سومین ملاقات نزدیک فضاپیمای پارکر با خورشید

۱۱ شهریور ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه
فضاپیمای خورشیدی پارکر

کاوشگر خورشیدی پارکر روز گذشته برای سومین بار به نزدیکی خورشید رسید تا به کاوش تک ستاره منظومه شمسی بپردازد.

فضاپیمای رکوردشکن پارکر که متعلق به ناسا است با هدف بررسی جو بیرونی خورشید، یا همان تاج، طراحی شده است. دمای تاج خورشید به میلیون‌ها درجه سانتی‌گراد می‌رسد و از سطح خورشید بسیار داغ‌تر است. مسئله‌ای که سال‌هاست به یکی از معماهای بزرگ درباره‌ی خورشید تبدیل شده و هنوز مشخص نیست چه عاملی باعث دمای بسیار بالای تاج خورشید می‌شود.

ناسا برای کمک به حل این مسئله ماموریت کاوشگر خورشیدی پارکر را طراحی و اجرا کرد. قرار است فضاپیمای پارکر تا پایان ماموریتش در سال ۲۰۲۵ ۲۴ بار از فاصله بسیار نزدیکی از خورشید عبور و تاج خورشید را «لمس» کند. کاوشگر خورشیدی پارکر تابستان سال گذشته به فضا پرتاب شد.

در دو ملاقات پیشین فضاپیمای پارکر با خورشید داده‌های جمع‌آوری شده با سرعتی بیش از انتظار دانشمندان به زمین رسید. به این ترتیب اکنون و در سومین دیدار نزدیک پارکر با خورشید تیم ماموریت قصد دارند تا داده‌های بیشتری را جمع‌آوری کنند.

در سومین ملاقات پارکر با خورشید ابزارهای این فضاپیما به مدت ۳۵ روز متوالی مشغول فعالیت خواهند بود. دانشمندان امیدوارند تا این داده‌ها به آن‌ها در حل رازهای خورشید و تاثیرات خورشید بر منظومه شمسی کمک کند.

کاوشگر خورشیدی پارکر در هر بار گردشش به دور خورشید به این ستاره نزدیک‌تر می‌‌شود و به مرور فاصله‌ی فضاپیما از سطح خورشید کمتر خواهد شد.

پارکر پس از سومین ملاقات خود با خورشید مانوری مداری را در اطراف سیاره زهره انجام خواهد داد تا با کمک نیروی گرانش این سیاره به فاصله نزدیک‌تری از خورشید برسد. چهارمین دیدار پارکر و خورشید در ۲۹ ژانویه سال ۲۰۲۰ انجام خواهد شد.

عکس کاور: طرحی گرافیکی از کاوشگر خورشیدی پارکر.

Credit: NASA/Johns Hopkins APL/Steve Gribben

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه