قدرت گرفتن شرکت‌های فضایی خصوصی در آسیا

۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه

شرکت‌های فضایی خصوصی در سال‌های اخیر بخش مهمی از فعالیت‌های فضایی را به عهده گرفته‌اند. شرکت آمریکایی اسپیس ایکس (SpaceX) را می‌توان شناخته‌شده‌ترین شرکت فضایی خصوصی دانست که در سال‌های اخیر به صورت پیوسته با ناسا همکاری می‌کند. با این حال استارتاپ‌های دیگری نیز وارد این عرصه شده‌اند.

به تازگی شرکت‌های فضایی خصوصی آسیایی نیز پا به میدان گذاشته‌اند و فعالیت‌های خود را آغاز کرده‌اند.

ژاپن

شرکت‌های فضایی خصوصی

موشک Momo-F3 شرکت خصوصی ژاپنی تکنولوژی‌های اینتراستلار.
Credit: Kyodo/Newscom

شرکت ژاپنی تکنولوژی‌های اینتراستلار (Interstellar Technologies به معنی فناوری‌های میان‌ستاره‌ای) ۱۴ اردیبهشت توانست برای اولین بار با موفقیت موشک Momo-F3 را روانه‌ی فضا کند. این سومین تلاش این شرکت برای پرتاب یک موشک بود که در دو بار قبلی با شکست مواجه شده بود.

موشک Momo-F3 به ارتفاع ۱۱۳ کیلومتری از سطح زمین رسید و هشت دقیقه و ۳۴ ثانیه پس از پرتاب در اقیانوس به زمین بازگشت.

این شرکت ژاپنی پیش از این دو بار دیگر تلاش کرده بود تا موشک ساخت خود را روانه‌ی فضا کند. در سال ۲۰۱۷ موشک Momo تنها ۶۶ ثانیه پس از پرتاب با مشکل مواجه شد. در دومین تلاش موشک تنها چند ثانیه پس از پرتاب منفجر شد. سومین برنامه‌ی این شرکت ژاپنی برای پرتاب موشک Momo نیز بدون مشکل پیش نرفت. طبق برنامه قرار بود پرتاب در ماه گذشته‌ی میلادی انجام شود اما به دلیل مشکلات فنی پرتاب به تعویق افتاد. پس از انجام تعمیرات دو بار دیگر پرتاب موشک به دلیل آب و هوای نامناسب و باد شدید متوقف شد. ماجراها کماکان ادامه داشت و ۱۴ اردیبهشت و تنها ۱۰ ثانیه پیش از پرتاب به دلیل مشکل پیش‌آمده شمارش معکوس متوقف شد. با این حال وقفه‌ی زیادی ایجاد نشد و ۴۵ دقیقه بعد موشک Momo-F3 راه آسمان را در پیش گرفت.

Momo موشکی کوچک است که تنها ده متر ارتفاع دارد. در مقایسه ارتفاع موشک فالکون ۹ شرکت اسپیس ایکس، که قابلیت استفاده‌ی مجدد را نیز دارد، ۷۰ متر است. موشک Momo-F3 تنها توانایی حمل محموله‌های کوچک علمی-تحقیقاتی را دارد و برای ارسال ماهواره به فضا طراحی نشده است. با این حال شرکت تکنولوژی‌های اینتراستلار پس از موفقیت ماموریت Momo-F3 برنامه‌ی جدید خود را نیز اعلام کرد. موشک زیرو (Zero) قرار است در سال ۲۰۲۰ آزمایش شود و می‌تواند ماهواره‌های کوچک را به مدار منتقل کند.

چین

شرکت iSpace یکی دیگر از شرکت‌های فضایی خصوصی آسیایی است که در چین فعالیت می‌کند. این شرکت چینی قرار است ماه آینده میلادی یک ماهواره را به مدار زمین منتقل کند تا به اولین شرکت خصوصی چین با فناوری ارسال ماهواره به مدار تبدیل شود.

موشک Hyperbola-1 شرکت iSpace.
Credit: iSpace

این در حالی است که دو شرکت خصوصی دیگر چین نیز پیش از این ماموریت‌های مشابهی را انجام داده‌ و با شکست مواجه شده‌اند.

شرکت iSpace پیش از این ماموریت‌های زیرمداری را با موفقیت به انجام رسانده و در حال ساخت موشکی جدید و قدرتمندتر است.

علاوه بر iSpace  چند شرکت خصوصی چینی دیگر نیز در عرصه‌ی هوا فضا فعالیت می‌کنند و در حال حاضر رقابت زیادی بین این شرکت‌ها وجود دارد.

آن‌طور که به نظر می‌رسد آینده‌ی صنعت فضایی در اختیار بخش خصوصی است. سازمان‌های فضایی دولتی، به خصوص ناسا، نیز از همکاری با شرکت‌های فضایی خصوصی استقبال کرده‌اند. شرکت‌هایی که برای بقاء باید خلاق، کارآمد و بهینه باشند. مسئله‌ای که بدون شک به پیشرفت صنعت هوا فضا کمک خواهد کرد.

عکس کاور: یکی از سایت‌های پرتاب کشور چین.

Credit: Sun Hao/VCG via Getty Images

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه