نامگذاری یک سیارک به افتخار فیروز نادری

۲۰ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه

سازمان فضایی ناسا نام یک سیارک را به افتخار فیروز نادری دانشمند ایرانی، به «نادری» تغییر داد. فیروز نادری بیش از ۳۶ سال در ناسا کار کرد و بر پست‌های مدیریتی مهمی قرار گرفت. این خبر را فیروز نادری روی صفحه‌ی فیسبوکش گذاشت و از آن با عنوان بهترین افتخاری که نصیبش شده یاد کرد.

نادری که بهمن ماه سال گذشته خبر از بازنشستگی خود داد، دیروز روی صفحه‌ی فیس‌بوکش نوشت که امشب در یکی از میهمانی‌هایی که ناسا ترتیب داده با خبر شده سیارکی را به افتخارش تغییر نام داده‌اند. او گفته که این سیارک پیشتر (۵۵۱۵) ۱۹۸۹ EL1 نام داشته و اکنون اسمش به «نادری» تغییر کرده است. این سیارک حدود ۱۰ کیلومتر قطر دارد، هر ۴٫۴ سال یک دور در مدار خورشید گردش می‌کند، هر ۵٫۲ سال در محور خودش می‌چرخد و البته از سیارک‌های متعلق به کمربند سیارک‌های بین مریخ و مشتری است. نادری اشاره کرده که این سیارک پس از مرگ او برای میلیاردها سال همچنان در مدار خورشید می‌چرخد و این افتخار بزرگی برای اوست.

البته او در پست دیگری در فیسبوک اشاره کرده که نه ناسا و نه هیچ سازمان فضایی و کشوری نمی‌تواند به اختیار خود اجرام فضایی را نامگذاری کند. طبق آن‌چه نادری می‌گوید، ناسا درخواستی را در این باره به انجمن بین‌المللی نجوم (IAU) ارسال کرده و آن‌ها با این درخواست موافقت کرده‌اند و سیارک مورد نظر را تغییر نام داده‌اند.

آخرین پست فیروز نادری مدیریت اکتشافات منظومه‌ی شمسی بود و پیش از آن هم مدیریت اکتشافات مریخ را بر عهده داشت. از بزرگترین افتخارات او موفقیت در انجام ماموریت‌ مریخ‌نوردهای روح و فرصت در اوایل دهه‌ی ۲۰۰۰ است.

تصویری شماتیک از موقعیت سیارک نادری در منظومه‌ی شمسی

تصویری شماتیک از موقعیت سیارک نادری در منظومه‌ی شمسی

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۱۱ دیدگاه
  1. Avatar فاطمه صادقی

    سلام با اجازه اتون من این خبر رو در کانال تلگرامم قرار میدم.
    با تشکر فراوان

  2. Avatar مسعود

    این بنده خدا هیچ خدمتی به کشور ما نکرده . ۳۶ سال کار توی ناسا و در نتیجه ۳۶ سال کار و تلاش برای آمریکا. شاید اگر همچین نخبه هایی به جای پیش بردن اهداف علمی ناسا به فکر کشور و خاک خودشون بودن و راحت طلب نبودن الان سازمان فضایی ما به جای میمون فرستادن به فضا به فکر فرستادن فضانورد به مریخ بود.

    1. Avatar سهیل

      تقصیر شما نیست که نمی‌دونی ایشون رییس مرکز سنجش از دور ایران بودن! و تا قبل از ۵۷ در همینجا مشغول خدمت به مردم ایران بودند. روحشون شاد

  3. Avatar اشرف

    بالاخره یک ایرانی پیدا شد که همه ما را تبریه کند.

  4. Avatar Saeed

    به افتخار شیراز و شیرازی ها ۳> 3> 3>

  5. Avatar Pouya

    ایشون باعث افتخار هرایرانیه. ولی دوست عزیز اشتباه گفتی ایشون شیرازی نیستند بلکه ترک قشقایی هستند. از این خوشحالم که تونست مارو سربلند کنه.

    1. Avatar وحید

      ترک شیراز(قشقایی)
      مرکز اصلی زندگی شیراز میباشد و به بوشهر خوزستان و.. کوچ میکنند

  6. Avatar ایرانی

    ایرانی “همیشه اصالتت را حفظ کن وبدان پیشینیان ما در عرصه نجوم پیشتار بودند.این افتخار را خیلی پیش تد از این ما کسب کردیم.نادری تبریک .

  7. Avatar میثم خزائی

    زنده باد پروفسور نادری

  8. Avatar وهاب

    باعث افتخار ایرانی ها و مخصوصا ما شیرازی ها

  9. Avatar بابک جدی

    باعث افتخار ماست…….تبریک

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه