شما بگویید: DC یا Marvel؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه

مجادله‌ی بین طرفداران مجموعه کمیک‌های «مارول» (Marvel) و «دی‌سی» (DC)، دعوایی است که نزدیک به هشتاد سال قدمت دارند. درست مثل AMD و Intel یا کوکا و پپسی، این دو شرکت بزرگ ناشر کتاب‌های مصور هم سال‌ها است که با هم رقابت دارند. عده‌ای از طرفداران کمیک‌ها، مارول را می‌پسندند و عده‌ای دیگر، دی‌سی را. این شرکت، دنیایی برای خود ساخته‌اند؛ دنیایی که تمام اتفاقات و داستان‌های کمیک‌های‌شان در آن اتفاق می‌افتد. منظورمان این است: هر اتفاقی که در کمیک‌های مارول روی می‌دهد، در «دنیای مارول» (Marvel Universe) جای می‌گیرد و هر داستانی که در کمیک‌های دی‌سی روایت می‌شود، در «دنیای دی‌سی» (DC Universe).

این دنیاهای بزرگ و قدیمی، شخصیت‌های خودشان را دارند؛ قصه‌ی خودشان را تعریف می‌کنند و از همه مهم‌تر، طرفداران دوآتشه‌ای برای خودشان دست و پا کرده‌اند. برای مثال، دنیای دی‌سی قصه‌هایی تیره و تاریک‌تر از مارول دارد و برخی کمیک‌های‌اش، مخاطب بزرگ‌سال دارند؛ از سوی دیگر تنوع قهرمان‌ها و گروه‌های قهرمانی مارول بیشتر از دی‌سی است.

بیاید قبل از هر چیز، نگاهی به معروف‌ترین شخصیت‌های دو دنیای مارول و دی‌سی بیاندازیم.

شخصیت‌های محبوب و معروف دنیای مارول، از این قرار هستند:

Marvel

  • Iron Man
  • Captain America
  • Hulk
  • Thor
  • Spider-Man
  • Wolverine
  • Deadpool
  • Doctor Doom
  • Red Skull
  • Loki
  • Magneto
  • Daredevil

دنیای مارول، گروه‌های قهرمانی بزرگی هم دارد، مثل:

Marvel-Avengers_1

  • The Avengers
  • X-Men
  • Fantastic Four
  • Guardians of the Galaxy

شخصیت‌های معروف دنیای دی‌سی هم از این قرار هستند:

DC

  • Superman
  • Batman
  • Wonder Woman
  • Green Lantern
  • The Flash
  • Aquaman
  • Harley Quinn
  • Joker
  • Lex Luthor
  • Catwoman
  • Deathstroke
  • General Zod

برخی تیم‌های کمیک‌های دی‌سی هم از این قرار هستند:

DC-Justice-League_2

  • Justice League
  • Teen Titans
  • Green Lantern Corps
  • Batman and Robin

قهرمان‌هایی که همه جور قدرت دارند و در دنیای‌شان، شکست‌ناپذیر و نامیرا محسوب می‌شوند، در کمیک‌های دی‌سی کم پیدا نمی‌شوند. از طرف دیگر، قهرمان‌های مارول بیشتر قدرت‌هایی دارند که روی یک عنصر خاص تمرکز می‌کند.

به لطف مجموعه‌های سینمایی مارول و دی‌سی، قهرمان‌های این دو شرکت امروزه بسیار شناخته شده هستند؛ طوری که بزرگ‌ترین فیلم‌های هالی‌وودی و پرفروش‌ترین آن‌ها را فیلم‌های دی‌سی و مارول تشکیل می‌دهند.

می‌خواهیم در قالب مطلب «شما بگویید»، از شما بخواهیم تا دنیای دی‌سی و مارول را در مقابل هم قرار دهید. مطمئنا شما هم مثل ما و بسیاری از طرفداران این شخصیت‌ها، از بین این دو دنیا و قهرمان‌های‌شان، یکی را به عنوان دنیای محبوب خودتان انتخاب می‌کنید.

از دلیل خودتان برای پشتیبانی و دفاع از دی‌سی یا مارول بگویید. برای ما و دیگران بگویید که کدام دنیا را می‌پسندید و چرا.

دنیای کمیک‌های دی‌سی یا مارول، بالا و پایین‌های زیادی داشته‌اند، اتفاقات زیادی در آن‌ها روی داده است و این همه تناوب، مورد علاقه‌ی همه‌ی ما نبوده است؛ برخی ممکن است از اینکه در دنیای کمیک‌های مارول، تایم‌لاین‌های مختلفی پیش می‌آید و قصه‌ها را بدون هیچ منطقی به یکدیگر ربط می‌دهد، خوش‌شان نیاید، برخی دیگر هم ممکن است از اینکه در دنیای کمیک‌های دی‌سی، قهرمان‌های بزرگ می‌میرند و به خنده‌دارترین حالت ممکن دوباره زنده می‌شوند، راضی نباشند.

به این سوال ما پاسخ بدهید که بالاخره کدام قهرمان‌ها و قصه‌های‌شان بهتر است: دی‌سی یا مارول؟

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۴۷۵ دیدگاه
  1. امیر پویان

    من اسلید یا دث استروک و ریون رو از همه بیشتر دوست دارم و به نظر من دیسی قوی تره

    1. واندا

      وای موافقم من عاشق اسلید هستم…
      من دیسی رو بیشتر از همه دوس دارم توی گروه تیتان ها هم رابین…

      1. نمیدونی بدون

        اره کلا کمیک بوک ها برای بچه هاست و خودمم نوجوونم ولی دیگه خیلی سطحی نظر میدین یعنی یه کمیک بوک شما اصلا خوندین برین اینترنتی بخونین از سایتهایی مثل اسپایدی و کمیک هوک یا پارس کمیک یا پامیک فقط با کارتون یا فیلم نمیشه نتیجه گیری کرد این دو تا دنیا از هم جدان

      2. دیسی

        به نظر من فلش از همشون قویتره به دلایلی که کامنت بعد

  2. سالارت

    من فلش رو از همه بیشتر دوست دارم و به نظر من فلش از سوپر من هم قویتر هستش ولی متاسفانه به نظر من مارول قویتر هستش.راستی یه سوال؟بن تن مال دی سی است یا مال مارول؟

    1. علیرضا

      بن تن اصلا کمیک نیست ربط به هیچکدوم نداره 😐

      1. .........

        اتفاقا بن تن در اصل یه کمیک بوده که ازش یه سریال ساختن ولی نه مال دیسیه نه مارول موندم اطلاعی نداری مجبوری نظر بدی؟

    2. فراز

      دی سی

  3. alialishiri

    اقا اصلا همین طور که دوستان میگن دی سی خیلی بهتره / کلا تو این مدت که من دارم هر دو رو دنبال میکنم متوجه شدم که مارول فقط کارش تقلیده اما دی سی یه شخصیت داره عشق همه ماThe Green Arrow، اصلا شخصیت هایی که خلق کرده فوق العاده هستن الان مثلا کماندار مارول تو فیلم واقعا چکارس نقش هویجو داره ناموسا/ کلا خواسته بگه اره ما هم کماندار داریم/ در کل به نظرم مارول شرو وره ولی دی سی کاملا بهتره از هر نظری که بگین سر تره

    1. یاسین

      همینطوری کشکی نظر نده . این کپی نیست الهام گیریه.

      1. AMIR ALI DC

        پس تو الهام گیری گندزدن

    2. جمال قربانی

      شما که حرف از تقلید می زنی ندونسته نظر نده یه نگاه به تاریخچه ها در کمیک بنداز متوجه می شی کی از کی تقلید کرده برای مثال شخصیت های هاک من گرین لنترن اکوامن از روی نیمور مارول سوپر من از روی شخصیتی به نام گلادیاتور و….

      1. علیرضا مریدی

        درست آکوامن از نیمور ،سوپر من هم از گلادیاتور
        حالا تو بهم بگو
        آکوامن و سوپرمن محبوب ترن یا نیمور و گلادیاتور

      2. AMIR ALI DC

        خخخخخ باشه ۳بار

    3. Mohamad

      داداش دی سی تقلیدای بسیار زیاد تری داشته اما به دلیل موفق نبودنشو اسمی در نکردن و ناشناسن.معروفاشونم آکوامن که اسکس از رو نیموره و سایبورگ که اسکی از دث لاکه

  4. alialishiri

    اقا اصلا همین طور که دوستان میگن دی سی خیلی بهتره / کلا تو این مدت که من دارم هر دو رو دنبال میکنم متوجه شدم که مارول فقط کارش تقلیده اما دی سی یه شخصیت داره عشق همه ماThe Green Arrow اصلا شخصیت هایی که خلق کرده فوق العاده هستن الان مثلا کماندار مارول تو فیلم واقعا چکارس نقش هویجو داره ناموسا/ کلا خواسته بگه اره ما هم کماندار داریم/ در کل به نظرم مارول شرو وره ولی دی سی کاملا بهتره از هر نظری که بگین سر تره

    1. AMIR ALI DC

      اره واقعاً کل شخصیت های مارول از DC اسکی رفته ولی ولی ولی مارول خیلی بهتر از نظر گندزدن ????

  5. کاوه

    خب راستش من هر دو رو دوست دارم ! :)) جفتشون یه طور باحالن … در این یه زمینه به نظرم اجباری در حق انتخاب نیست

  6. سروش

    هرکی میگه مارول واقعا خره بخاطر اینکه هنوز نمیدونه دیسی چند تا گروه داره این لیسته گروهشه:واچمن که توش کمیدین و دکتر منهتن و روشاک و مرد جغدی و لوری در این گروه است فیلمش هم ساختن خیلی قشنگه و با دکتر منهنتن گروه خیلی قویه که یعنی دکتر منهنتم میتونه ویژن مارول و و جین گری رو شکست بده و گروه اصلی که لیگ عدالت سوپرمن بتمن فلش زن شگفت انگیز سایبورگ فانوس سبز و هاکوک من و اکوامن و شکارچی مریخی و شزم که میتونه تور رو شکست بده و دکتر فیت که بهترین جادو گره و گرین ارو که قوین تعدادشون هم بیشتر از اونجرز است و بهترین گروه لیگ عدالت تاریک است که گروه جادوگری ما است که توش جان کنستاتین وزاتانا دختر دکتر فیت یا کلاه خود سرنوشت که دکتر فیت قویترین جادوگره است و میتونه دکتر استرنج رو کامل قورت بده و حتا هالکو و او خیلی قویه که قدرتش از کلاه خودشه که خدای نظم ان را به او داد و مرد لجنی که قویه و بوستون که میتونه جسم دیگران رو تسخیر کنه دومین گروه اصلی دیسی هستن و تیتان ها که ریون دختره شیطان توشه که خیلی قویه و استار فایر و بلو بیدل و نایت وینگ و فلش بوی و ردارو و رابین و پسر وحشی توشه که قوین وگروه اصلی سوم که میتونن مارلو نابود کنن که سپاه فانوس سبز است که خیلی زیان خیلی که با پشتی بانیه فانوسای ابی هستن یعنی فانوسه سبزا و ابیا رو هم ۲۰۰ نفر هستن و گروه جوخه انتحار که با مرد اتیشیش گروه چهار شگفت انگیز نابود میشن و هارلی کویین توشه و ددشات و مرده اتیشی و کیلر کراک و مرد بومرنگی ودختر سامورای و با کیلر فراست خیلی قوین و حتا اگه عزرایل شریک بتمن رو بشناسین که میتونه پلنگ سیاه رو قرت بده و ازراعیل تو بتمن ارکام نایت هست اگه بازی کرده باشید و ریون میتونه با استار فایر گروه ناانسان ها و مامواران شیلد اونارو از پادربیاره و اگه اتم رو بشناسین میتونه مرده مرچه ای رو قورت بده و اتم هم گروه خودشو داره که اونا هم خیلی قوین فایراستروم رو اگه بشناسین میتونه روح سوار رو از پا دراره و ریون و استار فایر هم میتونه مدافعان اونارو از پادراره ددپول هم با بلو بیدل که بلو بیدل ددپولو جذغاله میکنه و دیسی از مارول گروه بیشتر داره با گروه اتم و ویکس که گردن بندش قدرت همهی حیوانات رو داره و انیمیشنش هم امده قربونه دیسی بشم بای.

  7. میثم

    من قبول دارم مارول از نظر کامل بودن عالیه ولی فقط میخوام بگم بزودی فیلم اکوامن از دیسی انتشار میشه این فیلم بی پایه نیست و این قدر زیباست که میتونه ساعت ها شمارو محو خودش کنه .
    مارول صدرصد به خاطر قهرمانی مثل مرد اهنی .تور.کاپیتان ومخصوصا مرد عنکبوتی که خیلی عالی ضاهر شد بهتره ولی من دیسی رو فقط به خاطر اکومن دوست دارم
    ممنون که خواندید

  8. اشکان

    اگه دیسی نبود مارول هم وجود نداشت.اولا مارول خیلی خیلی از رو دیسی تقلید کرد مثل:وولورین از وولف من،هالک از گراندی (یادتون نره که گراندی پوستش خاکستری رنگه و هالم هم اولش خاکستری بود)،شوالیه ماه از بتمن(این دیگه آخر تقلید هست،مرد مترسک از مترسک،سنتری از سوپر من ، ددپول از دف استروک،تانوس از دارک ساید،چشم شاهین از گرن آروو،سیلور از فلش و………………..

    1. حسین

      متعصبی مثل شما نوبره! داداش من یکم اطلاعاتت ببر بالا بعد بیا اینجا حرف بزن! اینا تقلید نیستن الهامن که دیسی صد برابر بیشتر الهام گرفته! چرا مثلا شباهت کامندر استیل که سال ۱۹۷۸ خلق شد رو با کاپیتان آمریکا که ۱۹۴۱ خلق شد رو نمیگی؟بلک لایتینگ ک ۱۹۷۷ خلق شد و الکترو که ۱۹۶۴ خلق شد رو نمیگی؟نیمور که سال ۱۹۳۹ خلق شد و اکوامن که ۱۹۴۱ خلق شد رو نمیگی؟ بیکار نیستم وگرنه صد تا دیگه ام نام میبرم. تعصب رو بذار کنار و یکم عاقل باش!درضمن فروش فیلم های مارول و دیسی رو هم مقایسه کنی بد نیست.جاستیس لیگ که فیلم اکثر ابر قهرمانای دیسی بود فروش جهانیش از فروش داخلی فیلم بلک پنتر کمتر بود!انت من هم ک فیلم متوسطی از مارول بود سی و هفت میلیون دلار کمتر از جاستیس لیگ فروش داشته! پس بنظرم اگه بخوای متعصب بازی در بیاری و توهین کنی منم میتونم هزار چیز دیگه بگم ک تخریب شی!کمیک های دیسی و مارول رو بخون و از هردو کمپانی لذت ببر و تعصب رو بذار کنار که جامعه کمیک ایران بهتر شه! البیته ایمیج و ورتیگو و دارک هورس و خیلی دیگه از انتشارات کمیک هم کارشون عالیه ک خوندن اونا ام بهت پیشنهاد میکنم! سویج دراگون، اسپاون و … از ایمیج هستن ک کمیکاشون عالیه و همیشه فروششون فوق العاده بوده. پس سعی کن همون کمیکتو بخونی و فقط ازش لذت ببری.

  9. Artin

    هر دو خوبی ها و بدی مخصوص خودشون دارن ولی اگر این دو با هم همکاری کنن خیلی شرکت قدرت مندی میشن چون به نظر من هر دو از دنیا های متفاوتن ولی همو میتونن کامل کنن ولی احتمالش کمه چون اگه همکاری کنن ۹۹% دنیا کسانی که طرفدار فیلم های ابر قهرمانی هستن میبینن فیلمشو ولی سر تقسیم سود شاید با هم کنار نیان فیلم جالبی درست میشه مشکل دی سی اینه که به شخصیت های متفرقه اهمیت زیادی میده ولی مارول برعکس بدیش اینه فقط به شخصیت های اصلی اهمیت میده و همشه قهرمان برنده میشه دی سی شخصیت های بی ارزش زیادی درست کرده که حتی خیلی ها نمیشناسنشون مثلا دات من یا مرد نقطه آیی که قدرتش اینه که ادامس گرد پرتاب میکنه ???? یا مثلا مرد رنگین کمان مارشال جدیدا داره به شخصیت های فرای اهمیت میده مثل ونوم که به نظر من نظریه خیلی بزرگی بود و معروفیت اسپایدر من رو چند برابر کرد که همه فیلمشو دیدیم اسپایدر من در لباس مشکی بود جوکر هم مثل ونوم به بتمن جون میبخشه اگه فیلمی مثل بتمن در برابر سوپر من درست شه و توش جوکر نباشه جالب نیست چون بتمن بدون جوکر انگار یه چیزی کم داره فکر کنید فیلمی درست شه و جوکر و ونوم متحد شن و اسپایدر من و بتمن یا سریالی درست شه که تمام شخصیت های خوب و بد مارول و دی سی متحد شن و با هم مبارزه کنن مطمعا باشین همه نگاه میکنن به نظر من همه کنار هم قشنگن ❤️

  10. علیرضا

    اون نوبایی که گفتن مارول بهتره همشون احمقن دیسی اولین شرکت کامیک دنیاست و سه قهرمان داره که از همه قدیمی ترن سوپرمن تو۱۹۳۸ بتمن ۱۹۳۹ واندرومن۱۹۴۰اگه دیسی فیلم هاش بدن واسه اون کارگردان و فیلم نامه نویسای گاوشه مخصوصا اون زک اسنایدر وگرنه سه گانه کریستوفر نولان بهترین فیلم ممکن بود اگرم حیث لجر(جوکر)نمی مرد فیلم شوالیه تاریکی برمیخیزد عالی می شد قهرمانای دی سی داستان های قشنگی دارن ولی مارول تخیلی و ریدع هست
    من الانم میگم بن افلکو زک اسنایدر ریدن به دنیای دی سی وگرنه دی سی چیزی از مارول کم نداره

    1. parsa

      تو با این حرفت نشون دادی دیسی فنا بچه ان

  11. ارین

    دیسی ینی خدایی بودنش یا نبودنش فرقی برا من نداره مسلما مارول بهتره
    دیسی توی لیگ ادالت که خیلی چرت تو ۱ سانیه یهو زنده شداثلا شما میدونستید دشمنش کیه ۷ ساله که من تانوس رو میشناسم
    یه الگو تو سریالاش داره شما فیلم فلش و سوپر گرل و ارو رو ببینید قهرمان شکست میخوره از یکی امید میگره بدون زره ای تمرین میزه ترفو شکست میده
    تازه همه ی قهرمان ها ی دی سی نامیران اسلا داستان حیجان نداره
    ولی تو اونجرز جنگ ابدیت نمیدونستی که تانوس مییبره یا میبازه
    و قهرمان های مارول فقت با یه قدرت نه مثل سوپر من با۴ تا قدرت میتونن دی سی رو کله پا کنن برای مثال اگه کل دی سی رو در برابر چارلز بزاری چارز کنترل یه ریون یا سوپر من یا فلش رو بگیره کل دی سی رو فقت با یه قدرت به فنا میده.

  12. ALI

    به نظر من دی سی بهتره چون شخصیت های بهتری داره و هم اینکه تو دنیای مارول اصلا هدف آدم بد ها مشخص نیست و یا به دنبال چیز های الکی هستن

    1. پارسا حاجیلو

      اشتباهه خیلى از افراد اینه که دى سى و مارول رو توى سینما با هم مقایسه مى کنند .اولا که خوب بودن فیلم ربط به استودیو فیلم داره و بازیگراش که خب با اینکه یک دى سى فن هستم قبول دارم که مارول در این زمینه بهتره ولى زمانى که شما میاید میگین هیرو هاى دى سى سطحى هستند معلومه که دارید بدون مطالعه حرف مى زنید فردى مثل بتمن با رنج قتل پدر و مادرش بزرگ شده و سال ها در کشور هاى مختلف به یادگیرى هنر هاى رزمى پرداخته از اون مهمتر بتمن هیچ قدرت فرابشرى نداره ولى اکثر قهرمانان مارول در اثر یک ازمایش علمى به صورت کاملا اتفاقى به قهرمان تبدیل میشن از جمله اسپایدرمن و کاپیتا امریکا حالا اگر بیایم به دنیاى کمیک رجوع کنیم اولا که دى سى سابقه خیلى بیشترى داره و ثانیا که کمیک هایى تقریبا جدیدى مانند بتمن هاش و تمام ریبرث ها واقعا هیچ جاى بحثى نداشت و کاملا نسبت به نیو ۵۲ پیشرفت داشت و در مورد کسانى که میگن ثانوس یک ویلین خیلى تکه می تونم بگم یک کپى متوسط از دارک ساید هست و همچنین همین گروه اونجرزى که سنگش رو به سینه مى زنید از جاستیس لیگ کپى شده
      (دوستان مارولى حرف هام رو به دل نگیرید ولى با کمى تفکر مى فهمید در دنیاى کمیک واقعا چه خبره)

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه
دسته‌بندی‌های منتخب برای شما