فالکون هوی شرکت اسپیس ایکس پس از فرود موفق بر سکوی شناور.

Credit: SpaceX

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه