شما بگویید؛ کتاب‌ الکترونیکی یا کتاب‌ کاغذی؟

۳۱ تیر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه

اگر اهل کتاب خواندن باشید شاید تا به حال با این دو راهی مواجه شده‌ باشید که کتاب کاغذی بخرید یا کتاب الکترونیکی. در «شما بگویید» این هفته قصد داریم نظر شما را درباره این دو انتخاب جویا شویم.

گرچه این روزها خیلی‌هامان کمتر کتاب می‌خوانیم و برای گشت و گذار در شبکه‌های اجتماعی سرمان توی گوشی‌های موبایل است اما بسیاری از ما هم هستند که جای خالی کتاب را در زندگی‌شان احساس می‌کنند. کتاب خواندن سوای آنکه می‌تواند نوعی سرگرمی باشد تاثیر عمیقی هم روی زندگی فرد دارد؛ کتاب‌هایی بوده‌اند و خوانده‌ایم‌ که زندگی‌مان را دگرگون کرده‌اند. هنوز هم خواندن یک کتاب خوب اتفاق دلچسبی است اگر زندگی و گرفتاری‌های روزمره بگذارند.

البته با پیشرفت تکنولوژی کتاب دیگر آن مفهوم اولیه‌اش را ندارد. ظهور کتاب‌های الکترونیکی احتمالا فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی را تا حد قابل‌توجهی تغییر داده. در حال حاضر لازم نیست به کتاب فروشی بروید و در میان قفسه‌های پر از کتاب به دنبال عنوان مورد علاقه‌تان بگردید. راه سریع‌تر و شاید آسان‌تری پیش روی شماست؛ خریدن کتاب‌های الکترونیکی از اپلیکیشن‌هایی مثل فیدیبو و خواندن آن‌ها روی موبایل‌ها، تبلت‌ها و البته کتاب‌خوان‌هایی مثل کیندل. هر کدام از این انتخاب‌ها البته مزایا و معایبی دارند.

بگذارید از کتاب‌های کاغذی شروع کنیم. خرید کتاب‌های کاغذی خود یک فرایند است. اگر کتاب‌های کاغذی را از فروشگا‌ه‌های آنلاین سفارش ندهید باید برای خریدشان به کتاب‌ فروشی‌ بروید و در میان حجم عظیمی از کتاب‌ها بگردید، احتمالا قسمت‌هایی را بخوانید و سپس انتخاب کنید. این فرایند هم خوب است و هم بد. می‌تواند خوب باشد و مزیت در نظر گرفته شود چون برخی از کتاب‌خوان‌ها از همین مراجعه حضوری و انتخاب کتاب لذت می‌برند. از گشتن میانه قفسه‌ها، گه‌گاه یک کتاب برداشتن، باز کردن و ورق زدن. احتمالا در آن سوی قضیه کسانی هم باشند که اساسا حال و حوصله ندارند در ترافیک شهر به یک کتاب‌فروشی سر بزنند. برای آن‌ها گزینه‌ خرید آنلاین در دسترس است. اما حتی اگر کتاب کاغذی را با کمترین دردسر هم بخرید به هر حال باید فکری به حال جای کتاب‌های‌تان بکنید. پس از مدتی انباشت این حجم فیزیکی بخشی از محیط اتاق‌های‌تان را به اشغال خود در می‌آورد. احتمالا سخت‌تان باشد همیشه کتاب فیزیکی را همراه خود داشته باشید و امکان‌هایی مثل سرچ کلمات و کپی کردن دیجیتالی یک تکه از کتاب در اختیارتان نیست. با کتاب‌های الکترونیکی روند خرید آسان‌تر از همیشه است، کتاب را به سرعت می‌خرید و در همان لحظه پس از یک پرداخت در اختیارتان قرار دارد. کتاب الکترونیکی را همه جا دارید، مثلا توی موبایل‌تان و موبایل‌تان هم که تقریبا همه جا همراه‌تان است. هر زمان احساس کنید فرصت مطالعه دارید می‌توانید به هزاران کتاب الکترونیکی ذخیره شده در حافظه گوشی‌تان مراجعه کنید. از سوی دیگر با خرید کتاب‌های الکترونیکی کاغذ کمتری هم مصرف می‌شود و این امر به قطع کمتر درختان و حفاظت از محیط زیست کمک می‌کند. به این شکل سهولت در خرید، حمل و نقل تعداد بسیار زیادی عنوان کتاب در حافظه دستگاه‌های الکترونیکی، امکان‌هایی چون جستجوی بخش‌ها یا کلمات خاصی در کتاب و حفظ محیط زیست همه از خوبی‌های کتاب‌های الکترونیکی‌اند، البته به جز اینکه خرید کتاب‌های الکترونیکی در بسیاری از موارد برای‌تان ارزان‌تر از کتاب‌های چاپی‌ تمام می‌شوند.

با این حال هنوز هم بعضی از کتاب‌خوان‌ها معتقدند حاضرند قید همه این مزایا را بزنند و کتاب کاغذی‌شان را داشته باشند. کتاب کاغذی رنگ و بوی خودش را دارد؛ حال و هوایی ویژه. شاید دوست داشته باشید یک کتاب را، دقیقا در معنای فیزیکی‌اش در دست بگیرید، بتوانید زیر کلمات خط بکشید، فرسوده شدن تدریجی این کتاب‌ها را ببینید، ببینید که مثلا یک نفر در صفحه‌ اول کتاب برای‌تان به تاریخ بیست سال قبل یک یادگاری نوشته و هزار چیز دیگر. برای بعضی‌ها کتاب باید دقیقا یک شی باشد و به اندازه یک شی ارزشمند هم شیفته‌اش هستند. آن‌ها از جمع شدن کتاب‌ها لذت می‌برند، از ساختن یک کتاب‌خانه که شاید خود یادآور دورانی از زندگی‌ و دل‌مشغولی‌های‌شان باشد.

شما کدام یک از این دو را ترجیح می‌دهید؟ کتاب‌های کاغذی را به خاطر حال و هوای خاص‌شان و دقیقا به خاطر همان فیزیکی بودن‌شان؟ یا کتاب‌های الکترونیکی را، با همه امکان‌های تسهیل‌کننده‌ای که در اختیارتان قرار می‌دهند؟ دیدگاه‌تان را با ما و دیگر خوانند‌ه‌های این نوشته به اشتراک بگذارید.
telegram_ad2_1

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۶۶ دیدگاه
  1. محسن

    همه میدانیم که حس و حال کتاب کاغذی متفاوت هست، ولی کتاب الکترونیک:
    +ارزانتر
    +صرفه جویی در خیلی از هزینه های تولید
    +جلوگیری از قطع درختان و حفظ محیط زیست
    +کم حجم و وزن بودن
    +انتقال و اشتراک و دسترسی آسان
    +عدم نیاز به منبع نور خارجی و دردسراش (شب)
    +ایجاد صفحات برای یادداشت و تقدیم و تفسیر
    +عدم اشغال فضای خانه
    و بسیاری از مزیت های دیگه است.
    هرچند خود من هم قلبا به کتاب کاغذی بیشتر علاقه دارم، ولی از سودمند بودن کتاب الکترونیک در این همه زمینه ها نمیشه گذشت.

  2. حامد

    قطعاً کتاب های الکترونیکی رو ترجیح می دم. الان با یه دستگاه ارزون قیمت کیندل می شه خیلی راحت ساعت ها با نور کافی در هر کجا مطالعه کرد. بیش از دو ساله که تا بتونم کتاب هام رو تو کیندل می خونم و از امکانات بیشتری برای مطالعه استفاده می کنم. عداب وجدانی هم برای قطع درخت ها ندارم.

  3. احمد

    کتاب الکترونیک خیلی بهتر میشه یک صفحه سفید بزارن واسه نوشتن یادگاری ها و امضاء منظورم قابل ویرایش بودن برگه که با ادقام کردن آن با کتاب های الکترونیک میشه حتی دست خط خود نویسنده هم داشته باشیم

  4. محمد امین

    هیچ وقت کتاب الکترونیک جای کتاب کاغذی رو نمیگیره .. من فکر میکنم کسایی که کتاب الکترونیک میخونن به موضوع مطالعه تفننی نگاه میکنن و علاوه بر اینها کتاب الکترونی، اسیب های رو که به چشم میزنه غیر قابل جبران هستند و بسیاری از کتاب های معتبر و جامع فقط نسخه چاپیشون هست.

  5. سید هادی

    حس خوشایند به دست گرفتن کتاب و مطالعه اون واقعا شگفت انگیز و بی نظیره !

    اما از جهتی نمیشه از مزایای کتاب های الکترونیک چشم پوشی کرد ، از جنبه محیط زیستی گرفته تا دسترسی آسان !

    یه پیشنهاد دارم : کتاب های هنری مثل شعر و رمان رو کاغذی چاپ کنیم و کتاب های علمی و تخصصی رو الکترونیکی منتشر کنیم ( عجب فکری ! )

  6. Arash

    کتاب کاغذی حس خوبی به آدم میده ولی مشکلات زیادی داره بعنوان مثال امکان پاره شدن صفحات؛ کثیف شدن؛ حمل و نقل سخت تر؛ مراقبت سخت تر و …
    ولی اگر بتونیم به کتاب الکترونیکی روی بیاریم علاوه بر کمک به حفظ محیط زیست مشکلات فوق رو هم نداریم مثلا می تونیم ۱۰۰۰ کتاب رو در یک تبلت بریزیم و هرجا ببریم؛ می تونیم یک نسخه را کپی کنیم و در اون تغییرات و یادداشت ها و نکات رو بنویسیم در حالی که یک نسخه دست نخورده رو در کنارش داریم. علاوه بر این هزینه هم به مراتب کمتر میشه
    من خودم قبلا طرفدار کتاب کاغذی بودم ولی حالا هم جزواتم رو توی تبلت می نویسم و هم از کتاب الکترونیکی استفاده می کنم.

  7. Soheil Eshragh

    به نظرم بهتر و بدتر نداره و هرکدوم مزایا و معایب خودشو داره…ولی با این سرعت پیشرفت تکنولوژی و هوشمند سازی(از خانه ی هوشمند بگیر تا مدارس هوشمند) فک نمیکنم صد سال دیگه خیلی کتاب کاغذی دیده بشه…چون استفاده از صفحه نمایش همینطور داره بیشتر میشه و سن استفاده هم کمتر…یعنی روزی میرسه که تو مهدکودک واس بچه از رو تبلت قصه میخونن و حتی در دسترس خودش هم میزارن…خوب و بدی درکار نیس یه جریانیه که داره پیش میره و باید خودمونو باهاش وفق بدیم.

  8. هادی مروت

    مطمئنان کتاب کاغذی باید حذف بشه
    واقعا اگر رقم تعداد کاغذی که سالانه در دنیا مصرف میشه و درختانی که از بین میروند و باعث گرمای زمین میشوند
    خیلی چرخه متصلی هستش
    بهترین حالت کتاب کتاب دیجیتالی هست که ۱۰۰۰ ران قابلیت دارد
    از وزن کم – هزینه تولید بسیار پایین – کمترین آسیب ممکن به طبیعت – نگهداری بسیار آسان
    شما اگر بخواهید کتاب های زیادی داشته باشید قطعا باید توی خونه یک کتابخونه هم داشته باشید ولی الان می تونید به راحتی با یه تبلیت ۶۴ گیگ هزاران کتاب مختلف رو داشته باشید
    همیشه کل کتابخونه همراهتون هست و می تونید هرجا دلتون خواست مطالعه رو ادامه بدید و همیشه مطالب رو مرور کنید
    —————
    به جز اینها که ساده ترین راه ها هستند و برای ناشرین هم بسیار عالی هستش به طبیعت هم هیچ صدمه ایی زده نمیشه
    واقعا باید کاغذ از ۸۰% جاهایی که هست حذف بشه
    قیمت خیلی بالایی داره کاغذ
    هزینه های تولید کتاب بسیار بالاست
    قیمت های بالاتر
    مشکلات رایج در تولید کتاب و زمان عرضه به بازار
    رعایت شدن قانون کپی رایت به خاطر اینکه هم میشه با قیمت منطقی تولید کرد و هم میشود رد گیری کرد
    غیر قابل بازیافت بودن برخی کتابها که روکش حاص سلفون یا صحافی خاص دارند و واقعا مضر هستند
    ————–
    بهتر است همه دست به دست هم بدیم و کلا کتاب کاغذی رو کنار بگزاریم و این یک همت جمعی میخواهد
    همین امروز هم دیر شده
    بلایی که نبود درخت بر سر دنیا میاره غیر قابل تصور هست پس داستان رو جدی بگیرید

  9. یوسف

    این دیگه چه سوالیه؟معلومه کتاب کاغذی حسی که کتاب کاغذی به آدم منتقل میکنه بی نظیره حتی بوی صفحات کتاب رو هم دوس دارم

  10. محمد رضا جاوید

    کتاب ، کاغذی باشد یا الکترونیکی ، ابزاری است برای بشر که می توان برای انتقال تجربیات مفید ، دانش و … از آن ها استفاده کرد ، هر چند در سال های اخیر استفاده از فناوری بسیار فراگیر شده است ، اما هنوز کتاب های کاغذی پرطرفدار هستند .
    از دیدگاه من نیز هیچ چیز نمی تواند جای کتاب های کاغذی را پر کند ، هر چقدر هم بخواهیم فناوری را شبیه به کتاب کنیم باز هم نمی تواند جای آن را پر کند ، حتی با ورق زدن !
    اما مناسب است کتاب ها را در دو نسخه ی چاپی و الکترونیکی عرضه نمود ، تا افراد بتوانند بر حسب نیاز خود از آن بهره مند شوند .

  11. محمد حسین معصومی

    کتاب کاغذی رو بیشتر دوست دارم

  12. احمد

    ما با کتاب کاغذی خاطرات زیادی داریم قطعا هیچوقت کتاب الکترونیکی جای اونو نمیگیره اما خوب نیاز هست واسه نسل بعدی درخت ها رو نگهداریم و قطعا وجود آنها در طبیعت حیاتی تر امید داریم روزی بیاد که معایب صفحه نماش بر طرف بشه هرچی باشه می تونیم با یک موبایل چندین کتاب بخونیم حمل آسان و امکان جستجوی راحت از همه مهمتر حفظ محیط زیست مزیتهای کتاب الکترونیکی البته باعث کم شدن فرصت های شغلی و حذف بعضی از آنهانیز می شه و از طرفی با برنامه ریزی درست امکان ایجاد فرصت های شغلی نیز فراهم می شود.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه