[CES 2016] سیستم عامل فایرفاکس هنوز زنده است

۱۶ دی ۱۳۹۴ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه
فایرفاکس روی پاناسونیک

با وجود سیستم‌های عامل اندروید، iOS‌ و ویندوز، شاید دیگر هیچ‌وقت شاهد استفاده از سیستم عامل فایرفاکس (Firefox OS) در گوشی‌ها نباشیم. اما در نمایشگاه CES 2016 شاهد هستیم که این سیستم عامل هنوز زنده است و قرار است جایگاه مستحکمی در تلویزیون‌های هوشمند داشته باشد.

‌‌‌‌‌عموم کاربران، فایرفاکس را با مرورگر محبوب‌اش می‌شناسند. اما شرکت سازنده‌ی مرورگر فایرفاکس، چند سالی است که روی یک سیستم عامل متن-‌باز کار می‌کند. موزیلا اعلام کرده که تعدادی از تلویزیون‌های ۴K پاناسونیک معرفی‌شده در رویداد CES امسال به سیستم عامل این شرکت مجهز خواهند بود. مثلا در تلویزیون‌های ۵۸ و ۶۵ اینچی پاناسونیک (سری DX900) از سیستم عامل فایرفاکس استفاده شده است. این سیستم عامل امکانات جالبی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. به‌طور مثال کاربر می‌تواند اپلیکیشن‌های موردعلاقه‌ و کانال‌های مدنظرش را در صفحه‎‌ی اصلی و خانگی سیستم عامل نمایش دهد. شرکت موزیلا می‌گوید نسخه‌ی جدید این سیستم عامل طی ماه‌های آینده منتشر می‌شود. گویا در نسخه‌ی ۲٫۵ این سیستم عامل، امکان ذخیره‌ی مستقیم اپلیکیشن‌های مبتنی بر وب روی تلویزیون وجود خواهد داشت.

فایرفاکس

البته یادآوری می‌کنیم که تلویزیون‌های پاناسونیک، اولین تلویزیون‌هایی نیستند که به سیستم عامل فایرفاکس مجهز شده‌اند. پیش‌تر هم تلویزیون‌هایی را با این سیستم عامل دیده‌ بودیم. اما اهمیت موضوع در این است که نشان می‌دهد شرکت موزیلا هنوز قید سیستم عامل جوانش را نزده.

پیش از این هم خبرهایی داشتیم مبنی بر این که موزیلا می‌خواهد پای سیستم عامل فایرفاکس را به کامپیوترهای Mini PC‌ و کامپیوترهای بسیار کوچک مبتنی بر HDMI بکشاند. حتی در همین بیانیه‌ی مطبوعاتی اخیر موزیلا هم اشاره‌ای به استفاده از سیستم عامل فایرفاکس در «دستگاه‌های متصل» شده بود. دستگاه‌های متصل در تعریف امروزی ما با «اینترنت اشیا» مترادف است. شاید هنوز برای قضاوت در مورد تصمیم جدید موزیلا زود باشد. احتمالا طی روزها و ماه‌های آینده، بیشتر در مورد سیستم عامل فایرفاکس خواهیم شنید.

منبع: The Verge

CES_2016_Slider_Final

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه