شما بگویید؛ کتاب‌ الکترونیکی یا کتاب‌ کاغذی؟

۳۱ تیر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه

اگر اهل کتاب خواندن باشید شاید تا به حال با این دو راهی مواجه شده‌ باشید که کتاب کاغذی بخرید یا کتاب الکترونیکی. در «شما بگویید» این هفته قصد داریم نظر شما را درباره این دو انتخاب جویا شویم.

گرچه این روزها خیلی‌هامان کمتر کتاب می‌خوانیم و برای گشت و گذار در شبکه‌های اجتماعی سرمان توی گوشی‌های موبایل است اما بسیاری از ما هم هستند که جای خالی کتاب را در زندگی‌شان احساس می‌کنند. کتاب خواندن سوای آنکه می‌تواند نوعی سرگرمی باشد تاثیر عمیقی هم روی زندگی فرد دارد؛ کتاب‌هایی بوده‌اند و خوانده‌ایم‌ که زندگی‌مان را دگرگون کرده‌اند. هنوز هم خواندن یک کتاب خوب اتفاق دلچسبی است اگر زندگی و گرفتاری‌های روزمره بگذارند.

البته با پیشرفت تکنولوژی کتاب دیگر آن مفهوم اولیه‌اش را ندارد. ظهور کتاب‌های الکترونیکی احتمالا فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی را تا حد قابل‌توجهی تغییر داده. در حال حاضر لازم نیست به کتاب فروشی بروید و در میان قفسه‌های پر از کتاب به دنبال عنوان مورد علاقه‌تان بگردید. راه سریع‌تر و شاید آسان‌تری پیش روی شماست؛ خریدن کتاب‌های الکترونیکی از اپلیکیشن‌هایی مثل فیدیبو و خواندن آن‌ها روی موبایل‌ها، تبلت‌ها و البته کتاب‌خوان‌هایی مثل کیندل. هر کدام از این انتخاب‌ها البته مزایا و معایبی دارند.

بگذارید از کتاب‌های کاغذی شروع کنیم. خرید کتاب‌های کاغذی خود یک فرایند است. اگر کتاب‌های کاغذی را از فروشگا‌ه‌های آنلاین سفارش ندهید باید برای خریدشان به کتاب‌ فروشی‌ بروید و در میان حجم عظیمی از کتاب‌ها بگردید، احتمالا قسمت‌هایی را بخوانید و سپس انتخاب کنید. این فرایند هم خوب است و هم بد. می‌تواند خوب باشد و مزیت در نظر گرفته شود چون برخی از کتاب‌خوان‌ها از همین مراجعه حضوری و انتخاب کتاب لذت می‌برند. از گشتن میانه قفسه‌ها، گه‌گاه یک کتاب برداشتن، باز کردن و ورق زدن. احتمالا در آن سوی قضیه کسانی هم باشند که اساسا حال و حوصله ندارند در ترافیک شهر به یک کتاب‌فروشی سر بزنند. برای آن‌ها گزینه‌ خرید آنلاین در دسترس است. اما حتی اگر کتاب کاغذی را با کمترین دردسر هم بخرید به هر حال باید فکری به حال جای کتاب‌های‌تان بکنید. پس از مدتی انباشت این حجم فیزیکی بخشی از محیط اتاق‌های‌تان را به اشغال خود در می‌آورد. احتمالا سخت‌تان باشد همیشه کتاب فیزیکی را همراه خود داشته باشید و امکان‌هایی مثل سرچ کلمات و کپی کردن دیجیتالی یک تکه از کتاب در اختیارتان نیست. با کتاب‌های الکترونیکی روند خرید آسان‌تر از همیشه است، کتاب را به سرعت می‌خرید و در همان لحظه پس از یک پرداخت در اختیارتان قرار دارد. کتاب الکترونیکی را همه جا دارید، مثلا توی موبایل‌تان و موبایل‌تان هم که تقریبا همه جا همراه‌تان است. هر زمان احساس کنید فرصت مطالعه دارید می‌توانید به هزاران کتاب الکترونیکی ذخیره شده در حافظه گوشی‌تان مراجعه کنید. از سوی دیگر با خرید کتاب‌های الکترونیکی کاغذ کمتری هم مصرف می‌شود و این امر به قطع کمتر درختان و حفاظت از محیط زیست کمک می‌کند. به این شکل سهولت در خرید، حمل و نقل تعداد بسیار زیادی عنوان کتاب در حافظه دستگاه‌های الکترونیکی، امکان‌هایی چون جستجوی بخش‌ها یا کلمات خاصی در کتاب و حفظ محیط زیست همه از خوبی‌های کتاب‌های الکترونیکی‌اند، البته به جز اینکه خرید کتاب‌های الکترونیکی در بسیاری از موارد برای‌تان ارزان‌تر از کتاب‌های چاپی‌ تمام می‌شوند.

با این حال هنوز هم بعضی از کتاب‌خوان‌ها معتقدند حاضرند قید همه این مزایا را بزنند و کتاب کاغذی‌شان را داشته باشند. کتاب کاغذی رنگ و بوی خودش را دارد؛ حال و هوایی ویژه. شاید دوست داشته باشید یک کتاب را، دقیقا در معنای فیزیکی‌اش در دست بگیرید، بتوانید زیر کلمات خط بکشید، فرسوده شدن تدریجی این کتاب‌ها را ببینید، ببینید که مثلا یک نفر در صفحه‌ اول کتاب برای‌تان به تاریخ بیست سال قبل یک یادگاری نوشته و هزار چیز دیگر. برای بعضی‌ها کتاب باید دقیقا یک شی باشد و به اندازه یک شی ارزشمند هم شیفته‌اش هستند. آن‌ها از جمع شدن کتاب‌ها لذت می‌برند، از ساختن یک کتاب‌خانه که شاید خود یادآور دورانی از زندگی‌ و دل‌مشغولی‌های‌شان باشد.

شما کدام یک از این دو را ترجیح می‌دهید؟ کتاب‌های کاغذی را به خاطر حال و هوای خاص‌شان و دقیقا به خاطر همان فیزیکی بودن‌شان؟ یا کتاب‌های الکترونیکی را، با همه امکان‌های تسهیل‌کننده‌ای که در اختیارتان قرار می‌دهند؟ دیدگاه‌تان را با ما و دیگر خوانند‌ه‌های این نوشته به اشتراک بگذارید.
telegram_ad2_1

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۶۶ دیدگاه
  1. علی

    سلام به تمامی شما به نظرم کتاب کاغذی هر چی هم آسیب بزنه خوبه بهتون اطمینان میدم که اگه من جای پلیس فتا بودم ۰ تا ۱۰۰۰ تمامی سایت هایی که در کره زمین تا کره ماه وجود داشتند که میشد ازشون کتاب صوتی و پی دی اف دانلود کرد رو مسدود میکردم و از بین میبردم تا کتاب فروشان وضع عالی و مردم کتاب خون بشن

  2. Amir

    هردوتا ویژگی های خودشون رو دارن و فقط بستگی به علایق شخص داره.شاید کتاب باعث صدمه به محیط زیست بشه ولی خب نسخه الکتریکی هم خوب نیست چون نگاه کردن زیاد به گوشی هم به چشما و هم به مغز آسیب میزنه.من خودم وقتی یه مدت طولانی به گوشی نگاه میکنم و بعدش میزارمش کنار یهو یه سردرد زیادی رو احساس میکنم.با این متن خوبی بود مرسی

  3. علیرضا

    کار خوبی نمیکنی به نظرم.

  4. علیرضا

    سلام .به نظر من کتاب طبیعی

  5. علیرضا

    سلام به نظر من کتاب الکترونیکی اسیب به خود زدن هست…

  6. احمدعلی

    just ebook

  7. Mahshad

    سلام دوستان میدونم که حس و حال ورق زدن کتاب یه چیز دیگس اما بیاین خودخواهانه رفتار نکنیم ما داریم تو قرنی زندگی میکنیم که هر روز در حال پیشرفته و معمولا هم سعی دارن برای هر چیزی جایگزینی بذارن که هم :هزینه کمتری داشته باشه ، سایز مناسب داشته باشه که بتونیم همه جا با خودمون ببریم و از همه مهمتر اینکه آسیب کمتری هم به خودمون و اطرافمون وارد بشه …
    خب ما با خوندن کتاب های الکترونیکی هم هزینه کمتری پرداخت میکنیم هم اینکه همه جا در دسترسمونه و جای زیادیم اشغال‌نمیکنه در آخرم اینکه به محیط زیست آسیب کمتری وارد میشه
    اگر هم میگین با خوندن این کتابا رو گوشی به چشمهامون آسیب وارد میشه راه حل داره … میتونیم از فیلتر نور گوشی استفاده کنیم تا آسیب به چشمهامون وارد نشه و هر نیم ساعت یک بار هم یه استراحت به چشمهامون بدیم ….

    1. کیان

      درسته منم موافقم فقط یه راه حل دیگه هم وجود داره که اونم استفاده از کتابخوان هستش که مخصوص این کار درست شده و به نظر من به عادت هم بستگی داره چون بعضی وقت افرادی هستن که از بچگی عادت به کتاب الکترونیکی گرفتن بعضی دیگر بالعکس

  8. Saeed

    کتاب چاپی یا کاغذی رو خیلی بیشتر ترجیح میدم، چون ۱- همه جا میتونی همراهت ببری. ۲- راحت تر میتونی بخونیش. ۳- کتاب الکترونیکی رو باید توی گوشی، لپ تاپ یا کامپیوتر بخونی و هم چشمات اذیت میشن، نمیتونی مدت زیادی بخونی، نسبت به کتاب چاپی درک پایینتری از کتاب داری، شارژ گوشیت یا لپ تاپت کم میشه و… ۴- توی کتاب چاپی راحت تر میتونی صفحه مورد نظرت رو پیدا کنی. ۵- با خوندن کتاب چاپی درک و فهم خیلی بیشتر و بهتری از محتوای کتاب دریافت میکنی. ۶- موقع خوندن کتاب چاپی حس خیلی خوبی داری. ۷- از خوندن کتاب چاپی زده نمیشی ولی مدتی بعد از خوندن کتاب الکترونیکی ممکنه از کتاب زده بشی و بذاری کنار و دیگه نخونی یا حتی ممکنه گاهی کلا از کتاب چاپی هم زده بشی. ۸- کتاب چاپی رو همیشه میتونی همراهت داشته باشی و یه جوری میشه گفت که رفیق صمیمیت هست. ۹- توی کتاب چاپی حواست پرت نمیشه ولی توی الکترونیکی هوس میکنی سر به اینترنت و… بزنی. ۱۰- کتاب چاپی بهت آرامش میده.
    کلا وقتی میخوام یه کتابی بخرم، اول نسخه پی دی اف اون کتاب رو دانلود میکنم و به صورت خلاصه و اجمالی چند صفحش رو میخونم و بررسی میکنم و وقتی دیدم کتاب خوبی هست، نسخه چاپی کتاب رو میخرم.

  9. محمد

    سلام
    کتاب کاغذی بهتره اما کاغذ خیلی گرون شده و جیب کفاف پرینت و خرید کتاب کاغذی رو نمیده !! از روی گوشی و کامپیوتر هم چشم آدم در میاد!!! کسی راه حلی نداره ؟ یه دستگاهی چیزی واسه خوندن کتاب الکترونیکی به طوری که اذیت نشیم اختراع نشده هنوز؟

    1. Mohammad

      سلام میتونید از برنامه bluelight filter استفاده کنید.

  10. مهیار

    سلام. کتاب فقط با کاغذ معنا پیدا میکنه. حس تورق چیزی نیست که با صفحه تانش زای گوشی و تبلت ایجاد بشه. بعضی از دوستان میگن برای حفظ محیط زیست نسخه دیجیتال بهتره… این بهانه من رو یاد شعر حکیم خیام انداخت که میگه صد لقمه خوری که می غلام است آن را. بشر تا امروز همه کار با طبیعت کرده و هر بلایی خواسته سر طبیعت آورده ولی حالا سر کتاب که ارزشمندترین میراث تفکر و خرد انسان هست سعی در صرفه جویی یا حداقل شعار دادن در مورد حفظ طبیعت رو داره. استفاده از نسخه الکترونیکی و خیره شدن به صفحات دیجیتال برای ساعت های طولانی علاوه بر آسیب زذن به چشم به اعصاب و روان هم صدمات زیادی وارد میکنه و انسان رو دچار تنش های روانی میکنه.

  11. فرین

    سلام
    به نظر من کتاب کاغزی چون وقتی کتاب الکتریکی میخوانی چشمت زود درد میگیره وحس خوب بهت دست نمیده احساس میکنی داری یک متن توی شبکه های مجازی میخونی نه یک کتاب .
    من خودم خیلی کتاب به صورت کاغزی می خوانم ولی یک بار یک کتاب را به صورت الکتریکی خواندم و هیچی درست از اون کتاب یادم نیست و کتاب های صوتی که اصلا آدم یادش نمی مونه چون فقط گوش میده درصورتی که اگر با چشم ببینه بهتر یادش میمونه .
    ولی کتاب الکتریکی ارزان هست یا مجانی و کاغز حروم نمیکنه و به درخت ها اسیبی نمیزنه

    1. پرهام

      دوست کتابخونم *کاغذ

  12. مرتضی

    سلام-به نظر من کتاب کاغذی از همه نظر بهتره مثلا به چشم آسیبی نمی زنه -حس لذت مطالعه را بیشتر به انسان منتقل می کنه و خیلی چیزای دیگه-ولی خوب در بعضی موارد انسان مجبوره نوشته ی الکترونیکی رامطالعه کنه -در آخر به نظرم انسان تا میتونه باید کتاب کاغذی بخونه. یا علی

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه