هفت دلیل که چرا نباید شب‌ها تا دیروقت بیدار بمانیم

۴ آذر ۱۳۹۹ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه

معمولا وقتی طی یک روز کارهای زیادی در دست انجام داریم، ترجیح می‌دهیم شب را کمی بیش‌تر بیدار بمانیم و کارها را تمام کنیم. به این ترتیب با خیال راحت به خواب می‌رویم و تصور می‌کنیم که کار درستی انجام داده‌‌ایم که برنامه‌های آن روز را به روز بعد منتقل نکرده‌ایم؛ غافل از این‌که کم‌خوابی روز بعد، عواقب خیلی بدتری به همراه دارد.

ولی سبک صحیح زندگی این‌طور توصیه می‌کند که خواب شب را به هیچ قیمتی از دست ندهید. عواقب کم‌خوابی روز بعد در بدن، روحیه و شیوه‌ی فکر کردن افراد تاثیرگذار است.

در این‌جا هفت دلیل اصلی را برای شما ذکر می‌کنیم که چرا افراد موفق شب‌ها زود می‌خوابند.



۱. اختلال در یادگیری

یک مغز و بدن خسته قادر نیست اطلاعات را به درستی دریافت و در حافظه ذخیره کند. کیفیت و کمیت خواب شبانه تاثیری مستقیم روی دریافت اطلاعات تازه توسط ذهن دارد. کم‌خوابی باعث افت تمرکز و توجه می‌شود و حافظه‌ی فعال را دچار اختلال می‌کند.

insomnia-lifestyle-health-sleep-disorder-_-5

۲. ناپایداری احساسی

خستگی و کم‌ خوابی به طور جدی باعث ناایداری احساسی در انسان می‌شود؛ به طوری که دایما حس و حال و روحیه‌ی او تغییر می‌کند. توجه داشته باشید که بی‌نظمی طولانی مدت در خواب شبانه موجب بروز مشکلات روانی مانند اختلال عصبی یا افسردگی می‌شود.



۳. قضاوت و ارزیابی نادرست

اگر شب‌ها کم بخوابید، قادر به تصمیم‌گیری صحیح نخواهید بود. بر اساس تحقیقی که نتایج آن در سال ۲۰۰۷ در نشریه‌ی Sleep منتشر شد، “کم‌خوابی روی قضاوت‌های اخلاقی انسان تاثیر می‌گذارد. این افراد معمولا به زمان طولانی‌تری برای تحلیل موضوع، درک آن و ارایه‌ی راه حل احتیاج دارند.”



۴. افزایش خطا و تصادف

محققان دانشگاه هاروارد در یک مطالعه دریافتند که ۲۷۴ هزار اشتباهی که در محل‌های کار صورت گرفته بود، ریشه در کم‌خوابی کارمندان داشت. دلیل این امر هم عدم تمرکز و ناتوانی در تحلیل صحیح موضوع است.

insomnia-lifestyle-health-sleep-disorder--4

۵. اختلال در سلامت جسم

بسیاری از مشکلات و بیماری‌های جسمی می‌توانند ریشه در کم‌خوابی یا بی‌خوابی داشته باشند. بیماری‌های قلبی، چاقی مفرط، فشار خون، سکته و دیابت با کم‌خوابی تا حد زیادی تشدید می‌شوند. بی‌خوابی عمر را کوتاه می‌کند و تولید آنتی‌بادی را در بدن کاهش می‌دهد؛ این یعنی سیستم دفاعی بدن افراد ضعیف می‌شود و زودتر بیمار می‌شوند.



۶. افت کارایی و بازده

افرادی که دچار کم‌خوابی هستند با این‌که حضور فیزیکی دارند اما حواس‌شان ۱۰۰ درصد متوجه کار نیست، متمرکز نیستند و آن بازدهی و نتیجه‌ای که ازشان انتظار می‌رود را ندارند.



۷. عدم توانایی در کنترل استرس

به طور کلی، بی‌خوابی باعث می‌شود که ذهن، ضعیف شود و در مواجهه با موقعیت‌های تنش‌زا و پراسترس نتواند عکس‌العمل معقولی ارایه بدهد. حتی فقط چند ساعت کم‌ خوابی هم می‌تواند باعث عدم توانایی افراد در مواجهه با شرایط منفی و ناخوشایند شود. پس به هیچ وجه خودتان را به دیر خوابیدن و کم‌خوابی عادت ندهید.

insomnia-lifestyle-health-sleep-disorder-_-6

منبع: Inc.com

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۱۷ دیدگاه
  1. Avatar S.Sanchez

    من ساعت ۲ و ۳ میخوابم ولی خب ۷ ساعت رو کامل میخوابم…آیا این عوارض شامل منم میشه؟؟

  2. Avatar سجاد

    من تجربه زیادی در شب بیداری و تنظیم خواب دارم اگه تنظیم خابتون به هم خورده و ساعت درونی بدنتون از تنظیم در اومده و شب دیر وقت یا نزدیک صبح می خوابید ۲ تا راه دارید اگه بین ۲-۴ مثلا می خوابید باید فردا ۷-۸ بیدار بشید و بعد بیرید بیرون که نور زیاد ببینید و موقع ظهر هم نخوابید و شب طرفای ۱۱-۱۲ همون موقع که خوابتون اومد بخوابید اگه طرف صبح می خوابید خیلی تنظیم بدنتون به هم خورده و راه حلش اینه که اونروز اصلا نخوابید و نزدیکای ۸-۹ شب که خوابتون می آد برید بخوابید تا صبح ولی صبح ۷-۸ بیدار بشید برید بیرون و برای تنظیم خواب قرص ملاتونین هم خیلی خوبه بعد از ۵-۶ عصر دیگه چای نخورید کافئین چای تا چند ساعت خواب را از سر می پرونه طرف شب مولتی ویتامین یا ویتامین ث نخورید اگه ظهر و شب ماست بخورید بهتر خوابتون می بره بعد از ساعت ۱۰ شب دیگه پشت کامپیوتر ننشینید یا با گوشی کار نکنید در طول روز فعالیت بدنی داشته باشید که شبا خسته بشید یکی دو ساعت قبل خواب شیر عسل گرم بخورید اگه شب استخر برید و زیاد شنا کنید راحت تر اونشب می خوابید یه ساعت قبل خواب موسیقی های آرامبخش که مخصوصه خواب هستند را گوش بدید (توی یوتیوب بیابید ) قبل خواب آب سرد نخورید آب خواب را از سر می پرونه اگه کلا احساس می کنید همه چی بدنتون به خورده یه مدت غذاهایی که می خورید را با یه غذاهای دیگه عوض کنید و همینطور میو ها را (به احتمال زیاد با توجه به طبع بدنتون دارید غذاها و میو ه های اشتباهی را می خورید ) و اگه عصر ها عرق بادرنجبویه و اسطخودوس بخورید شب ها بهتر خوابتون می بره

  3. Avatar پرشین اینتکس

    مدت ها بود که نمی توانستم شبها راحت بخوابم تا زمانیکه با تخت بادی آشنا شدم. برخلاف آنچه که قبلا تصور داشتم تخت بادی اینتکس واقعا راحت و انعطاف پذیر می باشد

  4. Avatar حامد

    خیلی ممنونم.واقعا مطالبتون جالب ،کارآمد ، وخوندنیه

  5. Avatar unicorne

    عالی بود!

  • 1
  • 2
loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه