شما بگویید؛ عکاسی موبایل یا DSLR؟

۱۱ اسفند ۱۴۰۰ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه
عکاسی موبایل یا DSLR

باز هم شنبه‌ای دیگر از راه رسید و با یکی دیگر از مطالب «شما بگویید» به سراغ دوستان عزیز دیجی‌کالا مگ آمده‌ایم. موضوع بحث این هفته‌ی ما چیزی است که از همان ابتدای راه‌اندازی مدرسه‌ی عکاسی موبایل قصد طرح کردن آن را داشتیم، ولی ترجیح دادیم بیشتر صبر کنیم تا در فرصتی مناسب‌تر به آن بپردازیم: عکاسی موبایل یا عکاسی DSLR؟

احتمالا بسیاری از شما هنگام برخورد کردن با این سؤال بلافاصله به این فکر خواهید افتاد که اساسا چنین مقایسه‌ای صحیح نیست و هر کدام از این دو ابزار عکاسی کارکرد متفاوت و خاص خودشان را دارند. بله از دیدگاه تخصصی ما هم با شما موافق هستیم. ولی این هم خود بخشی از پاسخی است که ما انتظار داریم با کمک شما به آن برسیم. اساسا هر کدام از این ابزارها برای چه شرایطی مناسب‌ترند؟ برخی از افراد هنوز معتقد هستند که دوربین‌های DSLR در هر شرایطی نسبت به دوربین موبایل ارجحیت دارند. ولی آیا واقعا این تفکر درست است؟ آیا هیچ شرایطی وجود ندارد که در آن دوربین موبایل کارایی بیشتری نسبت به یک دوربین DSLR داشته باشد؟ زمانی کیفیت دوربین گوشی‌های موبایل به‌قدری پایین بود که نمی‌توانستیم هیچ انتظار خاصی از آن‌ها داشته باشیم، ولی در حال حاضر گوشی‌های موبایل در این زمینه هم به جایی رسیده‌اند که می‌توانیم به آن‌ها به چشم یک ابزار جدی عکاسی نگاه کنیم.

عکاسی موبایل یا DSLR

اساسا عکاسی موبایل پس از عکاسی دیجیتال یکی از مهم‌ترین انقلاب‌های عکاسی معاصر را رقم زده است. حتی اگر از دشواری ظهور و ثبوت نگاتیوها و چاپ عکس در تاریکخانه عبور، و مقایسه‌ی خود را از دوران بلوغ عکاسی دیجیتال آغاز کنیم، باز هم خواهیم دید که عکاسی موبایل تحول عظیمی در روند کاری یک عکاس ایجاد کرده است. برای مثال به شکل سنتی عکاسان خبری همیشه مجبور بوده‌اند ابتدا توسط یک دوربین DSLR به ثبت عکس بپردازند، سپس عکس‌ها را به یک کامپیوتر انتقال داده و ویرایش کنند و در نهایت آن‌ها را برای دبیر مربوطه در دفتر روزنامه بفرستند تا اگر خوش‌شانس باشند یک یا چند عکسشان منتشر شود. گوشی موبایل با وجود ابعاد بسیار کوچکش توانسته تمام ابزارهای لازم برای یک فتوژورنالیست را در خود جای دهد: دوربینی برای عکاسی، کامپیوتری برای ویرایش و پلتفرم‌هایی با مخاطبان میلیونی برای انتشار. دقیقا به همین دلیل است که در یک دهه‌ی گذشته بسیاری از فتوژورنالیست‌های مطرح و شناخته‌شده هر روز بیشتر و بیشتر به سمت عکاسی موبایل سوق پیدا کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: عکاسی خبری؛ از جنگ جهانی دوم تا اینستاگرام

علاوه بر این گوشی موبایل به دلیل ویژگی منحصربه‌فرد شباهت نداشتن به یک دوربین عکاسی، برای برخی از ژانرهای عکاسی مانند عکاسی خیابانی یا عکاسی کاندید (عکاسی از سوژه بدون این‌که متوجه باشد) به ابزاری فوق‌العاده کارآمد تبدیل شده است. با شکوفایی عکاسی موبایل شاهد ظهور موج جدیدی از عکاسان خیابانی بوده‌ایم که همگی از دوربین موبایل به‌عنوان ابزاری مناسب برای این ژانر عکاسی استفاده می‌کنند.

بااین‌حال شاید هنوز برخی اصرار داشته باشند به دلیل عواملی نظیر کیفیت بهتر و دامنه‌ی پویای بالاتر حتی در این شرایط هم دوربین‌های DSLR بهتر هستند. زمانی را به یاد بیاورید که عکاسی دیجیتال تازه ظهور کرده بود و بسیاری از عکاسان همچنان بر استفاده از نگاتیو و عکاسی آنالوگ به دلیل کیفیت بهتر آن پافشاری می‌کردند. سرانجام کیفیت دوربین‌های دیجیتال به‌جایی رسید که توانست همگان را متقاعد کند عکاسی دیجیتال به دلیل راحتی بیشتر و امکانات جدیدی که با خود به ارمغان می‌آورد ارزش کنار گذاشتن عکاسی آنالوگ را دارد. نکته اینجاست که هنوز هم با استفاده از نگاتیو می‌توان به عکسی با دامنه‌ی پویای بهتر و کیفیتی اساسا متفاوت نسبت به عکاسی دیجیتال رسید. ولی راحتی بیشتر، سرعت بالاتر و قابلیت‌های خاص عکاسی دیجیتال گذشتن از کیفیت بهتر و دامنه‌ی پویای بالاتر نگاتیو را توجیه می‌کند. در مورد عکاسی موبایل هم می‌توان همین منطق را بسط داد. راحتی، سرعت بالا و قابلیت‌های خاص دوربین گوشی موبایل در بسیاری از شرایط می‌تواند کیفیت کمتر و دامنه‌ی پویای پایین‌تر آن نسبت دوربین DSLR را توجیه کند.

البته عکاسی موبایل هنوز محدودیت‌هایی دارد که باعث می‌شود در بسیاری از شرایط در مقابل دوربین DSLR حرفی برای گفتن نداشته باشد. حساسیت بیشتر سنسور، امکان استفاده از لنزهای مختلف و فیلترهای حرفه‌ای، کنترل میزان باز و بستگی دریچه‌ی دیافراگم و تسلط بهتر بر فوکوس جزو مواردی است که در بسیاری از ژانرها و شرایط عکاسی مانند عکاسی ورزشی، عکاسی نجومی، عکاسی در شب و … کاملا ضروری هستند. تولیدکنندگان گوشی‌های موبایل در سال‌های اخیر تلاش کرده‌اند به شیوه‌های مختلف بر این محدودیت‌ها غلبه کنند. ولی بااین‌حال هنوز به نظر می‌رسد دوربین موبایل ذاتا با دوربین DSLR تفاوت دارد و هر کدام را باید به‌جا و در شرایط مناسب خودش به کار برد. نظر شما چیست؟ شما با توجه به نیاز خود و انتظاری که از یک دوربین عکاسی دارید کدام‌یک را ترجیح می‌دهید: دوربین موبایل یا دوربین DSLR؟

telegram_ad2_1

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۶۰ دیدگاه
  1. حسین ش

    خاور یا تویوتا هایلوکس ؟
    قطعا این سوال برای کسی که می خواد وسیله ای رو به منظور جابه جایی بار بخره سریعا قابل پاسخه
    عکاسی با موبایل یا DSLR هم به نظرم شبیه همین سواله
    دوربین موبایل قطعا یک عکاس حرفه ای رو ارضا نمی کنه
    اما دوربین گوشی های رده بالا فکر میکنم برای اکثر کسایی که به طور اماتور عکاسی می کنن قابل قبول باشه

    1. آروین

      به نظر من حرف شما درست نیست چون خودم عکس هایی با گوشی موبایل گرفتم که به هرکی نشونش میدم فکر میکنن دوربین حرفه ای دارم و بعد از که فهمیدن گوشی هست فکر میکنن پرچم دار دستمه ولی باز هم یک میان رده داشتم برای گرفتن عکس خوب نیاز نیست ادم وسایل خیلی عالی داشته باشه دیدگاه تو عکاسی هست که از هیچی یک عکس عالی میسازه من توی اینستاگرام عکسامو میزارم میتونید برید مشاهده بکنید امید وارم حرفم رو متجه شده باشید

      1. تیکه سنگ

        شما با این دیدگاه عکاسیت مثلا عکاسی شب انجام میدی ؟! راجع به پرتره چطور ؟ بوکه هم می تونید در بیارید ؟ عکاسی نجوم ؟ عکاسی نور دهی طولانی ؟ ماکرو چطور ؟ عکاسی حیات وحش ؟ تکنیک هایی مثل Zooming و Panning ؟ سطح توقعات و ژانر کاملا با دوربین متفاوته. اینکه شما چند تا عکس خوب و واید اونم توی روز و یا چند تا عکس مستند اجتماعی تهیه کنید اصلا دلیل این نیست که شما دوربین موبایلت به اندازه dslr جواب میده. بله برای عکس دم دستی و سوژه های عمومی در سطح آماتور و یا متوسط جوابگو هست. ولی به هیچ وجه نمی تونید مقایسه کنید. نگاه عکاس مهم هست و شرط اصلی اما ابزار نداشته باشید اون نگاه خالی خیلی کمکتون نمی کنه .

      2. محمد

        سلام
        این حرفها مثل اون وقتیه که دنیای عکاسی داشت به سوی دیجیتال میومد و یه عده که از قدیم با آنالوگ کار کرده بودن با اصرار زیاد مخالف دیجیتال بودن …. و حالا شاید همون یه عده فقط با آنالوگ کار کنن.
        البته من با همه صحبت شما مخالف نیستم ولی باور کنید دوربین های موبایلی هم خیلی پیشرفت کردن وخیلی از کارها رو میتونن به خوبی انجام بدن.
        مثلا من خودم از آسمان شب عکسهای خیلی خوبی گرفتم که فقط کمی با دوربین حرفه ای خودم فرق میکنه و اگه قرار بود با دوربینم اون عکسها رو بگیرم هرگز اون عکسها گرفته نمیشد چون اون موقع امکان همراه داشتن دوربین رو اصلا نداشتم.
        در ضمن من اصراری ندارم که دیگران هم مثل فکر کنن. من فقط نظر خودمو گفتم.
        موفق باشید…

      3. تیکه سنگ

        من کاملا با شما در زمینه پیشرفت دوربین های موبایل هم عقیده و واقف هستم اما نظرم باز همونه مگه دوربین های dslr ثابت موندند ؟ صد البته با توجه به نیاز بازار پیشرفت های چشم گیری داشتند که روز به روز کیفیتشون اضافه میشه و امکانات بیشتری در خودشون اضافه می کنند. موبایل اسمش روزشه یعنی قابل حمل ، صد البته هر چقدر هم پیشرفت کنند نمی تونن جای یک وسیله تخصصی رو بگیرن در جواب یکی از دوستان بالا تر توضیحات خیلی کاملی ارائه کردم ولی متاسفانه منتشر نکردن.
        اما به هر حال بازم تاکید می کنم برای عکس های خیابانی و سوژه های واید موبایل خیلی کاربردی (تاکید می کنم کاربردی و نه با کیفیت) هست مخصوصا در روز و اون هم در سایز صفحه نمایش لپتاپ و نهایتا پی سی. بنده سالی یک تا دو گوشی عوض می کنم تا همیشه به روز باشم اما بعد از گذشت سال های سال از عکاسی حرفه ای هنوز با عکاسی موبایل ارتباط برقرار نکردم با اینکه به قول شما عکس های نسبتا خوبی هم بعضا گرفتم (البته موقع ادیت کیفیت گاهی بسته به نوع ادیت شدیدا افت می کنه )
        به قول یکی از دوستان که بالا تر گفت، دوربین موبایل جایگزین نیست و اساسا این سوال اشتباهه بلکه مکمل هست، شما می تونی یه دوربین کامپکت خوب و هم اندازه موبایل همیشه مثل موبایل همراهت داشته باشی و همون کاری که با موبایل انجام میدی با قابلیت های بیشتر با دوربین کامپیک انجام بدی. بیشترین چیزی که موبایل رو متمایز می کنه بحث اشتراک گذاری هست که باعث میشه در اسرع وقت شما در لحظه هاتو به اشتراک بگذاری که البته با دوربین های جدید و با اشتراک گذاری وای فای به همون سرعت و بالاترین کیفیت عکس ها در موبایل در دسترس می تونن قرار بگیرند.
        نه قصد اصرار برای اثبات هست و نه اجبار برای تحمیل صرفا نظرات هست که به اشتراک گذاشته میشه و چه بهتر که این اشتراک ها دفاع گونه نباشه نظرات آگاهانه و کاربردی باشه برای تکمیل اطلاعات دیگران.
        با تشکر

  2. محمد

    من هر دوی این ابزار رو دارم من اول با موبایل شروع کردم k800 بعد نیکون بعد کنون و کمی بعد پرچم دار ال جی ….
    فعلا هر دو دوربین من دارن خاک میخورن و فقط و فقط از موبایلم استفاده میکنم و عکسها و فیلمهای بسیار عالی باهاش گرفتم که به هر کی نشون میدم باورش نمیشه…
    من از این همه پیشرفت کیفیت و کارایی گوشی ها در عکاسی و فیلمبرداری شگفت زده ام…

  3. حسین

    به یقین عکاسی با دوربین های DSLR و همچنین کیفت آن ها تجربه ای فوق العاده و کم نظیر در زمینه عکاسی است اما در واقعا این عکاس هست که روح هنری سوژه را به تصویر میکشد.

    یعی علاوه بر نکته هایی که در باب حاسن و معایب دوربین ها یا موبایل ها فرمودید ، نوع استفاده از ابزار و استفاده کننده ملاک مهم تری را مشخص می کند.

    که عکاس اگر عکاس باشد با هر ابزاری که به آن مسلط باشد می تواند صحنه ها را به زیباترین شکل شکار کند.

  4. امیررضا

    ۱۰۰% دوربین DSLR
    اصلا تصویر برداری با دوربین یه چیز دیگس
    من خودم canon D700 دارم از هرچی گوشیه بهتر عکس برداری میکنه
    هر عکسش یه ۱۷ تا ۲۰ مگابایت حجم داره
    نه اینکه عکاسی با دوربین گوشی بده ها نه
    اما از اسم این وسیله معلومه دوربین عکاسی و خوب مهندس بلده کار بنایی رو اما بنا نمیتونه کار مهندس رو انجام بده!!

  5. محمدعلی

    من خودم دوربین موبایل را ترجیح میدم…چون هم قابل حمل تره و دردسرهایی مث دست و پا گیربودنشا نداره…هم کیفیتاش خیلی عالین
    من ب شخصه چون عکاس حرفه ای نیسم برام فرقی نداره و ب دوربین عکاسی،ب عنوان یه وسیله تجملاتی نگاه میکنم و براهمین هم قصد خرید اون را دارم

  6. دنیا

    من حدود ۱ سال پیش یه گروه تفننی برای عکاسی با موبایل بین دوستای خودم راه انداختم و ایده ی اصلیم هم این بود که عکسایی که با موبایل می گیریم با عکسای با کیفیت دوربین ها و عکاس های حرفه ای مقایسه نشن و جایی برای دیده شدن داشته باشن .استقبال از گروه باعث شد بیشتر به عکاسی با موبایل علاقه مند بشم ، بیشتر یاد بگیرم و بیشتر به قابلیت های این دوربین های کوچک پی ببرم .
    گرچه می تونم بگم موبایل برای عکاسی فضاهای تاریک ، آسمان شب و سوژه های متحرک کوچک چندان مناسب نیست اما به خودی خود به انقلاب کوچیک تو عکاسی محسوب می شه چرا که :
    اولا باید در نظر داشت که همه ی علاقه مندان به عکاسی قدرت مالی خرید دوربین حرفه ای رو ندارن و احتمالا عکاسی با موبایل می تونه تنها راه آشناییشون با عرصه ی عکاسی باشه .
    دوما اگرچه در کیفیت بیشتر دوربین های عکاسی شکی نیست ولی حتی حرفه ای ترین عکاس ها هم نمی تونن یه دوربین ۱ کیلویی با لوازم جانبی و لنز و غیره رو دائم با خودشون این طرف و اون طرف ببرن و سوژه های عکاسی ممکنه هر جا و هر زمانی در انتظار یه عکاس باشن .
    به عبارت دیگه یه دوربین هر چه قدر هم حرفه ای باشه ، اگه همراهتون نباشه نمی تونید باهاش عکس بگیرید!
    و اینجاست که قطعا به یاد موبایلتون می افتید !

  7. امیر سعید

    من DSLR رو بخواطر کیفیت و امکاناتش همیشه به موبایل ترجیح میدم اما خوب قطعا همیشه یه دوربین DSLR توی جیب ما نیست پس خوبیه گوشی هم اینه که سرعت عکاسی رو بسیار بالا می برده

  8. عرفان

    لذت عکاسی با DSLR بیشتره و یه جورایی خیلی دلچسب تره و البته همینطور هم به نظر من راحتی حمل و نقل گوشی و راحتی انتقال عکس ها در موبایل خیلی بهتر از دوربین DSLR هست اما خب کماکان کیفیت عکس های گرفته شده با DSLR خیلی خیلی بالاتراز حتی برترین گوشی های موبایل بازار هست. این مورد رو درچاپ عکس یا در کامپیوتر درنرم افزارهای حرفه ایه ویرایش عکس میتوان به وضوح متوجه شد. در نهایت اگر کیفیت عکس های گوشی موبایل به حد کیفیت DSLR برسه، قطعا از گوشی موبایل استفاده میکنم ولی درغیر اینصورت DSLR حرف اول رو میزنه برای عکاسی

  9. امیرحسین

    برای استفاده های فوری و آماتور خوبه ولی برای کار های حرفه ای نه هنوز زیاد خوب نیست از موبایل استفاده کنیم اون طوری که باید از آب در نمیاد.

  10. محمد

    به احتمال زیاد کسی برای خرد کردن یک کیلوقند در منزل دستگاه قندشکن صنعتی سفارش نمی ده!
    کسی که بدونه چی می خواد همون رو می گیره ، من هنوز هم عاشق گرفتن عکس هایی با عمق میدان کم هستم ، چند دهه باید صبر کرد تا یه گوشی با سنسور قطع aps-c تولید بشه؟!
    واقعیت اینه که به جز مدلهای محدودی هنوز دوربین های گوشی ها نتونسته اند حتی از سد کامپکت ها هم بگذرن!

  11. مهدی

    ثبت عکس واید با گوشی های امروزی بد نیست . اما قطعا قابل مقایسه با یک فول فریم با تعدد لنز ها نخواهد بود . عکاسی با موبایل در سطح پائین تر از آماتور قرار میگیره . خیلی از ژانر های عکاسی اصلا با لنز های موبایل ها ممکن نیست . صرفا برای همان مثال هایی که خودتون نوشتین میتونه مناسب باشه .

  12. پولادی

    با اینکه نمیشه کیفیت و کارایی بالای دروبینهای dslr را انکار کرد اما به شخصه دوربینهای موبایل رو ترجیح میدم چون در حال حاضر موبایل به وسیله ای تبدیل شده که همیشه همراه ماست و با پیشرفت تکنولوژی دوربین موبایل کارایی آنها هم بیشتر شده و برای شکار یک صحنه آنی کاملاً مناسبه.همچنین خلق یک عکس خوب با موبایل هم به نوعی لذت بیشتری ایجاد میکنه

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه