سیاره‌ی فراخورشیدی با طوفان‌هایی به سرعت ۸۷۰۰ کیلومتر بر ساعت

۲۰ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه

پژوهش‌گران دانشگاه وارویک (Warwick) توانسته‌اند سرعت بادهای سیاره‌ی فراخورشیدی HD 189733b را تخمین بزنند. آن‌ها می‌گویند که بادهای این سیاره، به حداکثر سرعت ۸۶۹۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسند.

با استفاده از طیف‌سنج‌ها، میزان جذب سدیم اتمسفر سیاره‌ی فراخورشیدی HD 189733b را بررسی کرده و توانسته‌اند سرعت باد در آن را محاسبه کنند.

تحقیقات جدید در نشریه‌ی Astronomical Journal Letters منتشر شده است. تیم تحقیقات دانشگاه وارویک سرعت بادهای سیاره‌ی HD 189733b را با استفاده از طیف سنج جدید تلسکوپ HARPS در رصدخانه‌ی  جنوبی اروپا در La Silla شیلی، محاسبه کرده است.

دانشمندان می‌توانند با بررسی سیاره‌ی فراخورشیدی HD 189733b، از سیاره‌های اطراف آن هم که پیرامون ستاره‌های خارج از منظومه‌ی شمسی گردش می‌کنند، اطلاعات بیشتری به‌دست بیاورند. این سیاره‌ی فراخورشیدی، پیش از این هم توسط دانشمندان بررسی شده بود. سیاره‌ی HD 189733b ده درصد از مشتری بزرگ‌تر است و به همین دلیل، اخترشناسان به آن لقب «مشتری داغ» را داده‌اند.

«تام لودن»، از گروه اخترفیزیک دانشگاه وارویک، روی بادهای سیاره‌ی HD 189733b تحقیق کرده است. او می‌گوید که با استفاده از طیف‌سنج‌هایی، میزان جذب سدیم اتمسفر این سیاره‌ی فراخورشیدی را بررسی کرده و توانسته‌اند سرعت باد را محاسبه کنند.

بر اساس گزارش منتشر شده، دو نیم‌کره‌ی سیاره‌ی HD 189733b در حال گردش در مقابل زمین هستند و اخترشناسان هم تغییرات طول موج نوری که از اتمسفر این سیاره ساطع می‌شود را بررسی می‌کنند. جو این سیاره‌ی فراخورشیدی زمانی که به سمت تلسکوپ اخترشناسان قرار داشته، رنگی آبی را نشان می‌داد، در حالی که در چرخش، رنگ آن به قرمز تغییر کرد. پس از در نظر گرفتن میزان چرخش سیاره، اخترشناسان از این تغییر دوپلر برای محاسبه‌ی سرعت و جهت باد استفاده کرده‌اند.

«پیتر ویتلی»، از پژوهشگرانی که روی این تحقیقات بررسی کرده است، می‌گوید:‌ “بسیار از این که توانسته‌ایم راهی برای بررسی آب و هوای سیارات دور پیدا کنیم، خوشحال هستیم. با پیشرفت بیشتر راهکارمان، خواهیم توانست جریان‌های بادی را با جزییات بالا بررسی کنیم و اطلاعاتی از آب و هوای سیاره‌های کوچک‌تر ارایه کنیم. در نهایت هم این روش به ما اجازه خواهد داد تا سیاره‌هایی که آب و هوایی مثل زمین دارند را پیدا کنیم.”

منبع: Nycity.today

دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه