سیستمی که انسان را به ماه برد، متن‌باز شده است

۲۰ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه

ماموریت «آپولو ۱۱»، یعنی همان اولین فرود انسان روی ماه، به سال ۱۹۶۹ میلادی باز می‌گردد. در آن زمان، کامپیوترها اصولا با هندل و زغال کار می‌کردند و اصطلاح کامپیوتر زغالی، به آن زمان باز می‌گردد. با این حال، همان کامپیوترهای ابتدایی هم برای خودشان زبان برنامه‌نویسی داشتند؛ طوری که سیستمی به اسم Apollo Guidance Computer یا AGC روی سفینه‌ی فضایی سوار شده بود و آن را کنترل و راهنمایی می‌کرد.

انتظار کدی مثل سیستم HAL و یک هوش مصنوعی خفن‌ را نداشته باشید.

کامپیوتر AGC که توسط مهندسان دانشگاه MIT ساخته شده است، تا به امروز بارها به دست محققان مختلف قرار گرفته بود؛ کسانی که علاقه داشته‌اند تا آن را بررسی کنند.

با این حال، کد کامل سیستم Apollo Guidance Computer توسط ناسا روی وب‌سایت GitHub قرار گرفته است. می‌توانید سری به این وب‌سایت بزنید و کد کامل سیستمی که انسان‌ها را به ماه برده است، ببینید.

Apollo1

البته بد نیست همین حالا بگوییم که انتظار کدی مثل سیستم HAL و یک هوش مصنوعی خفن‌ را نداشته باشید. کد سیستم قدیمی ناسا، حتی پر از شوخی‌های مختلف است. مثلا کد فرمان روشن شدن موشک، با عبارت Burn Baby Burn شروع می‌شود! حتی در بخش از کد، می‌توانید قطعه‌ای از آثار شکسپیر را پیدا کنید.

خودتان به وب‌سایت GitHub سری بزنید و در کد گشت و گذار کنید.

منبع: The Verge

کانال تلگرام دیجی کالا مگ
مسابقۀ حرفه‌ای ربات‌های پرندۀ حمل کالا

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۲ دیدگاه
  1. arian

    اینا ۱۹۶۹ رفتن فضا اونوقت ما تاره داشتیم شهر ها مونو گاز کشی می کردیم

    1. پژمان رجبی مهر

      :))))))))))))))))))))))))))))))))

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه