ماه‌نشین‌های سه شرکت خصوصی تجهیزات ناسا را به ماه خواهند برد

۱۱ خرداد ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه
شرکت فضایی خصوصی

ناسا به طور جدی در حال پیشبرد اهداف خود برای سفر به ماه است. در همین راستا ناسا سه شرکت فضایی خصوصی را برای ساخت ماه‌نشین و ارسال تجهیزات علمی به ماه انتخاب کرده است.

شرکت‌های Astrobotic ،Intuitive Machines و Orbit Beyond شرکت‌هایی هستند که ناسا آن‌ها را برای ساخت ماه‌نشین و ارسال تجهیزات به ماه در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ انتخاب کرده است. این ماموریت‌های روباتیک را می‌توان جزء گام‌های اولیه و مهم ناسا برای برنامه‌ی جاه‌طلبانه‌ی آرتمیس دانست. در برنامه‌ی آرتمیس قرار است فضانوردان در سال ۲۰۲۴ بار دیگر بر سطح ماه قدم بگذارند و مقدمات حضور طولانی‌مدت انسان بر سطح ماه را فراهم کنند.

در ادامه به معرفی مختصر این سه شرکت می‌پرداریم.

Astrobotic

طرحی گرافیکی از ماه‌نشین Peregrine شرکت Astrobotic.
Credit: Astrobotic

شرکت Astrobotic  قرار است ماه‌نشینی با نام Peregrine را آماده‌ی ارسال به ماه کند. این ماه‌نشین پنج موتوره نزدیک به دو متر ارتفاع خواهد داشت و می‌تواند حدود ۲۶۵ کیلوگرم تجهیزات را به سطح ماه منتقل کند. هر چند که در ماموریت‌های ابتدایی از ظرفیت کامل این ماه‌نشین استفاده نخواهد شد.

شرکت Astrobotic برای انتقال هر کیلوگرم تجهیزات به سطح ماه مبلغی معادل ۱/۲ میلیون دلار را از مشتریان خود درخواست می‌کند. این شرکت اعلام کرده که ارزش قراردادش با ناسا ۷۹/۵ میلیون دلار است.

قرار است ماه‌نشین Peregrine تجهیزات مورد نظر ناسا را در تابستان سال ۲۰۲۱ به سطح ماه ارسال کند. البته ناسا تنها مشتری این شرکت فضایی خصوصی نیست و چندین شرکت دیگر نیز از ماه‌نشین شرکت Astrobotic استفاده خواهند کرد.

Intuitive Machines

طرحی گرافیکی از ماه‌نشین Nova-C شرکت Intuitive Machines.
Credit: Intuitive Machines

شرکت Intuitive Machines قراردادی ۷۷ میلیون دلاری را با ناسا امضا کرده و قرار است پنج محموله‌ی ناسا را به سطح ماه منتقل کند. ماموریت ماه‌نشین این شرکت که Nova-C نام دارد در تابستان سال ۲۰۲۱ انجام خواهد شد. Nova-C می‌تواند در مجموع حدود صد کیلوگرم تجهیزات را به سطح ماه برساند.

Orbit Beyond

ماه‌نشین شرکت Orbit Beyond.
Credit: Orbit Beyond

برنامه‌ی شرکت Orbit Beyond جاه‌طلبانه‌تر از برنامه‌ی دو شرکت فضایی خصوصی دیگر است. این شرکت قراردادی ۹۷ میلیون دلاری را با ناسا امضا کرده و طبق برنامه قرار است در اواخر تابستان سال ۲۰۲۰، یعنی تنها حدود یک سال دیگر، تجهیزات ناسا را به ماه ارسال کند.

ماه‌نشین این شرکت Z-01 نام دارد و می‌تواند حدود ۴۰ کیلوگرم تجهیزات را به سطح ماه برساند.

پیش از این جف بزوس، مدیر عامل شرکت شرکت بلو اوریجین (Blue Origin)، نیز از ماه‌نشین شرکت خود رونمایی کرده است. ماه‌نشینی با نام بلو مون (Blue Moon) که توانایی انتقال فضانوردان به سطح ماه را نیز دارد.

به نظر سال‌های پیش رو دوران درخشانی در زمینه‌ی کاوش ماه و سفرهای سرنشین‌دار به تنها قمر سیاره‌ی زمین خواهد بود.

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه