شما بگویید؛ اندروید یا iOS؟

۷ مهر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه
اندروید در برابر iOS

اندروید بهتر است یا iOS؟ نزدیک به ۸ سال است که طرفداران دو آتشه‌ی گجت‌های دیجیتالی سعی می‌کنند به این سوال پاسخ بدهند. ما هم اینجاییم تا با کمک شما به قانع‌کننده‌ترین دلایل برسیم.

‌‌‌   ‌‌‌   ‌‌

طرفداران سرسخت اندروید و iOS گاه با دلایل منطقی و گاه غیر‌منطقی می‌خواهند شما را قانع کنند تا یک گوشی اندرویدی بخرید یا مستقیم سراغ آیفون بروید. برخی از این دلایل با گذشت زمان بی‌معنی می‌شوند: به‌طور مثال دیگر نمی‌توان به گوشی‌های اندرویدی به‌خاطر نداشتن حسگر اثر انگشت ایراد گرفت. روزبه‌روز‌ دستگاه‌های اندرویدی بیشتری به این حسگر مجهز می‌شوند. از طرف دیگر، اگر تا دو سال پیش می‌گفتیم آیفون به خاطر نمایشگر کوچکش از قافله عقب‌مانده، دیگر باید حرف خود را پس بگیریم؛ حالا با آیفون‌های ۴/۷ و ۵/۵ اینچی می‌توانیم از قابلیت‌های iOS بیشترین بهره را ببریم.

در کنار اندروید و iOS، ویندوز هم با تمام پتانسیل‌هایش حضور دارد. ما در مطالب بعدی به این اکوسیستم پویا و درحال احیا در دستگاه‌های موبایل خواهیم پرداخت؛ اما این‌جا به‌طور کامل می‌خواهیم روی اندروید و iOS‌ تمرکز کنیم.

بیایید خیلی ساده به جهان‌بینی این دو سیستم عامل نگاهی داشته باشیم: iOS در انحصار اپل است. اگر iOS‌ را دوست ندارید، کلا باید قید آیفون را زده و گوشی دیگری بخرید. در این سیستم عامل همه‌چیز به همان شکلی است که اپل می‌پسندد. اپل بررسی می‌کند که شما چه می‌خواهید و چه‌چیز به‌صلاح شماست؛ سپس آن را در قالب یک پکیج آماده پیش روی شما قرار می‌دهد. اما داستان اندروید کمی فرق دارد. گوگل پس از خرید «شرکت اندروید» در سال ۲۰۰۵، به‌تدریج اکوسیستم موبایل خود را روی این سیستم عامل بنا کرد. به‌جز دستگاه‌های نکسوس، اکثر گوشی‌ها و تبلت‌های اندرویدی با تغییرات ظاهری چشم‌گیری روانه‌ی بازار می‌شوند؛ در اندروید، دست کاربر کاملا باز است و به‌راحتی می‌تواند از اپلیکیشن‌های موردعلاقه‌اش به‌جای اپلیکیشن‌های پیش‌فرض سیستم استفاده کند. حتی کاربر می‌تواند به‌وسیله‌ی اپلیکیشن‌های لانچر، رابط کاربری دستگاه را به‌سلیقه‌ی خودش تغییر دهد. در یک کلام، اندروید «قابلیت شخصی‌سازی» بیشتری دارد. یک نکته‌ی مهم دیگر هم وجود دارد: شما تقریبا بدون دردسر می‌توانید از اکثر اپلیکیشن‌های گوگل روی اکوسیستم iOS‌ استفاده کنید. گوگل در این مورد بذل‌و‌بخشش زیادی دارد! اما در سوی دیگر ماجرا، اپل علاقه‌ای ندارد کاربران دستگاه‌های اندرویدی از اپلیکیشن‌های اختصاصی‌اش استفاده کنند. شاید شوخی به‌نظر برسد، اما با جستجو در گوگل پلی، تنها یک اپلیکیشن اپل را پیدا می‌کنید؛ آن‌هم Move to iOS است و به‌درد کاربرانی می‌خورد که می‌خواهند از اندروید به iOS‌ مهاجرت کنند.

کاربران در اقصی نقاط دنیا دلایل مشترکی برای دفاع از این سیستم‌های عامل دارند. با در نظر گرفتن کاربران ایرانی می‌توان یک جمع‌بندی ساده انجام داد:

مزیت‌های اندروید و iOS

در کنار این مزیت‌ها، هر کدام از این سیستم‌های عامل مشکلات خود را هم دارند؛ به‌طور مثال، تنوع زیاد در سخت‌افزار، آن‌هم بعضا با کیفیت پایین، یک معضل بزرگ در دستگاه‌های اندرویدی است. بی‌کیفیت بودن برخی از گوشی‌ها یا تبلت‌های اندرویدی به‌طور مستقیم با ایجاد یک تجربه‌ی نامطلوب در کاربران در ارتباط است. برخی از کاربران هم از محدودیت‌های محصولات اپل می‌نالند. اتکای بیش‌ازحد به برنامه‌ی «آی‌تیونز» برای مدیریت فایل‌ها و برنامه‌ها ازجمله‌ مواردی است که خیلی از کاربران را به سمت محیط باز اندروید می‌کشاند.

جدا از این موارد، بیایید یک بار دیگر نقاط ضعف و قوت این دو اکوسیستم را مرور کنیم و نظرات همدیگر را به چالش بکشیم تا به پاسخ‌های درست‌تری برسیم؛ پاسخ‌هایی که از تجربه‌ی کاربری ما ایرانی‌ها ریشه گرفته. شما این فرصت را دارید که با دلایل منطقی‌تان با یکدیگر مخالفت کنید و تجربه‌های خود را با همدیگر به‌اشتراک بگذارید.

‌‌‌ ‌‌

راهنمای خرید آیفون
برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۴۳۶ دیدگاه
  1. پیمان

    سلام و عرض ادب

    جدای از محدودیتها و امتیازاتی که هر دو سیستم عامل دارند. مسئله امروز مسئله اقتصادیه .

    شما ی گوشی میگیرین حال یا گوشی اندرویدی و یا گوشی اپل . درسته هر کدوم نواقص و امتیازات مربوط به خودشونو دارن . ولی بحث اقتصاد در میونه. کسی که حدود ۲ الی ۴ میلیون میده گوشی اپل با صرف ۷۰۰ الی ۱ میلیون میتونه ی گوشی اندرویدی مناسب بگیره . در ثانی مگه همه با گوشی میخان چیکار کنن کل فعالیت روزانه با موبایل شامل اهنگ گوش کردن گیم چک کردن ایمیل و نت گردی و پرسه زدن در شبکه های اجتماعی. بجز این موارد ایا کار دیگه ای هم با گوشی انجام میدین.
    پس بجای اینکه تعصب بیجا روی اندروید یا اپل داشته باشید یکم منطقی و اقتصادی فکر کنین.
    تموم محاصن و ایرادها و سود نصیب کارخونه های اندروید و اپل میشه و شما که اینجا تعصب دارین جز سردرد گرفتن و….. چیزی عایدتون نمیشه

  2. علی

    من در حال حاظر گوشی اندروید دارم، از سال ۹۳ تا الان… صادقانه بگم، از بس گوشیمو چندبار در روز زدم شارژ خسته شدم! تا الان بخاطر کند شدن گوشیم تقریبا بالای ۱۰ بار فرمتش کردم!! خدایی خیلی خیلی از اندروید خسته شدم!
    بنظر من اپل بهترین گوشی هارو داره و از نظر سرعت، قدرت، امنیت و کلی مسئله دیگه حرف اول رو میزنه! یعنی اگه ۵ سال هم از گوشیت استفاده کنی کند نمیشه! اینم بگم که اپل ها ام چندان باتری قدرتمندی ندارن اگه باتری با دوام براتون مهمه حتما سری پلاس رو بخرید. بنظر من اپل واسه کسانی خوبه که دوربین عالی و باتری خوب و سرعت فوق العاده واسشون مهمه خوبه و مطمئنا ازش لذت میبرن! من متعصب نیستم و گوشی خودمم ال جی هستش! %۹۹ کسایی ام که روی اندروید تعصب دارن و میگن اپل بدرد نمیخوره، اگه بهشون جدی بگید تو فلان قرعه کشی اپل برنده شدی یا بریم واست اپل بخرم از خوشحالی سنگ کوب میکنن!!! اکثر اونایی که توی خوابشون اپل می بینن گریشون میگیره میان اینجا و روی اندروید تعصب دارن! ۱۰۰ درصد کسانی که از اندروید به سمت اپل اومدن به هیچ وجه راضی نمیشن دوباره اندروید بخرن! هیچ انسان عاقلی از اپل به سمت اندروید نمیاد جز کسانی که تا حد ابتدایی ام انگلیسی بلد نیستن!
    من باز هم تکرار میکنم، گوشی من ال جی هستش و اندروید دارم ولی واقعیت رو گفتم! بیاید خودمون رو گول نزنیم! اپل همیشه بهترین بوده و هست! این حقیقته خودتونو گول نزنید! یا حق

    1. هیراد

      وای بهترین کامنتی که خوندم بود!!!!!واقعا حقیقت رو گفتید من z3 دارم خسته ام کرده!

    2. سارا

      آقا علی باهاتون موافقم.خیلی ممنون از راهنماییتون، خیلی با صداقت و زیبا بود.سپاس

    3. یگانه

      خیلی عالی توضیح دادید مرسی!

    4. نازنین

      بهترین و مختصرترین دلایلی بود که تو تحقیقات تفاوت آیفون و اندروید خوندم (:

    5. Sina

      عزیز اولا اندروید نسبت به آیفون شارژ بیشتر نگه میداره میتونه آمارو ببینی. دوما ویندوز فون امنیتش از آی او اس بیشتره. کار کردن باهاش دردسر داره و کلی رو مخه درحالی که اندروید راحته و از هسته لینوکس استفاده میکنه و متن بازه و با هربار آپدیت امنیتش بیشتر میشه. درست نیست آی او اس رو بالاتر از اندروید دانست

      1. امیر

        سلام به همه
        من خودم تا چند وقت پیش اندروید داشتم و خیلی هم متعصب بودم رو اندروید . اما حالا ایفون گرفتم خیلی از اندروید سر تره گوشی اندرویدی من اس ۶ بود که یه زمانی بهترین گوشی جهان بوده . اما اگه میخواید کوچ کنین از اندروید به ای او اس مطمعن باشید پشیمون نمیشید شاید اولش سخت باشه اما …‌‌‌

    6. رصا

      داداش من زبانم بگی نگی بد نیست آیلتس و تافل مکالمه دارم. گوشی الآنم هم ۷ پلاسه ولی یه زد ۲ هم دارم انصافاً بعد ازینکه آیفونو میذارم کنار زد ۲ رو دستم میگیرم یه لحظه یاد سریال فرار از زندان میفتم. نمی‌کنم آیفون بده عالیه و بهترین اما فقط تا جایی که اپل میخواد مثلا تو گیم و رابط کاربری عالیه ولی تو موسیقی گوش کردن بدون آی‌تیونز نه چون اینو اپل نمی‌خواد. آزادی تو اندروید و سیستم عامل های باز تعریف میشه.

  3. غریبه

    کاملا باهاتون موافقم.
    مطلب عالی بود

  4. Ali

    برای ایران اندرویید بهتره

    1. محمد

      این یه دیدگاه قدیمیه که برای ایران اندروید بهتره ios الان تو ایران بهتره پلی استور گوگل الان تو ایران فیلتره ولی اپ أستور ios راحت باز میشه و دانلود میکنی

      1. محمد

        ببخشید من تا حالا از نرم افزار بازار و نظایر اون چیزی دانلود نکردم
        کی گفته گوگل پلی فیلتره؟
        من تمام نرم افزار های مورد نیازمو بدون فیلتر شکن از گوگل پلی دانلود میکنم

  5. هخا

    وقتی یاد بگیرید از قوانین کپی رایت پیروی کنید به این نتیجه میرسید آیفون خیلی هم محدود نیست!
    اون بدبختیم که شما با lucky pather یا برنامه های دیگه برنامشو هک میکنی دیگه پولی بهش نمیرسه واسه آپدیت های بعدی نرم افزار .
    مدیریت فایل و بقیه چیزام که فقط کافیه گوشی رو جیل بریک کنی تا مثل آب خوردن بشه انجامشون داد.
    فقط سوالم اسنه که پرچمدارای دیگه که الان هرکدوم حداقل ۴ گیگ رمو خداتا هسته سی پی یو دارن میتونن بازی مثل مرتال کمبت رو با ۲ گیگ رم اجرا کنن؟
    تازه ۲ گیگ برای ۶ شما مثل هلو روی گوشی ۵ با ۱گیگ رم هم میتونی بازی کنی.
    در آخر هم این که شما با گوشی فوق امن اندروید(خخخخخخ) وقتی گوشیتو بدزدن باید اطلاعات شخصیت رو تو کانال تلگرام پیدا کنی.

  6. محمد

    سلام
    من فقط به قصد راهنمایی اونایی که می خوان بین ios و اندروید انتخاب کنن می نویسم و طرفداری از هیچ چیزی نمی کنم
    سیستم ios بهتر است برای کسایی که
    ۱)به بروزرسنی های لازم برای نهایت امنیت و رفع باگ اهمیت می دهند
    ۲)پشتیبانی کامل نرم افزار از سخت افزار برایشان مهم است به طور مثال اندروید برای تمام دیواس های اندرویدی با اندکی تغییر نابجا عرضه می شود ولی ای او اس برای تنها دیواس های اپل ان هم با نهایت دقت و به طور اختصاصی برای هر مدل عرضه می شود که موجب ارتباط مناسب بین دیوایس و سخت افزار می شود
    ۳)اگر شما یک مک بوک رو(لپ تاب اپل) ویروسی کنید پنج هزار دلار بعلاوه یک مک بوک دیگر می گیرید این یعنی اپل به رفع اشکالات اهمیت می دهد پس خیال شما از نرم افزار همیشه راحت است از هک شدن نترسید و اینکه بدانید بعلت سیاست سخت گیرانه اپل در انتشار اپ شما با کیفیت ترین اپ ها را دریافت خواهید کرد
    ۴)ای او اس دار ها می دونند شما هیچ برندی رو مشتری مدار تر از اپل پیدا نمی کنید ۹۰ درصد پرچ داران اندرویدی بعد از دوسال به هیچ وجه پشتیبانی نمی شوند چون ۱۰ مدل جدیدترشون اومده (که باز هم داغونن)ولی ایفون دیر به دیر و با تامل گوشی می سازه و تمام گوشی هاش به اخرین اپدیت ای او اس مجهز می شوند الان ایغون ۳g هم به ای او اس ۹ مجهزه که ایفون ۶اس پلاس مجهز هستش.

    خوب فکر کنید و از تمامی متخصصین بپرسید نزارید نظرات طرفداران دو اتیشه گیجتون کنه. یا علی

    1. سعید

      خوب سری نکسوس پشتیبانی داره اپدیت سالیانه داره مثلا اپل هم برای ایفون ۵ تا ios 8 داد دیگه ادامه نداد یا برای ۵ اس تا ۹ داد در حالی که اینا هم مال دو تا سه سال پیشن
      و اینکه هر سیستم عاملی پر طرف دار باشه ویروس مینویسن براش تا بتونن پول در بیاره شما در نظر بگیر یک تروریست میره جایی بمب میزاره که ادم زیادی باشه نه جایی که یکی دو نفر باشه این برای مک بوک با ویندوز بود که تعداد کاربران ویندوز خیلی بیشتره

      1. مهدی

        سلام عزیز من یه فایو سی دارم مال ۴ سال پیش الان رو ایو اس ۱۰ نصبه پس اشتباه میکینی

    2. محمد

      با توجه به گفته های شما
      درسته مک بوک اپل ویروسی نمیشه چون هیچ چیزی رو نمیشه بهش وصل کرد کلا
      وقتی ارتباطات محدود داشته باشی مطمینا ویروس هم وارد نمیشه
      در مورد مسیله دوم،
      شرکت هایی که از اندروید استفاده میکنن به فکر تمام قشر جامعه هستن
      وقتی یه گوشی اپل وارد بازار میشه قیمتی که داره رو هر کسی نمیتونه پرداخت کنه
      اما مثلا شرکتی مثل سامسونگ هم گوشی پرچمدار تولید میکنه که واقعا هیچ نقصی از نظر سرعت و هماهنگی نداره و هم گوشی هایی که بقیه قشر جامعه هم توان خریدشو داشته باشن
      اینکه دم از اپل میزنین تا حالا دقت کردین که اکثر سخت افزار های مهم اپل رو سامسونگ تولید میکنه؟
      سی پی یو اپل با اون قدرتی که شما میفرمایین تولید شرکت سامسونگ هستش
      معماری ۱۴ نانومتری که سامسونگ روی exinus پیاده کرد اپل رو مبهوت خودش کرد
      پس خواهشا درست فکر کنین
      ممنون

  7. علی

    اگه ios خوب بود امسال تو همون خود امریکا ۲.۵% از صحمش رو به android نمیباخت و همچنیت ۵.۷ % از صحمش تو کل بازار گوشی های هوشمند
    من گوشیم lenovo vibe x2 هستش و مطمئنم که از iphone 6 plus بهتره 🙂

  8. ابراهیم

    اکثر نظرارو خوندم ولی من آیفونو محدودیتشو بیشتر دوست دارم چون دوست ندارم یه بچه ده ساله با یه نرم افزار بخواد یه برنامرو تروجان کنه و همه اطلاعات شخصیمو بدزده این موضوع به همه محدودیتای آی او اس میچربه ، یه روزی گندش در میاد که مثل هک وای فای نصف گوشیهای اندروید و حسابهای بانکیشون به سرقت رفته ، چون. توی ایران نمیشه مستقیم از مارکت اندروید خیلی از برنامه هارو دانلود کرد این خودش یه ضعف خیلی بزرگه
    همین برنامه موبوگرام اندروید از یه سرور رابط استفاده میکنه که شاید برای کسی مهم نباشه
    ولی گوشی یعنی حریم شخصی و محدودیت هروقت دنیای باز اندرویدو خواستم باید این چیزاشم قبول کنم …

  9. آرمین

    بنده سیستم عامل اندروید بر روی گوشی های آیفون رو ترجیح میدم که متاسفانه امکانش نیست، به همون اندازه که از کیفت ساخت گوشی های آیفون راضی هستم از سیستم عامل ios متنفرم، بسیار محدود و مقاومت کودکانه در برابر تعامل با سایر تکنولوژی های ارتباطی غیر اپلی روز .
    عدم پشتیبانی از امکانات ضروری و پیش پا افتاده ای مانند کارت حافظه و یا فلش مموری و انتقال بدون واسطه اطلاعات و یکپارچه نشدن با دستگاههای شخص ثالث در این زمانی که ما توش زندگی می کنیم بیشتر شبیه یه شوخی و لجاجت بچگانس و هیچ ربطی به کپی رایت نداره ، چون این امکانات سالهاس که با رعایت همین قوانین کپی رایت در کشورهای پیشرفته بیشترین استفاده ازش میشه و توسط همین کشورها ابداع شده و توسعه پیدا کرده، با تشکر

  10. sadegh

    به نظر من آندرویدبهتره چون به راحتی میتونی هر فایلی رو انتقال بدی و حجم برنامه های آندروید خیلی کمتر ios هست و برای کشور ما باتوجه به قیمت اینترنت آندروید خیلی بهتره در ضمن کسایی که ادعا میکنن گوشی های آندرویدی بعد از دو سال دیگه آپدیت نمیشن بهتره یه نگاهی به گوشی های سونی بندازن

  11. ابوالفضل سلیمی

    به نظر من اندروید مثل یه پیکان می مونه که می تونی با سرعت ۱۶۰ تا باهش بری ، ولی آِ او اس مثل یه مرسدس بنزه که می تونی باهاش ۱۰۰ تا بری ، حالا کدوم بهتره ؟؟؟
    توی اندروید می خوالی یه بازی نصب کنی اول باید فایلش رو بگیری ، بعد بری دیتاش رو بگیری و نصب نکنی !
    من از گلکسی اس ۲ به این ور سامسونگ داشتم ، الان ۴ ماه میشه آیفون۶ اس گرفتم ، هفته اول می خواستم بفروشمش چون بلد نبودم چطور ازش استفاده کنم ولی الان دارم باهاش عشق می کنم چون راهش رو بلدم و می دونم هر کاری بخوام می تونم بکنم ، شمایی که به گوشی اندرویدیت می نازی دو سال بعد باید بفرستیش سطل آشغال چون دیگه خبری از آپدیت نیست ،ولی اپل هنوز داره ۴ اس رو آپدیت می کنه !

    1. امیر

      داداش مثالت عالی بود.

    2. هادی

      ایول منم طرفدار اپلم الان ۶اس دارم بعد ۵ سال اخ نگفته!!!

  12. ايفون

    سلام من نظرات بیشتر دوستان رو خوندم خیلیا به محدودیت فیلترینگ ایتیونز و اپ استور پرداخته بودند که از نظر من هیچ کدوم از اینا وجود نداره.خیلیا هم میگن که چرا با اپل کپی رایت نمیشه کرد برای شما یه مثال میزنم که قانع شی. فرض کن شما یه فیلم میسازی و به صورت یک فایل در یک سایت به قیمت۲هزار تومان میزاری یه ادم از خدا بی خبر میاد این فیلم رو میخره کپی میکنه و برای هزار نفر میفرسته خوب حالا شما خودت خوشت میاد؟که یه نفر این فیلم رو خریداری کرده باشه اما هزار نفر دیگه این فیلم رو داشته باشن؟قانون کپی رایت هم همینه
    من خودم ایفون۶اس پلاس از دیجیکالا گرفتم و کاملا راضیم و با گیفت کارت از ایتیونز راحت فیلم و موزیک میخرم(البته موزیک رو با برنامه رادیو جوان و فیلم رو هم با کامپیوتر رایگان میشه دانلود کرد و با برنامه ی shareitبه ایفون میتوان منتقل کرد) که من این عمل رو انجام نمیدم و میخوام به کسایی که میخوان دستگاهی با سیستم عامل ای او اس بگیرن هیچ محدودیت و مانعی جلوشون نیست و حتما محصولشون رو از دیجیکالا تهیه کنند.ببخشید که یکم طولانی شد مرسی که خواندید.با تشکر فراوان از دیجیکالا لطفا نظرم رو بزار

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه