شما بگویید؛ اندروید یا iOS؟

۷ مهر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه
اندروید در برابر iOS

اندروید بهتر است یا iOS؟ نزدیک به ۸ سال است که طرفداران دو آتشه‌ی گجت‌های دیجیتالی سعی می‌کنند به این سوال پاسخ بدهند. ما هم اینجاییم تا با کمک شما به قانع‌کننده‌ترین دلایل برسیم.

‌‌‌   ‌‌‌   ‌‌

طرفداران سرسخت اندروید و iOS گاه با دلایل منطقی و گاه غیر‌منطقی می‌خواهند شما را قانع کنند تا یک گوشی اندرویدی بخرید یا مستقیم سراغ آیفون بروید. برخی از این دلایل با گذشت زمان بی‌معنی می‌شوند: به‌طور مثال دیگر نمی‌توان به گوشی‌های اندرویدی به‌خاطر نداشتن حسگر اثر انگشت ایراد گرفت. روزبه‌روز‌ دستگاه‌های اندرویدی بیشتری به این حسگر مجهز می‌شوند. از طرف دیگر، اگر تا دو سال پیش می‌گفتیم آیفون به خاطر نمایشگر کوچکش از قافله عقب‌مانده، دیگر باید حرف خود را پس بگیریم؛ حالا با آیفون‌های ۴/۷ و ۵/۵ اینچی می‌توانیم از قابلیت‌های iOS بیشترین بهره را ببریم.

در کنار اندروید و iOS، ویندوز هم با تمام پتانسیل‌هایش حضور دارد. ما در مطالب بعدی به این اکوسیستم پویا و درحال احیا در دستگاه‌های موبایل خواهیم پرداخت؛ اما این‌جا به‌طور کامل می‌خواهیم روی اندروید و iOS‌ تمرکز کنیم.

بیایید خیلی ساده به جهان‌بینی این دو سیستم عامل نگاهی داشته باشیم: iOS در انحصار اپل است. اگر iOS‌ را دوست ندارید، کلا باید قید آیفون را زده و گوشی دیگری بخرید. در این سیستم عامل همه‌چیز به همان شکلی است که اپل می‌پسندد. اپل بررسی می‌کند که شما چه می‌خواهید و چه‌چیز به‌صلاح شماست؛ سپس آن را در قالب یک پکیج آماده پیش روی شما قرار می‌دهد. اما داستان اندروید کمی فرق دارد. گوگل پس از خرید «شرکت اندروید» در سال ۲۰۰۵، به‌تدریج اکوسیستم موبایل خود را روی این سیستم عامل بنا کرد. به‌جز دستگاه‌های نکسوس، اکثر گوشی‌ها و تبلت‌های اندرویدی با تغییرات ظاهری چشم‌گیری روانه‌ی بازار می‌شوند؛ در اندروید، دست کاربر کاملا باز است و به‌راحتی می‌تواند از اپلیکیشن‌های موردعلاقه‌اش به‌جای اپلیکیشن‌های پیش‌فرض سیستم استفاده کند. حتی کاربر می‌تواند به‌وسیله‌ی اپلیکیشن‌های لانچر، رابط کاربری دستگاه را به‌سلیقه‌ی خودش تغییر دهد. در یک کلام، اندروید «قابلیت شخصی‌سازی» بیشتری دارد. یک نکته‌ی مهم دیگر هم وجود دارد: شما تقریبا بدون دردسر می‌توانید از اکثر اپلیکیشن‌های گوگل روی اکوسیستم iOS‌ استفاده کنید. گوگل در این مورد بذل‌و‌بخشش زیادی دارد! اما در سوی دیگر ماجرا، اپل علاقه‌ای ندارد کاربران دستگاه‌های اندرویدی از اپلیکیشن‌های اختصاصی‌اش استفاده کنند. شاید شوخی به‌نظر برسد، اما با جستجو در گوگل پلی، تنها یک اپلیکیشن اپل را پیدا می‌کنید؛ آن‌هم Move to iOS است و به‌درد کاربرانی می‌خورد که می‌خواهند از اندروید به iOS‌ مهاجرت کنند.

کاربران در اقصی نقاط دنیا دلایل مشترکی برای دفاع از این سیستم‌های عامل دارند. با در نظر گرفتن کاربران ایرانی می‌توان یک جمع‌بندی ساده انجام داد:

مزیت‌های اندروید و iOS

در کنار این مزیت‌ها، هر کدام از این سیستم‌های عامل مشکلات خود را هم دارند؛ به‌طور مثال، تنوع زیاد در سخت‌افزار، آن‌هم بعضا با کیفیت پایین، یک معضل بزرگ در دستگاه‌های اندرویدی است. بی‌کیفیت بودن برخی از گوشی‌ها یا تبلت‌های اندرویدی به‌طور مستقیم با ایجاد یک تجربه‌ی نامطلوب در کاربران در ارتباط است. برخی از کاربران هم از محدودیت‌های محصولات اپل می‌نالند. اتکای بیش‌ازحد به برنامه‌ی «آی‌تیونز» برای مدیریت فایل‌ها و برنامه‌ها ازجمله‌ مواردی است که خیلی از کاربران را به سمت محیط باز اندروید می‌کشاند.

جدا از این موارد، بیایید یک بار دیگر نقاط ضعف و قوت این دو اکوسیستم را مرور کنیم و نظرات همدیگر را به چالش بکشیم تا به پاسخ‌های درست‌تری برسیم؛ پاسخ‌هایی که از تجربه‌ی کاربری ما ایرانی‌ها ریشه گرفته. شما این فرصت را دارید که با دلایل منطقی‌تان با یکدیگر مخالفت کنید و تجربه‌های خود را با همدیگر به‌اشتراک بگذارید.

‌‌‌ ‌‌

راهنمای خرید آیفون
برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۴۳۶ دیدگاه
  1. محمد مهدی راشدی

    سلام دوستان
    IOS با معنی ۵S:6S:6 میشه
    ولی اندروید با گوشی مثل LG G5 تا بی مصرف ترین گوشی های چنینی و…. معنی شده پس با این حال نمیشه منصفانه نظری داد

    در مقایسه سیستم عامل باید Device های برابر و هم سطح استفاده کنیم نه اینکه اندروید لالی پاپ S4 با ۶S+” IOS 9 ” مقایسه کرد

    بحث دوم سر اینکه متن باز یا انحصاری؟؟؟آیا اصلا معیاره؟؟؟؟ یه مثال واضح تر
    شما بگید لینوکس مک یا ویندوز

    اگه با لینوکس کار کرده باشید و یک کاربر عادی باشید حتما ازش متنفر میشید ولی لینوکس یک سیستم عامل فوق کاربردی و عالیه ک متن باز هست و غیر انحصاری و هر کاری بخوایید میتونید باهاش انجام بدید وفوق سریع وسبک

    و بلعکس اگه برنامه نویس باشید یا کار امنیتی بخوایید انجام بدید و یک سیستم عامل ویندوز داشته باشید که( متن باز نیست) و حتی بابتش هم تقریبا۱۲۰ دلار پول دادید با لنگ هایی ک ویندوز داره حتما سرتون رو به تاق میکوبید و از ویندوز متنفر میشید

    اندروید و ای او اس هم همینطوره نسبت به کارایی که ازش میخوایید بکشید باید انتخاب کنید

    MMRM

  2. رضا

    واقعا متاسف شدم که ب جای راهنمایی خواننده ها فقط باهم دعواهای بی معنی میکنید و حرفای بی معنی می زنید، کامنت هاتون کاملا بیفایده بود و تماما ریشه تعصب روی برند مورد علاقه تون داشت

  3. Benyamin

    من خودم حدود ۴ ساله که آیفون دارم آیفون ۴ با iOS 7 خیلی هم عالی داره کار میکنه بیشتر دوستان من اپلی هستند iOS

  4. سهند

    Motorola Moto X Pure Edition
    تا امتحان نکنید تفاوت ها رو در نمی یابید
    اندروید داریم تا اندروید !!!!

  5. عبداله رضوی

    لوکس
    تمام عیار
    سریع

  6. محمد

    ای او اس کاملااز اندروید سرتره به این دلایل:
    ۱- ای او اس با وجود این که دو گیگه خیلی سریع تر و روونتر و قوی تره اما اندروید شیش گیگه و فقط هنگ میکنه
    ۲-دیوایس های ای او اس پنج سال پشتیبانی میشن و اخرین اپدیت ها رو دریافت میکنن اما در اندرویدنهایتا تا یه سال بعد(اگه پشتیبانی کنن)
    ۳-برنامه های ای او اس سبک تر وکم حجم تره
    ۴-بازی های ای او اس علاوه بر اینکه با کیفیت بالاتری اجرا میشوند سبک تر کم حجم تر و بدون دیتا هستند
    ۵-دسترسی تو ای او اس خیلی بهتر و راحت تره
    ۶-تجربه کار با ای او اس لذت بخش تره
    ۷-دستیار صوتی اپل(سیری) جذاب تر و دقیق تر عمل میکنه

    1. محراب

      فدایی دارییییی

  7. vahid

    با سلام. دوستان تعصب داشتن به برند اشتباهه . هم اندروىد خوبه هم اپل و هم وىندوز فون .باىد با توجه به امکانات نسبت به قىمت انتخاب کرد که اندروىد واقعا در اىن مورد خوب عمل کرده و براى همه طبقات مردم (ثروتمند و غىر ثروتمند ) قابل دسترسه اما اپل فقط براى افراد با درآمد بالاست. همىن منعطف بودن بازار اندروىد و گسترده بودنش باعث شد که اکثر برند ها رفتن دنبالش و موفق شد (کارى که نوکىا نکرد و نابود شد ) وىندوز فون هم سىستم عامل بهىنه و خوبىه که اگه بخواىم از لحاظ روان بودن و بهىنه بودن حساب کنىم به نظر من وىندوز از اپل و اندروىد بهتره .
    خلاصه اگه به همون فروش جهانى نگاه کنىم بهتره چون همىشه مىزان تقاضا ىک کالا نشان بهتر بودنشه
    ۱.اندروىد۲.اپل۳.وىندوز فون

  8. vahid

    با سلام. دوستان تعصب داشتن به برند اشتباهه . هم اندروىد خوبه هم اپل و هم وىندوز فون .باىد با توجه به امکانات نسبت به قىمت انتخاب کرد که اندروىد واقعا در اىن مورد خوب عمل کرده و براى همه طبقات مردم (ثروتمند و غىر ثروتمند ) قابل دسترسه اما اپل فقط براى افراد با درآمد بالاست. همىن منعطف بودن بازار اندروىد و گسترده بودنش باعث شد که اکثر برند ها رفتن دنبالش و موفق شد (کارى که نوکىا نکرد و نابود شد ) وىندوز فون هم سىستم عامل بهىنه و خوبىه که اگه بخواىم از لحاظ روان بودن و بهىنه بودن حساب کنىم به نظر من وىندوز از اپل و اندروىد بهتره .
    خلاصه اگه به همون فروش جهانى نگاه کنىم بهتره چون همىشه مىزان تقاضا ىک کالا نشان بهتر بودنشه
    ۱.اندروىد۲.اپل۳.وىندوز فون

    1. فرید

      آقا خیلی زحمت کشیدی دست شما درد نکنه حتما گوش می کنیم!

  9. مهراب

    آقا من طرف دار سفت وسخت اپل و ای او اس و تمام محصولات اپلم شما امنیتی که تو ای او اس داری تو هیچ سیستم عاملی نداری تو هیچ جایی پیچیدگی احساس نمی کنی تو ای او اس قبل از اینکه سیستم عامل هر کاری بخواد بکنه ازت اجازه میگیره قبل از اینکه هر اتفاقی بی افته بهت هشدار میده سیستم عامل بهینه شدس اصلا پر مصرف نیست تو باتری هزار و یک دلیل دیگه هم دارم واسه عالی بودن ایفون و ای او اس این تازه چند تاش بود

  10. david z-i

    بنده شخصا هر دو رو دارم.یه تبلت ایسوس فون پد ۸ و هم یه ایفون ۵.ایسوس که هم بخواطر کیفیت ساخت و هم هنگ نکردناش معرفه ولی با این تفاسیر سرعت ایفون با این که ایفون ۵ تقریبا دیگه قدیمی شده بازم بیشتر اندرویده ولی بدی های خودش رو داره دیگه.هیچ سیستم عاملی بدون عیب نی مثلا ویندوز که برنامه براش کمه، ایفون سیستم عامل بسته ست،اندروید که هنگ داره، تایزن که تازه اول کارشه و … اینم یه نظر بدون تعصب برا کسایی که خیلی افراتی ان.

  11. moein

    دوستان قابل وجه اونایی که میگن ios بهتره
    من تجرب کار کردن با هر ۲ پلتفرم ها رو داشتم هم(iphone 5 ( ios و هم(galaxy s6 edge (android
    این نیست که بگیم ios هنگ نمیکنه اما تا قبل از android5 به بالا واقعا ios کم تر از android هنگ میکرد
    اما باید بگم anroid 5 به بعد واقعا این موضوع برعکس شده
    در ظمن باید بگم نظر هر کسی برای حس خوب رابط کاربری بستگی به برندی که انتخاب کرده داره ایفون از اون اولش تا حالا تفاوت بزگی تو ایکون ها و رابط کار بری نداشته و اوج تفاوتش نسبت به اول مات کردن بعضی قسمتا و یا جابخایی بعضی امکانات اما و اضافه کردن کنترل سنتر که از همون اول توی نوتفیکیشن های همه گوشی های اندروید بودو اپل عینن کپی کرد چی داره تازه همه این ها از همون ابتدای شرو کار اپل بود و بعد از هم همین طور خواهد بود حالا اندروید رو ببنید هر کمپانی که داره گوشی اندرویدی خودش رو تولید میکنه داره با رابط مخصوص خودش اون رو روانه بازار میکنه پس این ی امتیاز بزرگه برای این که حق انتخاب داری تازه بعد از انتخاب هم میتونی از تم های استاندارد همون کمپانی خودت استفاده کنی که باعث میشه از یک نواختی گوشی خسته نشی ولی ایفون تنها کاری که میتونی با ایکون هاش بکنی اینه که ایکون ها رو جابه جا کنی..
    درسته ios خیلی رابط کاربری ساده داره اما اگه شما الان s6 سامسونگ رو بخرید میبینید که توی خیلی چیز ها مثل ایفون شده و حتی تو بعضی از موارد خیلی هم بهتر ایفون داره عمل میکنه مثلا کیبوردش کاملا از رو ایفون کپی شده و ی جورایی ارتقا یافته همونه

    این ی امتیاز برای ایفون داراست که بگن سامسونگ مثلا کیبوردشو یا کلا android خیلی چیزای دیگشو از روی ios کپی کرده و بعد ارتقا شون داده اما واسه من که میخوام ازشون استفاده کنم کدام بهتره؟؟؟

    درسته که اپل داره به حقوق تولید کنندگان و کلا قانون کپی رایت احترام میزاره اما واسه ما که تازه تحریم هم شدیم از طرف اپل استفاده از کدام توی کشورم راحت تره؟

    اپل به ی اصول در طراحی رابط کاربریش از اول تا الان پای بند بوده و برند های اندروییدی مدام دارن عوض میکنن رابط کاربریشون رو و اون رو ارتقا میدن اما واسه من که میخوام استفاده کنم کدام بهتره ؟

    در کل اگه مقایسه لفظی کنین اپل خیلی بهتر میشه چون خیلی زود تر شروع به کار تولید موبایل کرد واز این لحاظ که میتونین بگین اندروی از رو اپل کپی کرد اما اگه در عمل مقایسه کنید اندروید بهتره…

  12. kamyab

    هردو خوب هستند ولی با توجه به شرایط کشورمان اندروید برایمان مناسب تر است چون خیلی آزادی دارد مثل دانلود برنامه های پولی خارج از استور اندروید و بسیاری آزادبی های دیگر و تنها برتری اپل در ایران تنها آپدیت های بسیار منظم تر از اندروید هست و من اونو تحسین میکنم

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه