سلفی جدید مریخ‌نورد کنجکاوی پس از انجام آزمایشی خاص در مریخ

۸ آبان ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه
مریخ‌نورد کنجکاوی

مریخ‌نورد کنجکاوی (Curiosity) چندی پیش آزمایشی علمی را با موفقیت در مریخ انجام داد و پس از اتمام آزمایش تصویر بالا را از خود ثبت کرد.

کنجکوی حدود یک ماه پیش از مریخ نمونه‌برداری کرد و نمونه‌ها را در حلال مخصوصی قرار داد تا بتواند با کمک آن مولکول‌های آلی را در نمونه تشخیص دهد. این دومین بار بود که کنجکاوی در طول ماموریت هفت ساله‌اش این آزمایش را انجام می‌داد.

مریخ‌نورد کنجکاوی در حال حاضر در منطقه‌ای قرار دارد که احتمال یافتن ترکیبات شیمیایی آلی در آن زیاد است. منطقه‌ای که نشانه‌هایی مبنی بر وجود آب مایع در گذشته‌ی مریخ نیز در آن مشاهده شده است.

به این ترتیب جذابیت‌های این منطقه از مریخ متخصصان تیم کنترل ماموریت کنجکاوی را برای انجام این آزمایش شیمیایی خاص متقاعد کرد. این در حالی است که کنجکاوی ابزارهای محدودی برای انجام آزمایش‌های مشابه دارد و دانشمندان این پروژه باید نمونه‌ها را با دقت و وسواس زیاد انتخاب کنند.

البته برای دست یافتن به نتایج آزمایش هفته گذشته باید تا سال آینده‌ی میلادی صبر کرد. داده‌های ابزار «آنالیز نمونه در مریخ» (SAM) بسیار پیچیده‌اند و برای تحلیل آن‌ها به زمان زیادی نیاز است.

منطقه‌ای که کنجکاوی در حال حاضر مشغول کاوش آن است Glen Etive نام دارد. این منطقه در دامنه‌های کوه شارپ (Sharp) واقع شده است. ارتفاع کوه شارپ چیزی در حدود ۵۵۰۰ متر است. مریخ‌نورد کنجکاوی در سال ۲۰۱۴ به این کوه رسید و از آن زمان تا کنون مشغول بالا رفتن از آن است.

مریخ‌نورد کنجکاوی در طول مسیر خود به بررسی ویژگی‌های این منطقه می‌پردازد و شرایط زیستی این ناحیه از مریخ، به خصوص خصوصیات احتمالی آن در گذشته، را بررسی می‌کند. سیاره‌ای که احتمالا در سال‌های بسیار دور دنیایی گرم و مرطوب بوده و اکنون به سیاره‌ای سرد و خشک تبدیل شده است. درک چگونگی فرآیند تغییرات مریخ یکی از موضوعات مهم در مطالعه این سیاره است.

سلفی جدید مریخ‌نورد کنجکاوی حاصل اتصال ۵۷ عکس جداگانه است که حدود سه هفته پیش ثبت شده است. کنجکاوی برای ثبت این تصویر از دوربین نصب شده روی بازوی رباتیک ۲/۱ متری خود استفاده کرده است.

مریخ‌نورد کنجکاوی از سال ۲۰۱۲ مشغول کاوش سیاره سرخ است. ناسا از آن زمان تا کنون مریخ‌نورد جدیدی را به مریخ ارسال نکرده است. اما از آن سو سال آینده سالی هیجان‌انگیز برای علاقه‌مندان به مریخ است و چهار ماموریت در بازه‌ای چند ماهه به سمت سیاره سرخ ارسال خواهند شد.

عکس کاور: سلفی جدید مریخ‌نورد کنجکاوی.

Credits: NASA/JPL-Caltech/MSSS

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه