شما بگویید؛ تبلت بخریم یا لپتاپ؟

۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه
شما بگویید - تبلت بخریم یا لپتاپ

این هفته قصد داریم در مطلب «شما بگویید» به موضوعی کاملا ملموس و واقعی بپردازیم. رشد، پیشرفت و قدرتمند شدن تبلت‌ها و به ویژه آن‌هایی که با کیبورد، قلم یا هر دوی آن‌ها عرضه می‌شوند باعث شده که این گجت‌ها دیگر فقط وسیله‌ای برای مصرف محتوا نباشند. از سوی دیگر به صورت سنتی همه‌ی ما تمایل داریم هرگاه صحبت از تولید محتوا به میان می‌آید به کامپیوترهای دسکتاپ و جایگزین قابل حمل آن‌ها یعنی لپتاپ‌ها فکر کنیم. در این که هنوز لپتاپ‌ها قدرت خود را حفظ کرده‌اند شکی نیست، ولی در دنیایی که همه چیز به سمت موبایل شدن پیش می‌رود نمی‌توان از سهولت و راحتی استفاده از تبلت‌ها هم به راحتی گذشت. تمام این عوامل باعث می‌شود که برخی از کاربران عادی در انتخاب بین این دو نوع گجت دچار تردید شوند. به نظر شما بهتر است تبلت بخریم یا لپتاپ؟

با ظهور فبلت‌ها و سریع‌تر شدن تعامل افراد با دنیای مجازی، رفته‌رفته تبلت‌ها جذابیت خود را به عنوان یک گجت موبایل از دست دادند. این تحولات باعث شد که گوشی‌های هوشمند تا حد زیادی جای تبلت‌ها را در این زمینه بگیرند. در واکنش به این تحولات بسیاری از تولیدکنندگان تلاش کردند تا تبلت‌ها را به سوی دیگر طیف یعنی گجت‌هایی برای تولید محتوا (Productivity) نزدیک کنند. برای مثال اپل با ساخت آیپد پرو تلاش کرد آن را جایگزینی برای لپتاپ معرفی کند یا مایکروسافت با تولید سرفیس و سرفیس پرو تجربه‌ی تبلت و لپتاپ را با هم ادغام کرد. علاوه بر این گجت‌های نسبتا گران قیمت، خیلی از تولیدکنندگان دیگر هم گستره‌ی وسیعی از تبلت‌های دارای کیبورد ویندوزی و حتی اندرویدی را با قیمت‌هایی مناسب‌تر در اختیار کاربران قرار داده‌اند. هر چند تبلت‌های قدرتمندی مانند آیپد پرو یا سرفیس پرو حتی از پس اجرای وظایف سنگینی مانند ویرایش عکس یا ویدیو هم برمی‌آیند ولی می‌توان پذیرفت که لپتاپ‌ها هنوز قدرت خود را در زمینه‌‌های تخصصی‌تر حفظ کرده‌اند. اما زمانی که صحبت از کارهای معمولی‌تری مانند ویرایش اسناد آفیس به میان می‌آید قطعا یک تبلت دارای کیبورد نه چندان گران هم برای بسیاری از ما کاملا کفایت می‌کند. پیشنهاد شما چیست؟ به نظر شما چه کسی باید به سراغ لپتاپ برود و چه کسی می‌تواند به یک تبلت بسنده کند؟ تحلیل و تجربه‌ی خود را در بخش نظرات با ما و سایر کاربران دیجی‌کالا مگ در میان بگذارید تا شاید راهنمای خوبی باشد برای افرادی که برای انتخاب دچار تردید هستند.

telegram_ad2_1

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۷۳ دیدگاه
  1. احمد

    این یک قیاس مع الفارق است، همه چیز به مقدار رم و قدرت پردازش نیست. یک برنامه نویس را در نظر بگیرید، آیا تبلت جوابگوی کار او هست؟
    یک صفحه ۱۰ اینچی با سایر اجزای تعاملی کوچک شده به چه درد یک تولید کننده محتوا می خورد؟

  2. امیر

    تجربه Desktop و Mobile دو تجربه کاملا متفاوت هستش و من معتقدم تبلت هیچگاه جای لپتاپ رو نخواهد گرفت. سیاست مایکروسافت ادغام تبلت و لپتاپ بود که من به شخصه از مایکروسافت انتظار چنین اقدامی رو نداشتم… اپل اما سیاست متفاوتی رو در پیش گرفته و به خوبی درک میکنه که تجربه Desktop و Mobile متفاوت هستش. در عین حال به قول تیم کوک، PC و Mac هم دو تجربه متفاوت هستش 🙂

  3. امید

    اگر اهل کار واقعی هستید و می خواهید از دستگاه پول دربیارید لپتاپ
    اگر بحث سمت تفنن و تفریح یا به لفظ کوچه بازاری جینگولک بازی هست تبلت

    من ایپد ، ترنسفورمرپد ایسوس و … خیلی دستگاه دیگه رو داشتم . از تبلت کار جدی بیرون نمیاد .
    حتی مینی لپتاپ ها هم کار جدی نمیدن .

    برای موضوعای جدی و واقعی ، هنوز واقعا تبلتها جوابگو نیستند .

    سرفس و … هم خوب با اون پول می تونی یه لپتاپ عالی هفت هسته ای با هسته های HQ بخری و رمهای بالا . باز هم هنوز لپتاپ بهتره .

    برای گشت و گذار در وب ، خوشگذرونی اینترنتی ، بازی و … یا فیلم دیدن تبلت بهتره

    درکل تبلت وسیله تفریحه نه کار .

  4. حسین جعفریان

    سلام
    به شخصه نزدیک به ۴ ساله لپ تاپ دارم و چون برنامه های سنگینی باید اجرا کنم حتما باید لپ تاپ همراهم باشه و از شر کیس و متعلقاتش راحت شدم . تبلت هم ک دارم به خاطر اینکه صفحه اش طبیعتا از صفحه گوشیم بزرگتر هست و اینکه نوشتار برام مهم بود نوت گرفتم و ازش برای کارهای روزمره ام ، آفیس و شبکه های مجازی استفاده می کنم .
    اما در مجموع اگر تبلتی ساخته می شد که بتونه مثل لپ تاپ عمل بکنه صد در صد میخرم و خودمو از شر لپ تاپ هم خلاص میکنم .

  5. حسین

    با سلام
    منم مدتی با این مسئله درگیر بودم که باید چی کار کنم لپتاپی رو که دارم بفروشم و با پول لپتاپ و پولی که میخوام بدم تبلت برم یه چیزی که کار هردو رو برام انجام بده بخرم مثلا سرفیس اما هرچی فکر کردم دیدم نمیشه که با سرفیس ۱۰ یا ۱۳ اینچی دراز بکشم و باهاش کار کنم یا مثل تبلت های کوچیک تر هرجا خواستم همراه خودم ببرم یا برنامه هایی رو که برای دانشگاه لازم دارم (چون من رشته عمران هستم) ازش استفاده کنم و چون به نظر من برای تبلت اندازه ۱۰ اینچ بزرگ و ۷ اینچ کوچیک هست رفتم یه تب اس۲ تی ۷۱۹ ۸ اینچ خریدم و لپتاپ خودم رو هم نگه داشتم حالا کارای وب و ساده و مدیا رو با تبلت انجام میدم و کارای دانشگاه رو با لپتاپ و این که همزمان وقتی برنامه ای رو تو لپتاپ اجرا میکنم و میخوام همزمان فیلم و جزوه های آموزشی اون برنامه رو ببینم دیگه لازم نیس برنامه رو مینی مایز کنم تا به محتوای مورد نظر دست رسی داشته باشم و این باعث افزایش ساعات کاری و راندمان یادگیری رو پایین میاره و برخی کتاب ها و جزوه ها و … و فلمثل مباحث مقررات ملی و که ۲۱ محث (کتاب) هست رو لازم نیست کول کنم یعنی به واقع یه کتاب خوان رو دارم .
    و از حق نگذریم قلم سرفیس و دستگاه های مشابه بسیار عالی و پرکاربرد هستن و این مزیت این گونه دستگاه ها هست منم خیلی دنبال تبلت ۸ اینچی گشتم که قلم داشته باشه اما پیدا نکردم و رفتم سراغ تب اس۲ ؛
    (ماشالله داخل سایت دیجی کالا هم وقتی میگردی قلم های خوب و چیزای خوبی معرفی کرده اما متاسفانه موجود نداره که ما دربدر خیابونا نشیم).
    به علاوه تبلت من برام کار یه مودم همراه رو به لطف دارا بودن قابلیت اتصال به شبکه های ۳G و ۴G انجام میده
    و این که هر کسی باید ببینه چی به کارش میاد و نسبت به اون احتیاجاتش دس به خرید بزنه و

    این رو مد نظر داشته باشه که تو بازار امروز فروش تبلت دست دو و لپتاپ دست دو کار ساده ای نیست.

  6. سجاد

    صددرصد لپتاپ
    کارایی و سرعت کار با لپتاپ خیلی بیشتره…وظایف یه تبلت رو میشه بین گوشی و لپتاپ تقسیم کرد و مطمئنا نتیجه خیلی بهتره

    1. سالار

      آفرین، کاملا درسته

  7. وحید

    تبلت ها در خیلی از مواقع و موارد می تونن کار لپ تاپ ها رو انجام بدن و از لحاظ وزن و قابلیت هایی که دارن خیلی بهتر از لپ تاپ ها هستن. تا چند سال آینده شاهد پیشی گرفتن تبلت ها از لپ تاپ ها و فراموشی لپ تاپ ها میشیم.

  8. kasra

    بحث در مورد انتخاب هر نوع وسیله الکترونیک مستقیما به نیاز مصرف کننده بر می گرده
    یعنی اگر برای شما وزن و قدرت پردازشی مهم نباشه خیلی کار نادرستیه که به سراغ آلترابوک ها و تبلت های هیبریدی (که عموما گرون هستند)برید در حالی که نیاز شما رو یک لپ تاپ کمتر از یک میلیون تومن لنوو برآورده می کنه
    و اگر وسیله ای قدرتمند و حرفه ای نیاز دارید و وزن اون برای شما مهمه قطعا باید به سراغ لپ تاپ ها گرون مثل مک بوک پرو یا سرفیس بوک برید
    در هر صورت این نیاز شماست که نوع خرید شما رو تعیین می کنه

  9. سبحان

    هر چیزی سرجای خودش کار هایی که لپ تاپ میکنه تبلت نمیکنه کار هایی که تبلت میکنه لپ تاپ نمیکنه به نظر من تبلت فقط بار لپ تاپ هارو کم کرده همین نه بیشتر نه کمتر .باز برای کار های تخصصی باید به لپ تاپ مراجعه کرد.برای طراحان آیپد پرو عالیه اما توان سخت افزاری مک کجا و آیپد کجا.تبلت کار های لپ تاپ رو خیلی راحت کرده و سریعتر .به نظر من هم آیپد و هم مک بوک برای افرادی که میخوان تخصصی کارکنند.برای دانش جویان آیپد پرو عالیه و مک خوبه به خاطر نبود برخی برنامه ها .نگاه کنید نیازتون چیه مگر نه دوتاشون کار ها رو عالی انجام میدن.من خودم چون توان سخت افزاری لپتاپ بهتره و برنامه های سنگین رو خوب اجرا میکنن لپتاپ رو بهتر میدونم اگر و تنها اگر مسأله بودجه بیاد وسط اگر مشکل مالی نباشه دو تاش.موفق باشید

  10. سینا

    صد در صد لپ تاپ

  11. امین

    تبلت حالا حالاها نمیتونه جای لپتاپ رو بگیره خصوصا لپ تاپ گیمینگ. مگر اینکه پردازنده ها یا قطعات سخت افزاری اونقد کوچیک ساخته بشن ک بشه ولی بازم یه سری کارا فقط با لپتاپ حال میده ب خاطر بزرگیش و کیفیت قطعاتش. اما کلا تجربه نشون داده که اون وسیله های ک جمع و جور تره لزوما بهتر نیست مثل همین لپ تاپ و کامپیوتر. درسته حمل و نقلش راحت تره ولی عمرا کارایی و عمر قطعاتش بیشتر از کامپیوتر نیست. الان بیشتره تبلت ها واسه بازی صرفا استفاده میشه و شرکت ها واسه کارایی بیشترش میان کیبوردم میزنن واسش ک باز بشه مث لپ تاپ. من ک فک نمیکنم تبلت حد اقل تا ۵ سال آینده بتونه لپ تاپ رو جا بذاره.

  12. جعفر

    از دید من مقایسه ی درستی نیست چون هر کدامشون برای کاری ساخته شده اند ولی اگر بخواهم بینشون یکی رو انتخاب کنم بی برو برگرد لپتاپ رو انتخاب میکنم

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه