شما بگویید؛ اینترنت ADSL یا TD-LTE؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۴ دقیقه
اینترنت ADSL یا اینترنت TD-LTE

این هفته قصد داریم در مطلب «شما بگویید» به یکی از مهم‌ترین اجزای زندگی مدرن بپردازیم: اینترنت. اینترنت به عنوان بستری برای ارتباط، تحصیل، سرگرمی، تجارت و انجام بسیاری از امور روزمره، به بخشی جدانشدنی از زندگی همه‌ی ما تبدیل شده است. امروز برای بسیاری از ما کیفیت و سهولت دسترسی به اینترنت همان‌قدر مهم است که زیرساخت‌هایی مانند آب و برق و خیابان‌های خوب شهر را جزئی از یک زندگی راحت می‌دانیم. بنابراین انتخاب یک شیوه‌ی مناسب برای اتصال به اینترنت می‌تواند تاثیر زیادی در زندگی ما داشته باشد. هر چند گسترش شبکه‌های موبایل کمک کرده تا همیشه و همه‌جا به اینترنت متصل باشیم، ولی همچنان اکثر ما به یک اتصال اینترنت پایدار، سریع و ارزان در خانه یا محل کار نیاز داریم. اگر همین امروز قصد داشته باشید برای خانه یا محل کار خود اینترنت ثابت تهیه کنید، دو انتخاب اصلی خواهید داشت: ADSL و TD-LTE. در ادامه با هم نگاهی به محاسن و معایب هر کدام از این دو انتخاب می‌اندازیم. با مقاله‌ی ما همراه باشید و در پایان با رفتن به بخش نظرات، به ما بگویید انتخاب شما چیست: اینترنت ADSL یا TD-LTE؟

دو تکنولوژی ADSL و TD-LTE تفاوت‌های فوق‌العاده زیادی با هم دارند. البته ما در این مقاله قصد نداریم درگیر جزئیات فنی شویم. مهم‌ترین تفاوت فنی این دو تکنولوژی این است که ADSL بر مبنای نقل و انتقال اطلاعات روی سیم‌ها مسی از طریق خطوط تلفن ثابت کار می‌کند، ولی TD-LTE بر پایه‌ی شبکه‌های موبایل نسل چهارم توسعه یافته. بنابراین از همین ابتدا می‌توان برخی از محاسن و معایب این دو تکنولوژی را متوجه شد. برای استفاده از ADSL لزوما به یک خط تلفن ثابت نیاز دارید. TD-LTE شما را از خط تلفن ثابت بی‌نیاز می‌کند، ولی برای استفاده از آن لازم است محل مورد نظر شما در منطقه‌ی تحت پوشش شبکه‌ی TD-LTE قرار داشته باشد. خوشبختانه پوشش شبکه‌ی TD-LTE در ایران رو به گسترش است ولی همچنان خط تلفن ثابت ضریب نفوذ بیشتری دارد.

البته با در اختیار داشتن خط تلفن ثابت هم کار برای استفاده از ADSL تمام نشده است. به برخی دلایل فنی گاهی امکان راه‌اندازی اتصال اینترنت ADSL روی برخی از خطوط ثابت وجود ندارد. حتی اگر جزو این دسته هم نباشید ممکن است به دلیل پر بودن پورت‌ها در مرکز مخابراتی محل مورد نظر، امکان استفاده از ADSL را نداشته باشید. اگر خوش‌شانس باشید و با هیچ‌کدام از این موانع روبرو نشوید، لازم است برای اتصال به اینترنت از طریق ADSL ابتدا مدارکی مانند کد ملی صاحب خط و آخرین قبض پرداخت شده را برای ISP مورد نظر بفرستید. در این مرحله هم ممکن است گاه تا چند ماه در صف تایید مدارک و انتظار برای رانژه شدن خط از سوی مخابرات بمانید.

در سوی مقابل خریداری و راه‌اندازی اتصال اینترنت TD-LTE به مراتب سریع‌تر و آسان‌تر است. تنها کافی است از قرار داشتن در منطقه تحت پوشش مطمئن شوید و پس از آن به صورت آنلاین یا حضوری نسبت به تهیه مودم، سیم‌کارت و اشتراک TD-LTE از یکی از ارائه‌دهندگان این سرویس اقدام کنید. بلافاصله پس از دریافت می‌توانید سیم‌کارت را در مودم قرار دهید و اتصال شما فعال خواهد بود. نکته‌ی مهم دیگر این که اگر زمانی قصد تغییر محل کار یا خانه‌ی خود را داشته باشید، برای دریافت مجدد اتصال اینترنت ADSL باید تمام مراحل را از نو طی کنید؛ ولی امکان جابجا کردن مودم TD-LTE در کل مناطق تحت پوشش این سرویس وجود دارد.

اینترنت ADSL یا اینترنت TD-LTE

تکنولوژی ADSL از آنجا که قدمت بیشتری دارد و برای نقل و انتقال اطلاعات با محدودیت‌های شبکه‌ی کابلی روبرو است، نسبت به TD-LTE حداکثر سرعت کمتری را می‌تواند ارائه کند. آخرین نسل از ADSL که با نام ADSL2+ شناخته می‌شود، در بهترین حالت می‌تواند سرعت دانلودی حدود ۲۵ مگابیت در ثانیه داشته باشد. این در حالی است که تکنولوژی TD-LTE امکان پشتیبانی از سرعت‌هایی تا چند برابر بیشتر را دارد. البته در عمل عوامل مختلفی باعث می‌شود که کاربران سرعت‌های کمتری را تجربه کنند.

سرعت، کیفیت و پایداری اینترنت ADSL به زیرساخت‌هایی نظیر عمر تجهیزات مخابراتی، شبکه‌ی کابلی، فاصله‌ی کاربر تا مرکز مخابرات و حتی سیم‌کشی داخلی ساختمان بستگی دارد. در حال حاضر بالاترین سرعت اینترنت ADSL در ایران ۸ مگابیت در ثانیه است. البته تجربه نشان داده که کیفیت و سرعت اتصال اینترنت ADSL می‌تواند در مراکز مخابراتی و محل‌های مختلف بسیار متفاوت و گاه کمتر از این رقم باشد.

در تکنولوژی TD-LTE هر فرستنده می‌تواند سرعتی برابر با ۱۰۰ مگابیت در ثانیه یا بیشتر را تامین کند. این ظرفیت بین تمام مشترکان متصل به آن فرستنده توزیع می‌شود. علاوه بر تعداد مشترکین، طبیعتا میزان فاصله از فرستنده هم روی سرعت اتصال TD-LTE تاثیر دارد. در مجموع طبق تجربه‌ی ما، در حال حاضر سرعت دانلود در تکنولوژی TD-LTE حتی در شرایط نه چندان مطلوب هم می‌تواند با یک اتصال ADSL مناسب رقابت کند. همچنین سرعت واکنش پینگ (Ping Response Time) پایین و پایدار در تکنولوژی TD-LTE آن را برای مصارف خاصی مانند بازی‌های آنلاین مطلوب می‌کند. البته طبیعتا اگر خارج از ناحیه‌ی پوشش مطلوب شبکه باشید ممکن است با ناپایداری‌هایی روبرو شوید.

در گذشته‌ای نه چندان دور، هزینه‌ی کمتر یکی از محاسن اینترنت ADSL نسبت به شیوه‌های مرسوم دیگر محسوب می‌شد. ولی با رشد و توسعه‌ی تکنولوژی و شبکه‌های موبایل، هزینه‌های اینترنت بی‌سیم به طرز چشم‌گیری کاهش پیدا کرده است. در حال حاضر هزینه‌ی هر گیگابایت اینترنت TD-LTE بسته به میزان مصرف چیزی در حدود ۴۰۰۰ تا ۲۰۰۰ تومان خواهد بود که تقریبا با هزینه‌ی اینترنت ADSL برابر است. البته با توجه به پشتیبانی TD-LTE از سرعت‌های بیشتر می‌توان این تکنولوژی را مقرون به صرفه‌تر تلقی کرد.

نظر شما در مورد محاسن و معایب دو تکنولوژی ADSL و TD-LTEچیست؟ در حال حاضر از کدام تکنولوژی اینترنت ثابت استفاده می‌کنید؟ تجربه‌ی استفاده از کدام‌یک از این دو تکنولوژی را داشته‌اید؟ در بخش نظرات می‌توانید تجربیات و نظرات خود را با ما و سایر کاربران دیجی‌کالا مگ در میان بگذارید و دلایل خود را برای ترجیح دادن هر تکنولوژی بیان کنید. از اینجا به بعد شما بگویید؛ اینترنت ADSL یا TD-LTE؟

telegram_ad2_1

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۱۱۷ دیدگاه
  1. رضا

    سلام:این مودم جدیدی که اومده واقعا برای من و خیلیها طرح هاش گرونه . ترافکت هم خیلی خیلی زود به اتمام میرسه! میگه مثلا ۲۵۰ گیگ و ۱۰۰ هزار تومان هم میگیرن ولی خیلی زودتر از اون چیزی که باید ترافیکت تمام میشه و واقعا کلاهبرداریه . این ۱۰۰ هزارتومنارو روی هم بزاری ببین چقد میشه میلیاردها تومن فقط بخاطر اینترنت! مگه چقد یارانه میدن مگه حقوقا چقدن . کاش همون ۱۲۸ می اومد والا خیلی بهتر بود من معمولا چت میکنم و نت گردی و دانلود هم خیلی کم اما چرا ترافیک زود تمام میشه! مخلص همون ADSL 🙁

  2. mehdi

    خب بحث سر سرعت یا قیمت هست!

    من با شاتل سرعت ۸ مگ رو با ۱۷۵ گیگ حجم در یکماه فقط ۵۰ هزارتومن میدم. همین هزینه توی ایرانسل با ۴۸ هزارتومن فقط ۱۶ گیگ حجم داری.

    مسلم سرعت اینترنت ایرانسل بالاتره.

    ولی اگه اهل دانلود زیاد هستین بسته های نامحدود شبانه ایرانسل رو با ۲ هزار تومن بخرید و ۲۰-۳۰ گیگ توی ۲-۳ ساعت دانلود کنید.
    توی طول روزم که شاتل هست، دیگه نیازی نیست. هرچند شاتل بسته روزانه هفتگی و ماهانه هم اضافه کرده که میشه با هزینه کمتر خرید.

  3. pooria

    تمامی مشکلاتی که گفتن دوستان کاملا درسته و بنده به شخصه با تمام مشکلاتش دست و پنجه نرم کردم

    شنیدم که مبین نت هم TD_LTE ارایه میکنه و تعرفه هاشم که نگاه میکردم برای توربو پلاسش یک ماهه ۲۰۰

    ۲۰۰ گیگشو با ۲۰۰ گیگ شبانه ۱۰۰ هزار تومن میداد که بنظر بنده بسیار عالیه چون من به شخصه نیاز به

    آپلود بالاتری دارم تا دانلود بالاتر

    دوستانی که از خدمات مبین نت TD_LTE استفاده میکنن از تجربیاتشون بگن راضین یا خیر؟

    1. آرش

      من از حدود تیر ماه استفاده می کنم و در حال حاضر هم همین طرحی که شما فرمودید رو دارم. اوایل سرعت سرویس بسیار عالی بود و اغلب اوقات سرعت ۴۰ مگ رو بصورت کامل می داد. مدتیست که سرعت سرویس در تایم های شلوغ روز به حدود ۲ مگابیت بر ثانیه می رسه که چندین بار با مبین نت تماس گرفتم و فایده ای نذاشت. از دوستان دیگه ای که سرویس مشابه بنده داشتند هم سوال کردم و مشکل بنده رو داشتند و ظاهرا توی همه مناطق سرعتش کم شده.

    2. saeed golchin

      سلام دوست عزیز من مدل gp-2101 رو دارم مشکلم اپلود پایین هست و پینگ بنظر شما قابل حله من اینترنت پارس انلاین دارم که بهترین پینگو ازش میگیرم و اینو فقط برای اپلود بالا گرفتم که متاسفانه ۱۰۰ kb/s بهم اپلود میده در صورتی که ال تی ای گوشیم بالای ۵ مگ میده و جالب اینجاست جفتشون تایم اوت دارن منطقه ما هم کاملا تحت پوششه شما را حلی به ذهنتون میرسه لطفا بنده رو راهنمایی کنید با تشکر

  4. اکبر

    سلام
    من چند سالی وایمکس مبین نت داشتم مسافرت هم میبردم و مشکل عمده ایی نداشتم کارم هم با اینترنت زیاده
    گول تبلغات ایرانسل رو خوردم و تیر ۹۶ TDLTE خریدم
    با وجودیکه منطقه سه تهران رو تحت پوشش اعلام کردن ۹۰ درصد انتن دهی ندارن منم شش ماهه کل پول دادمو و ۲۵۰ کیک خریدم چون کارم با اینترنت بخشیش انجام میشه بیچاره شدم تمام دستگاه دستمه دور خونه که کجا انت میدم قطع و وصل متعدد و یه مطلب مهم این که در مقایسه با مبین نت به نظر من کم فروشی میکنن حجمی که تو مبین نت من سه ماهه تموم مکردم با ایرانسل یه ماهه شده زنک زدم به شرکتش میگه چون سرعت بالاس زود تموم میشه ؟؟؟؟؟/
    چی فرض کردن ملتو ؟؟؟
    گفتم بذارم بقیه پول و اعصابشونو خراب نکنن

  5. علیرضا

    اینترنت adsl خیلی ارزان تر هست ولی به شخصه هرچی تلاش کردم هیچ شرکتی نتونست به من اینترنت ارایه کنه که ناچارا اینترنت ثابت ایرانسل گرفتم (td-lte) که سرعت و آنتن دهی عالی داره بیشترین سرعتی که تاحالا داشتم منتهی بسته هاش گرون هست و نا محدودشو که من گرفتم سرعت دانلودش ۱۰۰ هست.
    adsl قطعی زیاد داره ولی اینترنت ثابت تقریبا همیشه وصله مثه موبایل هست که همیشه آنتن داره.
    پس نسبت به نوع استفاده باید انتخاب کرد که شرایط کدوم رو بیشتر دارید.

  6. ناصر

    سلام و خسته نباشید.

    من خودم الان هردوی این تکنولوژی ها رو روی کامپیوتر خودم دارم.من یک آپلودر حرفه ای در سایت آپارات هستم و وقتی دیدم سرعت آپلود در سرویس adsl بسیار پایین است رفتم سراغ TD-LTE که سرعت آپلود به مراتب بیشتری از adsl داره والبته سرعت دانلودش هم از adsl خیلی بیشتره وفقط هزینه های TD-LTE نسبت به adsl گرانتره و زمانی ارزانتر میشه که شما یک بسته یک ساله یک میلیون تومانی بخرید. در این صورت هزینه های شما با هزینه های adsl برابری میکنه .در ضمن مودم های adsl نسبت به TD-LTE خیلی ارزان تره.هرچند خود بنده به خاطر آپلود زیاد مجبورم از TD-LTE ایرانسل استفاده کنم

    1. رضا

      دوست عزیز اون سرکت اپلود و دانلود بالایی هم که روی این سرویسه ارایه میشه سرعت بالاش فقط توی سایتهای ایرانی و سرورهای داخلی هست و پولی هم که میگیرن ب عنوان سرت بالای اینترنت الکیه چون شما سرعتت فقط توی ایران حدودا بالاس اما خارج از ایران همونه که هست . سایت اپارات هم سرور و میزبانش داخلیه یعنی چنتا کامپیوتر توی منطقه و شهری بهم متصل کنن پهنای باند بالایی هم برای ردو بدل اطلاعات بدن ! خب این چه بدرد میخوره ۴۰ مگ ۱۰۰۰ مگ وقتی نمیتونی به اپدیت ویندوز رو سریع انجام بدی و ساعتها معطل میشه ادم! سرعت این مودمها چیزی بین ۲۵۶ تا ۵۱۲ هست ان هم با کلی نوسانات و همون محدودیتهای ترافکیو حجمی که مثل قبل روی اینترنت بوده اگر راست میگن سرعت بدن محدودیت حجم رو هم بردارن مثل تمام دنیا! این پولیم که میگیرن واقعا زیاده ماهی کلی پول فقط برای اینکه به سایتهای داخلی بهتر بتونی وصل بشی ! قراربود بتونی بصورت انلاین و رایگان فیلم ببین و دانلود کنی از سایتهایی که خودشون راه انداختن اما وارد سایت که میشی میگه ثبت نام و واریز پول! عجب

  7. هادی

    با سلام خدمت دوستان
    به چند دلیل ADSL بهتره.
    نمیدونم چرا هیچکدوم از دوستان مشکلی با وایرلس بودن TD-LTE یا هر نوع اینترنت وایرلس دیگه ای ندارن. این روزا یکی از مشکلات بزرگ مردم ما توی خونه و محل زندگی شلوغی فرکانسی و خطرات و مضراتیه امواج روی بدن ما میذارند. اینترنت TD-LTE که از تکنولوژی LTE برای اینترنت استفاده میکنه رو توی خونه روشن میکنید و انگار یه موبایل رو دائم روی حالت مکالمه کنار خودتون قرار دادین که دائما در معرض امواج اون هستین. چه کسی از خطرات زیستی اون توی خونه شما رو با خبر میکنه؟ ایرانسل یا مبین نت یا …؟ یا اینکه اونها بدنبال فروش مودم و تکنولوژی روز به نفع خودشون هستند؟
    توی LTE وقتی جزء اولین خریدارها هستین تعداد یوزرها توی منطقه خودتون کمه واسه همین سرعت خوبه بهتون میده ولی به مرور با افزایش تعداد یوزرها هم آنتن دهی مودم کم میشه و پهنای باند قابل ارائه به هر یوزر پایین میاد و ممکنه بعد چند ماه متوجه بشین که سرعت اینترنتتون به حد اول نمیرسه. این مشکل باید بوسیله ارائه دهنده اینترنت با افزایش تعداد سلولها در هر منطقه رفع بشه که هزینه بالای افزایش سلول رو بهشون تحمیل میکنه و اغلب مواقع انجام نمیدن.
    همه اینها در حالیه که بعد از چند سال از استفاده از ADSL الان مشکل چندانی با پهنای باند ارائه شده بوسیله شرکتهای قوی توی این زمینه وجود نداره در حالی که TD-LTE تا بیاد و به اون ثبات برسه فاصله زیاد داره. مثلا بحث به اشتراک گذاری پهنای باند اینترنت ADSL بین چند یوزر رو از اوایل بوجود اومدن ADSL با امروز مقایسه کنین متوجه منظورم میشین در حالی که در مورد LTE گفتم که شرکتها حاضر نیستن سلولها رو زیاد کنن.
    در کل برای اینترنت خونگی ADSL اولویت داره مگه شرایطی که مشکلات اتصال وجود داره که باز هم توی این شرایط توصیه من استفاده از مودمهای Outdoor بجای Indoor هست که بیرون از فضای داخل خونه نصب بشه و ضرر کمتری برای خانواده بوجود بیاره.

  8. محسن گودرزی

    اینترنت نسل ۴ ثابت ایرانسل خیلیییییی گرونه خیلییی ، به نظرم ADSL بگیرین بهتره، یه کم سرعتش کمتره ولی تفاوته قیمت زمین تا آسموونه

  9. بهنام برزین

    چرا کسی در باره ی سرعت آپلود ، امکان دانلود و آپلود متقارن و آی پی استاتیک یا همون ولید حرفی نمیزنه ؟؟!!
    سرعت آپلود خیلی مهمه ، که روی تمامی اشتراک های adsl قانونا بیشتر از ۱ مگ در بهترین حالت نمیشه و در ۹۰درصد مواقع بین ۶۰۰ تا ۸۰۰ کیلوبیت بر ثانیست که خیلی کمه ، مخصوصا برای مواردی که ارتباط بین دو شرکت یا دفتر ملاک باشه و سرعت ارسال یا اپلود خیلی مهم باشه

    من آپلود td-lte رو تست نکردم اما اگر ۲ یا بیشتر باشه قطعا به صرفه تر از adsl هست
    علاوه بر اون در adsl وقتی یه فایلی آپلود میکنی دیگه پهنای باند دانلودت کار نمیکنه و عملا صفر میشه (نهایتا ۱۰۰ کیلوبیت برثانیه میشه) چون متقارن نیست و اسمش هم اصلا همینه (نامتقارن) و اگر td-lte اینجوری نباشه بسیار با ارزشه (تست کنید)

    در نهایت اگر t-lte ای پی ولید ارائه بده که دیگه حرف نداره

  10. محمدرضا

    سلام، من برای خونه اینترنت های وب دارم و در شمال ایران زندگی میکنم و بسیار از این شرکت تا به اینجا راضی بودم، برای شرکتم که رشت هستش پارس آنلاین داشتم که اونم خوب بود و سرعت ۲ مگ در ثانیه با دانلود منیجر بهم میداد، اینم بگم که قبلا یک مودم وایمکس مبین نت گرفته بودم برای شرکت که بخاطر تحت پوشش نبود قطعی خیلی زیادی داشتم که ناچار با هزار بدبختی و نبود پرت از پارس آنلاین dsl بگیرم، ولی الان مکان شرکت رو تغییر دادم و به پیشنهاد یکی از بچه های شرکت که خودش از مودم نسل جدید مبین نت TD-LTE استفاده میکنه و خیلی راضی بود میخوام این مودم رو بگیرم، البته من بخاطر تجربه بدی که از وایمکس داشتم همش میترسیدم که باز پرش آنتن داشته باشه و سرعت مطلوبی نده، ولی ایشون زحمت کشیدن و مودم خودشون رو آوردن و تست کردیم و واقعا برام جذاب بود چون سرعت با دانلود منیجر ۴ مگ بر ثانیه بود، و اصلا بازی نمیکرد مثلا سرعت پایین بالا بشه، و واقعا خوشم اومد و دردسرهای dsl رو هم نداره، البته من میخوام از این مودم فقط اینترنت بگیرم و به یک روتر لینک سیس وصلش کنم که برای شبکه داخلی هم مشکلی نداشته باشم.

  11. علي

    من تمام کامنت های قبل را خوندم و عدم رضایت از td LTE ایرانسل بود . یه زمانی وایمکس ایرانسل داشتم که به دلیل آنتن دهی ضعیف آنرا کنار گذاشته و از adsl یکی از شرکت ها استفاده میکردم. همزمان روی گوشی های من و همسرم نیز اینترنت ۴G همراه اول بر قرار است. خط adsl ما بدلیل کابل برگردان مخابرات و تغییر به فیبر نوری از ده ماه پیش قطع شد و هیچ سرویس دهنده ای بجز مخابرات هم روی فیبر نوری سرویس نمیدهد.هفته پیش ایرانسل برایم پیام داد که مودم وایمکس قبلی من را مجانی با مودم to lte تعویض میکند که من هم پذیرفتم و برایم مودم خانگی TF-i60 ارسال کرد . علیرغم اینکه آنتن دهی خانه من خوب نیست و در شرایط عادی یک خط و در بهترین شرایط دو خط آنتن دارم ولی سرعت آپلود و دانلود من خوب است، دانلود از ۵ تا ۱۰ مگابیت برثانیه است که برای شرایط استفاده خانگی ما کاملا مناسب است. ضمنا من هرچه تعرفه های سرویس دهنده های مختلف را بررسی کرده ام تعرفه های بسته های ایرانسل را مناسب تر دیده و فکر میکنم به همین وضع ادامه خواهم داد. امیدوارم اشتباه نکرده باشم ولی اینترنت در ایران واقعا مصیبت است. سه ماه آلمان پیش فرزندم بودم و اینترنت نامحدود با سرعت ۹۶ مگابیت بر ثانیه داشتیم. قیمتش هم با تلفن ثابت مجانی به سراسر آلمان حدود ۳۰ یورو در ماه است.

  12. s.f

    فقط ای دی اس ال شاتل.بقیش مفت نمی ارزه پولتونو حروم نکنین.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه
دسته‌بندی‌های منتخب برای شما