سونی هر چه در آستین داشت رو کرد!

۷ مهر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۷ دقیقه

سونی در بازار گوشی‌های هوشمند از رقبای خود جا مانده است؛ چه خوشمان بیاید، چه نیاید باید این واقعیت را بپذیریم. عقب افتادن از تولیدکننده‌هایی مثل سامسونگ، اپل، هواوی و این اواخر پیکسل، در بازاری که ال‌جی، اچ تی سی و یکی دو جین برند چینی هم دارد اتفاق چندان عجیبی نبود. با این وجود وضع سونی همیشه خراب نبوده. مدل‌هایی مثل اکسپریا Z و اکسپریا پلی در دوران خود نوآوری‌هایی داشتند و به سونی در بازار موبایل شخصیت متمایزی ‌بخشیدند. این اواخر اما خبر چندانی از مدل‌هایی که بتواند هوادارن این شرکت را هیجان‌زده کند، نبود. سونی شده بود مثل یک اشراف‌زاده که آه در بساط ندارد اما به اصل و نسب درخشانش افتخار می‌کند.

حالا اما دو گوشی جدید یعنی اکسپریا XZ2 و اکسپریا XZ2 کامپکت رونمایی شده‌اند و بعضی از کارشناسان گمان می‌کنند معرفی این دو مدل یعنی بخشیدن جان تازه‌ای به خط تولید موبایل شرکت سونی. اتفاقی که سم راثرفورد، نویسنده سایت گیزمودو را هم به وجد آورده؛ راثرفورد معتقد است: «سونی دارد دوباره گوشی هوشمند را جدی می‌گیرد».

این اظهارنظرها به نظر بیراه نمی‌رسند. دست‌کم مدیران بخش موبایل سونی هم تا حدودی نظراتی مشابه دارند. برای مثال دون مسا، رییس بخش ارتباطات موبایل سونی در آمریکا ادعا کرده XZ2 به نظر نوعی شروع مجدد است. شاید اسم گوشی یعنی XZ2 آنقدرها هیجان‌انگیز نباشد ولی اکسپریا XZ2 اغلب چیزهایی که ممکن است از یک گوشی هوشمند جدید بخواهید را در خودش دارد.

 ‌

پردازنده و دوربین

انتظار عملکرد و پردازش خوبی را داشته باشیم؟ چرا که نه. XZ2 از جدیدترین تراشه کوالکام یعنی اسنپ‌دراگون ۸۴۵ استفاده می‌کند. چهار گیگابایت رم و ۶۴ گیگابایت حافظه داخلی که می‌شود بیشترش هم کرد در کنار تراشه جدید باید توقعات‌تان را از یک سیستم پردازش درست و حسابی راحت کند و احتمالا مشکلی هم با حافظه گوشی نخواهید داشت.

سونی یکی دیگر از آن دوربین‎‌های مگاپیکسل بالای همیشگی‌اش را هم در بخش پشتی گوشی قرارداده. یک دوربین پشتی ۱۹ مگاپیکسلی در کنار یک دوربین سلفی ۵ مگاپیکسلی. گرچه پیش از این دوربین‌های ۱۹ مگاپیکسلی و ۲۰ مگاپیکسلی سونی از مدل‌های ۱۲ مگاپیکسلی رقبا، عقب می‌ماندند اما این مدل نکات امیدوارکننده‌ای دارد. XZ2 می‌تواند ویدیوهای ۴K HDR ضبط کند. سونی از سیستم پردازش EXMOR در این گوشی استفاده کرده، سیستمی که آن را از دوربین‌های درجه یک بدون آینه‌اش قرض گرفته و برای اطمینان از عملکرد خوب آن با اسنپ‌دراگون ۸۴۵، با کوالکام همکاری‌هایی داشته. این را هم بگوییم که XZ2 ویژگی‌های شاخص XZ پریمیوم را با خودش به همراه آورده؛ بله منظور همان قابلیت ضبط ویدیوی ۹۶۰ فریم بر ثانیه در حالت فوق آهسته است. همچنین تکنیک خاص فوکوس مدل پریمیوم که می‌تواند اشیا متحرک را دنبال کند هم در این گوشی جدید به کار گرفته شده است. همانطور که می‌بینید سونی فعلا ترجیح داده وارد بازی جدید بازار یعنی دوربین‌های دوتایی نشود و همان‌چیزی که پیشتر ارایه داده بود را کمی بهتر کند.

 ‌

نمایشگر و بدنه

اکسپریا XZ2 و اکسپریا XZ2 کامپکت به‌ترتیب نمایشگرهای FHD+ با اندازه‌های ۵.۷ اینچ و ۵ اینچ دارند. آنطور که سونی ادعا کرده نمایشگرهای پرچم‌داران جدید با نسبت ابعاد ۱۸:۹ قابلیت پشتیبانی از تکنولوژی HDR را دارند و می‌توانند ویدیوهای معمولی را هم با رنگ‌های زنده‌تر و کنتراست بهتر جوری نشان‌تان دهند که انگار دارید ویدیوهای HDR می‌بینید (سونی می‌گوید این قابلیت بدون توجه به اینکه از چه اپلیکیشنی برای پخش ویدیو استفاده کنید در اختیارتان خواهد بود).

اینکه سونی با سابقه محافظه‌کاری زیادش تصمیم گرفته تغییراتی در طراحی بدنه بدهد واقعا اتفاق کم‌اهمیتی نیست. اول از همه باید اشاره کنیم که بالاخره حاشیه‌های گوشی که برای خیلی‌ها در دوران جدید بازار گوشی‌های هوشمند زیادی آزاردهنده شده بود کمتر از قبل شده. انتظار دیدن یک گوشی شبیه به آیفون X یا گلکسی اس ۹ را نداشته باشید اما باید بپذیریم که برای سونی همین هم تغییر کمی نیست. گفته شده که با الهام‌گیری از عناصر طبیعی و کش‌رفتن چند ایده از دسته‌های پلی‌استیشن، سونی موفق شده یک گوشی بسازد که مستطیل‌شکل به نظر می‌رسد اما به کاربر حسی از خمیدگی را منتقل می‌کند. در بخش پشتی گوشی شاهد شیشه خمیده هستیم که سطح پشتی گوشی را فراگرفته و کارشناسان می‌گویند حس خوبی را به دست‌ کاربر انتقال می‌دهد. این را هم اضافه کنیم که کل بدنه با جدار محافظ گوریلا گلس پوشانده شده تا این مدل از خود مقاومت بیشتری نشان دهد. خواهر کوچکتر اکسپریا XZ2 یعنی مدل کامپکت از شیشه و گوریلا گلس بهره نبرده و بدنه‌ای پلاستیکی دارد. سونی می‌گوید بدنه مدل کامپکت ضد خش است و نسبت به مدل اصلی هم اثرانگشت کمتری به خودش جذب می‌کند.

با وجود آنچه گفته شد، طراحی صرفا معطوف به عناصر زیبایی‌شناختی نبوده و تا حدی هم متوجه کارکردهای گوشی بوده است. یک نمونه‌اش تغییر جای حسگراثرانگشت. محل قرارگیری حسگر در سال‌های اخیر بحث‌های زیادی را به دنبال داشته است و شرکت‌های مختلف با انتخاب نقاط عجیب و غریب خیلی از کاربران را ناامید کرده‌اند. اگر از آیفون ۱۰ بگذریم که اساسا قید حسگراثرانگشت را زد و از سیستم جدید تشخیص چهره استفاده کرد، یک مثال معروف می‌شود نقطه قرارگیری حسگر گلکسی اس ۸ بویژه در مدل پلاس که بعضی از کاربران را شدیدا دلخور کرده بود؛ اتفاقی که باعث شد سامسونگ تصمیم بگیرد در مدل نوت و در گلکسی اس ۹ جای حسگر را تغییر دهد. سونی حسگر را جایی قرارداده که بعید است هیچ‌کس را ناراحت کند. جایی در مرکز بخش پشتی گوشی که قطعا دسترسی کاربران به آن حسابی آسان است. چیزی که درباره بدنه ناگفته باقی مانده همان چیزی است که احتمالا حدس می‌زنید یعنی استاندارد IP68 که برای گوشی‌های سونی چیز جدیدی نیست و این مدل را هم در مقابل آب و گرد و غبار مقاوم می‌کند. خبر بد هم برای هواداران جک هدفون این است که خبری از جک محبوب ۳.۵ میلی‌متری نیست و سونی ترجیح داده آن را حذف کند.

گفته می‌شود بلندگوهای اکسپریا XZ2 نسبت به مدل‌های قبلی به خوبی تقویت شده‌اند. برای مثال ادعا شده که این مدل در قیاس با XZ1 در حدود ۲۰ درصد قدرتمندتر است و بلندی صدای بیشتری را در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

 ‌

وسط کشیدن پای پلی‌استیشن

تا اینجای کار سونی هر چه داشته رو کرده اما همه این‌ها گرچه خیلی هم خوبند احتمالا نمی‌توانند سونی را آنقدرها با رقبایش متمایز کنند. چیزی که این تمایز را ایجاد می‌کند و به مدل اصلی یعنی اکسپریا XZ2 تعلق دارد سیستمی است به نامDynamic Vibration System. این سیستم لرزشی جدید از دسته‌های پلی‌استیشن ۴ و سیستم دوال‌شاک آن‌ها الگوبرداری شده. اگر گیمر باشید و دسته‌های این کنسول سونی را دست گرفته باشید می‌دانید داریم از چه حرف می‌زنیم. یک سیستم لرزشی خاص که براساس محتوای بازی به دستان‌تان لرزشی مناسب وارد می‌کند. مثلا ماشین را روشن می‌کنید و روی دسته لرزشی به‌تان منتقل می‌شود که دسته را برای‌تان شبیه فرمان ماشین می‌کند. سونی سعی کرده از همین سیستم در پرچم‌دار جدیدش استفاده کند. البته عموم گوشی‌های هوشمند در خودشان موتورهای کوچک و جمع‌وجوری دارند که حدی از لرزش را انتقال می‌دهد؛ مثلا وقتی برای‌تان پیام می‌آید و گوشی به شکل خفیفی می‌لرزد. اما موتوری که سونی برای این‌کار در گوشی‌اش به کار گرفته با گوشی‌های دیگر به شکل جدی متفاوت است. این موتور کاملا بزرگتر و قدرتمندتر است و بر حسب محتوا وقتی در حال تماشای فیلم، بازی کردن یا حتی گوش دادن به موسیقی هستید لرزشی متناسب را منتقل می‌کند. البته جای شکرش باقی است که سونی امکان کم‌کردن و به کلی خاموش کردن این لرزش را هم برای کاربران محفوظ نگه‌داشته و مثلا وقتی در حال دیدن یک فیلم اکشن که حسابی زد و خورد دارد هستید لازم نیست مدام نگران لرزیدن گوشی یا پایین افتادن گوشی از میز باشید.

 ‌

برادر کوچکتر

همانطور که از ابتدای این مقاله اشاره کردیم سونی دو گوشی جدید معرفی کرده. یک مدل بزرگتر با نام اکسپریا XZ2 و یک مدل کوچکتر و جمع‌وجور‌تر تحت عنوان اکسپریا XZ2 کامپکت. گرچه بیشتر از اکسپریا XZ2 حرف زدیم ولی تمرکز ما روی این مدل بی‌علت نیست چون مدل کوچکتر تقریبا شباهت بسیاری با برادر بزرگترش دارد. با بزرگترشدن گوشی‌های هوشمند که در سال‌های گذشته روند و جریان اصلی بازار بود کمتر شاهد گوشی‌های هوشمند کوچکتر بودیم؛ گوشی‌هایی که در عین کوچک بودن بتوانند قابلیت‌های یک پرچم‌دار رده‌بالا را هم حفظ  کنند. مدل کامپکت XZ2 سوای نمایشگر کوچکتر و باتری کوچکتر، همه ویژگی‌های سخت‌افزاری مدل بزرگتر را دارد جز شارژ بی‌سیم و موتور مخصوص لرزش. همانطور که اشاره شد بدنه گوشی کوچکتر از پلاستیک ساخته شده و اساسا به همین دلیل خبری هم از قابلیت شارژ بی‌سیم نیست.

به عنوان جمع‌بندی باید بگوییم که سونی در حد توانش هرچه داشته رو کرده است. گوشی‌های جدید XZ2 می‌توانند برای هواداران سونی به مدل‌هایی محبوب تبدیل شوند. گرچه سونی هنوز هم از بعضی روندهای جدید بازار عقب است. اپل، سامسونگ، هواوی و در پی آن‌ها ال‌جی و اچ‌تی‌سی در حال معرفی گوشی‌هایی هستند که نمایشگرهایی تقریبا بدون حاشیه دارند. بازار دوربین‌های دوتایی هم حسابی داغ است و به نظر می‌رسد سونی ترجیح داده اساسا قید رقابت در این حوزه را بزند. با این حال و با وجود همه نکات اشاره شده، باید بپذیریم که معرفی این دو پرچم‌دار جدید نشان از تغییراتی مثبت دارد و اگر به سونی بدبین نباشیم همراه با بعضی از کارشناسان می‌شود تحرک جدید سونی در بازار موبایل را نوعی شروع تازه در نظر گرفت.


برای عضویت در خبرنامه دیجی‌کالا مگ نام و ایمیل خود را وارد کنید.

    برچسب‌ها :
    دیدگاه شما

    یک دیدگاه
    1. میلاد

      دلیل این وزن زیادشون چیه آخه !؟

    loading...
    بازدیدهای اخیر
    بر اساس بازدیدهای اخیر شما
    تاریخچه بازدیدها
    مشاهده همه